Wat zijn gebedswandelingen?
Op dit ogenblik zijn voor veel
evangelische christenen gebedswandelingen in en noodzakelijk. Wanneer deze in
alle eerbied verlopen is er niets op tegen. Er kan echter geen verschil in
“effect” bestaan tussen gezamenlijk hardop bidden in een zaal of op de openbare
wegen. In de praktijk zal bidden binnen geconcentreerder kunnen gebeuren, dan
bidden buiten tussen het verkeer en andere afleidingen. Een voordeel van bidden
ter plekke is wel, dat de betrokkenheid van de bidders groter is. Men wordt als
het ware op de harde feiten gedrukt. Als men de ongelovigen in hun
weldoortimmerde huizen ziet, of als men drugsverslaafden ziet rondhangen met
een wezenloze blik in hun ogen, of als men talloze mensen zich in het
uitgaansleven ziet storten, of als men de mensen de hun aangeboden traktaten
ziet verscheuren en soms vloekend hun weg ziet gaan, dan krijgt het gebed toch
een meer gepassioneerde inhoud.
Oorsprong Kingdom New beweging
Er zijn steeds
meer gemeenten en kerken in Nederland, die gebedswandelingen organiseren. Nu
wil het “toeval” dat het gebedswandelen zijn oorsprong vindt bij de Kingdom Now
beweging. Dit is dezelfde beweging die leert dat we Gods Koninkrijk op aarde
moeten vestigen zodat Jezus Zijn troon kan innemen op aarde. Gebedswandelen is
dus een onderdeel van de geestelijke oorlogsvoering, daardoor krijgen deze
wandelingen naar mijn idee een heel ander karakter. Dan is het een stuk gebiedsverovering
op de vijand.
Zoals deze beweging zelf zegt, heeft zij ervoor gezorgd dat de Berlijnse
muur is gevallen. Ze gaan naar allerlei plaatsen toe om te bidden en te
strijden tegen demonische machten. Toch is dit nergens in de bijbel terug te
vinden.
Denkt men echter dat er
een speciale kracht aan het gebed verleend wordt, terwijl men om het object van
het gebed heen wandelt, dan kun je je bedenkingen hebben. Sommige gemeenten
organiseren een gebedswandeling om de plaats, waarin zij wonen of om de wijk
waar hun kerkgebouw staat. Zij menen, dat hierdoor God beter in staat is,
ongelovigen in het “omsingelde” gebied te bereiken. Zij ‘breken op deze manier
de grond open’ voor een vruchtbare evangelisatie door het slechten van
vijandelijke bolwerken. Deze gedachtegang is voor het eerst in bredere
christelijke kringen gepropageerd door de Engelsman, Graham Kendrick, een
bekeerde, talentvolle zanger. Hij heeft ook liederen gecomponeerd, waarvan u er
enkele terug vindt in de Opwekkingsbundel. Hij is ook de organisator van grote
gebedswandelingen in Engeland en in andere landen.
Abraham : de pionier van
gebedswandelingen?
De voorstanders van gebedswandelingen menen
steun voor hun zienswijze te vinden in het verhaal van Abraham. Toen God hem
beloofde dat hij het land Kanaän, waar hij zich op dat moment bevond, in bezit
zou krijgen, zei Hij het volgende: “Sta op, doorwandel het land in zijn lengte
en breedte, want u zal Ik het geven” ( Gen.13:17). Zij noemen Abraham de
pionier van de gebedswandelingen. Daarnaast wordt het verhaal van de val van de
muren van Jericho in de oudtestamentische tijd, veelvuldig aangehaald. De
wandelingen van het volk Israël om deze stad worden als voorbeeld genomen, hoe
men in onze tijd geestelijk een bolwerk slecht.
