hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Vasten in de bijbel

Categorie
Kerk

Toelichting

Vasten in de Bijbel

In de 40 dagen tijd wordt veel gevast. Vasten is een goede Bijbelse traditie. In het oude en nieuwe testament komen we een aantal gelovigen tegen die dit ook doen.

Josafath
Toen het volk Israël met een onverwachte oorlog te maken kreeg, riep koning Josafat het volk op om voor onbepaalde tijd te vasten en te bidden. Het gevolg? Een bizarre overwinning, waarbij het leger van Israël nog geen eens hoefde te vechten.

Josafat schrok hevig en hij besloot de HEER om raad te vragen. Hij kondigde in heel Juda een vastendag af,  en uit werkelijk alle steden van Juda kwam men bijeen om de HEER om raad te vragen. – 2 Kronieken 20: 3-4 –

Nehemia
Wanneer Nehemia geconfronteerd wordt met de treurige verhalen over zijn thuisstad, Jeruzalem, zakt de moed hem in de schoenen. Huilend valt hij op de grond en hij gaat vasten en bidden. Het gevolg? Nehemia wordt door God ingezet om de stad te herstellen.

Toen ik deze woorden hoorde, ging ik huilend op de grond zitten. Ik rouwde dagenlang, ik vastte en riep de God van de hemel aan. – Nehemia 1:4 –

Esther
Koning Ahasveros heeft onder misleidende voorwaarden van Haman een wet getekend waarmee hij toestemming geeft om alle Joden in het rijk te vermoorden. De koning weet echter niet dat zijn vrouw, en koningin, Esther ook Joods van afkomst is. Het lot van het Joodse volk ligt in de handen van koningin Esther. Voor ze naar de koning gaat, wat haar dood kan betekenen, laat ze het volk bidden en vasten. Het gevolg? De koning is Esther goed gezind en de plannen van Haman worden voorkomen. Het volk is gered en Haman wordt door de koning terechtgesteld.

‘Roep alle Joden die in Susa wonen bij elkaar en vast voor mij: eet niet en drink niet, overdag niet en ’s nachts niet, drie dagen lang. Ook ik zal op die manier vasten met mijn dienaressen. En na die voorbereiding zal ik naar de koning gaan, al is dat tegen de wet. Moet ik omkomen, goed, dan zal ik omkomen.’ – Esther 4:16 –

Anna
Anna was een profetes en leefde dicht bij God. Een onderdeel van deze relatie met God was bidden en vasten.

En Anna was nu al vierentachtig jaar weduwe. Ze was altijd in de tempel, waar ze God dag en nacht diende met vasten en bidden. – Lucas 2:37 -

Johannes de Doper
Johannes de Doper was de voorloper van Jezus en had ook zijn volgelingen. Deze volgelingen deden ook aan bidden en vasten uit berouw over hun zonden en als voorbereiding op de komst van Jezus.

Daarop kwamen de leerlingen van Johannes bij hem en vroegen: ‘Waarom vasten wij en de farizeeën wel regelmatig, en uw leerlingen niet?’ – Mattheüs 9:14 -

Jezus
Na Zijn doop vertrekt Jezus naar de woestijn. Daar wordt Hij tijdens het vasten op de proef gesteld door de duivel. Jezus geeft, ondanks honger, uitputting en eenzaamheid niet toe aan de verleiding en wint deze strijd van de duivel!

Vervuld van de Heilige Geest trok Jezus weg van de Jordaan, en geleid door de Geest zwierf Hij veertig dagen rond in de woestijn, waar hij door de duivel op de proef werd gesteld. Al die tijd at hij niets, en toen de veertig dagen verstreken waren, had hij grote honger. – Lukas 4:1-2

Paulus
Terwijl Paulus op reis is naar Damascus om vele christenen op te pakken, steekt God daar een stokje voor. Paulus maakt een persoonlijke ontmoeting met Jezus mee. Het resultaat? Blindheid. Terwijl Paulus blind is, eet en drinkt hij drie dagen niet. God stuurt Ananias naar Paulus toe om hem te genezen. Hierna wordt Paulus een van de grootste evangelisten die we in de geschiedenis hebben gekend.

Drie dagen lang bleef hij blind en at en dronk hij niet. – Handelingen 9:9

Vasten we wel echt? Dit zijn een aantal voorbeelden van gelovigen uit de Bijbel die vasten. Zoals u ziet gaat vasten altijd gepaard met bidden. Vasten is jezelf, soms in moeilijke situaties, richten op God. Een belangrijke les in deze 40 dagen tijd. Vasten lijkt namelijk een hype te worden. Maar het is méér dan 40 dagen stoppen met social media en vlees of chocolade te eten. Vasten is je leven versoberen en je meer op Jezus richten zonder er zelf beter van te worden.

Jezus geeft mensen die vasten enkele regels mee. De eerste regel zou anno 2014 als volgt kunnen klinken:

'Maar als jullie vasten, zet het dan niet op Facebook en Twitter. Benoem niet met naam en toenaam waarvan je vast. Laat niet al je followers weten dat je aan het vasten bent. Alleen je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen’. - Mattheüs 6:16-18 (eigen cursivering)

 

Bron : http://www.cip.nl/artikel/40820/Vasten-in-de-Bijbel


Bijbelteksten
Onbekend/Anders


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009