hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Arbeid

Categorie

Toelichting

Het is maar werk

Een goede baan zorgt niet alleen voor brood op de plank, maar ook voor status, aanzien en eigenwaarde. Voor veel mensen is hun baan een spanningsveld tussen enerzijds je talenten inzetten voor een interessante baan en anderzijds de neiging om je identiteit te ontlenen aan dat wat je doet. De vraag ‘ben ik mijn werk?’ is actueler dan ooit, juist in een tijd waarin de grens tussen werk en privé door flexibele werktijden en toenemende thuiswerkmogelijkheden vervaagt.

 

Morele standaard

Vroeger werd ons handelen bepaald door Gods wet. Het moderne, verlichte denken legde een sterke nadruk op het menselijk verstand; de wetten uit die tijd waren voor iedereen goed, was de gedachte. In onze huidige postmoderne samenleving bestaat er niet meer één waarheid, dus is er ook geen sprake van wetten die voor iedereen gelden. Ieder individu moet zijn eigen morele standaard ontwikkelen en zelf zin geven aan zijn leven. De druk op het individu om te presteren en een zinvol bestaan op te bouwen, is daardoor hoog en hoe kun je dat beter doen dan in je werk? Maar wat nu als je niet aan die eisen kunt voldoen? Philip Troost is pastoraal therapeut. In zijn praktijk komt hij veel mensen tegen die vastlopen in hun werk. Volgens Troost gaat het daarbij ten diepste om de vraag welke waarde je aan je werk toekent of beter gezegd: welke waarde moet jouw werk je geven? ,,Mensen die als kind te weinig liefde en erkenning hebben gekregen, kunnen hun werk gebruiken om in die basale levensbehoeften te voorzien. Dan gaat je werk je identiteit bepalen. Je gebruikt je werk om iemand te zijn die je in feite niet bent. Dat is nooit genoeg. Het is een bodemloze put."

 

Er is meer dan werk

We kunnen onszelf dus maar al te makkelijk verliezen door onze eigenwaarde te halen uit de status die ons werk ons geeft (of bij het ontbreken ervan ons minderwaardig voelen). We wéten wel dat God ons in Christus alles al gegeven heeft, maar er volledig uit leven blijkt vaak erg lastig. Met overbelasting als mogelijk gevolg. Een ander oorzaak van de toenemende overbelasting van mensen is  de 'verbrokkeling' van de samenleving. Het is belangrijk te erkennen dat je je leven niet zelf kunt vormgeven. Leven doe je altijd met anderen. We moeten beseffen dat een zinvol en vervuld leven zich niet beperkt tot het werk, maar ook alles te maken heeft met ons leven in het gezin, de wijk, de kerk én de balans daartussen. Daarom moeten we ook werken aan de versterking van relaties binnen het gezin, de kerk, de gemeenschap, enzovoorts. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die dat zien en die bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen. En als christen heb je nog een extra reden om het evenwicht tussen werk en privé goed te bewaken, omdat de Bijbel veel belang hecht aan relaties in het gezin en de gemeente.

 

Tijd om na te denken
Als christenen mogen we de waarde van ons werk dus grondig relativeren en daarbuiten een mooi leven leiden. Hoe mooi het ook klinkt, er moet wél gewoon brood op de plank komen. Ook als het werk tegenvalt, de werkdruk hoog en de waardering laag is. In tijden van crisis is het niet zomaar 'hop naar je nieuwe job', zoals de vacaturesites ons willen doen geloven. En de hypotheek moet wel betaald worden. Wat is de remedie in zulke tijden? Verkerk en Troost wijzen beiden op het belang van rust. Het sabbatsgebod is er immers niet voor niets. Stel jezelf de vraag hoe je rentmeester bent over je tijd en energie. Zorg je voor een afwisseling van in- en ontspanning en maak je daarin ook keuzes? Dit kan bijvoorbeeld door op tijd te stoppen met werk of door een baan met een lager salaris te accepteren en zo misschien meer tijd met je gezin of vrienden door te brengen.


Als je van tijd tot tijd rust neemt, heb je ook tijd om te reflecteren. Prediker zegt dat hij liever in een huis vol treurenden is dan in een huis vol feestgedruis. Dat zegt hij niet omdat hij tegen genieten is, maar omdat je op een begrafenis wordt geconfronteerd met de eindigheid van het bestaan en de vraag: Waar leef ik voor? Wat is mijn toegevoegde waarde aan deze maatschappij, aan mijn huwelijk, aan mijn werk? Soms word je bijvoorbeeld door een burn-out gedwongen stilgezet, maar je kunt er ook zelf bewust voor kiezen. Je staat stil om vooruit te komen.''

 

Dit artikel is geschreven door Maarten Verkerk (bijzonder hoogleraar Christelijke Filosofie en organisatiedeskundige) en Philip Troost (pastoraal therapeut)

 

Bron : CV-koers, november 2011

http://cvkoers.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=4488:het-is-maar-werk&catid=12:geloof-a-leven&Itemid=28


Bijbelteksten
Genesis  3  : 19
In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. (NBG-vertaling)

