hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Mattheüs (Bijbelboek)

Categorie
Bijbelboeken

Toelichting

Bijbelteksten
Mattheus  4  : 8  t/m 10  (C)
Wederom nam Hem de duivel mede op een zeer hogen berg, en toonde Hem al de koninkrijken der wereld, en hun heerlijkheid; En zeide tot Hem: Al deze dingen zal ik U geven, indien Gij, nedervallende, mij zult aanbidden. Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven: Den Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen. (Statenvertaling)

Satan probeerde Jezus te overhalen om hem te aanbidden. De satan wil ons ook verleiden om hem te aanbidden. Sommige mensen aanbidden de satan rechtstreeks. Immorele daden komen in hun rituelen gewoonlijk voor, dikwijls spotten zij openlijk met Christus, en soms worden kinderen verminkt en vermoord bij satanische rituelen. Hoewel er weinigen zijn die de satan rechtstreeks aanbidden, zijn er miljoenen die de satan onrechtstreeks aanbidden.
Mattheus  5  : 3
Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen. (Statenvertaling)

Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel. (NBV-vertaling)
Mattheus  5  : 17  t/m 18  (C)

Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.  Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is. (HSV-vertaling)

Jezus beschouwde het Oude Testament als het Woord van God. Jezus waarschuwt ons, dat we zelfs niet moeten denken, dat Hij is gekomen om ermee af te rekenen. Hiermee stelt Hij dat het stand zal houden als Gods Woord totdat alles vervuld zal zijn, dat wil zeggen totdat er een nieuwe hemel of aarde is. Jota of tittel of  zijn de kleinste tekens in het Hebreeuws alfabet.

Jesaja 65 : 17
Want zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Aan de vorige dingen zal niet meer gedacht worden, ze zullen niet meer opkomen in het hart.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


 


Mattheus  5  : 18
Want, voorwaar, Ik zeg u: "Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is." (HSV-vertaling)

Alles wordt vervuld: De Torah, zoals deze in de vijf boeken van Mozes geopenbaard is, de profetie?n, de gegeven beloftes en ook veel komende en gekomen oordelen.
De jod = de kleinste letter van het Hebreeuwse alfabet.
Tittel = een klein leesteken dat bij het Hebreeuwse alfabet is gevoegd.

Bron : "Eindtijd, Isra?l en de Islam" van drs. Jan van Barneveld
Mattheus  6  : 2
Dus wanneer je aalmoezen geeft, bazuin dat dan niet rond, zoals de huichelaars doen in de synagoge en op straat om door de mensen geprezen te worden. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. (NBV-vertaling)

Wanneer u een arme iets geeft, bazuin het dan niet rond. Dat doen de huichelaars. Het gaat hen erom iedereen in de synagoge en op straat te laten zien hoe goed zij zijn.
Mattheus  6  : 12
En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren.(Statenvertaling)

Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven wie ons iets schuldig was.
Mattheus  6  : 24
Niemand kan twee heren dienen, want hij zal de ene haten en de andere liefhebben, zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen en Mammon. (NBG-vertaling)

Geld mogen wij niet aanbidden. Mammon is de god van het geld. Velen zijn er die geld aanbidden zonder dat ze het zo grif toegeven. Mammon is een populaire god in onze maatschappij. Rijkdom mogen wij niet aanbidden.
Mattheus  6  : 24  (C)
Niemand kan twee heren dienen, want hij zal de ene haten en de andere liefhebben, zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen en Mammon. (NBG-vertaling)

Geld mogen wij niet aanbidden. Mammon is de god van het geld. Velen zijn er die geld aanbidden zonder dat ze het zo grif toegeven. Mammon is een populaire god in onze maatschappij. Rijkdom mogen wij niet aanbidden.
Mattheus  6  : 25  t/m 26
Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten [of drinken], of over uw lichaam, waarmede gij het zult kleden. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? Ziet naar de vogelen des hemels: zij zaaien niet en maaien niet en brengen niet bijeen in schuren, en toch voedt uw hemelse Vader die; gaat gij ze niet verre te boven? (NBG-vertaling)

De Here Jezus heeft zelf zijn bezorgde kinderen verwezen naar de vogels van de hemel.We moeten niet bezorgd zijn over ons leven, wat we zullen eten of drinken, of over ons lichaam, waarmee wij het zullen kleden. God zorgt ook voor de vogels. Zal Hij dan ook niet voor ons zorgen?
Mattheus  7  : 12  (C)

Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten. (HSV-vertaling)

Jezus laat ook hier zien hoe het Oude Testament nog steeds van toepassing is.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


Mattheus  7  : 14
Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden. (NBV-vertaling)

Maar de poort naar het leven is nauw. En de weg erheen smal. Weinig mensen vinden hem.
Mattheus  7  : 15
Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. (NBV-vertaling)

