hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Christen (Wat is een christen?)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Wat is een Christen?

Het Van Dale Woordenboek geeft als definitie voor Christen het volgende: “Belijder van de christelijke godsdienst“. Dit is een goed punt om te beginnen te begrijpen wat een Christen is, maar zoals bij zoveel wereldlijke definities, schiet het nogal te kort in het overbrengen van de Bijbelse waarheid van wat het écht betekent een Christen te zijn.

Het woord Christen wordt drie keer gebruikt in het Nieuwe Testament (Handelingen 11:26; Handelingen 26:28; 1 Petrus 4:16). Volgelingen van Jezus Christus werden voor het eerst “Christenen” genoemd in Antiochiè (Handelingen 11:26) omdat hun gedrag, activiteit en taalgebruik waren zoals Christus. Het werd oorspronkelijk gebruikt door de niet-gelovige mensen uit Antiochiè als een minachtende bijnaam om de Christenen belachelijk te maken. Het betekent letterlijk: “behorend tot de partij van Christus” of een “aanhanger of volgeling van Christus”, wat erg lijkt op wat het woordenboek zegt.

Jammer genoeg heeft het woord “Christen” in de loop der tijd een hoop van zijn betekenis verloren en wordt nu vaak gebruikt voor iemand die religieus bezig is of een hoge morele standaard heeft, in plaats van een waarlijk opnieuw geboren volgeling van Jezus Christus. Veel mensen die niet in Jezus Christus geloven en op Hem vertrouwen beschouwen zichzelf toch als Christen omdat ze naar een kerk gaan of omdat ze tot een “christelijke” natie behoren. Maar naar de kerk gaan, de minder fortuinlijken helpen of een goed mens zijn maakt je nog geen Christen. Zoals een evangelist ooit eens zei: “Naar de kerk gaan maakt van iemand geen Christen net zo min als naar de garage gaan van iemand een auto maakt.” Het lid zijn van een kerk, regelmatig naar een kerkdienst gaan en geld geven aan het werk van de kerk kan niet een Christen van je maken.

Goede werken maakt ons nog geen Christen

De Bijbel leert ons dat de goede werken die we doen er niet voor kunnen zorgen dat wij acceptabel worden voor God. Titus 3:5 vertelt ons, “Niet omdat wij het hadden verdiend, maar omdat Hij met ontferming over ons bewogen was en medelijden met ons had. Hij heeft onze zonden afgewassen, ons nieuw leven gegeven en ons vernieuwd door de Heilige Geest,...” Dus een Christen is iemand die herboren is door God (Johannes 3:3; Johannes 3:7; 1 Petrus 3:23) en zijn vertrouwen en geloof in Jezus Christus heeft geplaatst. Efeziërs 2:8 vertelt ons, “Door Zijn genade bent u gered; doordat u in Hem ging geloven. Dat is niet uw eigen verdienste, maar een geschenk van God.” Een ware Christen is iemand die toegegeven heeft dat hij of zij zondig was en berouw daarvan heeft, en die zijn of haar geloof en vertrouwen in Jezus Christus alleen heeft geplaatst. Dat vertrouwen is niet in het aanhangen van een religie of een aantal morele standaards of een lijst van wat wel en wat niet mag.

Een ware Christen
Een ware Christen is een persoon die zijn of haar geloof en vertrouwen in de persoon van Jezus Christus geplaatst heeft en in het feit dat Hij stierf aan het kruis als afbetaling van zonden en het feit Hij op de derde dag opstond om de overwinning op de dood te behalen en om iedereen die in Hem geloofde eeuwig leven te geven. Johannes 1:12 vertelt ons: “Maar allen die Hem wel aanvaard hebben, heeft Hij het recht gegeven kinderen van God te worden.” Een ware Christen is inderdaad een kind van God, een deel van God’s echte familie en één die een nieuw leven is gegeven in Christus. Het teken van een ware Christen is liefde voor anderen en een gehoorzaamheid aan God’s woord (1 Johannes 2:4; 1 Johannes 2:10).

