hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
1 Johannes (Bijbelboek)

Categorie
Bijbelboeken

Toelichting

Bijbelteksten
1 Johannes  2  : 18  t/m 19
Kinderen, het laatste uur is aangebroken. U hebt gehoord dat de antichrist zal komen. Nu al treden er veel antichristen op, en daardoor weten we dat dit het laatste uur is. Ze zijn uit ons midden voortgekomen maar ze hoorden niet bij ons, want als ze werkelijk bij ons hadden gehoord, zouden ze bij ons gebleven zijn. Maar het moest aan het licht komen dat niemand van hen bij ons hoorde. (NBV-vertaling)

In de brieven van Johannes lezen we over antichristen. 'Anti' betekent 'tegen'. Een 'antichrist' is iemand die zich opstelt f tegen Christus (als Zijn vijand), f tegenover Christus (als Zijn plaatsvervanger).
1 Johannes  2  : 22  t/m 24
Wie is de leugenaar dan wie loochent, dat Jezus de Christus is? Dit is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent. Een ieder, die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon belijdt, heeft ook de Vader. Wat u betreft, wat gij van den beginne gehoord hebt, moet in u blijven. Indien in u blijft, wat gij van den beginne gehoord hebt, dan zult gij ook in de Zoon en [in] de Vader blijven. En dit is de belofte, die Hij zelf ons beloofd heeft: het eeuwige leven. Dit heb ik u geschreven over hen, die u misleiden.(NBG-vertaling)

Bestaat er een grotere leugenaar dan iemand die ontkent dat Jezus de christus is? De antichrist is ieder die de Vader en de Zoon niet erkent. Ieder die de Zoon niet erkent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader. Wat uzelf betreft: wat u vanaf het begin hebt gehoord, laat dat in u blijven. Als in u blijft wat u vanaf het begin hebt gehoord, zult u in de Zoon en in de Vader blijven. En dit is wat hij ons heeft beloofd: het eeuwige leven. Dit wilde ik u schrijven over hen die proberen u te misleiden. (In vers 22 wordt gesproken van "Christus". Dit is een Griekse titel. Dit wordt elders weergegeven als "de messias". (zie Matthes 2:). Hier is het vertaald met "de christus" vanwege het veranderd met "de antichrist".) (NBV-vertaling)

In de brieven van Johannes lezen we over antichristen. 'Anti' betekent 'tegen'. Een 'antichrist' is iemand die zich opstelt tegen Christus (als Zijn vijand), tegenover Christus (als Zijn plaatsvervanger).
1 Johannes  3  : 1
Bedenk toch hoe groot de liefde is die de Vader ons heeft geschonken! Wij worden kinderen van God genoemd, en dat zijn we ook. Dat de wereld ons niet kent, komt doordat de wereld Hem niet kent. (NBV-vertaling)

Wat heeft de Vader geweldig veel liefde voor ons! Wij h?ten niet alleen Zijn kinderen, wij zijn het ook.

God is overal. Hij is de God die de mensen heeft gemaakt met de bedoeling dat ze ??n grote familie zijn. Hijzelf is onze Vader en de wereld is ons thuis. God is jouw liefhebbende Vader. Misschien heb je een geweldige vader hier op aarde, maar blijf er aan denken dat God ook jouw Vader is.

Bron: "Dagboek voor jonge 10-ermeiden", blz. 10 en 11
1 Johannes  3  : 20
Want indien ons hart [ons] veroordeelt, God is meerder dan ons hart, en Hij kent alle dingen.(Statenvertaling)

Ook als ons geweten ons aanklaagt, is God toch groter dan ons geweten. Hij weet alles.
1 Johannes  4  : 1  t/m 6
Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan. Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld. Gij zijt uit God, kinderkens, en gij hebt hen overwonnen; want Hij, die in u is, is meerder dan die in de wereld is. Zij zijn uit de wereld; daarom spreken zij uit de wereld en hoort de wereld naar hen. Wij zijn uit God; wie God kent, hoort naar ons; wie uit God niet is, hoort naar ons niet. Hieraan onderkennen wij de Geest der waarheid en de geest der dwaling. (NBG-vertaling)

Vertrouwt niet iedere geest. In deze tekst worden we gewaarschuwd om niet zomaar iedereen te vertrouwen en alles te geloven! Beproeft de geesten, of zij uit God zijn. Welke geesten mogen we wel geloven, en welke niet? Hoe kunnen we goede en slechte geesten herkennen? Wij moeten alles toetsen en het goede moeten we behouden. Wel dienen wij open te staan voor iedereen, steeds klaar om iets bij te leren. Maar we mogen niet zomaar alles geloven. We moeten alles toetsen. Het goede moeten we behouden en het overige verwerpen.

Waarom staat 'geesten' in deze waarschuwing? Hoe kunnen wij een geest op de proef stellen? Wij mogen niet uitsluitend naar uiterlijkheden kijken. We moeten de vraag stellen: Door welke geest wordt deze persoon bewogen? Door welke kracht gedreven? De Geest van God waarschuwt ons voor de dwaalgeesten.
1 Johannes  4  : 12
Niemand heeft ooit God aanschouwd; indien wij elkander liefhebben, blijft God in ons en zijn liefde is in ons volmaakt geworden. (NBG-vertaling)

Niemand heeft ooit God gezien, maar als we van elkaar houden, is God daar. Dat is hoe je God ziet. Door liefde te zien, want God is liefde. Als je begrijpt wat het belangrijkste is wat God van je vraagt om Hem en andere mensen lief te hebben, dan kan je dat leren. Gewoon elke dag opstaan en goed zijn voor iemand. Help in nood, help mensen. Breng glimlachen op gezichten. Dat is iets wat we allemaal kunnen doen. Als je je daarop concentreert, zal al het andere waar je bezorgd over bent op zijn plek vallen.

Bron: Joyce Meijer, aflevering 2, Family7
1 Johannes  5  : 4

De overwinning op de wereld hebben wij behaald door ons geloof.  

 

Wat zo uniek is aan het koninkrijk van God, is dat je verzekerd bent van de overwinning. Je hebt gewonnen! Je mag er zeker van dat je op een dag voor het aangezicht van God zult staan en de Koning der koningen met eigen ogen zult zien. Je mag er zeker van zijn dat je op een dag binnen zult gaan in een wereld waar geen pijn meer is, geen tranen en geen verdriet.

Als je geen vertrouwen hebt in de toekomst, ben je in het heden krachteloos. Als je geen vertrouwen hebt in het leven na dit leven, zal van je leven nu geen kracht uitgaan. Maar als je gelooft in de toekomst en zeker bent van de overwinning, dan zit er veerkracht in je voetstappen en ligt er een glimlach op je gezicht.

Bron : ‘Leven in zijn handen’ van Max Lucado

 


1 Johannes  5  : 19  (C)
We weten dat wij uit God voortkomen, terwijl de hele wereld in de macht is van hem die het kwaad zelf is. (NBV-vertaling)

Sommige mensen aanbidden de satan rechtstreeks. Immorele daden komen in hun rituelen gewoonlijk voor, dikwijls spotten zij openlijk met Christus, en soms worden kinderen verminkt en vermoord bij satanische rituelen. Hoewel er weinigen zijn die de satan rechtstreeks aanbidden, zijn er miljoenen die de satan onrechtstreeks aanbidden.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009