Pas op voor valse profeten. Zij komen naar u toe en doen zich voor als onschuldige schapen. Maar in werkelijkheid zijn het verscheurende wolven.
Mattheus  8  : 18  t/m 22
Toen Jezus een schare rondom Zich zag, beval Hij te vertrekken naar de overkant. En er kwam een schriftgeleerde tot Hem en zeide: Meester, ik zal U volgen, waar Gij ook heengaat. En Jezus zeide tot hem: De vossen hebben holen en de vogelen des hemels nesten, maar de Zoon des mensen heeft geen plaats om het hoofd neer te leggen. Een ander echter, een van zijn discipelen, zeide tot Hem: Here, sta mij toe eerst heen te gaan en mijn vader te begraven. Maar Jezus zeide tot hem: Volg Mij en laat de doden hun doden begraven. (NBG-vertaling).

"Volg Mij en laat de doden hun doden begraven". Wil de Heer hiermee zeggen dat iemand niet voor zijn ouders moet zorgen en niet voor de begrafenis van zijn vader? Zeer zeker niet. Een andere keer heeft hij juist de Farizeeën verweten dat ze kinderen offergaven laten brengen, waardoor die geen geld meer hebben om hun ouders te onderhouden. Hij verwijt hen daarmee in strijd te handelen met het gebod: "Eert uw vader en uw moeder". Wat de Heer duidelijk in het licht wil stellen is, dat het volgen van Hem geen uitstel kan gedogen. De Heer staat op het punt af te varen naar de overkant. De boot ligt zeilklaar. Het is niet: eerst het één en dan het ander. Het is of het één of het ander. Als deze man zijn vader gaat begraven is de Heer al afgevaren het meer op. En als de zaak zo staat, geldt onverbiddelijk: "Volg Mij!" En dan moet alles wat er verder gebeuren moet, maar gedaan worden door hen die toch de Heer niet volgen willen.

De geestelijk doden

Christus is de levensvorst. Hem volgen betekent het leven ontvangen. Het eeuwig leven namelijk. Wie niet voor Christus kiest blijft geestelijk dood voor God. Op deze geestelijk doden doelt de Heer als Hij zegt: "Laat de doden hun doden begraven". Iemand die gestorven is moet begraven worden, dat is logisch. Maar als het gaat om doden begraven of een leven met Christus leiden, laat dan dat begraven van de doden over aan hen die het leven met Christus niet wensen. Laat die dan voor zulke 'aardse' zaken zorgen.

In dit antwoord geeft de Heer een les die wel speciaal voor deze tijd geldt. Hoeveel mensen zetten hun leven niet in voor allerlei aardse bezigheden. Ze zijn lid van allerlei liefdadige instellingen. Ze lopen warm voor allerlei activiteiten die in het horizontale vlak liggen. En ze menen daarmee een heel eind op weg naar de hemel te zijn. Maar het zijn toch ook zaken die nuttig zijn en gebeuren moeten? Best mogelijk. Doden begraven moet ook gebeuren. Maar laat de geestelijk doden dat doen, zegt de Heer. Als het gaat om Christus, dan hebben we Hem te volgen, te leven zoals Hij geleefd heeft, en ons leven niet te vullen met zaken waaraan Hij zijn tijd niet wilde geven.

Bron : http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=2520
Mattheus  12  : 43  t/m 45
Wanneer een onreine geest iemand verlaat, trekt hij door dorre oorden op zoek naar een rustplaats. Maar als hij die niet vindt, zegt hij: “Ik zal terugkeren naar mijn huis, dat ik verlaten heb.” En wanneer hij terugkeert, merkt hij dat het leegstaat, schoongemaakt is en op orde gebracht. Dan gaat hij weg en haalt er zeven andere demonen bij, die slechter zijn dan hijzelf, en zij allen nemen daar blijvend hun intrek. En zo is de mens bij wie de demon intrekt er ten slotte veel slechter aan toe dan voorheen. Zo zal het ook gaan met deze verdorven generatie.’ (NBV-vertaling)

De binding die is ontstaan moet verbroken worden en dat kan alleen in de naam van Jezus. Of het nu om jezelf of een ander gaat, het is in alle gevallen aan te bevelen hulp te zoeken bij christenen met ervaring en expertise op het gebied van pastoraat en bevrijding. Het proces van bevrijding gaat gepaard met intensief gebed, het openlijk belijden van je zonden, het binden en wegzenden van demonische machten en overgave aan Jezus. Iemand die zich niet aan Jezus wil toewijden moet je niet bevrijden, omdat de kwade machten anders versterkt zullen terugkeren in zijn leven.
Mattheus  13  : 24  t/m 30
Hij hield hun een andere gelijkenis voor: "Het is met het koninkrijk van de hemel als met een mens die goed zaad op zijn akker uitzaaide. Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand onkruid tussen het graan zaaien en vertrok weer. Toen het jonge gewas opschoot en vrucht begon te dragen, kwam ook het onkruid tevoorschijn. De knechten kwamen de heer des huizes vragen: "Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?" Hij antwoordde: "Dat is het werk van een vijand." De knechten zeiden tegen hem: "Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?" Hij antwoordde: "Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal Ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: "Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur.?" (NBV-vertaling)

