hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Jesaja (Bijbelboek)

Categorie
Bijbelboeken

Toelichting

Bijbelteksten
Jesaja  1  : 3
Een os kent zijn bezitter, en een ezel de krib zijns heren; [maar] Israel heeft geen kennis, Mijn volk verstaat niet.?(Statenvertaling)

Een os kent zijn meester, een ezel weet wie hem voer geeft, maar Isra?l kent mij niet, mijn volk wil niets van mij weten. (GNB-vertaling)

In dit vers lezen wij, dat in Jesaja's tijd Israël minder is geworden dan het rund en de ezel: die kennen hun meester. Maar Israël is afvallig geworden van zijn Meester! De dieren zijn een beschamend voorbeeld voor de kerk.
Jesaja  7  : 23  t/m 25
Ook zal het op die dag gebeuren dat elke plaats die daar was met duizend wijnstokken, ter waarde van duizend zilverstukken, zal dienen voor doornen en distels. Alleen met pijl en boog zal men daar kunnen komen, want heel het land zal vol doornen en distels zijn. Ook al de wijnbergen, die met de schoffel geschoffeld worden, daar zal geen mens komen, uit vrees voor doornen en distels. Het zal echter alleen nog kunnen dienen om runderen in te drijven of om het door kleinvee te laten vertrappen.(HSV-vertaling)

In de 16e, 17e, 18e en 19e eeuw waren er veel reizigers die het toenmalige Palestina bezochten. Al die reizigers waren unaniem in hun beschrijving. Het land was één grote puinhoop, overwoekerd door dorens en distels. Iemand noemde Judea een veld vol puinhopen. Palestina was 'bijna leeg' op wat kleine Joodse gemeenschappen na in Jeruzalem, Safad, Sichem, Hebron, Gaza, Haifa en nog wat plaatsen. Er woonden ook Arabische boeren De meeste van hen werkten op land van afwezige Turkse landheren. Omstreeks 1850 woonden er naar schatting 100.000 Arabieren in Palestina. Ook zwierven er wat groepen bedoeïen met hun kudden rond. Dit alles was duidelijk voorzegd door Israëls profeten.

Bron : www.janvanbarneveld.nl
Jesaja  8  : 19
En wanneer men tot u zegt: Vraagt de geesten van doden en de waarzeggende geesten, die daar piepen en mompelen zal een volk niet zijn God vragen? Zal men voor de levenden de doden (vragen)? Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. (NBG-vertaling)

Het raadplegen van de geesten van overledenen (in werkelijkheid boze geesten) wordt in de Bijbel scherp veroordeeld.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 42 t/m 46, 124 en 125
Jesaja  15  : 2
Hij gaat op naar Baith en Dibon, [en] [naar] Bamoth, om te wenen; over Nebo en over Medeba zal Moab huilen; op al hun hoofden is kaalheid, aller baard is afgesneden.(Statenvertaling)

Dibon trekt op naar de tempel en heft op de offerhoogten een weeklacht aan, Moab jammert over de Nebo en over Medeba. Ieder hoofd is kaalgeschoren, elke baard is afgeknipt. (NBV-vertaling)

De 'gewijde palen' werden vaak op zogenaamde 'hoogten' geplant. Hiervoor koos men vaak heuvels of plekken uit onder bomen. De oude volken kozen bij voorkeur hoogten en bergen om in de openlucht hun goden te vereren, omdat men meende hier dichter bij de hemel en dus bij God te zijn. De Israëlieten hebben dit gebruik gevolgd, want de Kanaänieten, Moabieten en aanverwante volkeren gaven de voorkeur aan hoogten.

Bron : "De geheime wereld achter occultisme" van Wilkin van de Kamp, blz. 24-26
Jesaja  24  : 4  t/m 6
Het land (= de aarde) treurt, het verwelkt; het aardrijk kweelt (= kwijnt weg) , het verwelkt; de hoogsten van het volk des lands kwelen (=kwijnen weg). Want het land (= de aarde) is bevlekt vanwege zijn inwoners; want zij overtreden de wetten, zij veranderen de inzettingen (= voorschriften), zij vernietigen het eeuwig verbond. Daarom verteert de vloek het land, en die daarin wonen, zullen verwoest worden; daarom zullen de inwoners des lands verbrand worden, en er zullen weinig mensen overblijven. (Statenvertaling)

