hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Zonde(n)/Zondigen (Wat is dat?)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Wat is zonde?

Zonde betekent: het doel missen. Dat wil zeggen, dat de mens voorbijgaat aan het heilige wezen van God. Zonde is alles wat niet overeenkomt met het wezen van God, dus iedere daad, iedere karaktertrek, iedere situatie. Toen de zonde door Adam in het menselijke geslacht kwam, werd Adam daardoor een totaal ander wezen, verdorven en decadent. En al zijn nakomelingen erfden deze gevallen aard, dit verdorven wezen van hem. De oorspronkelijke volmaaktheid van de mens was volkomen vernietigd. Je hoeft alleen maar even te kijken naar de dagelijkse nieuwsberichten, dan zie je hoezeer de wereld gedegenereerd is.

De zonde heeft alle sociale regels van de mensheid kapotgemaakt. In huwelijk en gezin, in de maatschappij en onder de volken heerst meestal en in toenemende mate ontrouw, leugen, haat, oorlog en dood. Het samenzijn verandert steeds meer in een tegenover-elkaar-staan; overal is tweedracht, ruzie en oorlog.

 

Iedereen zondigt

De Bijbel leert, dat het gehele wezen van de mens verdorven is, zodat het niets goeds voortbrengt. Voor God is niemand rechtvaardig, werkelijk niemand. Er is niemand verstandig. Er is niemand die echt zijn best doet om God te vinden. Alle mensen hebben zich van God afgekeerd; zij zijn met elkaar de verkeerde weg opgegaan. Niemand doet wat goed is, zelfs niet één.
(Rom. 3:10-12).

Verder leert de Bijbel, dat de mens in zijn gedachten (Romeinen 1:28) en in zijn geweten verdorven is (1 Timotheüs 4:2) en dat zijn hart en verstand verblind zijn (Efeziërs 4:18; 2 Corinthiërs 4:3,4).

Ja, wij mensen zijn zo tot in het diepste van ons wezen verdorven, dat wij niet pas een zondaar worden doordat wij zonden begaan, maar: wij zondigen omdat wij een zondige natuur hebben. Daarbij komt, dat iedere zonde, die je daadwerkelijk doet (in gedachten, woorden en daden) door God als zonde toegerekend wordt. En net zomin als je steenkool wit kan wassen, kan je je door eigen inspanningen van de zonde bevrijden.

Komen alleen goede mensen in de hemel?

Het is een onjuiste gedachte, dat alleen 'goede' mensen in de hemel zouden kunnen komen en de 'slechten' dan maar naar de hel moeten. Noch slechte, noch goede mensen komen in de hemel, maar alleen diegenen, die door genade de gerechtigheid van Jezus Christus ontvangen hebben en die voor zich persoonlijk in geloof aanvaard hebben. Het Woord van God zegt namelijk heel duidelijk: Nergens op aarde is een mens te vinden, die altijd het goede doet en nooit zondigt.
(Prediker 7:20)

 

Wie komt er dan nog in de hemel?

In het licht van bovenstaande begrijp je misschien beter, dat er maar één rechtvaardiging voor de mens kan bestaan: niet zoiets als een zelfrechtvaardiging, maar alleen rechtvaardiging door Jezus Christus, de Rechtvaardige.

Met het oog op Hem staat geschreven: ...al waren uw zonden rood als scharlaken, Ik maak ze wit als sneeuw. Uw vuurrode zonden zullen worden als witte wol.”  (Jesaja 1 :18). Echt waar: De vergeving door Jezus Christus is uniek, onvergelijkbaar, wonderbaar! Niet te verdienen