De HERE heeft ons geschapen om te werken. Maar niet alleen om te werken: ook om van tijd tot tijd te rusten! Maar zo'n rustperiode bereidt je toch weer voor op je werk. Die opdracht gaf de HERE aan Adam en Eva in het paradijs: de aarde bebouwen ?n bewaren! En ondanks de zondeval bleef die opdracht. Sinds de val van Genesis 3 is het wel een werken "in het zweet uws aanschijns". Arbeid mag je, in gemeenschap met Christus, zien als een zegen en niet als een vloek. En door je arbeid kun je voorzien in je levensonderhoud en ook meedelen aan behoeftigen.
2 Kronieken  7  : 11  t/m 14
Toen Salomo het werk aan de tempel van de HEER en het koninklijk paleis voltooid had, en alles wat hij zich omtrent de bouw van de tempel en het paleis had voorgenomen geheel volgens plan was uitgevoerd, verscheen de HEER hem in de nacht. Hij zei tegen hem: Ik heb je gebed gehoord. Ik heb deze tempel aanvaard als de plaats waar men mij offers mag brengen. Wanneer ik de hemel gesloten houd zodat er geen regen valt, of de sprinkhanen beveel het land kaal te vreten, of pest onder mijn volk laat uitbreken, en wanneer dan mijn volk, het volk dat mij toebehoort, het hoofd buigt, al biddend mijn aanwezigheid zoekt en terugkeert van zijn dwaalwegen, dan zal ik het aanhoren vanuit de hemel, zijn zonden vergeven en het land genezen. (NBV-vertaling)


Handelingen  18  : 3
En omdat hij hetzelfde handwerk uitoefende, bleef hij bij hen, en zij werkten samen, want zij waren tentenmakers van hun handwerk. (NBG-vertaling)

Paulus zocht hen op, en omdat hij evenals Aquila het vak van tentenmaker uitoefende, bleef hij bij hen wonen en werken.

Ook in het Nieuwe Testament wordt de arbeid beslist niet ondergewaardeerd.
Handelingen  20  : 34
U weet wel dat ik eigenhandig heb voorzien in mijn levensonderhoud en dat van mijn metgezellen. (NBV-vertaling)

Ook in het Nieuwe Testament wordt de arbeid beslist niet ondergewaardeerd.
1 Korinthiers  4  : 12
Wij verrichten zware handenarbeid; worden wij gescholden, wij zegenen; worden wij vervolgd, wij verdragen; (NBG-vertaling)

We verrichten zware handenarbeid. Worden we uitgescholden, dan zegenen we; worden we vervolgd, dan verdragen we het. (GNB-vertaling)

Ook in het Nieuwe Testament wordt de arbeid beslist niet ondergewaardeerd.
2 Korinthiers  11  : 24  t/m 28
Van de Joden heb ik veertig [slagen] min een, vijfmaal ontvangen. Driemaal ben ik met roeden gegeseld geweest, eens ben ik gestenigd, driemaal heb ik schipbreuk geleden, een [gansen] nacht en dag heb ik in de diepte doorgebracht. In het reizen menigmaal in gevaren van rivieren, in gevaren van moordenaars, in gevaren van [mijn] geslacht, in gevaren van de heidenen, in gevaren in de stad, in gevaren in de woestijn, in gevaren op de zee, in gevaren onder de valse broeders; In arbeid en moeite, in waken menigmaal, in honger en dorst, in vasten menigmaal, in koude en naaktheid. Zonder de dingen, die van buiten zijn, overvalt mij dagelijks de zorg van al de Gemeenten. (Statenvertaling)

Paulus beschrijft hier wat hij allemaal heeft gemaakt in het evangeliseren onder heidenen:
- Door de Joden is Paulus vijfmaal met veertig min één zweepslagen gestraft.
- Hij is driemaal met stokslagen gestraft.
- Hij is eenmaal met stenen bekogeld.
- Hij heeft driemaal schipbreuk geleden. Hij heeft n keer een heel etmaal op zee rondgedreven.

Tijdens de reizen van Paulus is hij:
- bedreigd door rivieren,
- bedreigd door moordenaars,
- bedreigd door volksgenoten en vreemdelingen,
- door gevaar in de stad, in de woestijn, op zee en te midden van valse broeders (= schijngelovigen)
Wij mogen ook niet denken dat valse leraars alleen buiten de gemeente zijn. Onder de vele gevaren, vinden we ook het gevaar van valse broeders.

Paulus heeft gezwoegd en geploeterd, vaak zonder te slapen, hongerig en dorstig, vaak zonder te eten, verkleumd en zonder kleren. In arbeid en moeite, in waken menigmaal, in honger en dorst, in vasten menigmaal, in koude en naaktheid in moeite en inspanning, tal van nachten zonder slaap, in honger en dorst, tal van dagen zonder eten, in koude en naaktheid; En dan laat hij al het andere nog buiten beschouwing: de druk waaronder hij dagelijks staat vanwege zijn zorg voor de gemeenten.


Efeziers  4  : 28
Laat wie steelt niet meer stelen, maar eerlijk de kost verdienen door zelf hard te werken om iets weg te kunnen geven aan wie het nodig heeft. (NBV-vertaling)

Ook in het Nieuwe Testament wordt de arbeid beslist niet ondergewaardeerd.
1 Thessalonicensen  2  : 9
Want gij herinnert u, broeders, onze moeite en inspanning. Terwijl wij nacht en dag werkten, om niemand uwer lastig te vallen, hebben wij u het evangelie van God gepredikt.(NBG-vertaling)

Ook in het Nieuwe Testament wordt de arbeid beslist niet ondergewaardeerd.
1 Thessalonicensen  4  : 11
En dat gij u benaarstigt stil te zijn, en uw eigen dingen te doen, en te werken met uw eigen handen, gelijk wij u bevolen hebben. (Statenvertaling)

U doet dat al met alle gelovigen in heel Macedoni?, maar, broeders en zusters, wij sporen u aan het nog veel meer te doen en er een eer in te stellen in alle rust uw eigen zaken te behartigen en uw eigen brood te verdienen. Dat hebben wij u opgedragen. (NBV-vertaling).

Ook in het Nieuwe Testament wordt de arbeid beslist niet ondergewaardeerd.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009