hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Vogels

Categorie
Dieren

Toelichting
Vogels in de bijbel
Jezus vertelt ons, dat we veel kunnen leren van de vogels. In Mattheus 6 wijst Hij ons op de vogels en zegt: ‘Kijk eens naar de vogels, hoe de Vader hen elke dag te eten geeft. Zou jullie Vader dan niet ook voor jullie zorgen!??’. De bijbel wijst vaker op de vogels.
Op de ooievaar: die leert ons berouw en bekering (Jeremia 6).
Op de mus: die leert ons, dat we veel waard zijn voor God (Mattheus 10).
Op de raaf: die leert ons om te geloven en altijd weer op God te vertrouwen (Mattheus 6).
Op de kip: die laat ons zien hoe wij, net als de kuikens, steeds bescherming vinden onder Gods vleugels (Matheus 23, Psalm 36 en 91)

Vrijheid
Nu wat meer over de arend. Die leert ons ‘vrijheid’. En dát is precies wat God aan zijn kinderen geeft: vrijheid. En dat is tegelijk ook wat voor veel mensen het hoogste, het belangrijkste, is in dit leven: vrijheid. Juist dat kun je dus in de bijbel vinden! Vrijheid. In de bijbel wordt de arend of adelaar vaak genoemd als beeld van die vrijheid. In Exodus 19: 4, Deuteronomium 32, Psalm 103, Spreuken 30 en Jesaja 40. Maar: wanneer ben je vrij? Is vrijheid, dat je kunt doen wat je maar wilt? Of is vrijheid, dat je tot je bestemming komt bij God, die ons geschapen heeft?

Zo vrij als een vogel
Soms kunnen we jaloers naar de vogels kijken: kon ik ook maar vliegen! Zo vrij als een vogel in de lucht. Mensen dromen daarvan. Leonardo da Vinci wilde dat ook heel graag en maakte al allerlei studies van vogels en vliegtuigen. Er is een heel boek vol met tekeningen van vogels van Leonardo da Vinci. Maar het was pas in 1903, dat de gebroeders Wright erin slaagden om een motorvliegtuig in de lucht te houden. Wij kennen nu allerlei supermoderne vliegtuigen. Snelle straaljagers. Maar al die moderne machines zijn lomp en onhandig vergeleken bij de vogels. Vogels vliegen, zweven, buitelen, duiken en fladderen in de lucht.
De gierzwaluw legt elke dag wel 800 kilometer af bij het zoeken naar insecten om te eten.
De slechtvalk vliegt heel hard: soms bijna 100 kilometer per uur.
De reuzenalbatros is de grootste vliegende vogel ter wereld en die kan wekenlang in de lucht blijven zonder aan land te komen. Alleen om te paren en te broeden komt hij aan land. Hij leeft op de open oceaan. Een speciaal mechanisme houdt zijn vleugels gespreid en zo kan hij urenlang zweven op de wind zonder met zijn vleugels te slaan. Hij slaapt zelfs in de lucht! De eerste automatische piloot.

De arend
Een van de mooiste en sterkste vogels is de arend. De koning van het luchtruim. Met zijn scherpe snavel en grote vleugels. Soms een spanwijdte van wel 2.50 meter. Statig stijgt hij op en zweeft op de wind. Hij fladdert niet, maar laat zich dragen door de wind. Of hij zoekt de thermiek op. Warme lucht die naar boven opstijgt. Hoog in de lucht maakt hij ruime cirkels en met zijn scherpe ogen ziet hij zelfs het kleinste musje. Als de arend aan komt zweven, zorgen alle vogels, dat zij weg zijn. De witkopzeearend is zelfs het nationale symbool van Amerika. Hij is snel en moedig. Bouwt zijn nesten hoog in de boom. Een arend kan wel 50 jaar oud worden. En elke twee jaar krijgt hij een compleet nieuw verenkleed. Daarom ziet zelfs een arend van 40 jaar oud er nog jong en sterk uit. In Psalm 103 staat: “Hij overlaadt u met schoonheid en geluk, uw jeugd vernieuwt zich als een adelaar”. Dat beeld gebruikte Mozes op een andere manier ook al. Hij bezingt dan de bevrijding uit Egypte en de lange tocht door de woestijn. Hij schrijft dan over de arend. In Deuteronomium 32: 11 schrijft hij: “Zoals een arend over zijn jongen waakt en voortdurend erboven blijft zweven, zijn vleugels uitspreidt en zijn jongen daarop draagt”.