Steden veroveren
Men meent, dat door in letterlijke zin rond
te gaan om het vijandelijk gebied, de vijand moet wijken. Daarbij wordt ook nog
vaak de tekst geciteerd, die God tot Jozua sprak voor deze het beloofde land
binnenging nl. “Elke plaats die uw voetzool betreden zal, geef Ik u, zoals Ik
tot Mozes gesproken heb”. Jozua 1:3. Wij hebben hier te maken met een Hebreeuws
gezegde, dat veroveren betekent. Hoewel dit prachtige voorbeelden zijn om ons
geloof te versterken, correspondeert het niet met de manier waarop de Bijbel
gelezen dient te worden (de hermeneutiek). Als men dingen, die in het Oude
Testament beschreven staan, letterlijk gaat interpreteren en op zichzelf gaat
toepassen, komt men in drijfzand terecht. Men zal dan ook, net als Jozua het
zwaard ter hand moeten nemen en mensen om moeten brengen, die niet in God
geloven. Daarbij komt nog dat de val van Jericho uniek is in de geschiedenis.
Na Jericho moest Jozua elke andere stad gewoon met zijn soldaten veroveren door
middel van oorlogsvoering. Het wonder van Jericho herhaalde zich niet.
Uitzending van 70 dicipelen
Vanuit het Nieuwe Testament menen de voorstanders
van gebedswandelingen zich gesteund door de uitzending van de zeventig
discipelen (Lukas 10:1-20). Volgens hen wandelden deze groepjes ( twee aan
twee) door alle plaatsen heen om de grond te breken voor de prediking van
Jezus, die erop volgde. Het verhaal is echter anders, want als zij bij Jezus
terugkomen, dan vertellen zij opgewonden wat zij allemaal beleefd hebben. In
opdracht van Jezus hadden zij de komst van het Koninkrijk van God gepredikt en
hadden zij tekenen en wonderen gedaan, zieken genezen en boze geesten
uitgeworpen. Jezus stuurde hen ook uit als arbeiders in zijn wijngaard, maar
niet als gebedswandelaars. Ook in de verhalen van Abraham en Jozua wordt niet
gerept over gebed. De Israëlieten liepen zelfs zwijgend om Jericho heen, dit op
bevel van Jozua. “Jozua nu had het volk bevolen: Gij zult niet juichen en uw
stem niet laten horen, ja, laat er geen woord uit uw mond uitgaan tot op de dag
dat ik u zeg: Juicht!- dan moet gij juichen” (Joz.6:10). In dit verband is het
goed om Jezus oordeel over het bidden van de farizeeërs op de hoeken van de
straten erbij te betrekken. Zij baden hardop, zodat de mensen het konden horen
en hun gebed geweldig zouden vinden. Uiteraard doen de gebedswandelaars in onze
tijd dit niet, zij bidden niet om door de omstanders, maar door God gehoord te
worden. Jezus onderwijst zijn discipelen om niet in het openbaar te bidden,
maar in de binnenkamer.
Bidden in het verborgene
Het gebed dat
Jezus ons aanraadt is het gebed in het verborgene, in de binnenkamer. God die
in het verborgene ziet, zal het in het openbaar vergelden.
Hij zegt: “Maar gij, wanneer gij bidt, ga
in uw binnenkamer, sluit uw deur en bidt tot uw Vader in het verborgene; en uw
Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden” (Mattheüs 6:6). Ook
leert Jezus, dat de hoeveelheid woorden van een gebed niet belangrijk is, want
zegt Hij: “En gebruikt bij uw bidden geen
omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door veelheid van woorden
verhoord te zullen worden. Wordt hun dan niet gelijk, want (God) uw Vader weet,
wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.” (Mattheüs 6:7,8).
De gebedswandelingen worden in een aantal gevallen ook gebruikt om de
territoriale geesten, die men boven een bepaald plek of gebied meent te weten,
te verjagen door schuldbelijdenis en het verbreken van de afgodische machten
(dit eigent Kingdom Ministries zich ook toe!) Dit strookt niet met de Bijbel.
Samenvattend
Gebedswandelingen zijn goed om de bidders
direct te confronteren met de nood van de mensen waar zij voor bidden. Als
aanvulling op de bidstonden binnen in het kerkgebouw of zaal hebben zij hun
nut. Zodra men echter aan deze wandelingen een bepaalde “magische” kracht gaat
toekennen, is men op de verkeerde weg. Bijbels gezien zijn er geen argumenten
voor openbare bidstonden. Jezus leert ons eerder het belang van bidden in de
binnenkamer.
Bron : http://inbijbelsperspectief.weebly.com/wat-zijn-gebedswandelingen.html