hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Genesis (Bijbelboek)

Categorie
Bijbelboeken

Toelichting

Bijbelteksten
Genesis  1  : 14  t/m 16
En God zeide: Dat er lichten zijn aan het uitspansel des hemels om scheiding te maken tussen de dag en de nacht, en dat zij dienen tot aanwijzing zowel van vaste tijden als van dagen en jaren; En dat zij tot lichten zijn aan het uitspansel des hemels om licht te geven op de aarde; en het was alzo. En God maakte de beide grote lichten, het grootste licht tot heerschappij over de dag, en het kleinere licht tot heerschappij over de nacht, benevens de sterren. (Statenvertaling)

God heeft de zon en maan geschapen om de volgende redenen:
- scheiding maken tussen dag en nacht
- tot aanwijzing van vaste tijden als van dagen en jaren
- dat zij licht geeft op de aarde

Uit deze bijbelverzen blijkt wel dat het nooit Gods bedoeling is geweest dat mensen de zon of maan gingen aanbidden. De zon en maan kunnen voorwerp van afgodendienst worden (Deuteronomium 4:19, Job 31:26-28, Ezechiël 8:16). In onze tijd aanbidden de aanhangers van Wicca zon en maan.
Genesis  1  : 28
En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt! (Statenvertaling)

De Bijbel zegt dat God Adam en Eva nadat Hij hen geschapen had tot zich riep, hen zegende en tot hen sprak: "Weest vruchtbaar en wordt talrijk, bevolk de aarde!" In deze woorden, eigenlijk een opdracht, wordt Gods droom zichtbaar. God heeft zo veel liefde dat Hij een wereld vol mensen 'nodig heeft' om zijn liefde aan kwijt te kunnen. Wij zijn geschapen zodat God zijn onmetelijke liefde in onze harten kan uitstorten. Dat is de eerste en belangrijkste bestemming van ons leven. Het was Gods wens dat Adam en Eva de aarde zou bevolken met mensen die zijn immense liefde in hun harten zouden ontvangen en beantwoorden. Daarom zijn we met zovelen. Adam en Eva waren zonder zonde toen God hen tot zich riep en hen deze opdracht gaf! Het was zijn droom dat Adam en Eva kinderen zouden voortbrengen die -net als zijzelf- zonder zonde zouden leven en God en elkaar zouden liefhebben en in harmonie met elkaar zouden leven. De wereld zoals wij die nu kennen is nooit de wereld die God voor ogen heeft gehad!

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van de Kamp, blz. 43
Genesis  1  : 29
En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze! (Statenvertaling)

God geeft ons al het zaaddragend gewas en al het geboomte, waaraan zaaddragende vruchten zijn waarvan wij mogen eten. Onderzoek heeft uitgewezen dat het eten van veel rauwe groente en vers fruit uiterst belangrijk is in het voorkomen van kanker. [86, 87] In allerlei anti-kanker brochures wordt rauwe groente en fruit sterk aanbevolen.
Genesis  2  : 18
En de HERE God zeide: Het is niet goed, dat de mens alleen zij. Ik zal hem een hulp maken, die bij hem past. (NBG-vertaling)

En de Here God zei: Het is niet goed voor de mens alleen te zijn. Ik zal iemand maken met wie hij zijn leven kan delen en die hem kan helpen.
Genesis  3  : 17  t/m 19
En tot de mens (= Adam) zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt; al zwoegende zult gij daarvan eten zolang gij leeft, (NBG-vertaling)

In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. (NBG-vertaling)

Tot de dag van uw dood zult u zwetend het land bewerken om te kunnen leven. Dan zal uw lichaam vergaan tot het stof der aarde. Want uit stof bent u gemaakt en tot stof zult u weer worden. Eén van de gevolgen van de zondeval is hard werken voor je brood en dat de mens zal sterven.
Genesis  3  : 19
In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. (NBG-vertaling)

De HERE heeft ons geschapen om te werken. Maar niet alleen om te werken: ook om van tijd tot tijd te rusten! Maar zo'n rustperiode bereidt je toch weer voor op je werk. Die opdracht gaf de HERE aan Adam en Eva in het paradijs: de aarde bebouwen ?n bewaren! En ondanks de zondeval bleef die opdracht. Sinds de val van Genesis 3 is het wel een werken "in het zweet uws aanschijns". Arbeid mag je, in gemeenschap met Christus, zien als een zegen en niet als een vloek. En door je arbeid kun je voorzien in je levensonderhoud en ook meedelen aan behoeftigen.
Genesis  4  : 1  t/m 5
De mens, Adam, had gemeenschap met Eva, zijn vrouw, en zij werd zwanger en bracht Kaïn ter wereld. "Met de hulp van de HEER," zei ze, "heb ik het leven geschonken." Later bracht ze zijn broer ter wereld, Abel. (NBV-vertaling)

Veel sceptici hebben beweerd t.a.v. die vraag naar Kaïns vrouw, dat er alreeds andere rassen en volken op de aarde waren, die geen nakomelingen waren van Adam en Eva. Voor vele mensen is dit een struikelblok om te accepteren, dat de wereld geschapen is volgens het scheppingsverhaal en dat alle mensen afstammen van één mensenpaar aan het begin van de geschiedenis: een verhaal waar veel Oud- en Nieuwtestamentische leerstellingen op gebaseerd zijn. Verdedigers van het evangelie moeten kunnen aantonen, dat alle mensen afstammen van één man en één vrouw (Adam and Eva), want alleen afstammelingen van Adam en Eva kunnen gered worden. Dus moeten gelovigen ervan overtuigd zijn, dat Kaïns vrouw een nakomelinge van Adam was. Dit bijbelgedeelte wordt gezien als het uitgangspunt.