 

Bron : http://www.gotquestions.org/nederlands/Wat-Christen.html

 


Bijbelteksten
Johannes  1  : 12
Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in Zijn naam geloven; die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.

Aannemen betekent hier meer dan alleen maar voor waar aannemen wat ons over Jezus verteld is. Het betekent ook meer dan Hem aannemen als je Heer en Meester. Echt de Heer of het woord van de Heer aannemen leidt ertoe dat je leeft vanuit de blijdschap van de Heilige Geest en dat je een navolger van de Heer wordt. En dat zal, als het echt is, voor iedereen zichtbaar worden. De Heer navolgen kun je niet in het verborgene doen.
Johannes  3  : 16

Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft,  opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (HSV-vertaling)

In de Zoon geloven houdt dus op z'n minst in: de Zoon gehoorzamen (zie Johannes 3 : 36). Wie niet volhardt in de gehoorzaamheid aan Christus, zal dan ook jammerlijk omkomen, zegt de Hebreeënbrief meer dan eens en in verschillende bewoordingen (Hebreeën. 3 : 18, Hebreeën 4 : 11, Hebreeën 5 : 9. Christen zijn is je houden aan Gods geboden (Johannes 14 : 21).

Bron: "Meer Geest in de gemeenten" van W.J. Ouweneel, blz. 92


Handelingen  11  : 26

En het gebeurde dat zij een heel jaar met de gemeente samenkwamen en een grote menigte onderwezen en dat de discipelen voor het eerst in Antiochië christenen genoemd werden. (HSV-vertaling)

Het Van Dale Woordenboek geeft als definitie voor "Christen" het volgende: "Belijder van de christelijke godsdienst". Dit is een goed punt om te beginnen te begrijpen wat een Christen is, maar zoals bij zoveel wereldlijke definities, schiet het nogal te kort in het overbrengen van de Bijbelse waarheid van wat het écht betekent een Christen te zijn.

Het woord Christen wordt drie keer gebruikt in het Nieuwe Testament (Handelingen 11:26; Handelingen 26:28; 1 Petrus 4:16). Volgelingen van Jezus Christus werden voor het eerst "Christenen" genoemd in Antiochië (Handelingen 11:26) omdat hun gedrag, activiteit en taalgebruik waren zoals Christus. Het werd oorspronkelijk gebruikt door de niet-gelovige mensen uit Antiochië als een minachtende bijnaam om de Christenen belachelijk te maken. Het betekent letterlijk: "behorend tot de partij van Christus" of een "aanhanger of volgeling van Christus", wat erg lijkt op wat het woordenboek zegt.

Bron : http://www.gotquestions.org/nederlands/Wat-Christen.html


Handelingen  19  : 18  t/m 19
Veel nieuwe gelovigen kwamen in het openbaar hun praktijken opbiechten. Onder hen waren ook velen die magie hadden bedreven, maar die nu hun boekrollen verzamelden en publiekelijk verbrandden. Toen de waarde ervan werd berekend, kwam men uit op een bedrag van vijftigduizend zilverstukken. (NBV-vertaling)

Het is belangrijk om occulte voorwerpen, zoals boeken, tarotkaarten, symbolen of edelstenen, op te ruimen of zelfs te vernietigen.
Handelingen  26  : 28

En Agrippa zei tegen Paulus: U overtuigt mij bijna om christen te worden! (HSV-vertaling)

Het Van Dale Woordenboek geeft als definitie voor Christen het volgende: "Belijder van de christelijke godsdienst". Dit is een goed punt om te beginnen te begrijpen wat een Christen is, maar zoals bij zoveel wereldlijke definities, schiet het nogal te kort in het overbrengen van de Bijbelse waarheid van wat het écht betekent een Christen te zijn.

Het woord Christen wordt drie keer gebruikt in het Nieuwe Testament (Handelingen 11:26; Handelingen 26:28; 1 Petrus 4:16). Volgelingen van Jezus Christus werden voor het eerst "Christenen" genoemd in Antiochië (Handelingen 11:26) omdat hun gedrag, activiteit en taalgebruik waren zoals Christus. Het werd oorspronkelijk gebruikt door de niet-gelovige mensen uit Antiochië als een minachtende bijnaam om de Christenen belachelijk te maken. Het betekent letterlijk: "behorend tot de partij van Christus" of een "aanhanger of volgeling van Christus", wat erg lijkt op wat het woordenboek zegt.

