hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Stilte (God spreekt in de stilte)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Spreken van God tegen de mensen

Door de hele bijbel heen zie je dat God tot mensen spreekt. Hij doet dit op verschillende manieren. Soms spreekt Hij door profeten, door engelen, door dromen en visioenen, door een hoorbare stem, door een innerlijke stem of gedachte, enzovoorts.

In het Oude Testament, de tijd voordat Jezus kwam, lijkt het erop dat God niet tot iedereen sprak. Vaak gebruikte Hij speciaal daarvoor geroepen profeten om Zijn woorden door te geven aan de mensen. Ook zie je dat God in verhouding niet heel vaak spreekt; het was voor de mensen uit die tijd bijzonder.

In het Nieuwe Testament, nadat Jezus was gekomen, zie je een paar veranderingen met betrekking tot het spreken van God. Dit heeft vooral te maken met de komst van de Heilige Geest nadat Jezus naar de hemel was gegaan. De Heilige Geest werkt in iedere christen en helpt op allerlei manieren in het leven als christen. Eén van de manieren waarop Hij helpt, is door namens God te spreken.

Ook geeft Hij aan christenen gaven, zogenaamde charismata (= gaven van de Geest), waardoor zij datgene wat God wil zeggen, of doen kunnen doorgeven. Voorbeelden van die gaven zijn profetie (een indruk over wat God in de toekomst wil gaan doen), kennis (door God gegeven begrip van een situatie), wijsheid (door God geïnspireerd inzicht) of de gave van genezing (gebed voor een zieke waarop genezing volgt). Vanaf het moment dat de Heilige Geest kwam, zie je dus dat God tot iedere christen spreekt. Ook lijkt het erop dat God vaker spreekt dan in het Oude Testament. Onder de eerste christenen was het spreken van God heel gewoon: het was een integraal deel van hun leven als christen.

In de theologie is er een stroming die zegt dat God tegenwoordig niet meer op dezelfde manier direct tot christenen spreekt. In de eerste paar eeuwen na het ontstaan van het christendom was dit wel het geval, maar daarna is het, volgens deze leer, gestopt. Ook de gaven van de Heilige geest zouden niet meer voorkomen. De reden hiervan zou zijn dat God alles wat Hij ooit zou willen zeggen, al heeft gezegd in de bijbel. Omdat wij de bijbel hebben, zouden wij het spreken van God dus niet meer nodig hebben.

Deze theorie lijkt echter eerder een rechtvaardiging te zijn van een praktijk waarin christenen het moeilijk vonden om de stem van God te horen, dan dat zij in de bijbel is terug te vinden. Uit de bijbel wordt duidelijk dat het bij God draait om de relatie met ons mensen. In het paradijs wandelde God met Adam en Eva; Hij sprak met hen, net zo direct als mensen met elkaar spreken. Door de zonde (ongehoorzaamheid aan God) werd de relatie met God verstoord en werd het onmogelijk voor de 'onheilige' mens om dicht bij de 'heilige' God te komen. Vervolgens zie je dat God er alles aan doet om die relatie, dat oorspronkelijke contact tussen God en mens, te herstellen. Door de komst van Jezus - de zoon van God - bijvoorbeeld. Het is overduidelijk dat God niets liever wil dan contact met mensen. Hij is een God van relatie, van gesprek.

Op grond van de bijbel kun je concluderen dat God vandaag nog steeds tot mensen wil spreken. Hij is niet een God die alleen op een algemene manier door de bijbel spreekt, maar Hij wil ook heel persoonlijk in specifieke situaties spreken (hoewel Hij nooit Zijn eerder gesproken woorden in de bijbel zal tegenspreken). Ook de praktijk laat zien dat dit het geval is: vandaag de dag kennen veel christenen God als een sprekende God.

God kan op allerlei manieren tot je spreken maar het is niet altijd vanzelfsprekend dat je als christen het spreken van God kent. Je kunt Gods stem wel leren verstaan als je daarvoor open staat. God dringt Zijn spreken namelijk meestal niet op, vaak "fluistert" Hij. Toch lijkt het voor een christen essentieel dat je die dialoog met God kent. Groeien als christen betekent ook de stem van God leren verstaan."

Bron : Vragen Helpdesk Live

God is niet schreeuwerig en dringt zich niet op. Hij is juist vaak voelbaar en hoorbaar in stilte. In de rust. In woorden van de Bijbel. In het moment van het genieten van de zon. Een herfstblad dat in de wind dwarrelt. De knalblauwe hemel met torenhoge wolken. Een opmerking van een kind. Een arm om je heen. Dat is God. Dat is Jezus. Hij wil jouw intens laten genieten. Van Zijn intense schoonheid. Van het wonder van het leven. Elke minuut, elke dag. Juist als het niet zo meezit. Juist als het donker is in je leven. Dan kunnen er toch momenten zijn van geluk. Van God. Soms zijn het maar vonkjes. Maar het zijn wonderen op zich. Heb jij er oog voor?

Stilte is een kado van Gods Geest. Stilte is nodig voor intimiteit.


Bijbelteksten
Psalmen  37  : 7
"Blijf kalm en wacht op de HEER, erger je niet aan wie slaagt in het leven, aan wie met listen te werk gaat." (NBV-vertaling)

Word stil voor de Here en verwacht alles van Hem. Erger je niet aan wie slaagt in het leven en aan wie met listen te werk gaat.
Psalmen  46
“Wees stil en weet dat Ik God ben”

Wijsheid van de stilte.
Psalmen  62
“Wat baat het als je alles hebt, maar schade lijdt aan je ziel. Zoek rust mijn ziel. Wees stil mijn ziel.”

