Tatoeages en de Bijbel
Tatoeage in het OT
Tegenstanders van tatoeages halen meestal de bekende tekst in Leviticus 19: 28
aan, waar wordt gesproken dat het verboden is om "een ingedrukt teken in
je lichaam te maken". In de context blijkt echter dat er een speciale
reden is: nl. je mag geen tatoeage maken omdat iemand gestorven is. Ook in
andere teksten als Leviticus. 21: 5 en Deuteronomium 14: 1 lezen we over
inkepingen en tatoeages en in diezelfde context. Een reden hiervan is dat men
in de oudheid dit veelvuldig deed om de goden te vereren en dit is verboden.
Zo zien we bij Egyptische mummies (bv. van
Amunet de priesteres van Hathor) en hiërogliefen van 2000 jaar voor Christus
dat er tatoeages zijn aangebracht ter verzekering van een plaats in het
hiernamaals, ter bescherming tegen boze geesten of ter afschrikking van
vijanden, om door een moeilijke periode heen te komen zoals puberteit of
zwangerschap, maar ook als een bewijs van bewezen moed. Daarnaast
geeft Jerome (4de eeuw) in zijn commentaar aan "These laws
were prompted mainly by the danger arising from the cultic practices of
Israel's neighbors. Besides the oft-mentioned prohibition of blood, likewise
prohibited were the following: divination and magic arts as attempts to plumb
divine secrets or to control events; the mourning customs of the Canaanites -
cutting of hair, body lacerations, tattooing - probably viewed as means of
warding off the departed spirit by changing the appearance to avoid
recognition." (cf. Gerhard Kittel and Gerhard Friedrich, Theological
Dictionary of the New Testament, vol.7, trans. Geoffrey W. Bromiley (Grand Rapids: Eerdmans, 1964),
s.v.“stigma.”)
Om deze redenen waren er dan ook in het begin
weinig Joden met tatoeages, toen de associëring met afgoderij naar de
achtergrond verdween zien we in de eerste eeuwen van onze jaartelling dat Joden
steeds meer tatoeages gingen aanbrengen.
Tatoeage in het NT
Op een vage aanduiding in Openbaring 19: 16 na, wordt nergens gesproken over
tatoeages in het NT. Voorstanders van tatoeages wijzen dan meestal op feit dat
gelovigen tegenwoordig niet meer onder de wet van het Oude Testament leven
(Romeinen 10:4; Galaten 3:23-25; Efeziërs 2:15), echter dit is een beetje te
kort door de bocht. In het NT lezen we ook: "Dus of u nu eet of drinkt of
iets anders doet, doe alles ter ere van God" (1 Korinthiërs 10:31), deze
passage moet ons dan ook tot nadenken zetten. Meestal worden tegenwoordig
tatoeages aangebracht als versiering. Dus om met deze tatoeage op te vallen, we
kunnen ons dan ook afvragen wat wordt bedoeld met een tekst "dat we ons
bescheiden moeten kleden" (1 Timoteüs 2:9). Als dit geld voor kleding,
geld dit dan juist voor onze houding. Dus niet opzichtig door het leven gaan.
De Bijbel verbiedt ons niet om tatoeages te hebben, maar geeft ons tevens geen
enkele reden om te geloven dat God zou willen dat we tatoeages laten
aanbrengen. In dit soort gevallen is het altijd verstandig om de volgende
Bijbelpassage als leidraad te nemen: "Alles wat niet uit geloof voortkomt
is zondig" (Romeinen 14:23).
Tatoeages in het vroege christendom
Sommige christenen uit de
eerste eeuwen hadden soms tatoeages van het ichtus-(vis)symbool of enkele
letters van de naam van Christus op de huid laten tatoeëren. Waarschijnlijk was
dit een manier om zich te onderscheiden van ongelovigen. Dit fenomeen zien we
heden ten dage nog terug bij de Koptische Christenen in Egypte: zij laten
bijvoorbeeld een kruis aanbrengen aan de onderpols van hun rechterarm.
In 787 verbied paus Hadrianus I het
tatoeëren. Het zou geen onderscheiding meer zijn, omdat de Christenen toen in
veel gebieden een meerderheid vormden. Bovendien was het vooral een gebruik
onder de niet-christelijke bevolkingsgroepen om tatoeages te dragen.
Interessant is dat volgens het Leviticus
19:28 en 21:5 het inkerfen van een teken in de huid verboden verboden wordt,
maar in Openbaringen 19:16 lezen we dat in de dij van Christus de naam van de
'Koning der koningen' staat geschreven. Het is mij dan ook niet geheel helemaal
duidelijk of hieruit mag worden geconcludeerd dat Jezus een tatoeage had.