Bron : http://www.gotquestions.org/nederlands/Wat-Christen.html

 

(NOOT: U overtuigt ... te worden - Of: U wilt mij in korte tijd overtuigen een christen te worden.)


Romeinen  10  : 9  t/m 10
Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.

Hier is sprake van overgave aan Christus. Er is geen behoudenis mogelijk als je Jezus niet als Heer (Meester) belijdt, allereerst in je woorden en vervolgens ook in je daden, die de oprechtheid van je woorden moeten aantonen.
Romeinen  14  : 7

Niemand van ons leeft immers voor zichzelf, en niemand sterft voor zichzelf. (HSV-vertaling)

Als je zegt dat de Heer voor jou (oftewel voor jouw zonden) is gestorven, zie dan hier de consequentie: Hij is voor jou gestorven opdat jij niet meer voor jezelf leeft, maar voor Hem. Je kunt iemand pas een gelovige noemen als je aan zijn leven kunt zien, dat hij echt voor de Heer leeft.

Bron: "Meer Geest in de gemeenten" van W.J Ouweneel, blz. 93


1 Korinthiers  15  : 1  t/m 3
Wat nu de inzameling voor de heiligen betreft, doet ook gij, evenals ik het in de gemeente van Galatië geregeld heb: elke eerste dag van de week legge ieder naar vermogen thuis iets weg, en hij spare dit op, zodat er niet eerst na mijn komst inzamelingen moeten gehouden worden. Wanneer ik dan aangekomen ben, zal ik hen, die gij daarvoor geschikt acht, met brieven zenden om uw liefdegave te Jeruzalem af te dragen. (NBG-vertaling)

Volg voor de collecte voor de arme gelovigen de richtlijnen die ik de gemeenten van Galatië heb gegeven. Die komen hierop neer, dat ieder van u elke zondag iets opzij moet leggen van wat hij heeft verdiend. Bewaar het tot ik bij u kom. Dan ligt het geld tenminste klaar en kan ik de mannen die u daarvoor aanwijst, deze gift naar Jeruzalem laten brengen. Ik  zal hun enkele aanbevelingsbrieven meegeven. (Het Boek)

De christenen in Jeruzalem leden armoede en honger. Daarom zamelde Paulus geld voor hen in. Hoewel de verspreiding van het Evangelie vanuit Jeruzalem was begonnen, maakte de gemeente daar nu moeilijke tijden door (zie Romeinen 15:25, 2 Korinthiërs 8:4, 9:1vv) Paulus stelde de gemeenteleden voor dat zij elke week een bedrag opzij zouden leggen voor de gemeente in Jeruzalem. Hij kon het eindbedrag meenemen naar Jeruzalem. Paulus was van plan vanuit Efeze rechtstreeks naar korinithe te komen, maar hij veranderde van gedachten (2 Korinthiërs 1,2). Toen hij uiteindelijk aankwam, nam hij de gift in ontvangst en bezorgde die in de Jeruzalemse gemeente (Handelingen 21:18, 24:17).

Bron : "Het Leven" (Praktische levenslessen uit Het Boek) 



2 Korinthiers  5  : 15
En voor allen is Hij gestoven, opdat zij die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem, die voor hen gestorven is en opgewekt.

Als je zegt dat de Heer voor jou (oftewel voor jouw zonden) is gestorven, zie je dan hier de consequentie: Hij is voor jou gestorven opdat jij niet meer voor jezelf leeft, maar voor Hem. Je kunt iemand pas een gelovige noemen als je aan zijn leven kunt zien, dat hij echt voor de heer leeft. (zie ook Romeinen 14 : 7).

