hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Almachtig

Categorie

Toelichting
God is almachtig
God bezat van oorsprong alle macht. Vóór de schepping was God de enige die bestond en zodoende had Hij alle macht die er was. Hij kon doen wat Hij wilde en niets stond Hem in de weg. God heeft door de schepping van vrije schepselen noodzakelijkerwijs een stukje van zijn macht opgegeven. Misschien is het beter om te zeggen dat God een deel van zijn macht heeft gedelegeerd. Onze vrijheid is een klein beetje 'sturingsvermogen', dat Hij aan ons geleend heeft. Om vrijheid voor zijn schepselen mogelijk te maken, heeft God ons vrijwillig een deel van zijn macht gegeven, en daarbij de gelegenheid voor Hemzelf om 'altijd zijn zin te krijgen' ingeleverd. Vrijheid moet meehrengen dat de vrije persoon zijn eigen weg kan kiezen — een weg die kan afwijken van Gods weg. God is almachtig, omdat Hij er momenteel voor kiest dat niet te zijn. En de reden is dat Hij een schepsel wenst dat in staat is tot liefde en dat dus vrij moet zijn.

Voorbeeld:
Als een man en een vrouw met elkaar gaan trouwen, moeten ze allebei een stukje van hun vrijheid inleveren. Ze kunnen dan niet altijd meer hun eigen zin doen. Want vrijheid moet met zich meebrengen, dat je partner ook zijn eigen weg kan kiezen: een weg die kan afwijken van jouw weg. Het is geven en nemen!

Heeft God alles onder controle?
Aangezien het God zelf is die uitmaakt hoeveel macht elke schepsel krijgt, heeft God in die zin 'de touwtjes in handen'. Hij bepaalt de grenzen van de vrijheid die we krijgen binnen de loop van de geschiedenis die Hij leidt. God heeft niet elke individu onder controle, want elke persoon moet tot op zekere hoogte vrij zijn.

Wat voor nut heeft het om in God te geloven, als Hij de wereld toch niet helemaal in de hand heeft?
In de eerste plaats is de hoofdzaak van dit leven, vanuit christelijk perspectief bezien, helemaal niet dit leven, maar het leven hierná. Dit fysieke, tijdelijke bestaan is alleen maar een voorspel en een 'proeftijd' voor een leven dat eeuwig gaat duren. Geloven in God (aangezien Hij alle touwtjes op het kosmische toneel in handen heeft) is vertrouwen dat alles waar God voor staat — liefde, waarheid, gerechtigheid, vrede, enz. — uiteindelijk zal overwinnen. In deze tijd van 'voorspel' kan ons van de kant van mensen kwaad overkomen zonder dat God ingrijpt. Maar wat God wél doet, is ervoor zorgen dat dit kwaad niet het laatste woord heeft in ons bestaan. Door in Christus als Verlosser te geloven, ontvangt een mens de volheid van leven die God altijd al voor hem klaar had liggen, een volheid van leven die door geen kwaad ter wereld meer geraakt kan worden. De apostel Paulus schrijft ons dat 'niets ons kan scheiden van de liefde van Christus' (Romeinen 8:35). Zelfs de dood kan daar niet meer tussen komen. Christus staat ons vrijheid op het materiële, publieke vlak toe, maar Hij is wel helemaal Heer in het hart dat Hem als zodanig aanvaardt!

Bron : "Brieven van een scepticus" van dr. G.A. Boyd, hoogleraar filosofie en theologie

Bijbelteksten
Openbaring  16  : 13  t/m 14  (C)
Toen zag ik dat uit de bek van de draak, uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten tevoorschijn kwamen in de vorm van kikkers. Dat zijn demonische geesten die tekenen verrichten en eropuit gaan om alle koningen op aarde bijeen te brengen voor de strijd op de grote dag van de almachtige God. (NBV-vertaling)

Via leiders, heersers, regeringen en organisaties, haalt satan de mensen over om hem te aanbidden. Let op dat iedereen op aarde of God of satan aanbidt (via het beest). Er is geen middenweg. Het eerste beest heeft een metgezel. Dit is een godsdienstig beest. Hij lijkt op Christus, maar hij spreekt als de duivel. In deze tekst wordt hij 'de valse profeet' genoemd. Uit de mond van de 'valse profeet' zullen drie onreine geesten tevoorschijn komen in de vorm van kikkers. Zij zullen tekenen doen en eropuit gaan om alle koningen op aarde bijeen te brengen voor de strijd op de grote dag van de almachtige God.
Openbaring  16  : 13  t/m 14
En ik zag uit de bek van de draak en uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten komen, als kikvorsen; want het zijn geesten van duivelen, die tekenen doen, welke uitgaan naar de koningen der gehele wereld, om hen te verzamelen tot de oorlog op de grote dag van de almachtige God. (NBG-vertaling)

Toen zag ik dat uit de bek van de draak, uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten tevoorschijn kwamen in de vorm van kikkers. Dat zijn demonische geesten die tekenen verrichten en eropuit gaan om alle koningen op aarde bijeen te brengen voor de strijd op de grote dag van de almachtige God. (NBV-vertaling)

Zoals er valse christussen zijn, zijn er ook valse apostelen. Een apostel is iemand die gezonden is, een gezant. Een valse apostel is iemand die valselijk beweert dat hij door God gezonden is. We worden ook voor valse profeten gewaarschuwd. Een profeet was iemand die sprak door goddelijke inspiratie. Een valse profeet is iemand die valselijk beweert dat God door hem een boodschap heeft gegeven. Valse apostelen en valse profeten staan in dienst van satan.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009