Tegenwoordig
De laatste tijd zien we een trend dat veel
christenen allerlei soorten tatoeages laten aanbrengen. Enerzijds zijn dit vaak
kruizen en soortgelijke symbolen, anderzijds komen steeds meer Hebreeuwse
teksten. Omdat degene die de tatoeage aanbrengt vaak niet de Hebreeuwse taal
machtig is, ontstaan vaak stomme fouten.
Zie voor een aantal voorbeelden: http://www.bijbelaantekeningen.nl/blog/tag/tatoeage/
Geschiedenis
In de Tweede Wereldoorlog lieten de Nazi’s
de gevangenen in concentratiekampen een cijfercombinatie in hun rechterarm
tatoeëren, zodat ze sneller te indentificeren waren.
Bron : http://www.bijbelaantekeningen.nl/bn/?View=Subjects&action=795
Wat is een christelijke houding ten aanzien van tatoeages?
De Wet van het Oude Testament verbood de Israëlieten het inkerven van tekens in je lichaam en het aanbrengen van tatoeages (Leviticus 19:28). Verminking van het lichaam was een rouwgebruik onder de heidenen, dat nadrukkelijk verboden werd door de Here God. Ook tegenwoordig brengen mensen soms tatoeages aan vanwege een bijzondere gebeurtenis of als standpunt. Blijkbaar heeft deze nadrukkelijke ingreep een dieper liggende achtergrond in de onzichtbare wereld.
Speciaal ook de priesters werd er op gewezen hun lichaam niet te beschadigen (leviticus 21:5). Priesters moesten geheiligd (afgezonderd) leven. Aan hun levens moesten de mensen zien wie de heilige God is. In het Nieuwe Testament heeft de gemeente die taak (1 Petrus 2 : 9). Discipelen van Jezus Christus zijn priesters. We moeten ons bewust zijn dat ons lichaam aan God toebehoort (1 Korinthiërs 6 : 19). Als onze lichamen aan God toebehoren, dan moeten we onszelf ervan verzekeren dat we Zijn duidelijke “toestemming” hebben alvorens we dit “bekladden” met tatoeages of body-piercings.
Tatoeages en body-piercings een sieraad?
De Bijbel draagt ons op om ons bescheiden te kleden (1 Timotheüs 2 : 9). Mensen die zich bescheiden kleden, kleden zich op een zodanige manier dat zij hiermee geen aandacht op zichzelf vestigen. Tatoeages en body piercings trekken zeer zeker de aandacht van anderen. In dat opzicht zijn tatoeages en body piercings niet bescheiden.
Wat moeten onze raadgevers zijn ten aanzien van dit onderwerp?
Je verstand
Door onkunde zijn er soms gewoonten en gebruiken die zeer schadelijk zijn voor de gezondheid. Van menige tatoeage-inkt is de samenstelling duister. Sommige bevatten azo-pigmenten en polycyclische aromaten. Deze stoffen zijn kankerverwekkend. Het artikel vermeldt ook dat bij de verwijdering door laserstralen zeer gevaarlijke stoffen ontstaan (citaat uit C2W: het vakblad voor chemici, 13-9-2008). Zie ook : NOS journaal van 29 november 2012 : http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1309275
Adviezen van ouderen
Gelovigen zullen waarde hechten aan de raadgevingen van oudere geestelijk meer gegroeide gelovigen (Spreuken 2:1-5)
Tatoeages aanbrengen als evangelisatie-middel?
Kan men zich Jezus Christus voorstellen als een mens met tatoeages? Paulus schrijft: “volg mij na, zoals ik Christus navolg”.(1Kor.11:1) Is ons hele gedrag in overeenstemming met de uiterlijke tatoeage? Ook ons hele verdere leven? Stel dat er een minder christelijke periode in ons leven komt, waarin ons gedrag beter niet nagevolgd kan worden, welk getuigenis zal dan uitgaan van het merkteken in onze huid? Het omgekeerde gebeurt juist als een getatoeëerde ongelovige tot geloof in Jezus Christus komt. Zijn of haar gedrag is dan zo in tegenspraak met de uiterlijke tekens dat het meteen opvalt.
Tenslotte
Bedenk dat een ieder rekenschap af moeten leggen. Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden. (Rom.14:12)Moge de God van de vrede zelf uw leven in alle opzichten heiligen, en mogen heel uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus. (1Thes.5:23) Bij twijfel niet inhalen. Als er in de Bijbel geen rechtstreekse verboden staan moeten we trachten de Geest van het Woord te verstaan, alleen of samen met anderen onderzoeken en bidden. De plaats daarvoor is de Gemeente. Als er ruimte is voor twijfel over of een bepaald iets God wel of niet zal behagen, dat het dan het beste is om dat niet te doen. “Alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig" (Rom.14:23).
Bron : www.christipedia.nl, trefwoord "Tatoeages"