hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Jeremia (Bijbelboek)

Categorie
Bijbelboeken

Toelichting

Bijbelteksten
Jeremia  3  : 6
Tijdens de regering van koning Josia zei de HEER tegen mij: Heb je gezien hoe ontrouw Isral mij geworden is? Ze pleegde overspel op elke hoge berg en onder elke bladerrijke boom. (NBV-vertaling)

De 'gewijde palen' werden vaak op zogenaamde 'hoogten' geplant. Hiervoor koos men vaak heuvels of plekken uit onder bomen. De oude volken kozen bij voorkeur hoogten en bergen om in de openlucht hun goden te vereren, omdat men meende hier dichter bij de hemel en dus bij God te zijn. De Isralieten hebben dit gebruik gevolgd, want de Kananieten, Moabieten en aanverwante volkeren gaven de voorkeur aan hoogten.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
Jeremia  17  : 2
Ook hun kinderen houden hun altaren (NBV) en hun gewijde palen onder elke groene boom en op de hoge heuvels. (NBG-vertaling)

De 'gewijde palen' werden vaak op zogenaamde 'hoogten' geplant. Hiervoor koos men vaak heuvels of plekken uit onder bomen. De oude volken kozen bij voorkeur hoogten en bergen om in de openlucht hun goden te vereren, omdat men meende hier dichter bij de hemel en dus bij God te zijn. De Isralieten hebben dit gebruik gevolgd, want de Kananieten, Moabieten en aanverwante volkeren gaven de voorkeur aan hoogten.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
Jeremia  17  : 7  t/m 8

Gezegend is de man die op de HEERE vertrouwt, wiens vertrouwen de HEERE is. Hij zal zijn als een  boom, die bij water geplant is, en die zijn wortels laat uitlopen bij een waterloop.(SV: rivier) Hij merkt het niet als er hitte komt,  zijn blad blijft groen. Een jaar van droogte deert hem niet, en hij houdt niet op vrucht te dragen. (HSV-vertaling)

Gezegend is de man die op de Heer vertrouwt. Hij zal zijn als een boom aan het water geplant, die zijn wortels tot aan een beek uitslaat en het niet merkt als er hitte komt, maar wiens loof groen blijft, die in een jaar van droogte geen zorg heeft en niet nalaat vrucht te dragen

In de Bijbel worden gelovigen vergeleken met bomen. God belooft dat -als we op Hem vertrouwen- we in alle seizoenen van het leven kunnen standhouden en vruchtdragen. Het geheim van een vruchtbaar leven ligt volgens Jeremia in het onzichtbare. Het zijn de wortels die kracht en vitaliteit aan een boomstam en de takken geven. Zonder sterke wortels kunnen we geen vruchtdragen. En zonder sterke wortels kunnen we de stormen in het leven niet trotseren. Als ons leven geworteld en gegrond is in het Woord van God (Psalm 1:2-3) én in Gods bovennatuurlijke liefde (Efeziërs 3:18), dan belooft God dat we in alle seizoenen van het leven kunnen standhouden en dat ons geloof en vertrouwen zal groeien.

Bron : "Gods seizoenen in ons leven" uit "Vrij Zijn", december 2011, nummer 10


Jeremia  19  : 3  t/m 5
Luister naar de woorden van de HEER, koningen van Juda en inwoners van Jeruzalem. Dit zegt de HEER van de hemelse machten, de God van Israël: Ik zal zulk onheil over deze stad brengen dat de oren van wie ervan hoort zullen tuiten. Want ze hebben Mij verlaten, ze hebben deze plaats geschonden en er wierook gebrand ter ere van andere goden, die zij, hun voorouders en de koningen van Juda nooit hebben gekend. Ze hebben deze plaats doen druipen van onschuldig bloed en er offerplaatsen gebouwd om hun kinderen als offer voor Baäl te verbranden. Dat heb Ik nooit geboden, nooit gezegd en nooit gewild (NBV-vertaling)

