hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Heilige Geest (Wie is de Heilige Geest?)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Wie is de Heilige Geest?

Er is waarschijnlijk geen onderwerp in de Bijbel waarover zo veel op een verkeerde manier gesproken is en dat op een verkeerde manier uitgelegd wordt als over de Heilige Geest en Zijn werk.


In veel kerken wordt niet of bijna niet over de Heilige Geest gesproken of nagedacht. Het lijkt wel of men niet weet, met welk doel de Heilige Geest indertijd uitgestort is. Men kent de Heilige Geest niet en zwijgt daarom maar over Hem. Er lijkt een zekere verlegenheid te zijn, zodra het gaat over de Heilige Geest. In veel literatuur waarin je zou mogen verwachten, dat het ook over de Heilige Geest zou gaan, wordt over de Heilige Geest gezwegen.


In andere kringen lijkt het wel, of de Heilige Geest het centrale thema van de Bijbel is. Men spreekt bijna uitsluitend over de Heilige Geest, terwijl alles in het leven van die mensen en in hun gemeente en prediking op de Heilige Geest gericht is. Het lijkt wel of men de Vader en de Zoon en de rest van de Bijbel niet zo belangrijk vindt, maar uitsluitend de Heilige Geest belangrijk vindt. In hun lectuur wordt veelvuldig over de Heilige Geest gesproken, maar vaak op een niet-Bijbelse wijze. Er wordt over allerlei ervaringen van mensen gesproken, maar niet over wat God Zelf ons over de Heilige Geest bekend gemaakt heeft.


Hoe wordt de Heilige Geest in de Bijbel genoemd?


1.

De Geest Gods (Genesis 1:2; 41:38; Numeri 24:2; 1 Samuël. 11:6; 19:20, enz.). Hiervan afgeleid zijn: Gods Geest (Exodus 31:3). Mijn Geest (d.i. Gods Geest) (Genesis 6:3; Jesaja 30:1; 42:1; 44:3; 59:21, enz.). De Geest (Numeri 11:17; Ezechiël 3:12; Mattheüs 4:1, enz.). Uw Geest (d.i. Gods Geest) (Ps. 104:30; 139:7). Zijn Geest (d.i. Gods Geest) (Jes. 48:17).

2.

De Geest des HEREN (d.i. de Geest van Jahweh) (Richteren 3:10; 6:34; 11:29; 13:25; 14:6; 15:14; 1 Samuël 10:6; 16:13; 16:14, enz.).

3.

De Geest van Jezus (Handelingen 16:7).

4.

De Geest van Christus (d.i. de Geest van de Messias) (Romeinen 8:9).

5.

De Geest Zijns Zoons (d.i. de Geest van Gods Zoon) (Galaten 4:6).

6.

De Heilige Geest (Mattheüs 12:32; 28:19; Marcus 12:36; 13:11; Lucas 2:26; 10:21; 12:12; Johannes 14:26; Handelingen 1:8, enz.).

7.

De eeuwige Geest (Hebreeën 9:14).

8.

Uw (Gods) goede Geest (Nehemia. 9:20; Psalmen 143:10).

9.

De Geest der waarheid (Johannes 14:17; 15:26; 16:13) Dit betekent, dat de Heilige Geest ons in de waarheid leidt.

10.

De Geest uit de hoge (Jesaja 32:15). Dit vertelt ons waar de Heilige Geest vandaan komt.

11.

De Geest uws Vaders (d.i. de Vader van de discipelen) (Mattheüs 10:20).

12.

De Trooster (Johannes 14:16,25; 16:7). Dit vertelt ons wat de Heilige Geest voor ons wil doen, nl. helpen en troosten.

13.

De Geest der genade (Hebreeën 10:29). Dit vertelt ons, dat de Geest ons tot Gods genade wil brengen.

14.

De Geest der genade en der gebeden (Zacharia. 12:10). Naast het brengen tot Gods genade, wil de Geest ons ook leiden in ons gebedsleven, terwijl Hij Zelf ook voor ons bidt.

15.

De Geest van wijsheid en verstand (Jesaja 11:2). De Geest wil ons verlichten in ons verstand en ons grote wijsheid schenken.

16.

De Geest van raad en sterkte (Jesaja 11:2). De Geest wil ons raad en advies geven en ons sterk maken in ons geestelijk leven.

17.

De Geest van kennis en vreze des HEREN (Jesaja 11:2). De Geest wil ons leiden, zodat wij meer kennis van God en vreze van de Here krijgen.

18.

De Geest van wijsheid en van openbaring (Efeziërs 1:17). De Geest wil ons grote wijsheid schenken en helpen, zodat God Zichzelf aan ons kan openbaren.

19.

De Geest des levens (Romeinen 8:2). De Geest wil ons het leven schenken.

20.

De Geest van het zoonschap (Romeinen 8:15). De Geest wil ons brengen tot God, die ons als Zijn kinderen aanneemt en Hij wil ons overtuigen, dat wij Gods kinderen zijn.

21.

De Geest des geloofs (2 Corinthiërs 4:13). De Geest wil ons leiden in ons geloof.

22.

De Geest der heerlijkheid (1 Petrus 4:14). De Geest wil de heerlijkheid van de Here Jezus aan ons schenken en ons ook leiden in Zijn heerlijkheid. Deze namen tonen ons, wat de Heilige Geest voor ons wil betekenen. Zo is de Heilige Geest als een stroom van levend water aan ons gegeven om ons te leiden tot een verfrissend en Gode welgevallig leven (vgl. Johannes 7:37-39).


De Heilige Geest is een Persoon


De Heilige Geest is niet slechts een invloed of een kracht, die van God uitgaat. De Heilige Geest is duidelijk een Persoon.


1.

De Heilige Geest spreekt (2 Samuël 23:2; Johannes 16:13,15; Handelingen 8:29; 10:19; 1 Timotheüs 4:1).

In 2 Samuël 23:2 horen wij David zeggen: "De Geest des HEREN spreekt door mij, Zijn woord is op mijn tong. Israëls God spreekt, Israëls Rots zegt tot mij." Twee dingen blijken hier: a. De Heilige Geest spreekt. b. De Heilige Geest en Israëls God zijn één.

Johannes 16:13,15 vertelt van de Heilige Geest, dat Hij niet uit Zichzelf zal spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij verkondigen. De Here Jezus zei van Hem: "Hij neemt het uit het Mijne en zal het u verkondigen."

a. De Heilige Geest spreekt dus namens de Here Jezus; daarom wordt Hij ook de Geest van Jezus genoemd.

b. De Heilige Geest zal een verkondiger, d.i. een Prediker, zijn. Dat zal Hij zo zullen wij later zien zowel voor de ongelovigen als voor de gelovigen doen.

Bij de apostel Petrus zien wij het spreken van de Heilige Geest heel treffend. Er staat: "Terwijl Petrus nog steeds over het gezicht nadacht, zei de Geest: Zie, twee mannen zoeken naar u; sta dan op, ga naar beneden en reis, zonder bezwaar te maken, men hen mee, want Ik heb hen gezonden." (Handelingen 10:19,20)

2.