De schepping is ontzettend vervuild en verloederd. Voor de komende jaren zijn de verwachtingen buitengewoon somber. Gelukkig zijn er nog veel gebieden die spreken van de majesteit van God, maar we zien soms haast dagelijks de beelden van de met olie besmeurde vogels, bossen die gekapt worden en meren die vervuild zijn. De schepping verkondigt Gods lof, maar door haar ontreddering is ze ook het voorwerp van klacht en roept ze om ontferming. De woorden van de profeet Jesaja zijn pijnlijk. Het zijn woorden uit de bijbel. Meer dan 2000 jaar oud. Jesaja riep toen al zijn volk op om zich heen te kijken en te letten op wat met de schepping gebeurde. Op zoek te gaan naar de werkelijke oorzaken. Jesaja wist ook hoe dat allemaal gekomen was. Deze situatie was volgens Jesaja gekomen, doordat de mensen het verbond met God hadden verbroken. Met alle gevolgen voor mens en dier, de hele schepping. Jesaja's analyse geldt ook voor onze tijd. Zo is er voor ons ook de roeping, evenals voor Jesaja, om profeet te zijn. Om de huidige situatie van deze maatschappij te analyseren en te wijzen op de noodzaak van bekering. Bekering van de zonde en terugkeer tot God. Juist christenen hebben de opdracht hierin voorop te lopen.

Bron : "Met liefde gemaakt" van ds. Arie van der Veer
Jesaja  35  : 1
De woestijn en de dorre plaatsen zullen vrolijk zijn, de wildernis zal zich verheugen en in bloei staan als een roos. (HSV-vertaling)

Tegen alle verwachtingen in heeft Isra?l, een staat die nog maar 65 jaar bestaat, als eerste volk ter wereld een woestijn vruchtbaar weten te maken. Wanneer je door de Negev-woestijn rijdt, kom je er wel eens een groene strook tegen. Het is een bizar gezicht om landbouwgebied midden in de woestijn te zien. Zelfs in Soedan heeft men met behulp van de Isra?lische technologie aardappelen in de woestijn weten te kweken.

Bron : http://isreality.nl/2013/04/toeval-of-bijbelse-logica/

Jesaja  44  : 7  t/m 8
En wie kan, zoals Ik, roepen, het bekendmaken en het voor Mij uiteenzetten, sinds Ik een eeuwig volk een plaats gegeven heb? En laten zij de toekomstige dingen, dat wat komen zal, hun bekendmaken. Wees niet angstig en wees niet bevreesd. Heb Ik het u van toen af niet doen horen en bekendgemaakt? Want u bent Mijn getuigen: is er ook een God buiten Mij? Er is geen andere rots, Ik ken er geen. (HSV-vertaling)

Wie van de goden is aan mij gelijk? Laat hij zich melden en het mij aantonen. Ik heb toch de mensheid geschapen. Laten zij hun volgelingen eens bekendmaken wat er gebeuren gaat, wat er nog komen zal. Israël, liet ik het je niet vooraf weten, maakte ik het je niet bekend? Jullie zijn mijn getuigen. Wees niet bang, jullie hebben niets te vrezen. Is er soms nog een andere god, iemand zo machtig als ik? Ik ken hem niet. (Groot Nieuws Bijbel)
Jesaja  44  : 24  t/m 25
Zo zegt de HEERE, uw Verlosser, Uw Formeerder van de moederschoot af: "Ik ben de HEERE, Die alles doet: Die de hemel uitspant, Ik alleen, Die de aarde uitspreidt door Mijzelf; Die de tekenen van hen die leugens verzinnen verbreekt, Die de waarzeggers waanzinnig maakt; Die de wijzen doet terugdeinzen, Die hun kennis tot dwaasheid maakt." (HSV-vertaling)

Dit zegt de Heer: "Ik heb je vrijgekocht, je gevormd in de moederschoot. Ik ben de Heer, ik heb alles gemaakt. Ik spande de hemel als een tent, ik zette de aarde vast, niemand hielp mij daarbij. Ik ontmasker toekomstvoorspellers, stel waarzeggers aan de kaak. Ik wijs geleerden terug, toon de dwaasheid van hun kennis aan." (Groot Nieuws Bijbel)

Dit bijbelgedeelte gaat over de ontmaskering van valse toekomstvoorspellers. God alleen weet precies wanneer het gebeurt, maar het jaar 2010 laat duidelijk zien dat hij zeer spoedig komt! Het is tijd om wakker te worden. De tijd van genade is er nu nog, maar snel komt de tijd van het Recht, dat Gods geduld op is, omdat de zonden torens hoog zijn opgebouwd en Hij dan gaat ingrijpen.