Bron: "Meer Geest in de gemeenten" van  W.J Ouweneel, blz. 93
Titus  3  : 4  t/m 5

Maar toen de goedertierenheid van God, onze Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is,  maakte Hij ons zalig, niet op grond van de werken van rechtvaardigheid die wij gedaan zouden hebben, maar vanwege Zijn barmhartigheid, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing door de Heilige Geest. (HSV-vertaling)

De Bijbel leert ons dat de goede werken die we doen er niet voor kunnen zorgen dat wij acceptabel worden voor God.

Bron : http://www.gotquestions.org/nederlands/Wat-Christen.html


1 Petrus  4  : 16

Als iemand echter als christen lijdt, laat hij zich daarvoor niet schamen, maar God in dit opzicht verheerlijken. (HSV-vertaling)

Het Van Dale Woordenboek geeft als definitie voor Christen het volgende: "Belijder van de christelijke godsdienst|". Dit is een goed punt om te beginnen te begrijpen wat een Christen is, maar zoals bij zoveel wereldlijke definities, schiet het nogal te kort in het overbrengen van de Bijbelse waarheid van wat het écht betekent een Christen te zijn.

Het woord Christen wordt drie keer gebruikt in het Nieuwe Testament (Handelingen 11:26; Handelingen 26:28; 1 Petrus 4:16). Volgelingen van Jezus Christus werden voor het eerst "Christenen" genoemd in Antiochië (Handelingen 11:26) omdat hun gedrag, activiteit en taalgebruik waren zoals Christus. Het werd oorspronkelijk gebruikt door de niet-gelovige mensen uit Antiochië als een minachtende bijnaam om de Christenen belachelijk te maken. Het betekent letterlijk: "behorend tot de partij van Christus" of een "aanhanger of volgeling van Christus", wat erg lijkt op wat het woordenboek zegt.

Bron : http://www.gotquestions.org/nederlands/Wat-Christen.html


Onbekend/Anders
Wat denk je wat er zou gebeuren in de wereld als christenen zich zouden gedragen als echte christenen? Wat zou er gebeuren in de kerk? De kerk zou niet vol moeten zijn van roddels, ruzie,laster, gekibbel en onenigheid. In veel kerken kan men een hele avond discussiëren over welke kleur de voordeur moet krijgen. (voorbeeld). Terwijl er overal mensen dood gaan en naar de hel gingen. Dat is zo'n verspilling van tijd. Schilder die deur gewoon. Welke kleur het ook wordt, niemand zal het niet mooi vinden, dus schilder het gewoon.

De voornaamste redenen waarom christenen verveeld zijn en waarom ze alleen maar zitten te mopperen en te klagen, is omdat ze niets doen. Een echte christen is niet grof en hard. Er is een tederheid en vriendelijkheid bij hen. Een echte christen geeft mensen vrijheid om zichzelf te zijn. Maar religie wil graag bepalen hoe mensen zich moeten gedragen als gemeentelid en er worden hen allerlei regeltjes opgelegd. Veel kerken groeien daarom niet. De meeste mensen bidden en huilen liever voor een opwekking, dan dat ze er eentje krijgen. Want wanneer je er een krijgt, zullen de mensen die binnenkomen geen mooie mensen zijn zoals jij. Ze zullen niet allemaal lekker ruiken. Ze zullen niet allemaal aardig zijn. Ze zullen niet allemaal weten hoe ze moeten praten. Misschien gebruiken ze zelfs wel een beetje slechte taal. En God zegt misschien dat je ze niet direct moet corrigeren, door bijv. tegen zo'n iemand te zeggen: "Broeder, je kunt hier binnen niet dat soort taal gebruiken." Ze moeten dat wel afleren, maar op Gods tijd.

Sommige mensen willen veel liever religieus zijn, dan iemand lief te hebben. De Bijbel vertelt ons dat we voorzichtig moeten zijn met wie we tijd doorbrengen. Als we te hard en te vroeg oordelen in ons contact met iemand, dan kunnen we die personen voor God verliezen.

Bron : Joyce Meijer, aflevering 2, Family7

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Christen zijn in de praktijk (MP3)
 Conferentie "Geestelijk of vleselijk christen" door Aad van de Sande (Video)

 


  Terug


Versie december 2009