De Heilige Geest leidt Gods kinderen (Psalm 143:10; Mattheüs 4:1 (de Here Jezus) Romeinen 8:14; Galaten 5:18).

Psalm 143:10 zegt: "Leer mij Uw wil te doen, want Gij zijt mijn God, Uw goede Geest geleide mij in een effen land." De leiding door de Heilige Geest heeft te maken met het feit, dat wij, als Gods kinderen, Gods wil moeten doen. Dit wil de Heilige Geest ons leren. Van de Here Jezus staat er ook, dat Hij door de Geest geleid werd. Zo bepaalde de Heilige Geest waar de Here Jezus naar toe moest gaan en wat Hij moest doen.. In Romeinen 8:14 schrijft de apostel Paulus, dat de Heilige Geest zo ook Gods kinderen leidt. Zo is de Heilige Geest als een Gids en een Leidsman voor de gelovigen.

3.

Hij kan gelasterd en bedroefd worden (Jesaja 63:10; Mattheüs 12:31; Efeziërs 4:30). Al in het Oude Testament, in Jesaja 63:10, lezen wij over de Israëlieten, dat zij wederspannig waren en de Heilige Geest van God bedroefden. Ook de christenen lopen het gevaar zich hieraan te bezondigen. Daarom krijgen ook wij de waarschuwing de Heilige Geest niet te bedroeven (Efeziërs 4:30).

4.

Hij kan getuigen (Johannes 15:26; Romeinen 8:16) en overtuigen van zonde (Johannes 16:8). Terwijl de Here Jezus Zijn discipelen de opdracht gaf om van Hem te getuigen, deelde Hij hen mee, dat ook de Heilige Geest van Hem zou getuigen (Johannes 15:26). Dit is een getuigen, dat gericht is op de wereld. Er is ook een getuigen, dat gericht is op de gelovigen. Hiervan schrijft de apostel Paulus, dat de Heilige Geest met onze geest getuigt, dat wij kinderen Gods zijn (Romeinen 8:16).

5.

Hij kan onderwijs geven (Lucas 12:12; Johannes 14:26). De Here Jezus zei: "Wanneer zij u brengen voor de synagogen en voor de overheden en de machthebbers, maakt u niet bezorgd, hoe of wat gij ter verdediging moet spreken. Want de Heilige Geest zal u op het eigen ogenblik leren, wat gij zeggen moet.” (Lucas 12:11,12)

6.

Hij kan horen (Johannes 16:13). Over het spreken van de Heilige Geest, zei de Here Jezus, dat de Geest zou spreken, wat Hij eerst Zelf hoorde.

7.

Hij kan de weg wijzen (Johannes 16:13). "De Geest der waarheid zal u de weg wijzen tot de volle waarheid." zei de Here Jezus.

8.

Mensen kunnen tegen Hem liegen, proberen Hem te bedriegen en te verzoeken (Handelingen 5:3,9). Toen Ananias gezondigd had, zei Petrus: "Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld om de Heilige Geest te bedriegen en iets achter te houden van de opbrengst van het stuk land?"

a. Hier had een gelovige, Ananias, zijn hart opengesteld voor de satan.

b. De satan gebruikte Ananias om de Heilige Geest te bedriegen. Toen Saffira enige tijd later binnen kwam, zei Petrus tegen haar: "Hoe hebt gij kunnen overeen komen om de Geest des Here te verzoeken?"

9.

Hij kan roepen (Galaten 4:6). God heeft de Geest van Zijn Zoon uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader. De Geest brengt ons tot aanbidding van God, de Vader.

10.

Hij kan pleiten, d.i. bidden (Romeinen 8:26). "De Geest komt onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren, maar de Geest Zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen."


De Heilige Geest is ook God


1.

De Heilige Geest is net als God eeuwig (Hebreeën 9:14). Hij wordt de eeuwige Geest genoemd.

2.

De Heilige Geest is net als God alwetend (1 Corinthiërs 2:10,11). "De Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods... Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods."

3.

De Heilige Geest is ook alomtegenwoordig (Psalm 139:7,8). "Waarheen zou ik gaan voor Uw Geest, waarheen vlieden voor Uw aangezicht? Steeg ik ten hemel Gij zijt daar, of maakte ik het dodenrijk tot mijn sponde Gij zijt er."

4.

De Heilige Geest is ook heilig, zoals Zijn Naam zegt. Hij is de HEILIGE Geest.

5.

Hij maakt levend (Johannes 6:63; Romeinen 8:11; 2 Corinthiërs. 3:6 zie ook 1 Petrus 3:18). Alleen God kan leven schenken. Dit werk van de Heilige Geest geschiedt op twee manieren:

1. Zodra iemand tot geloof komt, maakt de Heilige Geest zijn ziel en geest levend.

2. Zodra de Here Jezus wederkomt, maakt de Heilige Geest ook ons lichaam levend.

Romeinen 8:11 zegt: "Indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, die in u woont."

 

Zoals de Here Jezus eens uit de dood is opgewekt, zo zal ook het lichaam van de gestorven gelovigen eens uit de dood worden opgewekt. Dit zal de Heilige Geest doen. Hier hebben wij dus niet een werk van de Heilige Geest in het verleden of in het heden, maar in de toekomst. Dit zal geschieden als de Here Jezus wederkomt. Dit te mogen weten, geeft ons altijd weer troost, als wij staan aan het graf van één van onze dierbaren. De dood heeft niet het laatste woord. Het laatste woord is aan de Heilige Geest, die allen, die van de Here Jezus zijn, zal opwekken en hen zal plaatsen voor God de Vader.

6.

Het spreken van de Heilige Geest wordt in 2 Samuël 23:2 ook een spreken van God genoemd. Duidelijk blijkt uit dit vers, dat God en de Heilige Geest één zijn. De leugen van Ananias en Safira wordt zowel een zonde tegen God als tegen de Heilige Geest genoemd (Handelingen 5:3,4). De Heilige Geest is dus één met de Vader.

 

7. Hij wordt een andere Trooster genoemd. De Here Jezus wordt hier gezien als de "ene" Trooster en de Heilige Geest als de "andere" Trooster. Het woord "ander" dat hier in het Grieks gebruikt wordt, betekent "ander, maar van dezelfde soort". Hieruit volgt, dat de Heilige Geest één is met de Here Jezus.


-De Heilige Geest is dan ook door de Vader gezonden (Lucas 11:13; Johannes 14:26; Handelingen 5:32; 15:8).


-Hij gaat van de Vader uit (Johannes 14:26), maar wordt ook door de Zoon gezonden (Johannes 15:26; 16:7). Hij wordt dus zowel door de Vader als door de Zoon gezonden.


-1 Johannes. 5:7 zegt, dat de Vader, het Woord (d.i. de Here Jezus) en de Heilige Geest één zijn! Zoals de Vader en de Zoon één zijn, zo is ook de Heilige geest één met de Vader en de Zoon. -Terwijl er één God is, openbaart Hij Zich in drie Personen (Jesaja 61:1 "De Geest van de heer Jahweh is op Mij (de Messias)"; Mattheüs 28:19 en 2 Corinthiërs 13:14). Wij zagen immers ook al, dat ook al is er slechts één God, Hij Zich openbaart in een meervoudsvorm: Elohim en Adonai. De Vader is God boven ons. De Zoon is God met ons. De Heilige Geest is God in ons!


