hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Zoeken op (deel) van tekst, vers of tekst
 
zet hier een vinkje als je ook in de uitleg wilt zoeken

                                         A t/m Z  |   A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z                                                

W N V Trefwoord Bijbeltekst Bijbelvers
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Familie 1 Timotheus  5  : 3  t/m 8 Ondersteun weduwen die alleen staan. (NBV) Maar indien een weduwe kinderen of kleinkinderen heeft, laten zij dan eerst aan eigen familie godsvrucht tonen en aan het vorig geslacht vergelden wat zij hun te danken hebben, want dit is welgevallig aan God. (NBG) Een weduwe die helemaal alleen staat, houdt haar hoop op God gevestigd en blijft smeken en bidden, dag en nacht. Maar een weduwe die losbandig leeft, is levend dood. Houd hun dit voor, zodat ze een onberispelijk leven kunnen leiden. Wie niet voor de eigen familie zorgt, zelfs niet voor huisgenoten, heeft het geloof verloochend en is slechter dan een ongelovige. (NBV-vertaling)

Zorg voor de weduwen, als zij tenminste niemand anders hebben die voor hen zorgt. Als een weduwe echter kinderen of kleinkinderen heeft, moeten die voor haar zorgen. Zij moeten allereerst aan hun eigen familieleden tonen wat het betekent om met God te leven. Dit zal zichtbaar worden in hun zorg voor ouders en grootouders. Dat is Gods wil en een vreugde voor Hem. Een echte weduwe, die in deze wereld niemand meer heeft, vertrouwt op God en zal dag en nacht zijn hulp zoeken en tot Hem bidden. Maar een weduwe die er maar op los leeft, is levend dood. Dit moet je de christenen voorschrijven Timotheüs, zodat er niets op hun levenswijze aan te merken zal zijn. Wie niet voor zijn eigen familieleden wil zorgen, als die hulp nodig hebben, in het bijzonder als ze tot zijn eigen gezin horen, mag zich geen christen noemen. Zo iemand is slechter dan een ongelovige.
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Familiegraf van Jezus: feit of verzinsel? Onbekend/Anders
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Farizeeën Markus  7  : 1  t/m 13  (C)

En bij Hem verzamelden zich de Farizeeën en sommigen van de schriftgeleerden, die uit Jeruzalem gekomen waren. En toen zij zagen dat sommigen van Zijn discipelen met onreine, dat is met ongewassen handen brood aten, berispten zij hen. Want de Farizeeën en alle Joden eten niet, als zij niet eerst grondig de handen gewassen hebben, omdat zij zich houden aan de overlevering van de ouden. En als zij van de markt komen, eten zij niet, als zij zich niet eerst gewassen hebben. En vele andere dingen zijn er die zij aangenomen hebben om zich eraan te houden, zoals het wassen van de drinkbekers en kannen en het koperen vaatwerk en bedden. Daarna vroegen de Farizeeën en de schriftgeleerden Hem: Waarom wandelen Uw discipelen niet volgens de overlevering van de ouden, maar eten zij het brood met ongewassen handen? Maar Hij antwoordde hun: Terecht heeft Jesaja over u, huichelaars, geprofeteerd zoals er geschreven staat:  Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan.  Maar tevergeefs eren zij Mij door leringen te onderwijzen die geboden van mensen zijn[Jesaja 7:13]   Want terwijl u het gebod van God nalaat, houdt u zich aan de overlevering van de mensen, zoals het wassen van kannen en bekers; en veel andere dergelijke dingen doet u.  En Hij zei tegen hen: U stelt op een mooie manier Gods gebod terzijde om u aan uw overlevering te houden.  Want Mozes heeft gezegd:  Eer uw vader en uw moeder [Exodus 20:12; Deuteronomium 5:16],  en:  Wie vader of moeder vervloekt, die moet zeker sterven; [Exodus 21:17; Leviticus 20:9]  maar u zegt: Als iemand tegen zijn vader of zijn moeder zegt: Het is korban (dat wil zeggen: een gave) wat u van mij had kunnen krijgen, is het met hem in orde. En u laat hem niet meer toe iets voor zijn vader of zijn moeder te doen,  en zo maakt u Gods Woord krachteloos door uw overlevering die u overgeleverd hebt; en veel van dergelijke dingen doet u. (HSV-vertaling)

In dit bijbelgedeelte wees Jezus naar een serieus probleem van de houding van de Farizeeërs tegenover Gods Woord. In de verzen 7-13 beschuldigde Hij hen ervan God tevergeefs te aanbidden, omdat zij voorschriften van mensen leerden als de basis van hun leer en niet Gods geboden. Als gevolg daarvan hadden zij Gods Woord afgewezen, want "zo maakt gij het woord Gods krachteloos". Voordat we te veel gaan neerkijken op de Farizeeërs, zouden we mogen kijken op welke manieren wij in het lichaam zelf aan soortgelijke zaken schuldig zijn.