Vele mensen proberen door goede werken de slechte werken te compenseren, maar dat helpt hen niets. Anderen proberen door religieuze activiteiten hun ziel rein te wassen, wat hen evenmin lukt. Alleen de Here Jezus Christus, heeft macht op aarde om zonden te vergeven. (Mattheüs 9:6). Omdat Hij als Zoon van God, als de Rechtvaardige en Zondeloze, die niet uit het zaad van Adam, maar uit de Heilige Geest van God mens is geworden, kan Hij alle zonden van de mensen op Zich nemen. Christus is eenmaal voor onze zonden gestorven, als een onschuldige voor de schuldigen. Hij heeft dat gedaan om ons bij God terug te brengen. Maar hoewel Zijn lichaam gestorven is, is Het door de Geest weer levend gemaakt. (1 Petrus 3:18)

Het is een onomstotelijk feit -en iedereen zou dat moeten geloven- dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaars te redden. (1 Timotheüs 1:15) Zoals door de eerste Adam alle mensen zondaar werden en in zonde geboren werden, zo worden in Jezus, de 'laatste Adam', zoals de Bijbel Hem ook noemt, allen voor God gerechtvaardigd, die in Jezus Christus geloven. (Romeinen 5:1, Korinthiërs 15:45-48)

En zoals ons door de eerste Adam alle zonden toegerekend werden, zo worden zij ons in Jezus Christus niet meer toegerekend -maar in plaats daarvan Zijn rechtvaardigmaking van de zonden! Daarmee is Jezus tot een wegbereider voor ons geworden, ja, Hij is de Weg naar het koninkrijk van God geworden voor ons.

Alle profeten hebben over Hem gesproken. Zij hebben verklaard dat ieder die in Hem gelooft, door Zijn naam vergeving van zonden krijgt. (Handelingen 10:43) Als je je overgeeft aan de Here Jezus, ervaar je die grote genade van Zijn vergeving!

 

Bron : http://www.1stap.com/html/zonde.html


Bijbelteksten
Leviticus  31  : 5  t/m 8
Wanneer je de HEER een vredeoffer aanbiedt, moet je, wil het offer aanvaard worden, het vlees eten op de dag dat het dier wordt geslacht, of op de volgende dag. Wat er op de derde dag nog over is, moet worden verbrand. Als er op de derde dag nog van het offervlees gegeten wordt, is dat verwerpelijk en zal het offer niet worden aanvaard. Wie ervan eet moet de gevolgen van zijn zonde dragen. Hij heeft ontwijd wat de HEER toebehoort en wordt uit de gemeenschap gestoten. (NBV-vertaling)
2 Kronieken  7  : 11  t/m 14
Toen Salomo het werk aan de tempel van de HEER en het koninklijk paleis voltooid had, en alles wat hij zich omtrent de bouw van de tempel en het paleis had voorgenomen geheel volgens plan was uitgevoerd, verscheen de HEER hem in de nacht. Hij zei tegen hem: Ik heb je gebed gehoord. Ik heb deze tempel aanvaard als de plaats waar men mij offers mag brengen. Wanneer ik de hemel gesloten houd zodat er geen regen valt, of de sprinkhanen beveel het land kaal te vreten, of pest onder mijn volk laat uitbreken, en wanneer dan mijn volk, het volk dat mij toebehoort, het hoofd buigt, al biddend mijn aanwezigheid zoekt en terugkeert van zijn dwaalwegen, dan zal ik het aanhoren vanuit de hemel, zijn zonden vergeven en het land genezen. (NBV-vertaling)


Spreuken  8  : 36
Maar die [tegen] Mij zondigt, doet zijn ziel geweld aan; allen, die Mij haten, hebben den dood lief.(Statenvertaling)

God zegt dat wie tegen Hem zondigt zijn ziel geweld aan doet. Allen die God haten, hebben de dood lief (Spreuken 8:36). Wie de dood lief heeft, wie het leuk vindt om met de dood en met geesten bezig te zijn, die hebben God niet lief, die haten God.