De Here Jezus en de Heilige Geest


- De profeet Jesaja had aangekondigd, dat de Heilige Geest op de Here Jezus zou rusten (Jesaja 11:2; 42:1).


-Wat van Hem in Maria verwekt was, was van de Heilige Geest (Mattheüs 1:18,20).


-Bij Zijn doop daalde de Heilige Geest op Hem neer (Mattheüs 3:16).


-Hier werd de Here Jezus met de Heilige Geest gezalfd en werd Hij de Messias, d.i. de Gezalfde (Handelingen 10:38 zie ook Lucas 4:18).


-De Here Jezus werd door de Heilige Geest geleid (Mattheüs 4:1).


-De Here Jezus bezat de kracht van de Heilige Geest (Lucas 4:14).


-De Here Jezus was vol van de Heilige Geest (Lucas 4:1).


-De Here Jezus beleefde blijdschap door de Heilige Geest (Lucas 10:21).


-De Here Jezus zal dopen met de Heilige Geest (Mattheüs 3:11; Johannes 1:33). Hij is echter niet Zelf in de Geest gedoopt. Dat had Hij niet nodig, wij wel, zoals wij later zullen zien. Zelfs bij het verlossingswerk was de Heilige Geest betrokken (Hebreeën 9:14).


Op welke wijze kunnen wij zondigen tegen de Heilige Geest?


Wij kunnen tegen de Heilige Geest lasteren. Dit is de "zonde tegen de Heilige Geest". Deze zonde zal de mens nooit vergeven worden (Mattheüs 12:31; Marcus 3:29). Hier gaat het niet om zo maar een zonde. Hier gaat het over mensen, die beweren, dat de Here Jezus de duivel is. Zij willen dan ook niet in Hem geloven. Wij kunnen (het vuur van) de Heilige Geest doven (1 Thessalonicenzen 5:19). Als hier gesproken wordt over het doven van de Heilige Geest, betekent dit niet, dat de gelovige toch de doop in vuur zal meemaken.


Wij kunnen de Heilige Geest bedroeven (Jesaja 63:10; Efeziërs 4:30). Als wij zondigen, bedroeven wij de Heilige Geest. Wij moeten daarom zorgvuldig leven en voorzichtig met de Heilige Geest omgaan.


De Heilige Geest en de ongelovige


1.

De wereld kent de Heilige Geest niet en kan Hem niet ontvangen (Johannes 14:17) Hier tegenover staat, dat de gelovigen Hem kennen. De Heilige Geest woont in de gelovigen en zal altijd in hen blijven.

2.

De Heilige Geest overtuigt de zondaar van zonde, gerechtigheid en oordeel (Johannes 16:8-11). Je geweten kan je ook overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Het gevolg is, dat je bang wordt. Je wordt er echter geen christen door. Het werk van de Heilige Geest is echter anders dan dat van je geweten. Nu wordt de zonde vergeven. Gerechtigheid valt je ten deel en het oordeel behoort tot het verleden. Het gevolg is, dat er nu vrede en vreugde in je hart komen.

a.

Het eerste wat de Heilige Geest bij de ongelovige doet, is hem overtuigen van zonde. Er staat niet "van zonden", maar "van zonde" in het enkelvoud. Het gaat hier over de zonde van ongeloof, de zonde van het verwerpen van het offer van de Here Jezus. Wie zo door de Heilige Geest overtuigd wordt van het verwerpen van de Here Jezus en dit als een zonde ziet, zal nu onder belijdenis van deze zonde tot Christus komen.

b.

Vervolgens overtuigt de Heilige Geest van gerechtigheid. Het gaat hier over de mens, die, overtuigd van zijn zonde, de Here Jezus aanvaard heeft. Deze mens wordt nu overtuigd van het feit, dat de gerechtigheid van de Here Jezus aan hem geschonken wordt (Romeinen 5:1,19). De nieuwe gelovige ziet de Here Jezus nu als Overwinnaar, die teruggekeerd is naar de Vader.

c.

Tenslotte overtuigt de Heilige Geest deze mens van oordeel, dat is het oordeel, dat over de zonde en over de duivel geveld is (Hebreeën 2:14). Hierdoor kan deze mens niet meer onder het oordeel terecht komen (Johannes 5:24; Romeinen 8:1).

3.

Wij worden door de Heilige Geest wederom geboren (Johannes 3:5,6,8; Titus 3:5).


Wat wil de Heilige Geest voor de gelovigen betekenen?


Hier zien wij twee feiten. Eerst zien wat de Heilige Geest voor ons wil doen, daarna zien wij hoe onze houding ten opzichte van de Heilige Geest moet zijn.


a.

Wat de Heilige Geest voor ons, als gelovigen, zal doen.

1.

Het eerste wat er van Godswege met de Heilige Geest zou gebeuren, was, dat Hij uitgestort of uitgegoten zou worden (Jesaja 32:15; 44:3; Ezechiël. 39:29; Joël 2:28; Handelingen 2:17,18). Dit is 50 dagen na de opstanding van de Here Jezus geschied. Dit is een eenmalige gebeurtenis geweest, die de Bijbel ook wel de doop met de Geest noemt. N.B. De Heilige Geest is Gods eerste geschenk aan de gelovigen (Romeinen 8:23). Hij is tot onderpand in onze harten gegeven (2 Corinthiërs 1:22; Efeziërs. 1:13 zie ook Galaten 4:6). Dat betekent, dat de Heilige Geest Gods garantie in ons hart is, dat wij Zijn kinderen zijn. Hij blijft bij ons en zal in ons zijn (Johannes 14:17). De Heilige Geest is dus aan iedere gelovige gegeven en wel op het moment, waarop hij tot geloof in de Here Jezus kwam (Johannes 7:37-39; Efeziërs. 1:13; 3:16,17). N.B. Door de Heilige Geest kunnen wij nu belijden, dat de Heiland onze Heer is (1 Corinthiërs 12:3).

2.

Wij zijn gedoopt in de Heilige Geest (1 Corinthiërs 12:12,13). De doop in de Heilige Geest is o.a. aangekondigd in Mattheïs 3:11, waar staat, dat de Here Jezus het zal doen. (Let op, dat "het vuur" hier niet hetzelfde is als de doop in de Heilige Geest, maar dat het vuur hier spreekt van het oordeel, zie :12.) In Handelingen 1:5 wordt hij nogmaals aangekondigd, waarbij gezegd wordt, dat hij spoedig daarna zal geschieden, nl. op de Pinksterdag, die in Handelingen 2 beschreven is. Hand. 11:15-17 vertelt ook, dat toen de doop in de Geest plaats had. Let op, dat er in Handelingen 11:15-17 niet gezegd wordt, dat met Pinksteren ook de doop in vuur plaats had. Die was er toen niet. Het is dan ook onbijbels om in verband met gelovigen te spreken over de "vuurdoop". De vuurdoop is het oordeel!

