hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Zoeken op (deel) van tekst, vers of tekst
 
zet hier een vinkje als je ook in de uitleg wilt zoeken

                                         A t/m Z  |   A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z                                                

W N V Trefwoord Bijbeltekst Bijbelvers
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Uitdrukkingen en gezegden ontleend aan de Bijbel Onbekend/Anders
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Uithuwelijken Genesis  24  : 1  t/m 9 Abraham was inmiddels op hoge leeftijd gekomen en de HEER had hem in alle opzichten gezegend. Nu zei Abraham tegen zijn oudste knecht, die het beheer had over zijn hele bezit: ‘Leg je hand in mijn lies: ik wil dat je me bij de HEER, de God van hemel en aarde, zweert dat je voor mijn zoon geen vrouw zult zoeken onder de Kanaänieten, tussen wie ik hier woon; ik wil dat je naar het land gaat waar ik vandaan kom, naar mijn familie, en dat je daar voor mijn zoon Isaak een vrouw zoekt.’ De knecht antwoordde: ‘Misschien weigert die vrouw met mij mee te komen naar dit land. Moet ik uw zoon in dat geval terugbrengen naar het land dat u verlaten hebt?’ ‘Nee,’ zei Abraham, ‘je mag mijn zoon onder geen beding daarheen terugbrengen.  De HEER, de God van de hemel, die mij heeft opgedragen weg te gaan bij mijn naaste verwanten en mijn geboorteland te verlaten en die mij onder ede beloofd heeft dat hij dit land hier aan mijn nakomelingen zal geven, hij zal zijn engel voor je uit sturen, zodat je daar een vrouw voor mijn zoon zult vinden. Mocht die vrouw weigeren met je mee te gaan, dan ben je van deze eed ontslagen. Maar breng mijn zoon in geen geval daarheen terug.’ Hierop legde Abrahams knecht zijn hand in de lies van zijn meester en zwoer hem te zullen doen wat hij gevraagd had. (NBV-vertaling)

Abraham gaf zijn oudste knecht de opdracht om voor zijn zoon Izaäk een vrouw te zoeken. De meesten van ons zijn ervan overtuigd dat je het beste zelf je eigen vrouw kunt uitkiezen. Maar in veel delen van de wereld is het nog zo dat de ouders de keuze bepalen voor hun kinderen. De allerbelangrijkste beslissing in ons leven is wel dat we de Here Jezus willen volgens. Maar hierna volgt de keuze van degene met wie je trouwt. Ook dit is een beslissing voor je verdere leven. Al twee keer had God laten zien dat Hij een heel bijzonder plan had voor het leven van Izaäk en voor de hele wereldgeschiedenis. Het was dus wel heel belangrijk dat hij de juiste vrouw zou krijgen. Ook zij zou moeten geloven in de God die Abraham en Izaäk geleid had. De manier waarop wij onze keuze bepalen is net  zo belangrijk.

Bron : "Elke dag met God", bijbels dagboek (geel) van IBB, blz. 106)

Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Uitschelden 1 Korinthiers  4  : 12 Wij verrichten zware handenarbeid; worden wij gescholden, wij zegenen; worden wij vervolgd, wij verdragen; (NBG-vertaling)

We verrichten zware handenarbeid. Worden we uitgescholden, dan zegenen we; worden we vervolgd, dan verdragen we het. (GNB-vertaling)

Ook in het Nieuwe Testament wordt de arbeid beslist niet ondergewaardeerd.
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Uitverkiezing Onbekend/Anders
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Uitverkoren Kolossensen  3  : 12  t/m 14 Bekleed u dan, als uitverkorenen van God, heiligen en geliefden, met innige gevoelens van ontferming, vriendelijkheid, nederigheid, zachtmoedigheid, geduld. Verdraag elkaar en vergeef de een de ander, als iemand tegen iemand anders een klacht heeft; zoals ook Christus u vergeven heeft, zo moet ook u doen. En doe boven dit alles de liefde aan, die de band van de volmaaktheid is. (HSV-vertaling)
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Uitverkoren Efeziers  1  : 4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde. (Statenvertaling)

In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn. (NBV-vertaling)
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Uitverkoren Markus  13  : 20  t/m 23 En indien de Here die dagen niet had ingekort, zou geen vlees behouden worden, doch ter wille van de uitverkorenen, die Hij heeft uitverkoren, heeft Hij die dagen ingekort. Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, zie, Hij is daar, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen tekenen en wonderen doen om, ware het mogelijk, de uitverkorenen te verleiden. Doch gij, ziet toe: Ik heb het u alles voorzegd. (NBG-vertaling)

Een valse christus is iemand die valselijk beweert Gods aangestelde Christus of Messias te zijn. Er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen en zij zullen proberen ook de uitverkorenen (= christenen) te verleiden.
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Uitverkoren Mattheus  24  : 23  t/m 27

Als iemand dan tegen jullie zegt: “Kijk, dit is de messias,” of: “Daar is hij,” geloof dat dan niet.  Want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die indrukwekkende tekenen en wonderen zullen verrichten om ook Gods uitverkorenen zo mogelijk te misleiden.  Let op, ik heb jullie dit van tevoren gezegd.  Wanneer ze dus tegen jullie zeggen: “Kom mee, hij is in de woestijn,” ga er dan niet heen, of als ze zeggen: “Kijk, hij is daarbinnen,” geloof dat dan niet.  Want zoals een bliksemschicht vanuit het oosten weerlicht tot in het westen, zo zal ook de Mensenzoon komen.

Een valse christus is iemand die valselijk beweert Gods aangestelde Christus of Messias te zijn. Er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen en zij zullen proberen ook de uitverkorenen (= christenen) te verleiden.

Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Uitverkoren Mattheus  22  : 14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.(Statenvertaling)

Velen zijn geroepen, maar weinigen zijn uitgekozen.
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Uitverkoren Jesaja  43  : 10  t/m 11 "Gij zijt, luidt het woord des HEREN, mijn getuigen, en mijn knecht, die Ik verkoren heb, opdat gij het weet en in Mij gelooft en inziet, dat Ik dezelfde ben; vóór Mij is er geen God geformeerd en na Mij zal er geen zijn. Ik, Ik ben de HERE, en buiten Mij is er geen Verlosser." (NBG-vertaling)

God zegt hier, dat Hij de enige God is voor nu en tot in eeuwigheid. En Zijn Zoon Jezus is ook God. Buiten God om is er niemand anders die de mens kan verlossen.
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Ur der Chaldeeën Onbekend/Anders
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Urinewegen (zie Infecties aan de urinewegen) Onbekend/Anders

 


  Terug


Versie december 2009