hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Lucas (Bijbelboek)

Categorie
Bijbelboeken

Toelichting

Bijbelteksten
Lukas  1  : 38
Maria zei: ‘De Heer wil ik dienen: laat er met mij gebeuren wat u hebt gezegd.’ Daarna liet de engel haar weer alleen. (NBV-vertaling)

Maria durfde het aan met God. Ze was bereid de regie van haar leven aan God over te geven. Zij durfde de plaats in te nemen die God voor haar uitgedacht had in zijn reddingsplan voor de wereld.

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur." van Wilkin van de Kamp
Lukas  12  : 56
Huichelaars, het aanzien van aarde en hemel weet gij te onderkennen, waarom onderkent gij deze tijd niet? (NBG-vertaling)

Huichelaars! Van wat er te zien is aan de aarde en de hemel kent u de betekenis wel. Maar wat deze tijd betekent, ziet u niet? (Groot Nieuws Bijbel)

U ziet aan de lucht wat voor weer het wordt. Maar u ziet niet wat voor tijd u tegemoet gaat.
Lukas  13  : 24
Hij (= Jezus) zeide tot hen: Strijdt om in te gaan door de enge poort, want velen, zeg Ik u, zullen trachten in te gaan, doch het niet kunnen. (NBG-vertaling)

De deur naar de hemel is smal. Doe uw uiterste best er binnen te komen. Want vele mensen zullen het tevergeefs proberen.
Lukas  16  : 29  t/m 31  (C)

Abraham zei tegen hem (= de rijke man): "Zij hebben Mozes en de profeten. Laten zij naar hen luisteren. Hij echter zei: Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe zou gaan, zouden zij zich bekeren. Maar Abraham zei tegen hem: Als zij niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen zij zich ook niet laten overtuigen, als iemand uit de doden zou opstaan.  (HSV-vertaling)

Dit verhaal gaat over de rijke man en de arme lazarus. De rijke man ging dood en kwam toen in de hel terecht. Lazarus was in de hemel. Vanuit de hel smeekte hij of Abraham Lazarus naar zijn broers wilde toesturen om hen te waarschuwen, dat Jezus Christus echt leeft en alles wat in de bijbel staat waar is. Maar Abraham zei toen tegen de rijke man, dat zij naar Mozes en de profeten moeten luisteren. Als zijn broers niet naar Mozes en de profeten willen luisteren, dan zullen zij zich ook niet laten overtuigen als iemand uit de doden zou opstaan.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen

 


Lukas  16  : 31
Doch hij zeide tot hem: Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren, zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen. (NBG-vertaling)

God veroordeelde het raadplegen van de 'geesten van de doden', omdat het onmogelijk is iemand 'uit de dood' tevoorschijn te laten komen of op te roepen om met mensen op aarde in contact te komen.
Lukas  18  : 14
Ik zeg jullie, hij ging naar huis als iemand die rechtvaardig is in de ogen van God, maar die ander niet. Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden. (NBV-vertaling)


Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009