Goed en kwaad. De wereld is er vol van. Aan God ligt het niet. Hij heeft goed zaad gezaaid. Het evangelie van Jezus Christus is ontkiemd: overal op aarde zijn ze te vinden, de kinderen van het licht. Maar er is een ander in het spel, een tegenstander: hij zaait kinderen van de duisternis, mensen die het onrecht verkiezen, met alle geweld. Kunnen wij daar geen eind aan maken? Zullen wij ze er uit halen, hen verdelgen, die boosdoeners, die goddelozen? Nee, zegt God. Pas op! Jullie zouden de goeden met de kwaden vernietigen. Laat dat maar aan mij over. Jullie zijn geen maaiers. De maaiers, dat zijn de engelen! Straks op Mijn dag, als de tijd van de oogst is gekomen, zullen de engelen scheiding maken tussen goed en kwaad.

Bron : "Gaandeweg Hem tegemoet" (bijbels dagboek) van A.F. Troost, 21 juli
Mattheus  13  : 47  t/m 50
Het Koninkrijk der hemelen is ook gelijk aan een net, uitgeworpen in de zee, dat allerlei soorten vissen bijeenbrengt. Als het vol geworden is, trekken de vissers het op de oever. Ze gaan zitten en verzamelen de goede vissen in vaten, maar de slechte gooien zij weg. Zo zal het bij de voleinding van de wereld zijn: de engelen zullen uitgaan en de slechten uit het midden van de rechtvaardigen afzonderen, en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal gejammer zijn en tandengeknars. (HSV-vertaling)

Denk niet dat ieder die zegt bij Gods Koninkrijk te behoren, ook werkelijk aan Zijn maatstaf beantwoord. Denk aan het net met de vissen. Als het aan wal getrokken is, worden de vissen geselecteerd. De ondeugdelijke vissen worden weggeworpen. Onbruikbaar zijn ze, niet geschikt. Zo zal het zijn op de dag van de voleinding der wereld. Wie die visers zijn die scheiding maken tussen goede en slechte vissen? Dat zijn de engelen, die zullen het doen!

Bron : "Gaandweg Hem tegemoet" (Bijbels dagboek) van A.F. Troost, 23 juli
Mattheus  16  : 18
En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra (= rots) zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk (= hel) zullen haar niet overweldigen. (NBG-vertaling)

Wij moeten bij de gemeente horen die Jezus heeft gebouwd, die zelfs van de poorten van het dodenrijk niets te vrezen heeft. (In het Grieks is er een woordspel tussen het woord petra, steen of rotsblok)
Mattheus  20  : 25  t/m 26
Jezus riep hen bij zich en zei: Jullie weten dat heersers hun volken onderdrukken en dat leiders hun macht misbruiken. Zo zal het bij jullie niet mogen gaan. Wie van jullie de belangrijkste wil zijn, zal de anderen moeten dienen. (NBV-vertaling)

Toen twee van de discipelen van Jezus politieke macht in Gods koninkrijk wilden hebben, zei Jezus dat zij niet zoals regeerders van de volken heerschappij voeren en macht uitoefenen en dat zij zo niet moeten doen. In de gemeente van Christus is er dus niemand die heerschappij over zijn geloofsgenoten voert.
Mattheus  24  : 3  t/m 9
"En als Hij op den Olijfberg gezeten was, gingen de discipelen tot Hem alleen, zeggende: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen zijn, en welk [zal] het teken [zijn] van Uw toekomst, en van de voleinding der wereld? En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ziet toe, dat u niemand verleide. Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen velen verleiden. En gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al [die] dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet. Want het [ene] volk zal tegen het [andere] volk opstaan, en het [ene] koninkrijk tegen het [andere] koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentien, en aardbevingen in verscheidene plaatsen. Doch al die dingen [zijn maar] een beginsel der smarten. Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking, en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken, om Mijns Naams wil." (Statenvertaling)
Mattheus  24  : 4  t/m 5
En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ziet toe, dat u niemand verleide. Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen velen verleiden. (Statenvertaling)
Mattheus  24  : 11  t/m 12
En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden. En omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden, zo zal de liefde van velen verkouden.(Statenvertaling)

En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden. En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen.
Mattheus  24  : 24  t/m 25
Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden. Ziet, Ik heb [het] u voorzegd! (Statenvertaling)
Mattheus  24  : 35
De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan. (Statenvertaling)

Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen.
Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009