De ziel is de innerlijke plek. Stilte is een kado van Gods Geest.
Psalmen  65
"De stilte zing u toe, o Heer!"

Als je stil wordt voor God, dan gaat het zingen in je hart!
Psalmen  85
“Merk op mijn ziel, wat antwoord God u geeft.”

Zorg voor je ziel. Alleen wie zijn eigen ziel verzorgt, kan voor een ander zijn ziel zorgen.
Psalmen  127  : 2

.... de HEERE geeft het Zijn beminden in de slaap. (HSV-vertaling)

Wat is dat toch, dat slapen zo?n belangrijke rol speelt in de omgang tussen God en mensen?

-Adam krijgt Eva in zijn slaap (Genesis 2:21).

-Abraham slaapt als God een verbond met hem sluit (Genesis 15:12).

-En Jezus slaapt in de storm (Lucas 8:23).

 

Het is de manier waarop God wil werken. Als wij stil zijn, kan Hij zijn plannen uitwerken. Maar zodra we zijn werk willen overnemen, valt alles stil. De pelgrims die vroeger naar Jeruzalem optrokken om Gods woonplaats te bezoeken begrepen dat al.

 

Als de HEER het huis niet bouwt, vergeefs zwoegen de bouwers; als de HEER de stad niet bewaakt, vergeefs doet de wachter zijn ronde. Vergeefs is het dat je vroeg opstaat, je laat te ruste legt, je aftobt voor wat brood ? hij geeft het zijn lieveling in de slaap (Psalm 127:1-2).

 

Wat geeft de Heer dan in onze slaap? Kinderen, volgens deze Psalm : Vrucht (vers 3-5). Alles wat God wil aanbrengen in ons bestaan leidt die kant op. Als God werkt, levert dat meer kinderen voor Hem op die Hem prijzen. Heb je gehoord dat God je in je slaap zijn lieveling noemt, zijn beminde? Het gaat hier om een liefdesrelatie. Ben je zo gelukkig met God dat je Hem meer kinderen gunt? Dan slaap je met Hem, zodat Hij zijn werk kan doen. Je krijgt een vruchtbaar leven!

(Marcus 4:35-41, Matthe?s 8:23-27 en Lucas 8:23-25)

 

Bron : http://www.willemdevink.nl/index.php/inspiratie/1327-het-geheim-van-de-slaap


Prediker  4  : 6

Maar beter is één hand gevuld met rust dan beide vuisten vol gezwoeg en najagen van wind (NBV-vertaling)

In bijbelse zin betekent het woord "rusten": tot het doel van ons leven komen. Bijbelse rust betekent dat je met al je bezig-zijn niet in een zinloze kringloop van drukte terechtkomt, maar dat je inspanningen een doel hebben. Er valt niets te vieren als je geleefd wordt. Neem op tijd afstand en rust. Daardoor krijgt je dagelijkse beslommeringen zin en betekenis.


Klaagliederen  3  : 26
"Goed is het, in stilheid te wachten op het heil des HEREN;" (NBG-vertaling)
Mattheus  10  : 27
“Hetgeen Ik u zeg in de duisternis, zegt het in het licht; en hetgeen gij hoort in het oor, predikt dat op de daken.”

Stilte is nodig voor intimiteit! De diepste dingen van God fluistert God in je oor.
1 Thessalonicensen  4  : 11
En dat gij u benaarstigt stil te zijn, en uw eigen dingen te doen, en te werken met uw eigen handen, gelijk wij u bevolen hebben. (Statenvertaling)

U doet dat al met alle gelovigen in heel Macedoni?, maar, broeders en zusters, wij sporen u aan het nog veel meer te doen en er een eer in te stellen in alle rust uw eigen zaken te behartigen en uw eigen brood te verdienen. Dat hebben wij u opgedragen. (NBV-vertaling).

Ook in het Nieuwe Testament wordt de arbeid beslist niet ondergewaardeerd.
1 Timotheus  2  : 4

Ik roep er dan vóór alles toe op dat smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen gedaan worden voor alle mensen, voor koningen en allen die hooggeplaatst zijn, opdat wij een rustig en stil leven zullen leiden, in alle godsvrucht en waardigheid. Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.

Hij (= God) wil dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis van de waarheid komen.

God heeft een plan voor ieder mens. Hij wil dat alle mensen behouden worden en de waarheid aannemen. Dat betekent dat de Here God wil dat alle mensen bij Hem zullen horen voor altijd. Hij heeft ook verschillende plannen voor verschillende groepen mensen. God heeft een plan met het volk Israël en God heeft een plan met de gelovigen van nu. Uiteindelijk werkt God naar een einddoel toe dat in de Bijbel omschreven wordt als een situatie waarin Hij alles in allen zal zijn. "Allen die er dan zijn, zullen vol zijn van Zijn aanwezigheid." (1 Korinthiërs 15:28)

Bron :"Wat doe ik hier?!" van stichting "Woorden van Leven" 


Onbekend/Anders
God ontmoet Elia in de stilte op de Horeb.
Onbekend/Anders
God ontmoette Adam en Eva in de avondstilte.
Onbekend/Anders
“Zoek rust mijn ziel. Wees stil mijn ziel.”

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Liever alleen met je Iphone dan met God?

 


  Terug


Versie december 2009