Bron : DVD Eindtijd 2010 van Frank Ouweneel
Jesaja  55  : 9
Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen en mijn gedachten dan uw gedachten. (NBG-vertaling)

Net zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan die van u. Evenzo zijn mijn gedachten hoger dan de uwe.
Jesaja  59  : 1  t/m 2

Zie,  de hand van de HEERE is niet te kort dat ze niet zou kunnen verlossen, en Zijn oor is niet toegestopt dat het niet zou kunnen horen. Maar uw ongerechtigheden maken scheiding tussen u en uw God, uw zonden doen Zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij u niet hoort. (HSV-vertaling)

Dit zijn ernstige woorden. Woorden, die we serieus hebben te nemen. Woorden, die tot het huis van Jakob werden gesproken in een situatie die overeenkomsten had met de kerkelijke situatie anno nu. Het volk leek heel godsdienstig, en toch hoorde de Here hen niet. Ook in vele honderden kerken en gemeenten zijn we aan de buitenkant heel godsdienstig. Maar hoe is het gesteld met ons hart? Het gaat niet om de uiterlijkheden, zegt de Here, maar wat Ik wil, is dat u zich verootmoedigt, breekt met de zonden en de ongerechtigheden en gaat leven zoals Ik het wil.

 

Er worden veel boeken en artikelen geschreven over de lauwheid in de christelijke wereld. Er worden conferenties over belegd. Maar wordt de diepste oorzaak wel gepeild? Dat het onze zonden en onze ongerechtigheden zijn, die een scheiding brengen tussen God en ons? Als het over ongelovigen gaat, zullen we dit zeker beamen.

Toch zal juist deze boodschap onder christenen moeten worden gebracht. De oproep om ons te bekeren van onze afgoden, van de (verborgen) zonden in ons leven. We willen God wel dienen, maar de wereld niet loslaten. Ja, toch? Als we in onze samenkomsten zitten, zijn we in onze gedachten misschien wel bezig met onze handel, onze carri?re. We genieten van de zonden op het tv- of computerscherm. We vereren sporters en artiesten als goden. We aanbidden onze nieuwe auto en onze bezittingen. We hebben ruzie met familieleden, misschien wel onze man, vrouw of kinderen. Er is wrok richting anderen die ons iets hebben aangedaan. We roddelen. En ook als we in de kerk actief zijn, kan het gaan om onze eigen eer en roem.

 

Laten we ons voor de Here verootmoedigen, onze zonden en ongerechtigheden belijden. Laten we bidden of Hij de geest van de genade en van de gebeden over ons uit wil storten. En laten we het van de Here alleen verwachten.
"Here, wilt U die Geest van opwekking, die ook zo zichtbaar werd tijdens dat Gezinskamp, uitstorten in onze kerken en gemeenten? Wilt U predikanten en voorgangers genade geven om Uw tegenwoordigheid in de gemeente te brengen? Onze ogen zijn gericht op U alleen. We zien uit naar Uw machtige daden in ons midden."

 

Bron : http://www.dirkvangenderen.nl/2010/09/03/verlangen-naar-opwekking/


Jesaja  60  : 8
Wie zijn dezen, die daar komen aangevlogen als een wolk, als duiven naar hun til? (HSV-vertaling)

Dat het Joodse volk door de lucht naar huis zou keren, was voor velen een raadsel, echter met de moderne technologie, welke wij de naam ?vliegtuig? hebben gegeven, heeft de Isra?lische vliegmaatschappij EL AL vele aliya?s laten plaatsvinden. Zo komt het Joodse volk vandaag de dag terug naar het land Isra?l als een duif tot zijn venster.

Bron : http://isreality.nl/2013/04/toeval-of-bijbelse-logica/

Jesaja  60  : 10
Vreemdelingen zullen uw muren herbouwen (HSV-vertaling)

Aangezien de Joden niet in het beloofde land konden wonen, werd dit na verloop van tijd niemandsland. Door de eeuwen heen hebben vele volken door dit gebied getrokken. Ook zij hebben profetie?n vervuld. Om een klein voorbeeld te geven: de muren van Jeruzalem zijn herbouwd door het Ottomaanse Rijk.

Bron : http://isreality.nl/2013/04/toeval-of-bijbelse-logica/

Jesaja  60  : 12
Want het volk en het koninkrijk die u niet zullen dienen, zullen vergaan en die volken zullen totaal verwoest worden.(HSV-vertaling)

Elk volk of koninkrijk dat weigert jou te dienen, zal ten onder gaan;al die volken zullen worden verdelgd en vernietigd.(NBV-vertaling)

Door de geschiedenis heen kunnen wij, zoals eerder vermeld, de lijdensweg van het Joodse volk vinden. Het volk heeft constant in een verdrukking geleefd. Het is echt een wonder dat wij vandaag de dag nog Joden mogen kennen. Door de jaren heen hebben verschillende volken het Joodse volk willen vernietigen. Denk aan de inquisitie, de pogroms, de kruisvaarders, de nazi?s en niet te vergeten de voormalige Sovjet Unie. Deze volken en groeperingen hebben ??n ding gemeen; ze bestaan allemaal niet meer. Ook deze volken bewijzen de trouw van God de Vader.

Bron : http://isreality.nl/2013/04/toeval-of-bijbelse-logica/


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009