hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Luther (Maarten Luther)

Categorie

Toelichting
Maarten Luther en Paulus
Het is algemeen bekend, dat Maarten Luther door de woorden van Paulus uit Romeinen: "De rechtvaardige zal uit geloof leven" tot levend geloof is gekomen. De rest van zijn leven zouden de geschriften van Paulus een belangrijke rol spelen in het leven van Luther. Net als Paulus heeft ook Luther een geweldige invloed gehad op de kerk en het geloofsleven van ontzaglijk veel mensen. Echter, ook in hun vorming zijn parallellen te trekken.

Wie was Maarten Luther?
Maarten Luther was een begaafd kind. Op zijn twaalfde kon hij al vloeiend Latijn spreken en schrijven. Op zijn zeventiende begon hij met zijn studie aan de Universiteit van Erfurt, waar hij ook zijn masters degree haalde. Aan dezelfde universiteit startte hij vervolgens zijn studie rechten. Luther was echter niet alleen een intelligente jongeman, hij was ook diep gelovig. Zijn zoektocht naar innerlijke vrede bracht hem er toe zijn studie rechten af te breken en filosofie en theologie te gaan studeren. Maar ook deze studies gaven hem geen vrede met God. Daarom besloot hij monnik te worden.

Zijn leven in het klooster
In het klooster blonk hij uit in de geestelijke disciplines. Hij was een toonbeeld van ijver en overgave. Hij vastte veel, bad urenlang, beleed zijn zonden aan de biechtvader en ging op pelgrimsreis naar Rome. Wanneer hij later terugkijkt op deze periode in zijn leven zegt hij: "Als iemand als monnik de hemel zou kunnen verdienen, dan was ik dat zeker geweest." Maar ook zijn religieuze ijver bracht hem niet waar hij zo intens naar verlangde.

Luther was zo gefocust op zijn innerlijke strijd dat zijn superieur, Johan van Staupitz, hem opdroeg om weer te gaan studeren. Hij behaalde twee bachelor-titels en werd doctor in de theologie op 21 oktober 1512. Vanuit zijn onderwijspositie in de theologie begon hij de brieven van Paulus te bestuderen en te doceren. In zijn studie over de brief van Paulus aan de Romeinen begon Luther de gerechtigheid van God op een heel nieuwe manier te begrijpen. Waar hij eerst doodsbang was voor Gods gerechtigheid en God haatte om zijn ongenaaktbaarheid, leer hij nu de gerechtigheid van God liefhebben, omdat het allemaal door, in en voor Jezus is. De brief aan de Romeinen werd voor hem de poort naar de hemel.

Bron : "Onderweg met Paulus" van Henk Stoorvogel, uitgeverij Voorhoeve, blz. 11 en 12

Bijbelteksten
Romeinen  1  : 17
Want gerechtigheid Gods wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, gelijk geschreven staat: De rechtvaardige zal uit geloof leven. (NBG-vertaling)

Het is algemeen bekend, dat Maarten Luther door de woorden van Paulus uit Romeinen: "De rechtvaardige zal uit geloof leven" tot levend geloof is gekomen.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009