Bron : "Occultisme, wicca en haloween" van Kees van Helden, voorzitter Bijbel en Onderwijs
Spreuken  28  : 13
Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar wie ze belijdt en nalaat, die vindt ontferming. (NBG-vertaling)

Wie niet voor zijn zonden uitkomt, kent geen voorspoed; maar wie ze belijdt en zijn leven betert, kan rekenen op liefde en genade.
Jesaja  59  : 1  t/m 2

Zie,  de hand van de HEERE is niet te kort dat ze niet zou kunnen verlossen, en Zijn oor is niet toegestopt dat het niet zou kunnen horen. Maar uw ongerechtigheden maken scheiding tussen u en uw God, uw zonden doen Zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij u niet hoort. (HSV-vertaling)

Dit zijn ernstige woorden. Woorden, die we serieus hebben te nemen. Woorden, die tot het huis van Jakob werden gesproken in een situatie die overeenkomsten had met de kerkelijke situatie anno nu. Het volk leek heel godsdienstig, en toch hoorde de Here hen niet. Ook in vele honderden kerken en gemeenten zijn we aan de buitenkant heel godsdienstig. Maar hoe is het gesteld met ons hart? Het gaat niet om de uiterlijkheden, zegt de Here, maar wat Ik wil, is dat u zich verootmoedigt, breekt met de zonden en de ongerechtigheden en gaat leven zoals Ik het wil.

 

Er worden veel boeken en artikelen geschreven over de lauwheid in de christelijke wereld. Er worden conferenties over belegd. Maar wordt de diepste oorzaak wel gepeild? Dat het onze zonden en onze ongerechtigheden zijn, die een scheiding brengen tussen God en ons? Als het over ongelovigen gaat, zullen we dit zeker beamen.

Toch zal juist deze boodschap onder christenen moeten worden gebracht. De oproep om ons te bekeren van onze afgoden, van de (verborgen) zonden in ons leven. We willen God wel dienen, maar de wereld niet loslaten. Ja, toch? Als we in onze samenkomsten zitten, zijn we in onze gedachten misschien wel bezig met onze handel, onze carri?re. We genieten van de zonden op het tv- of computerscherm. We vereren sporters en artiesten als goden. We aanbidden onze nieuwe auto en onze bezittingen. We hebben ruzie met familieleden, misschien wel onze man, vrouw of kinderen. Er is wrok richting anderen die ons iets hebben aangedaan. We roddelen. En ook als we in de kerk actief zijn, kan het gaan om onze eigen eer en roem.

 

Laten we ons voor de Here verootmoedigen, onze zonden en ongerechtigheden belijden. Laten we bidden of Hij de geest van de genade en van de gebeden over ons uit wil storten. En laten we het van de Here alleen verwachten.
"Here, wilt U die Geest van opwekking, die ook zo zichtbaar werd tijdens dat Gezinskamp, uitstorten in onze kerken en gemeenten? Wilt U predikanten en voorgangers genade geven om Uw tegenwoordigheid in de gemeente te brengen? Onze ogen zijn gericht op U alleen. We zien uit naar Uw machtige daden in ons midden."

 

Bron : http://www.dirkvangenderen.nl/2010/09/03/verlangen-naar-opwekking/


Mattheus  5  : 28  t/m 30
“Als uw oog dus slechte begeerten in u opwekt, ruk het dan uit en gooi het weg. Want het is beter één lichaamsdeel kwijt te raken, dan zelf in de hel te worden gegooid. En als uw hand u tot verkeerde dingen brengt, hak ham dan af en gooi hem weg. Want het is beter één lichaamsdeel kwijt te raken, dan zelf in de hel terecht te komen.”

Toen Jezus de zonde besprak, heeft hij geen matige of geleidelijke verandering aangeraden. Natuurlijk sprak Jezus niet letterlijk over het afhakken van lichaamsdelen, maar hij vertelt ons dat als het om zonde gaat, drastische maatregelen nodig zijn. Eerst zal het moeilijk zijn. Telkens als we een belangrijk deel van ons leven veranderen, zal het pijn doen.
Johannes  8  : 7
Doch toen zij Hem bleven vragen, richtte Hij Zich op en zeide tot hen: Wie van u zonder zonde is, werpe het eerst een steen naar haar. (NBG-vertaling)

Toen de schriftgeleerden en de farizeeën bleven aandringen, richtte Jezus zich op en zei: "Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen."