 

De doop in de Geest is 50 dagen na de opstanding van de Here Jezus uit het graf geschied. "Pinksteren" betekent "50e dag". Het is de 50e dag na Pasen. Toen en toen alleen is de Heilige Geest door God uitgestort. Deze uitstorting is daarna nooit meer herhaald. De Bijbel noemt deze eenmalige uitstorting van de Heilige Geest "de doop in de Geest". Deze doop in de Geest is dus ook een eenmalige gebeurtenis. "Met terugwerkende kracht" worden mensen, die nu tot geloof komen, alsnog in de Geest gedoopt. Bij de doop in de Geest ontstond de Gemeente als lichaam van Christus. Als iemand vandaag tot geloof komt, hoeft het lichaam van Christus niet opnieuw gevormd te worden. Het is er al. De gelovige wordt echter in dat reeds bestaande lichaam van Christus opgenomen door de Heilige Geest. Dat is de doop in de Geest.

 

1 Corinthiërs 12:12,13 zegt ook, dat wij allen door één Geest tot één lichaam gedoopt zijn. Het hoeft niet nogmaals te gebeuren; het is gebeurd! Op het moment dat wij tot geloof kwamen, werden wij door de Geest tot het lichaam van Christus gedoopt en werden wij in Zijn lichaam, de Gemeente, opgenomen. Wie nadenkt, ziet ook de logica hiervan in: Je kunt niet gelovig zijn en buiten het lichaam van Christus staan. Dat is onmogelijk!

 

Wij zien dus vier feiten:
(1) Wie is Degene die in de Geest doopt? Wie doet het? Niet de Heilige Geest, maar de Here Jezus.
(2) Waarin wordt de gelovige gedoopt? Hij wordt gedoopt in de Heilige Geest.
(3) Wie zijn er gedoopt in de Geest? Alle gelovigen.
(4) Wat is de betekenis van deze doop in de Geest? Hierdoor zijn wij toegevoegd aan de Gemeente, het lichaam van Christus.

3.

De verzegeling met de Heilige Geest. Wij zijn verzegeld met de Heilige Geest (Efeziërs 1:13; 4:30 vgl. 2 Corinthiërs 1:22). De Heilige Geest is het eigendomsstempel, dat God op ons gedrukt heeft, waardoor blijkt, dat wij het eigendom zijn van onze Vader die in de hemelen is. De Heilige Geest is onze garantie, dat wij kinderen Gods zijn. Dit geldt alle gelovigen; wij zijn allen verzegeld met de Heilige Geest.

4.

De zalving door de Heilige Geest (2 Corinthiërs 1:21 zie ook 1 Johannes. 2:20,27). Wij zijn gezalfd in de Gezalfde, d.w.z. Wij delen in Zijn bediening. Ook wij moeten openbaar worden als koningen, priesters (geen Hogepriester maar gewone priesters!) en profeten! (vgl. 1 Petrus 2:9)

5.

De Heilige Geest woont in de gelovigen (Romeinen 8:9; 1 Corinthiërs 3:16). Hij woont in ons hart (Galaten 4:6). Er is verschil tussen de aanwezigheid van de Heilige Geest in het Oude Testament en in het Nieuwe Testament. In het Oude Testament kwam de Heilige Geest slechts tijdelijk over iemand om hem bij een bepaald werk te helpen. De Heilige Geest kon weer weggenomen worden van hem. In het Nieuwe Testament komt de Heilige Geest blijvend in de gelovige om hem steeds terzijde te staan (vgl. Numeri 24:2; Richteren 3:10; 11:29; 14:6; 15:14; 1 Samuël. 10:6; 11:6; 16:13,14 en Psalm 51:13).

6.

De Heilige Geest maakt de gelovigen tot Zijn tempel (1 Corinthiërs 3:16; 6:19). Nu moeten wij onze lichamen als een Gode welgevallig offer beschikbaar stellen (Romeinen 12:1,2).

7.

De Heilige Geest pleit (d.i. bidt) voor ons (Romeinen 8:26,27). Er zijn momenten waarop wij niet naar behoren kunnen bidden. De Heilige Geest komt ons dan helpen.

8.

Door de Heilige Geest hebben wij toegang tot (de troon van) de Vader (Efeziërs 2:18). De Heilige Geest verleent ons in ons gebedsleven de toegang tot de Vader. Wij bidden niet tot engelen of "heiligen", maar tot God Zelf.

9.

De Heilige Geest getuigt dat wij kinderen Gods zijn (Romeinen 8:15-17). Soms twijfelen wij misschien aan onze behoudenis. De Heilige Geest komt ons dan tegemoet en maakt ons duidelijk, dat wij echt kinderen Gods zijn. Het feit dat wij de Heilige Geest ontvangen hebben, bewijst, dat wij een kind van God zijn (Romeinen 8:9).

10.

De Heilige Geest geeft speciale gaven aan de gelovigen. In Romeinen 12:6-8, 1 Corinthiërs 12:1-11,28 en Efeziërs 4:11,12 schrijft de apostel Paulus over deze gaven. In 1 Corinthiërs 12:11 maakt hij duidelijk, dat de Geest Zelf uitmaakt welke gave een gelovige bij zijn bekering ontvangt. Zo'n gave moet je dan ook ontwikkelen, je moet er gebruik van maken. Wij hoeven niet te streven naar gaven, die wij nog niet bezitten. Het lijkt, alsof Paulus schrijft, dat wij mogen streven naar nieuwe gaven. Zie 1 Corinthiërs 14:1. Dit is echter een verkeerde vertaling. In het Grieks wordt het woordje "gaven" niet gebruikt. Er staat letterlijk: "Streeft naar het geestelijke." Dat wil zeggen: "Streeft naar de geestelijke levenswandel." Sommige van deze gaven waren gekoppeld aan het zogenaamde "koninkrijk der hemelen", dat is het Messiaanse rijk in Israël en hadden een aards karakter, net zoals de wonderen, die de Here Jezus Zelf deed en die ook te maken hadden met het aardse koninkrijk der hemelen. Andere gaven werden speciaal voor de Gemeente gegeven.

11.

De Heilige Geest zal ons leren, d.w.z. Hij zal ons onderricht geven (Lucas 12:12; Johannes 14:26). Als er momenten zijn, waarop wij van onze Heer moeten getuigen, terwijl wij denken, dat wij het niet kunnen, zullen wij merken, dat de Heilige Geest ons er bij helpt. Ook zal de Heilige Geest ons steeds meer vertellen over de Vader en de Zoon.

12.

De gelovigen zullen kracht ontvangen als de Heilige Geest over hen komt (Handelingen 1:8 zie ook Micha 3:8). Dit is hemelse kracht, die van boven komt (Lucas 24:49). Juist als wij getuigen moeten van de Here Jezus, voelen wij ons vaak zwak. In die momenten zal de Heilige Geest ons helpen en ons kracht geven. Alle gelovigen bezitten deze kracht.

13.