Bron : http://www.christiananswers.net/dutch/q-aig/aig-c004-nl.html
Genesis  6  : 14  t/m 16
Maak u een ark van goferhout; met kameren zult gij deze ark maken; en gij zult die bepekken van binnen en van buiten met pek. En aldus is het, dat gij haar maken zult: driehonderd ellen zij de lengte der ark, vijftig ellen haar breedte, en dertig ellen haar hoogte. Gij zult een venster aan de ark maken, en zult haar volmaken tot een elle van boven; en de deur der ark zult gij in haar zijde zetten; gij zult ze met onderste, tweede en derde [verdiepingen] maken. (Statenvertaling)

Noach kreeg van God de opdracht een ark te bouwen van pijnboomhout. Maak daar verschillende ruimten in en bestrijk hem van binnen en van buiten met pek. De oppervlaktematen van de ark zijn: 150 meter lang, 25 meter breed en 15 meter hoog. Noach moest er een lichtopening in aanbrengen en aan de bovenkant één el openlaten; de ingang moest hij in de zijkant maken. De ark moet een benedenverdieping krijgen en daarboven nog twee verdiepingen.

De ark blijkt het beste en meest stabiele bootmodel te zijn dat er bestaat. Het heeft de ideale afmetingen en de ideale verhoudingen in lengte, breedte en hoogte voor een zeeschip dat niet aangedreven wordt door een zeil of moter. Naar dat model worden nog steeds grote zeeschepen gebouwd, bijv. mammoettankers.


Genesis  9  : 3
Al wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijze; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid. (Statenvertaling)

Pas na de zondvloed wordt het de mens toegestaan om vlees te eten, maar dat mocht voor de Israëlieten slechts onder strenge voorwaarden. (zie voor meer info over welke dieren je wel en niet mag eten -> zie trefwoord "Vlees", "Vogels", "Vissen")
Genesis  12  : 3
Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden. (HSV-vertaling)

Dit zijn woorden die God tegen Abraham gesproken heeft. Via Abrahams zoon Izak en zoon Jakob gaat deze "wet" over op het volk van Israël. Israël, het Joodse volk, is een toetssteen voor Gods zegen of vloek. Door heel de geschiedenis heen is deze Godsspraak een "historische wet" gebleken. Volken en landen die goed waren voor het Joodse volk werden gezegend. Er kwamen oordelen over landen en volken die de Joden slecht behandelden. God verwacht van wereldmachten dat zij Israël zegenen door het te beschermen en te helpen op weg naar Gods doel met Israël.

Bron: "Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld
Genesis  17  : 7  t/m 8
Ik zal Mijn verbond maken tussen Mij, u en uw nageslacht na u, al hun generaties door, tot een eeuwig verbond, om voor u tot een God te zijn, en voor uw nageslacht na u. Ik zal aan u en uw nageslacht na u het land waar u vreemdeling bent, heel het land Kanaän, als eeuwig bezit geven. Ik zal hun tot een God zijn. (HSV-vertaling)

De geschiedenis van Israël begint bij Abraham. De stamvader van Israël. De vader van alle gelovigen. Ook de Arabieren eren hem als vader van hun geslacht. Wel, met die Abraham sloot God, de Schepper van hemel en aarde een verbond. Om dat verbond gaat het vooral in deze tijd. Het Arahamsverbond is bijzonder actueel geworden. Immers God is altijd trouw aan zijn woord en vooral aan de verbonden die Hij sluit.

Een paar samenvattende conclusies:
* God sluit het verbond. Hij neemt het initiatief.
* Het is een eeuwig verbond, dus geldig tot de dag van heden.
* Het geldt voor Abraham en zijn nakomelingen. In verdere hoofdstukken van Genesis wordt duidelijk gemaakt dat het "nageslacht" doorgaat in de lijn van Abrahams zoon Izak en zijn zoon Jakob, waaruit de stammen van Israël zijn voortgekomen. Het hele land Kanaän is voor Israël bestemd.
* Het belangrijkste "artikel" uit dit goddelijk verbond is: Ik zal hun tot een God zijn. De God van Israël is de Here, de schepper van hemel en aarde.

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam", van drs. Jan van Barneveld
Genesis  17  : 12
Een zoontje dan van acht dagen zal u besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten: de ingeborene van het huis, en de gekochte met geld van allen vreemde, welke niet is van uw zaad; (Statenvertaling)

In dit bijbelvers staat dus dat op de achtste dag de Joodse jongetjes besneden moeten worden. Die achtste dag was zo belangrijk dat hij boven alle andere geboden uitging. Zelfs als de achtste dag op een sabbat of een hoogtijdag viel, moest een jongetje toch besneden worden. Pas in de 20e eeuw is gebleken, dat juist de achtste dag de beste dag van het hele leven is om een besnijdenis uit te voeren. Op die dag stoppen bloedingen namelijk een stuk sneller dan op enig andere dag in het leven.

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Genesis hoofdstuk 1-11 (Youtube 3.06 minuten)

 


  Terug


Versie december 2009