Dit schriftgedeelte gaat over de de vrouw die betrapt was op overspel en de schriftgeleerden en farizee?n vonden dat zij hiervoor volgens de wetten van Mozes gestenigd moest worden en zij wilden weten wat Jezus hiervan vond. Jezus zei toen: "Laat hij die zelf nooit zondigt, de eerste steen maar gooien!"
Johannes  8  : 34
Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, een ieder, die de zonde doet, is een slaaf der zonde. (NBG-vertaling)

Ieder die zondigt, is een slaaf van de zonde.
Romeinen  3  : 10  t/m 12

Er is niemand rechtvaardig, ook niet één, er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt. Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één. Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog,  addergif is onder hun lippen. Hun mond is vol vervloeking en bitterheid, hun voeten zijn snel om bloed te vergieten. Vernieling en ellende is op hun wegen, en de weg van de vrede hebben zij niet gekend.  De vreze Gods staat hun niet voor ogen. Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God. Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden. Door de wet is immers kennis van zonde. Rechtvaardiging door het geloof. Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de wet en de profeten is getuigd: namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid.  Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God,  en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. Hem heeft God openlijk aangewezen als middel tot verzoening, door het geloof in Zijn bloed. Dit was om Zijn gerechtigheid te bewijzen vanwege het voorbij laten gaan van de zonden die eertijds hadden plaatsgevonden onder de verdraagzaamheid van God. Hij deed dit om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen nu in deze tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is én rechtvaardigt diegene die uit het geloof in Jezus is. Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door welke wet? Van de werken? Nee, maar door de wet van het geloof. Wij komen dus tot de slotsom dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet. Of is God alleen de God van Joden? En niet ook van heidenen? Ja, ook van heidenen. Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof. (HSV-vertaling)

God zegt hiermee, dat alle mensen zondaars zijn. De mens zal niet van nature God zoeken.


1 Korinthiers  15  : 12  t/m 22
Indien nu Christus gepredikt wordt, dat Hij uit de doden opgewekt is, hoe zeggen sommigen onder u, dat er geen opstanding der doden is?  En indien er geen opstanding der doden is, zo is Christus ook niet opgewekt. En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel, en ijdel is ook uw geloof.  En zo worden wij ook bevonden valse getuigen Gods; want wij hebben van God getuigd, dat Hij Christus opgewekt heeft, Dien Hij niet heeft opgewekt, zo namelijk de doden niet opgewekt worden.  Want indien de doden niet opgewekt worden, zo is ook Christus niet opgewekt. En indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs, zo zijt gij nog in uw zonden.  Zo zijn dan ook verloren, die in Christus ontslapen zijn.  Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.  Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, [en] is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.  Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.  Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden. (NBG-vertaling)

Als u nu het heerlijke nieuws hebt gehoord dat Christus weer levend is geworden, hoe kunnen sommigen van u dan zeggen dat er geen enkele dode ooit weer levend wordt? Als zij gelijk hebben, is Christus ook niet uit de dood teruggekomen. En als Hij niet uit de dood teruggekomen is, kunnen wij wel ophouden Hem bekend te maken; dan is het zinloos in Hem te geloven. Erger nog, dan zijn wij bedriegers, omdat wij tegen God in hebben verklaard dat Hij Christus weer levend heeft gemaakt. Als er geen doden weer levend worden, kan dat niet waar zijn. Als er geen doden levend worden, is Christus ook niet weer levend gemaakt. En als Christus niet weer levend is geworden, dan heeft uw geloof geen betekenis en zijn uw zonden niet vergeven. Ja, dan zijn de gestorven gelovigen reddeloos verloren. Als wij alleen voor dit leven onze hoop op Christus hebben gevestigd, zijn wij meer te beklagen dan wie ook. Maar zo is het gelukkig niet! Christus is weer levend gemaakt, als eerste van de velen die gestorven zijn. Want zoals de dood door een mens is gekomen, is ook het nieuwe leven dank zij een Mens gekomen. Zoals alle mensen, als nakomelingen van Adam sterven, zo zullen ook alle volgelingen van Christus levend worden gemaakt. (Het Boek)