Door de Heilige Geest is Gods liefde in onze harten uitgestort (Romeinen 5:5). Wij, als gelovigen, zijn bijzondere mensen. Wij hebben niet alleen onze eigen liefde, maar ook Gods liefde, waarmee Gods warmte tot ons komt en waarmee wij anderen kunnen omringen.

14.

Door de Heilige Geest hebben wij heiliging, rechtvaardigheid, vrede en blijdschap ontvangen (Romeinen 14:17; 1 Corinthiërs 6:11; 2 Thessalonicenzen 2:13; 1 Petrus 1:2). De Heilige Geest wil een groot werk in ons doen. Hij wil de vrucht van Jezus' lijden en sterven toepassen in ons leven, zodat wij ook werkelijk beleven, wat de Here Jezus voor ons gedaan heeft.

15.

Door de kracht van de Heilige Geest blijft de hoop (op Jezus' wederkomst) levend in ons (Romeinen 15:13). Ook al duurt het wachten op Jezus' wederkomst lang, de Heilige Geest zorgt er voor, dat wij de moed er in blijven houden. Wij blijven naar Jezus' komst uitzien en verlangen.

16.

De Heilige Geest zal niet uit en over Zichzelf spreken, maar Hij zal ons steeds bij de Here Jezus bepalen (Johannes 14:26) en van de Here Jezus getuigen (Johannes 15:27; 16:13). In sommige gemeenten spreekt men veel meer over de Heilige Geest dan over de Here Jezus. Zij denken dan zelfs, dat zij zeer geestelijk zijn en dat de Heilige Geest hen hierin leidt. De Here Jezus heeft echter gezegd, dat de Heilige Geest dit juist niet zou doen. De Heilige Geest wil ons steeds de Here Jezus laten zien.

17.

Hij zal de weg wijzen tot de volle waarheid (Johannes 16:13). Hier moeten wij denken aan de Here Jezus, die van Zichzelf zei: "Ik ben de Waarheid." (Johannes 14:6). Dit betekent, dat de Heilige Geest ons steeds dichter bij de Here Jezus zal brengen.

18.

Hij zal de toekomst verkondigen (Johannes 16:15). Het profetisch woord is niet eenvoudig. De Heilige Geest wil ons echter duidelijk maken wat er in de toekomst gaat gebeuren. Inzicht geven in het profetisch woord is dus het werk van de Heilige Geest.

b.

Wat wij, als gelovigen, i.v.m. de Heilige Geest moeten doen.

1.

Wij mogen, ja wij moeten de vervulling met de Heilige Geest hebben. Zie Exodus 31:3 en 35:31 voor Bezaleël, die de tabernakel bouwde. Het betekende wijsheid van Godswege voor hem. Zie Richteren 6:34; 2 Kronieken 24:20 en Handelingen 2:4; 4:8,31; 6:3; 9:17; 13:52. Zie vooral de opdracht in Efeziërs 5:18.

 

De vervulling met de Heilige Geest kan plaats hebben als wij tot geloof komen. Terwijl de doop in de Geest het werk van de Geest is, is dit niet het geval bij de vervulling met de Heilige Geest. Deze wordt als een opdracht aan ons gegeven. Hij zal dan ook steeds herhaald moeten worden. De vervulling met de Heilige Geest heeft te maken met het feit, dat de Heilige Geest ons, als gelovigen en als gemeente, als een Tempel voor Zichzelf heeft uitgekozen (1 Corinthiërs 3:16; 6:19). Helaas verontreinigen wij onze tempel regelmatig en beleven wij de vervulling met de Heilige Geest op dat moment niet meer. Dan is alles in ons leven niet meer aan God overgegeven. Dan voelen wij ons ongelukkig, hebben problemen met Bijbellezen en bidden, missen wij de vrede van God en zijn wij ontmoedigd en leven wij in de nederlaag i.p.v. in de geestelijke overwinning. Zodra wij echter onze zonden en tekortkomingen belijden, wordt onze tempel gereinigd en kan de Heilige Geest onze tempel weer volkomen in bezit nemen en zijn wij weer vol van de Heilige Geest. Dan beleven wij ook de vrucht van de Geest, die bestaat uit liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing (Galaten 5:22).

2.

Wij mogen de leiding door de Heilige Geest hebben en moeten wandelen door de Geest en moeten door de Geest het spoor houden (Zie Psalm 143:10; Romeinen 8:14; Galaten 5:16,18,25). Wij mogen niet alleen de leiding van de Heilige Geest hebben, wij behoren ons zelfs door de Heilige Geest te laten leiden. Wij behoren een bijzondere levenswandel te hebben, die gekenmerkt wordt door het feit, dat de Heilige Geest ons leidt. Realiseer u echter, dat de leiding van de Heilige Geest nooit buiten de Bijbel om gaat en dat de Geest dus ook geen leiding geeft, die tegen de boodschap van de Bijbel ingaat.

3.

Door de Heilige Geest moeten wij het goede dat wij van Godswege ontvangen hebben, bewaren (2 Timotheüs 1:14). God heeft ons vele geestelijke zegeningen geschonken. "Wij hebben de Geest uit God, opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is. Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn." (1 Corinthërs 2:12,13) De Heilige Geest wil ons helpen, dat wij deze hemelse schatten niet verliezen. Bij de Heilige Geest zijn zij veilig.

4.

Wij moeten de gezindheid van de Heilige Geest hebben (Romeinen 8:5). Deze gezindheid is eigenlijk de samenvatting van alles wat wij hiervoor over de Heilige Geest gezien hebben. Wij zijn niet geroepen om veel over de Heilige Geest te spreken, maar om te leven onder de leiding van de Heilige Geest.


Wij zagen: God de Vader vraagt onze liefde. De Here Jezus vraagt geloof. Wat vraagt de Heilige Geest? De Heilige Geest vraagt overgave, toewijding en gehoorzaamheid. De Heilige Geest vraagt, dat wij met lichaam en ziel (d.i. ons verstand en ons karakter) ons aan de Heer toewijden. Wij moeten andere mensen zijn dan de ongelovigen. Denk hierbij vooral aan Galaten. 5:22.


Bron : http://www.hetlichtdeslevens.nl/studies/studieslezen/fundamenten_4.html


















Bijbelteksten
Numeri  24  : 1  t/m 3  + vers 9
Toen Bileam zag dat het in de ogen van de HEERE goed was dat hij Israël zegende, ging hij niet, zoals de andere keren, over op bezweringen, maar richtte hij zijn gezicht naar de woestijn. Toen Bileam zijn ogen opsloeg en Israël zag, gelegerd volgens zijn stammen, kwam de Geest van God over hem. Hij hief zijn spreuk aan en zei: Wie u zegent, is gezegend, wie u vervloekt, is vervloekt! (HSV-vertaling)

Dit zegt de heidenprofeet Bileam toen hij vanaf een hoge berg over het in de vlakte gelegerde volk Israël zag. God heeft deze woorden ook gesproken tegen Abraham: "Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden." Via Abrahams zoon Izak en zoon Jakob gaat deze "wet" over op het volk van Israël. Israël, het Joodse volk, is een toetssteen voor Gods zegen of vloek. Door heel de geschiedenis heen is deze Godsspraak een "historische wet" gebleken. Volken en landen die goed waren voor het Joodse volk werden gezegend. Er kwamen oordelen over landen en volken die de Joden slecht behandelden. God verwacht van wereldmachten dat zij Israël zegenen door het te beschermen en te helpen op weg naar Gods doel met Israël.

