hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Johannes (Bijbelboek)

Categorie
Bijbelboeken

Toelichting

Bijbelteksten
Johannes  1  : 5
En het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen. (NBG-vertaling)

Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in zijn macht kunnen krijgen.
Johannes  1  : 12
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, [namelijk] die in Zijn Naam geloven;(Statenvertaling)

Aannemen betekent hier meer dan alleen maar voor waar aannemen wat ons over Jezus verteld is. Het betekent ook meer dan Hem aannemen als je Heer en Meester. Echt de Heer of het woord van de Heer aannemen leidt ertoe dat je leeft vanuit de blijdschap van de Heilige Geest en dat je een navolger van de Heer wordt. En dat zal, als het echt is, voor iedereen zichtbaar worden. De Heer navolgen kun je niet in het verborgene doen.
Johannes  3  : 16
Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft,  opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (HSV-vertaling)
Johannes  3  : 33
Die Zijn getuigenis aangenomen heeft, die heeft verzegeld, dat God waarachtig is. (Statenvertaling)
Johannes  4  : 22
Jullie weten niet wat je vereert, maar wij weten dat wel; de redding komt immers van de Joden. (HSV-vertaling)

God zond zijn Woord in de Persoon van de Verlosser, van Jezus Messias naar de aarde. We mogen nooit vergeten dat de Verlosser uit Israël, uit Sion is voortgekomen. Jezus zei dan ook tegen de Samaritaanse vrouw: "Het heil is uit de Joden".

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld
Johannes  4  : 24
God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten [Hem] aanbidden in geest en waarheid. (Statenvertaling)

Volgelingen van Christus oefenen geen macht uit over elkaar. Wij moeten God in Geest en in waarheid aanbidden.
Johannes  8  : 44
Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen. (NBG-vertaling)

Satan, een engel die vanwege zijn opstand tegen God uit de hemel werd gegooid, heeft al vanaf de schepping geprobeerd om de mens in zijn val mee te nemen. Zijn doel was en is Gods scheppingswerk te vernietigen. Behalve aartsleugenaar, is hij dus ook een aartsverleider, die mensen aanspoort om op eigen kracht het bovennatuurlijke, het ‘goddelijke’ te ontdekken. Hij verhult dat God alleen via Jezus te kennen is.
Johannes  9  : 1  t/m 3
En voorbijgaande, zag Hij een mens, blind van de geboorte af. En Zijn discipelen vraagden Hem, zeggende: Rabbi, wie heeft er gezondigd, deze, of zijn ouders, dat hij blind zou geboren worden? Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders, maar [dit is geschied], opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden. (Statenvertaling)
Johannes  10  : 10
De dief komt niet dan om te stelen en te slachten en te verdelgen; Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed. (NBG-vertaling)

De dief komt alleen om te stelen, te doden en te vernietigen. Ik ben gekomen om te zorgen dat zij leven hebben, leven in overvloed. (Groot Nieuws Bijbel). Jezus Christus legt de nadruk op het (eeuwige) leven.

Bron : "Occultisme, wicca en haloween" van Kees van Helden, voorzitter Bijbel en Onderwijs
Johannes  12  : 24  t/m 25
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, indien de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft zij op zichzelf; maar indien zij sterft, brengt zij veel vrucht voort. Wie zijn leven liefheeft, maakt dat het verloren gaat, maar wie zijn leven haat in deze wereld, zal het bewaren ten eeuwigen leven. (NBG-vertaling)

Een tarwekorrel moet in de aarde vallen en sterven; anders blijft het één tarwekorrel. Als zij sterft, brengt zij veel vrucht voort. Zo is het ook met ons leven. Wie zijn leven liefheeft verliest het, maar wie in deze wereld zijn leven haat, behoudt het voor het eeuwige leven.
Johannes  12  : 48
Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage. (NBG-vertaling)

Wie mij afwijst en mijn woorden niet aanneemt heeft al een rechter: alles wat ik gezegd heb zal op de laatste dag over hem oordelen. (NBV-vertaling)
Johannes  13  : 19

Nu al zeg Ik het u voordat het gebeurt, opdat wanneer het gebeurt, u zult geloven dat Ik het ben. (HSV-vertaling)

Waarom staan er zoveel profetieën in de Bijbel? Waarom zijn er zoveel voorzeggingen gedaan? Jezus zelf zegt hierover dat als we zien dat er profetieën in vervulling gaan, dat we zullen geloven dat God het is die dit heeft gedaan. Het doel van profetie is 'opdat wij geloven'. We gaan Gods hand zien in gebeurtenissen. Profetie is ook een 'waarmerk'  van Gods Woord, van de Bijbel. We leren de tijd herkennen, waarin wij leven.

Bron: "Met Israël op weg naar de eindtijd" van drs. Jan van Barneveld, blz. 52


Johannes  15  : 5
Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen. (NBG-vertaling)

Ik ben de wijnstok en u bent de ranken. Als u dicht bij Mij blijft en Ik blijf in u, brengt u veel vrucht voort.
Johannes  17  : 8
Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt. (Statenvertaling)

Want de woorden die U Mij gegeven had, heb Ik aan hen doorgegeven, en zij hebben die aangenomen: ze hebben naar waarheid erkend dat Ik van U ben uitgegaan; ze hebben geloofd dat U Mij hebt gezonden.(Willibrordvertaling 1995)

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009