Efeziers  4  : 26
Wordt toornig, en zondigt niet; de zon ga niet onder over uw toornigheid; (Statenvertaling)

Als u kwaad bent, laat dan geen wrok in uw hart opkomen, want dan zondigt u. Zorg ervoor dat u uw boosheid voor het einde van de dag weer kwijt bent.
1 Timotheus  5  : 20
Wie in zonde leven, moet gij in aller tegenwoordigheid bestraffen, opdat ook de overigen ontzag hebben. (NBG-vertaling)

Als iemand kwaad heeft gedaan, moet hij in aanwezigheid van de hele gemeente worden terechtgewezen, opdat niemand anders zijn slechte voorbeeld zal volgen.
1 Timotheus  5  : 22
Leg niemand overijld de handen op, heb ook geen deel aan de zonden van anderen, houd u rein. (NBG-vertaling)

Leg nooit iemand te snel de handen op en houd je ver van de zonden van anderen. Zorg ervoor dat je zelf altijd zuiver blijft.
1 Timotheus  6  : 10
"Want de wortel van alle kwaad is geldzucht. Door zich daaraan over te geven, zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben ze zichzelf veel leed berokkend." (NBV-vertaling)

Want de liefde voor het geld is de oorzaak, dat sommigen van het geloof afgedwaald zijn en ze hebben daarom zichzelf veel leed berokkend.
1 Petrus  4  : 1  t/m 3
Dewijl dan Christus voor ons in het vlees geleden heeft, zo wapent gij u ook met dezelfde gedachte, namelijk dat wie in het vlees geleden heeft, die heeft opgehouden van de zonde; Om nu niet meer naar de begeerlijkheden der mensen, maar naar den wil van God, den tijd, die overig is in het vlees, te leven. Want het is ons genoeg, dat wij den voorgaande tijd des levens der heidenen wil volbracht hebben, en gewandeld hebben in ontuchtigheden, begeerlijkheden, wijnzuiperijen, brasserijen, drinkerijen en gruwelijke afgoderijen; (Statenvertaling)

Nu dan, omdat Christus tijdens zijn leven op aarde heeft geleden, moet u zich net als hij wapenen met de gedachte dat wie in zijn aardse leven geleden heeft, met de zonde heeft afgerekend. Zo iemand laat zich gedurende de rest van zijn leven niet meer leiden door menselijke verlangens maar door Gods wil. U hebt al genoeg tijd verspild aan allerlei zaken waarin de ongelovigen plezier hebben: losbandigheid, wellust, dronkenschap, bras- en slemppartijen en verwerpelijke afgodendienst. (NBV-vertaling)

Ik wil mij concentreren op Gods plan voor mijn leven, daar wil ik mee bezig zijn en mij niet laten afleiden door wereldse verleidingen of onbelangrijke dingen. Als ik selectief wil zijn, zal ik blijken effectief te zijn. Ik wil stoppen met aanmodderen en met proberen alles gedaan te krijgen. Ik beperk mijn activiteiten en geef prioriteit aan datgene waarvoor ik geroepen ben. De tijd die mij rest wil ik leven volgens Gods plan. Ik heb lang genoeg tijd verspild door de regisseur van mijn eigen leven te zijn.

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van der Kamp, blz. 25
1 Johannes  1  : 9
Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad. (NBV-vertaling)

Maar als wij onze zonden bekennen, is God zo trouw en oprecht ons die te vergeven. Hij reinigt ons van alle zonden.

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Ons falen in het leven tot Gods eer (Youtube-filmpje 2.39 miunten John Piper)

 


  Terug


Versie december 2009