Bron: "Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld
Psalmen  133  : 2
Het is als de kostelijke olie op het hoofd, nedervloeiende op de baard, de baard van Aäron, die nedergolft op de zoom van zijn klederen."

Zoals je met veel of met weinig zalfolie gezalfd kunt worden, zo kan er veel of weinig zalving van de Geest op je zijn.

Bron : "Meer Geest in de gemeenten" van W.J. Ouweneel, blz. 65
Jesaja  61  : 1
De Geest des Heren HEREN is op mij, omdat de Here mij gezalfd heeft.

De kracht oftewel de zalving van de Heilige Geest is in wezen niets anders dan Gods eigen ontzagwekkende aanwezigheid, die zich manifesteert in de bediening van de gelovige. Die kracht of die zalving komt heel concreet tot uiting in geestelijke, psychische en fysieke energie.

Bron : Meer Geest in de gemeenten" van W.J. Ouweneel, blz. 66
Markus  5  : 30
Jezus voelde dat er kracht van Hem uitging. De volheid van de Geest breng fysieke effecten te weeg.

Bron : "Meer Geest in de gemeenten" van W.J Ouweneel, blz. 66
Markus  12  : 36  (C)

Want  David zelf heeft door de Heilige Geest gezegd: De Heere heeft gezegd tegen mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden neergelegd heb als een voetbank voor Uw voeten. (HSV-vertaling)

Jezus verklaart dat het Oude Testament nog steeds Gods Woord is.

Psalm 110 : 1

Een psalm van David.  De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden gemaakt zal hebben tot een voetbank voor Uw voeten.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


Markus  13  : 11
..... weest dan niet van tevoren bezorgd wat gij zeggen moet, maar zegt wat u in die ure gegeven wordt; want gij zijt het niet, die spreekt, maar de Heilige Geest. Het is zo ongeveer wat Judas schrijf: "Geliefden, terwijl ik alle bereidwilligheid had u te schrijven over onze gemeenschappelijke behoudenis werd ik genoodzaakt u te schrijven met de vermaning om te strijden voor het geloof dat eenmaal aan de heiligen is overgeleverd.

Hij wilde over A schrijven, maar de Geest drong hem over B te schrijven. Zoals de prediker met boodschap A naar de kansel kan gaan, maar zich vervolgens gedrongen weet boodschap B te brengen.

Bron : "Meer Geest in de Gemeenten" van W.J. Ouweneel, pag. 40
Lukas  1  : 28  t/m 37
Gabriël ging haar huis binnen en zei: ‘Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je.’ Ze schrok hevig bij het horen van zijn woorden en vroeg zich af wat die begroeting te betekenen had. Maar de engel zei tegen haar: ‘Wees niet bang, Maria, God heeft je zijn gunst geschonken. Luister, je zult zwanger worden en een zoon baren, en je moet hem Jezus noemen. Hij zal een groot man worden en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd, en God, de Heer, zal hem de troon van zijn vader David geven. Tot in eeuwigheid zal hij koning zijn over het volk van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen.’ Maria vroeg aan de engel: ‘Hoe zal dat gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met een man gehad.’ De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God. Luister, ook je familielid Elisabet is zwanger van een zoon, ondanks haar hoge leeftijd. Ze is nu, ook al hield men haar voor onvruchtbaar, in de zesde maand van haar zwangerschap, want voor God is niets onmogelijk.’ (NBV-vertaling)

Gods plan met Maria uit Nazaret was bijzonder. Eigenlijk was zij een meisje van geen betekenis. Waarschijnlijk hadden anderen haar leven al helemaal voor haar uitgestippeld. In die tijd was het niet ongewoon als je als meisje op jonge leeftijd door je ouders werd uitgehuwelijkt. In ieder geval lezen we in de Bijbel dat de ongeveer 16-jarige Maria ondertrouwd was met Jozef de timmerman en dus nog niet bij hem woonde. Volgens Joodse traditie was Jozef bezig een huis voor hen te bouwen. Als het huis klaar was, zou hij haar roepen en zouden ze gaan trouwen. Midden in de huwelijksvoorbereidingen verscheen plotseling de engel Gabriël aan Maria om haar te vertellen, dat zij zwanger zal worden en een zoon zal baren en dat ze Hem Jezus moet noemen (Lukas 1 : 28-37).

Maria was begenadigd omdat God haar had uitgekozen de moeder van Jezus te worden. Dit was Gods plan voor haar leven. Ze zou niet op een natuurlijke manier zwanger worden. Het was voor God namelijk onmogelijk dat de Zoon van God geboren zou worden uit een vrouw en een man. Want dan zou Hij deel hebben gekregen aan hun zondige natuur. Daarom moest God een wonder doen. De kracht van de Heilige Geest zou over haar komen en een scheppingswonder in haar verrichten. Jezus zou niet het erfelijk materiaal van zijn adoptievader Jozef, maar van Zijn Vader in de hemel ontvangen. Hoe kon Maria dit geloven? Zou haar familie dit geloven? en Jozef? Hoe zouden zij op dit 'nieuws' reageren? Zoveel vragen zullen er door Maria's hoofd zijn gegaan. De belangrijkste vraag was of Maria de regie van haar leven aan God wilde overgeven. Durfde ze de plaats in te nemen die God voor haar had uitgedacht in zijn reddingsplan voor de wereld? Maria durfde het aan met God.
Lukas  1  : 39  t/m 45
Kort daarop reisde Maria in grote haast naar het bergland, naar een stad in Juda, waar ze het huis van Zacharias binnenging en Elisabet begroette. Toen Elisabet de groet van Maria hoorde, sprong het kind op in haar schoot; ze werd vervuld van de heilige Geest en riep luid: ‘De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot! Wie ben ik dat de moeder van mijn Heer naar mij toe komt? Toen ik je groet hoorde, sprong het kind van vreugde op in mijn schoot. Gelukkig is zij die geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan.’ (NBV-vertaling)

De Bijbel zegt dat Maria kort daarop in grote haast op reis ging om Elisabeth te bezoeken. Op het moment dat Maria arriveerde, werden de woorden van de engel door Elisabeth bevestigd. Voordat Maria iets kon zeggen, riep Elisabeth luidt: "De meest gezegende ben je van alle vrouwen en gezegend is de vrucht van je schoot! Wie ben ik dat de moeder van Mijn Heer naar mij toe komt? Toen ik je groet hoorde, sprong het kind van vreugde op in mijn schoot. Gelukkig is zij die geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan!(Lukas 1 : 42-45)

Toen wist Maria zeker dat wat de engel gezegd had ook werkelijk zou gebeuren. Zij was geroepen om de moeder van de Messias te worden. God had haar op een heel bijzondere manier bevestigd. Maria durfde "ja" te zeggen tegen Gods plan voor haar leven. Ongeacht hoe anderen hierop zouden reageren. Ongeacht wat komen zou, zij zou zich vasthouden aan de woorden van Elisabeth: "Gelukkig is zij die geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan."