Jesaja 7 : 13

De Heere zei: Omdat dit volk tot Mij nadert met zijn mond en zij Mij eren met hun lippen, maar hun hart ver van Mij houden, en hun vrees voor Mij slechts een aangeleerd gebod van mensen is.  (HSV-vertaling)

Exodus 20 : 12

Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HEERE, uw God, u geeft. (HSV-vertaling)

Deuteronomium 5 : 16

Eer uw vader en uw moeder, zoals de HEERE, uw God, u geboden heeft, opdat uw dagen verlengd worden en opdat het u goed gaat in het land dat de HEERE, uw God, u geeft. (HSV-vertaling)

Exodus 21 : 17

En wie zijn vader of zijn moeder vervloekt, moet zeker gedood worden. (HSV-vertaling)

Leviticus 20 : 9

Ja, iedereen die zijn vader of zijn moeder vervloekt, moet zeker gedood worden. Hij heeft zijn vader of zijn moeder vervloekt. Zijn bloed rust op hemzelf. (HSV-vertaling)

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen

Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Farizeeën Johannes  8  : 7 Doch toen zij Hem bleven vragen, richtte Hij Zich op en zeide tot hen: Wie van u zonder zonde is, werpe het eerst een steen naar haar. (NBG-vertaling)

Toen de schriftgeleerden en de farizee?n bleven aandringen, richtte Jezus zich op en zei: "Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen."

Dit schriftgedeelte gaat over de de vrouw die betrapt was op overspel en de schriftgeleerden en farizee?n vonden dat zij hiervoor volgens de wetten van Mozes gestenigd moest worden en zij wilden weten wat Jezus hiervan vond. Jezus zei toen: "Laat hij die zelf nooit zondigt, de eerste steen maar gooien!"
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Feestdagen (Chriselijke feestdagen) Onbekend/Anders
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Filippenzen (Bijbelboek) Filippensen  4  : 8 Voorts, broeders, al wat waarachtig is, al wat eerlijk is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat liefelijk is, al wat wel luidt, zo er enige deugd is, en zo er enige lof is, bedenkt datzelve; (Statenvertaling)

Richt uw gedachten op alles wat waar, eervol, rechtvaardig, zuiver en mooi is en wat goed bekend staat, kortom alles wat deugdzaam en loffelijk is.
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Filippenzen (Bijbelboek) Filippensen  2  : 4 Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. (NBV-vertaling)

Denk niet alleen aan uw eigen zaken, maar heb ook belangstelling voor wat een ander doet.
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Films (Internetfilmpjes over bijbelse onderwerpen) Handelingen  2  : 17 En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, uw jongemannen zullen visioenen zien en uw ouderen zullen dromen dromen. (HSV-vertaling)

Een Amerikaans blad heeft een onderzoek gedaan onder 600 ex-moslims die zich tot het christelijk geloof hebben bekeerd. Uit het onderzoek is gebleken dat dromen een belangrijke rol spelen bij bekering van de moslims. In veel dromen toont Jezus zich als een witte figuur met uitgestrekte armen.

Bron : http://members.home.nl/glachenal/moslim%20dromen.htm

Moslims ontvangen visioenen en dromen over Jezus. 42% van de Afrikaanse moslims bekeren zich tot het christendom door visioenen, dromen, engelverschijningen en door het horen van Gods stem.

Getuigenissen van Moslims (zoek op internet)
- Een turkse moslim die in zijn droom Jezus ontmoet: http://video.google.com/videoplay?docid=7256366120989310427#
- Moslim gelooft na droom over Christus : http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=12336
- Moslims ontvangen visioenen en dromen over Jezus: http://www.nujij.nl/moslims-ontvangen-visioenen-en-dromen-over-jezus.5336986.lynkx
- Moslim dromen : http://members.home.nl/glachenal/moslim%20dromen.htm
- Islam en getuigenissen van ex-moslims : http://www.morgenster.org/framesnl/films1.htm
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Films (Internetfilmpjes over bijbelse onderwerpen) Onbekend/Anders
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Formulier voor het bevestigen van ouderlingen of diakenen Onbekend/Anders
Wijzigen Nieuwe bijbeltekst Verwijderen Fout(en) Spreuken  19  : 11 Een verstandig mens houdt zijn woede in toom, het siert hem als hij fouten door de vingers ziet. (NBV-vertaling)

Een verstandig mens wordt niet snel kwaad; het siert hem als hij over onrecht heen kan stappen.

 


  Terug


Versie december 2009