Moloch was de hoogste god van de Ammonieten. Omdat hij door kinderoffers vereerd werd, wordt hij 'de gruwel' van de Ammonieten genoemd. De god Moloch komen we ook onder andere namen tegen, te weten 'Mdkom '' en 'Maikam ". Moloch waseen vorm van Baäl. Een wrede god vraagt wrede offers. De Ammonieten wisten echter niets van de wijsheid en goedheid van de levende God. Zij meenden dat hun wrede god alleen door wrede offers verzoend werd, zodat hij zelfs het liefste eiste dat de mens bezat: zijn enig kind. Aldus brachten de Ammonieten kinderoffers in de vorm van brandoffers: de kinderen werden eerst gedood, daarna verbrand.
Jeremia  31  : 5
Opnieuw zult u wijngaarden planten op de bergen van Samaria: de planters zullen planten en de vruchten genieten. (HSV-vertaling)

Er beginnen steeds meer Joden vervuld te raken van Gods Woord. Zij willen hiernaar leven. Ondanks de internationale druk willen zij het Woord van God uit laten komen. Vertrouwend op God vestigen zij zich in de zogenoemde Westbank. Omdat er in de Bijbel staat dat zij wijngaarden zullen planten in Samaria, is een kleine groep Joodse mensen in Shiloh een wijngaard begonnen. Deze amateurs vonden dat zij wijn konden gaan maken omdat dit in de Bijbel is voorzegd. Na nog geen 10 jaar werd deze wijn benoemd tot beste wijn van Isra?l, zelfs in Frankrijk heeft het meegedaan aan wedstrijden.

Bron : http://isreality.nl/2013/04/toeval-of-bijbelse-logica/


Jeremia  32  : 35
En zij hebben de hoogten van Baäl gebouwd, die in het dal des zoons van Hinnom zijn, om hun zonen en hun dochteren den Molech door het vuur te laten gaan; hetwelk Ik hun niet heb geboden, noch in Mijn hart is opgekomen, dat zij dezen gruwel zouden doen; opdat zij Juda mochten doen zondigen.(Statenvertaling)

Ze hebben in het Ben-Hinnomdal offerhoogten gebouwd voor Baäl en hun zonen en dochters aan Molek geofferd. Dat heb Ik nooit opgedragen; het kwam zelfs niet in Me op dat ze zoiets afschuwelijks zouden kunnen doen, dat ze zo zouden zondigen. (Groot Nieuws Bijbel)

Moloch was de hoogste god van de Ammonieten. Omdat hij door kinderoffers vereerd werd, wordt hij 'de gruwel' van de Ammonieten genoemd. De god Moloch komen we ook onder andere namen tegen, te weten 'Mdkom '' en 'Maikam ". Uit deze tekst blijkt dat Moloch een vorm van Baäl was. Een wrede god vraagt wrede offers. De Ammonieten wisten echter niets van de wijsheid en goedheid van de levende God. Zij meenden dat hun wrede god alleen door wrede offers verzoend werd, zodat hij zelfs het liefste eiste dat de mens bezat: zijn enig kind. Aldus brachten de Ammonieten kinderoffers in de vorm van brandoffers: de kinderen werden eerst gedood, daarna verbrand.
Jeremia  48  : 35
Zo maak Ik bij Moab, luidt het woord des HEREN, een einde aan hem die een hoogte bestijgt en voor zijn god offers ontsteekt. (NBG-vertaling)

De 'gewijde palen' werden vaak op zogenaamde 'hoogten' geplant. Hiervoor koos men vaak heuvels of plekken uit onder bomen. De oude volken kozen bij voorkeur hoogten en bergen om in de openlucht hun goden te vereren, omdat men meende hier dichter bij de hemel en dus bij God te zijn. De Israëlieten hebben dit gebruik gevolgd, want de Kanaänieten, Moabieten en aanverwante volkeren gaven de voorkeur aan hoogten.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009