Maria is een groot voorbeeld voor ons, omdat zij het aandurfde een rol te spelen in het plan dat God had bedacht, zonder dat ze wist wat er precies gebeuren zou. Dus ook voor ons geldt: "Gelukkig is degene die gelooft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan."

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van der Kamp, blz. 19 t/m 21
Lukas  5  : 17
Er was kracht van de Heer om gezond te maken.

Blijkbaar was de kracht echt voelbaar net zoals Jezus voelde dat er kracht van Hem uitging.

Bron : "Meer Geest in de gemeenten" van W.J Ouweneel, blz. 66
Lukas  11  : 13
Als dan u die boos bent, goede gaven weet te geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal de Vader die van de hemel is, de Heilige Geest geven aan hen die er om Hem om bidden."

Je kunt om de Geest bidden, dat wil zeggen om de 'vervulling' ermee. Dat bidden doe je niet eens voor altijd. Een zoon vraagt zijn vader toch ook niet slechts één keer in zijn leven om voedsel (vers 11). Je mag het steeds weer doen als je, wat de Geest betreft, een leegte in je leven ervaart. Een leegte die moet worden opgevuld.

Bron : "Meer Geest in de gemeenten" van W.J. Ouweneel, blz. 64 boek
Johannes  4  : 24
God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten [Hem] aanbidden in geest en waarheid. (Statenvertaling)

Volgelingen van Christus oefenen geen macht uit over elkaar. Wij moeten God in Geest en in waarheid aanbidden.
Johannes  14  : 12
"Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader."
Johannes  14  : 26
Maar de Trooster, de Heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb. (NBG-vertaling)

De Heilige Geest is door God gezonden om u in alles te onderwijzen en herinnert u aan het Woord van God wanneer u dat het meest nodig heeft. Hij is uw trooster, helper, krachtgever en gids.

Bron : Pastor Anita
Johannes  16  : 7
Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal ik Hem tot u zenden. En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

Toen Jezus naar de hemel ging, zei Hij tegen Zijn volgelingen dat Hij de Heilige Geest zou sturen om hen te helpen. Zoals Jezus de mensen uit die tijd hielp en leidde, zo helpt en leidt de Heilige Geest ons nu. Jezus zei ook dat het voor onze eigen bestwil was dat Hij wegging, omdat Hij dan de Heilige Geest kon sturen. De Heilige Geest is niet gebonden aan plaats, zodat Hij alle gelovigen continue kan bijstaan, iets wat Jezus als mens niet kon.

Als je christen wordt, komt de Heilige Geest in je wonen. Er wordt wel eens gezegd dat Jezus in je hart komt wonen. Daarmee wordt natuurlijk niet de lichamelijke Jezus bedoeld, maar de Heilige Geest, ook wel de de Geest van Jezus of de Geest van God genoemd. In principe kan niemand tegen Jezus 'Heer' zeggen, dan door de Heilige Geest (1Kor. 12:3). Als je Jezus jouw Heer kan noemen (dit houdt in dat je wedergeboren bent en je leven onder de HEERschappij van Jezus leidt), kun je ervan uitgaan dat de Heilige Geest in je woont. Dit betekent echter niet dat de Heilige Geest dan ook alles in je kan doen wat Hij zou willen doen. Hij zal namelijk nooit iets tegen onze wil doen. Hij dringt zichzelf niet aan ons op. We kunnen ons voor Zijn werk afsluiten of het niet toelaten. Het is dus van groot belang dat je je actief openstelt voor wat de Heilige Geest wil doen, ook al ben je christen en woont de Heilige Geest in je. Het zou toch jammer zijn als je het alleen probeert te doen, terwijl de Heilige Geest klaar staat om je hulp, leiding en kracht te geven. De Heilige Geest is dus gekomen om ons op allerlei manieren te helpen in ons leven als christen. Soms werkt Hij onopvallend, op de achtergrond, maar soms is Hij ook zeer verrassend en krachtig.

Bron : Vragen Helpdesk Live
Johannes  16  : 13
De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat. (NBV-vertaling)

Jezus noemde de Heilige Geest, de geest van waarheid, hetgeen betekent: de Geest van werkelijkheid; degene die u de werkelijkheid onthult. Hij is door God gezonden om u in alles te onderwijzen en herinnert u aan het Woord van God wanneer u dat het meest nodig heeft. Hij is uw trooster, helper, krachtgever en gids. Hij laat u uw toekomst zien.

Bron : Pastor Anita
Johannes  16  : 14
Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen.

De Heilige Geest verheerlijkt Jezus (Hij richt de aandacht altijd op Jezus) en geeft ons de woorden van Jezus.
Johannes  16  : 21
"Een vrouw, die baart, heeft droefheid, omdat haar uur gekomen is; maar wanneer zij het kind ter wereld heeft gebracht, denkt zij niet meer aan haar benauwdheid, uit vreugde, dat een mens ter wereld is gekomen."

Dit beeld gebruikte Jezus om aan Zijn discipelen uit te leggen, dat zij droevig zouden zijn als Jezus zou sterven en niet meer bij hen zal zijn, maar dat Hij hen de Heilige Geest zal sturen. De discipelen zullen huilen en verdrietig zijn om het sterven van Jezus, maar de wereld zal blij zijn. De discipelen zullen verdrietig zijn, maar hun verdriet zal dan veranderen in blijdschap.
Handelingen  1  : 1  t/m 8
"In mijn eerste boek, Theofilus, heb ik de daden en het onderricht van Jezus beschreven, vanaf het begin tot aan de dag waarop hij in de hemel werd opgenomen, nadat hij de apostelen die hij door de heilige Geest had uitgekozen, had gezegd wat hun opdracht was. Na zijn lijden en dood heeft hij hun herhaaldelijk bewezen dat hij leefde; gedurende veertig dagen is hij in hun midden verschenen en sprak hij met hen over het koninkrijk van God. Toen hij eens bij hen was, droeg hij hun op: "Ga niet weg uit Jeruzalem, maar blijf daar wachten tot de belofte van de Vader, waarover jullie van mij hebben gehoord, in vervulling zal gaan. Johannes doopte met water, maar binnenkort worden jullie gedoopt met de heilige Geest." Zij die bijeengekomen waren, vroegen hem: "Heer, gaat u dan binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël herstellen?" Hij antwoordde: "Het is niet jullie zaak om te weten wat de Vader in zijn macht heeft vastgesteld over de tijd en het ogenblik waarop deze gebeurtenissen zullen plaatsvinden. Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde."
Handelingen  4  : 31
"En terwijl zij baden, werd de plaats waar zij waren vergaderd, bewogen; en zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en spraken het woord van God met vrijmoedigheid."

Kun je nagaan wat er kan gebeuren als individuele gelovigen met de Heilige Geest gezalfd worden!

