hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
1 Timotheüs

Categorie
Bijbelboeken

Toelichting

Bijbelteksten
1 Timotheus  2  : 4  (C)

Ik roep er dan vóór alles toe op dat smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen gedaan worden voor alle mensen, voor koningen en allen die hooggeplaatst zijn, opdat wij een rustig en stil leven zullen leiden, in alle godsvrucht en waardigheid. Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.

Hij (= God) wil dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis van de waarheid komen.

God heeft een plan voor ieder mens. Hij wil dat alle mensen behouden worden en de waarheid aannemen. Dat betekent dat de Here God wil dat alle mensen bij Hem zullen horen voor altijd. Hij heeft ook verschillende plannen voor verschillende groepen mensen. God heeft een plan met het volk Israël en God heeft een plan met de gelovigen van nu. Uiteindelijk werkt God naar een einddoel toe dat in de Bijbel omschreven wordt als een situatie waarin Hij alles in allen zal zijn. "Allen die er dan zijn, zullen vol zijn van Zijn aanwezigheid." (1 Korinthiërs 15:28)

Bron :"Wat doe ik hier?!" van stichting "Woorden van Leven" 


1 Timotheus  2  : 9
Evenzo, dat de vrouwen zich sieren met waardige klederdracht, zedig en ingetogen, niet met haarvlechten en goud of paarlen en kostbare kleding, (NBG-vertaling)

Ook wil ik dat de vrouwen zich waardig, sober en ingetogen kleden. Ze moeten niet opvallen door een opzichtige haardracht, dure kleding, goud of parels. (NBV-vertaling)

De Bijbel draagt ons op om ons bescheiden te kleden. Mensen die zich bescheiden kleden, kleden zich op een zodanige manier dat zij hiermee geen aandacht op zichzelf vestigen.
1 Timotheus  5  : 1  t/m 2
Ga niet tekeer tegen een oude man. Als je hem vermaant, beschouw hem dan als een vader, zoals je jonge mannen als broers moet zien, oude vrouwen als moeders en jonge vrouwen als zusters – en dit in alle zuiverheid. (NBV-vertaling)

Ga niet tekeer tegen een man die ouder is dan jezelf. Als je hem moet terechtwijzen, spreek hem dan toe alsof hij je eigen vader was. Spreek met een jonge man alsof hij je broer is. Behandel een oudere vrouw als je eigen moeder en een jongere vrouw als je eigen zuster, zonder onzuivere gedachten en gevoelens.
1 Timotheus  5  : 3  t/m 8
Ondersteun weduwen die alleen staan. (NBV) Maar indien een weduwe kinderen of kleinkinderen heeft, laten zij dan eerst aan eigen familie godsvrucht tonen en aan het vorig geslacht vergelden wat zij hun te danken hebben, want dit is welgevallig aan God. (NBG) Een weduwe die helemaal alleen staat, houdt haar hoop op God gevestigd en blijft smeken en bidden, dag en nacht. Maar een weduwe die losbandig leeft, is levend dood. Houd hun dit voor, zodat ze een onberispelijk leven kunnen leiden. Wie niet voor de eigen familie zorgt, zelfs niet voor huisgenoten, heeft het geloof verloochend en is slechter dan een ongelovige. (NBV-vertaling)

Zorg voor de weduwen, als zij tenminste niemand anders hebben die voor hen zorgt. Als een weduwe echter kinderen of kleinkinderen heeft, moeten die voor haar zorgen. Zij moeten allereerst aan hun eigen familieleden tonen wat het betekent om met God te leven. Dit zal zichtbaar worden in hun zorg voor ouders en grootouders. Dat is Gods wil en een vreugde voor Hem. Een echte weduwe, die in deze wereld niemand meer heeft, vertrouwt op God en zal dag en nacht zijn hulp zoeken en tot Hem bidden. Maar een weduwe die er maar op los leeft, is levend dood. Dit moet je de christenen voorschrijven Timothes, zodat er niets op hun levenswijze aan te merken zal zijn. Wie niet voor zijn eigen familieleden wil zorgen, als die hulp nodig hebben, in het bijzonder als ze tot zijn eigen gezin horen, mag zich geen christen noemen. Zo iemand is slechter dan een ongelovige.
1 Timotheus  5  : 17  t/m 18
De oudsten, die goede leiding geven, komt dubbel eerbewijs toe, vooral hun, die zich belasten met prediking en onderricht. Immers, de Schrift zegt: Gij zult een dorsende os niet muilbanden, en: De arbeider is zijn loon waard. (NBG-vertaling).

Oudsten die hun werk goed doen, moeten dubbel beloond worden en dat geldt in het bijzonder voor de oudsten die hun tijd besteden aan het prediken en het onderwijzen. Want er staat in de Bijbel: "U mag een os tijdens het dorsen geen muilband aanleggen" ofwel: laat hem tijdens het werk eten zo veel hij wil. En ergens anders staat: "Een arbeider is zijn loon waard."
1 Timotheus  5  : 22
Leg niemand overijld de handen op, heb ook geen deel aan de zonden van anderen, houd u rein. (NBG-vertaling)

Leg nooit iemand te snel de handen op en houd je ver van de zonden van anderen. Zorg ervoor dat je zelf altijd zuiver blijft.
1 Timotheus  5  : 23
Drink voortaan niet (alleen) water, maar gebruik een weinig wijn voor uw maag en voor uw gedurige ongesteldheden. (NBG-vertaling)

Je moet trouwens niet alleen water drinken, maar ook af en toe wat wijn. Dat is goed voor je maag en andere kwalen.
1 Timotheus  6  : 10
Want de wortel van alle kwaad is geldzucht. Door zich daaraan over te geven, zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben ze zichzelf veel leed berokkend. (NBV-vertaling)

Want de liefde voor het geld is de oorzaak, dat sommigen van het geloof afgedwaald zijn en ze hebben daarom zichzelf veel leed berokkend.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009