Bron : http://www.gkv-zwolle-berkum.nl/preken/Jesaja%2040HAArend.pdf

Bijbelteksten
Genesis  1  : 28
En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt! (Statenvertaling)

De Bijbel zegt dat God Adam en Eva nadat Hij hen geschapen had tot zich riep, hen zegende en tot hen sprak: "Weest vruchtbaar en wordt talrijk, bevolk de aarde!" In deze woorden, eigenlijk een opdracht, wordt Gods droom zichtbaar. God heeft zo veel liefde dat Hij een wereld vol mensen 'nodig heeft' om zijn liefde aan kwijt te kunnen. Wij zijn geschapen zodat God zijn onmetelijke liefde in onze harten kan uitstorten. Dat is de eerste en belangrijkste bestemming van ons leven. Het was Gods wens dat Adam en Eva de aarde zou bevolken met mensen die zijn immense liefde in hun harten zouden ontvangen en beantwoorden. Daarom zijn we met zovelen. Adam en Eva waren zonder zonde toen God hen tot zich riep en hen deze opdracht gaf! Het was zijn droom dat Adam en Eva kinderen zouden voortbrengen die -net als zijzelf- zonder zonde zouden leven en God en elkaar zouden liefhebben en in harmonie met elkaar zouden leven. De wereld zoals wij die nu kennen is nooit de wereld die God voor ogen heeft gehad!

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van der Kamp, blz. 43
1 Koningen  4  : 33
Hij sprak over de bomen, van de ceder op de Libanon af tot de hysop toe, die aan de muur uitschiet; hij sprak ook over het vee, het gevogelte, het kruipend gedierte en de vissen. (NBG-vertaling)

De Geest van Christus vervulde Salomo en maakte hem zeer wijs. We lezen in dit vers dat hij ook sprak over de kruipende dieren.
Job  11  : 7  t/m 8
Vraag het vee hiernaar, het zal je onderrichten, vraag de vogels in de lucht, ze zullen het verkondigen. Of spreek tot de aarde, ze zal je onderrichten, het wordt je verteld door de vissen van de zee. (NBV-vertaling)

De Bijbel leert ons dat wij, mensen, van de dieren veel kunnen leren. Verschillende bijbelverzen spreken daarover. Dit bijbelvers zegt dat wij naar de dieren moeten kijken en zij kunnen ons iets leren.
Prediker  9  : 12
"Want ook de mens kent zijn tijd niet, evenmin als de vissen, die in het verraderlijke net gevangen worden, evenmin als de vogels, die in het klapnet gevangen worden. Evenals zij worden de mensenkinderen verstrikt ten tijde des kwaads, als dit hen plotseling overvalt. " (NBG-vertaling)

Een mens weet nooit wanneer hem iets zal overkomen. Hij is als een vis die in het net wordt gevangen en als een vogel die in een strik komt vast te zitten. Zo zullen ook mensen worden verrast als hen plotseling iets kwaads overkomt.
Mattheus  6  : 25  t/m 26
Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten [of drinken], of over uw lichaam, waarmede gij het zult kleden. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? Ziet naar de vogelen des hemels: zij zaaien niet en maaien niet en brengen niet bijeen in schuren, en toch voedt uw hemelse Vader die; gaat gij ze niet verre te boven? (NBG-vertaling)

De Here Jezus heeft zelf zijn bezorgde kinderen verwezen naar de vogels van de hemel.We moeten niet bezorgd zijn over ons leven, wat we zullen eten of drinken, of over ons lichaam, waarmee wij het zullen kleden. God zorgt ook voor de vogels. Zal Hij dan ook niet voor ons zorgen?
Romeinen  1  : 19  t/m 25  (C)
Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn, want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en de dank gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd. Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren. Daarom heeft God hen in hun lage begeerten uitgeleverd aan zedeloosheid, waarmee ze hun lichaam onteren. Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen. (NBV-vertaling)

In de bijbel heet occultisme vaak ‘afgoderij’. Dit bijbelgedeelte laat zien dat die afgoderij steeds voortkomt uit een door trots en misleiding verziekte geest; die geest verkiest duistere praktijken boven God, aanbidt de schepping in plaats van de Schepper, en vervalt in lichamelijke onreinheid in plaats van het ‘goddelijke’ te vinden. Deze vier zaken zijn nog steeds kenmerkend voor het occulte.
(Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van de Kamp, blz.)

Beelden of iconen mogen wij niet aanbidden. Het vereren van beelden is het aanbidden van boze geesten. Wanneer heidenen, Katholieken, of leden van Orthodoxe of Koptische kerken beelden of iconen vereren, zijn zij eigenlijk, volgens het woord van God, boze geesten aan het aanbidden.
(Bron : Roy Davison)

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009