(Bron : W.J Ouweneel, blz. 66 boek "Meer Geest in de gemeenten")
Handelingen  10  : 38
"Jezus uit Nazareth met de heilige Geest heeft gezalfd en met kracht heeft bekleed. Hij trok als weldoener door het land en genas iedereen die in de macht van de duivel was, want God stond hem bij."
Romeinen  8  : 1  t/m 11
"Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest. Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods. Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en [dat] voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees. Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest. Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, [bedenken], dat des Geestes is. Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede; Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet. En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen. Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe. En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont." (Statenvertaling)

Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld worden niet meer veroordeeld. Andere handschriften lezen: ‘worden niet meer veroordeeld en laten hun leven niet langer beheersen door hun eigen wil, maar door de Geest’. De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood. Waartoe de wet niet in staat was, machteloos als hij was door de menselijke natuur, dat heeft God tot stand gebracht. Vanwege de zonde heeft hij zijn eigen Zoon als mens in dit zondige bestaan gestuurd; zo heeft hij in dit bestaan met de zonde afgerekend, opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest. Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil. Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede. Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat. Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen. Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe. Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen. Want als de Geest van hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u woont, zal hij die Christus heeft opgewekt ook u die sterfelijk bent, levend maken door zijn Geest, die in u leeft.
Romeinen  8  : 15  t/m 16
Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. Die geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. (NBG-vertaling

Want in ons diepste wezen overtuigt Gods Geest ons ervan, dat wij kinderen van God zijn. De Heilige Geest laat ons de Vader zien en leert ons Abba (lieve papa) zeggen tegen God.
Romeinen  8  : 26
"De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten."
Romeinen  8  : 26
En evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.

Hij helpt ons bidden en bidt voor ons.
1 Korinthiers  4  : 20
"Want het koninkrijk van God bestaat niet uit woorden, maar uit kracht."

Het Koninkrijk van God is de werkingssfeer van de Heilige Geest (navolging, commitment, toewijding, Gods heerschappij erkennen).

(Bron : W.J. Ouweneel, EW/NW-avond Michaëlkerk Spijkenisse, De kracht van de Heilige Geest, 4 april 2009)
1 Korinthiers  12  : 8  t/m 11
Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.

Hij geeft ons geestelijke gaven (die per persoon verschillen), zoals wijsheid, kennis, geloof, genezing, wonderen, profetie, onderscheiding van geesten, tongentaal en uitleg van tongentaal.
2 Korinthiers  1  : 21
"Hij nu, die ons met u bevestigt in de Gezalfde en ons heeft gezalfd, is God, die ook zijn zegel op ons gedrukt en de Geest tot onderpand in onze harten gegeven heeft."

(Bron : W.J Ouweneel, blz. 66 boek "Meer Geest in de gemeenten")
2 Korinthiers  3  : 17
De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid. (NBG-vertaling)

Waar de Geest vrij in ons kan werken, worden we naar de heerlijkheid van Christus toe veranderd.

Bron : "Meer Geest in de gemeenten" van W.J. Ouweneel, blz. 19
Galaten  5  : 16  t/m 18
Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet.
Galaten  5  : 22  t/m 23
"Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft."
Galaten  6  : 7  t/m 8
Dwaalt niet; God laat Zich niet bespotten; want zo wat de mens zaait, dat zal hij ook maaien. Want die in zijn eigen vlees zaait, zal uit het vlees verderfenis maaien; maar die in den Geest zaait, zal uit den Geest het eeuwige leven maaien. (HSV-vertaling)

Dit is een zeer belangrijke principe en een nieuwe wet van God: je oogst wat je zaait. Jij bent een akker, verdeeld in twee stukken: de akker vlees en de akker geest, je oude en je nieuwe mens. Het is de vraag waar jij in investeert. Welke vrienden kies je, welke boeken lees je, naar welke films kijk je, waar interesseer jij je voor en hoe besteed jij je vrije tijd. Investeer je in je eigen verlangens en begeertes of voed je de Geest en investeer je in je band met God? Investeren in de band met God is de middelen die Hij geeft: gebed, bijbelstudie, gesprekken met andere gelovigen, diensten, aanbiddingsbijeenkomsten enzovoort.

De Geest kan de middelen gebruiken om de vrucht in je te laten groeien en om je hongeriger te maken, zodat God je kan verzadigen. De vervulling met de Geest zorgt ervoor dat ons leven vrucht gaat dragen. Je wordt een ander mens, van binnenuit veranderd. De Geest maakt van jou eerst een ander mens voordat Hij je actief gaat inzetten.

Bron : "Verrast door de Geest" van ds. Gert Hutten (Gereformeerd Vrijgemaakt predikant te Franeker)
Efeziers  6  : 18
"Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen."
1 Thessalonicensen  1  : 4  t/m 5
Immers, dat gij, door God geliefde broeders, verkoren zijt, weten wij, omdat onze evangelie-prediking niet slechts in woorden tot u gekomen is, maar ook in kracht en in de Heilige Geest en in grote volheid; gij weet trouwens, hoedanigen wij bij u geweest zijn om uwentwil. En gij zijt navolgers geworden van ons en van de Here en gij hebt het woord onder zware verdrukking met blijdschap des heiligen Geestes aangenomen (NBG-vertaling)

Paulus zegt hier dus dat niet alleen het woord tot de mensen gekomen is maar ook de kracht van de heilige Geest.

Bron : "Meer Geest in de gemeenten" van W.J. Ouweneel, blz. 19
1 Johannes  2  : 20  en 27
"Gij echter hebt een zalving van de Heilige en gij weet dat allen. Ik heb u niet geschreven, omdat gij de waarheid niet weet, maar omdat gij haar weet en omdat geen leugen uit de waarheid is. En wat u betreft, de zalving, die gij van Hem ontvangen hebt, blijft op u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar, gelijk zijn zalving u leert over alle dingen, en waarachtig is en geen leugen, blijft in Hem, gelijk zij u geleerd heeft."

Hier ligt vooral de nadruk op het feit dat de zalving met de Geest inzicht geeft in de hele waarheid van God. Ze schenkt geen alwetendheid zoals een oppervlakkige lezing van de tekst zou kunnen suggereren, maar wel inzicht in alles wat de gelovigen moeten weten voor de geestelijke strijd waarin zij geplaatst zijn.

(Bron : W.J Ouweneel, blz. 66 boek "Meer Geest in de gemeenten")
Openbaring  2  : 11
Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal van de tweede dood geen schade ondervinden. (NBV-vertaling )

Wie overwint, zal niet door de tweede dood getroffen worden.
Openbaring  22  : 8  t/m 9  (C)
En ik, Johannes, ben het die deze dingen hoorde en zag. En toen ik ze gehoord en gezien had, wierp ik mij neder voor de voeten van de engel, die ze mij toonde, om te aanbidden. Maar hij zeide tot mij: Doe dat niet! Ik ben een mededienstknecht van u en van uw broederen, de profeten, en van hen, die de woorden van dit boek bewaren; aanbid God! (NBG-vertaling)

Engelen mogen wij niet aanbidden!

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Lezing over de Heilige Geest ds. Van Campen
 Lied "God is Geest" van Herman Boon

 


  Terug


Versie december 2009