hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Woorden (De kracht van woorden 1)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

De kracht van woorden

 

Woorden zijn verbindingen

Woorden hebben het vermogen bruggen te bouwen, kloven te overbruggen en afstanden tussen jou en anderen in te korten. Maar woorden verbinden jou niet alleen met mensen. Woorden verbinden jou ook met God. Er is iets scheppends en krachtigs in ons spreken. Daarom is het zo belangrijk dat wij onze tong leren bedwingen. Het is een geladen wapen dat de kracht heeft leven of dood te brengen in onze relaties, levens en toekomst.

 

Verbinding met God door lofprijzing

Psalm 100 leert ons duidelijk hoe wij tot God moeten naderen. Er wordt ons verteld dat we met gejubel voor Zijn aangezicht moeten komen. Zijn poorten met een loflied en Zijn voorhoven met lofgezang moeten binnengaan. Jubelen, lofprijzen en zingen: al deze handelingen worden met woorden tot uitdrukking gebracht. Satan wil niet dat u met uw stem God de lof toebrengt, want hij weet dat dit soort woorden jou op eerbiedige wijze met God verbindt.

 

Psalmen  100

Een lofpsalm. Juich voor de HEERE, heel de aarde; dien de HEERE met blijdschap, kom voor Zijn aangezicht met vrolijk gezang. Weet dat de HEERE God is; Hij heeft ons gemaakt en niet wij. Zijn volk en de schapen van Zijn weide. Ga Zijn poorten binnen met een lofoffer, Zijn voorhoven met een lofzang; loof Hem, prijs Zijn Naam. Want de HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is voor eeuwig, Zijn trouw van generatie op generatie. (HSV-vertaling)

Een psalm voor het dankoffer. Juich de HEER toe, heel de aarde, dien de HEER met vreugde, kom tot hem met jubelzang. Erken het: de HEER is God, hij heeft ons gemaakt, hem behoren wij toe, zijn volk zijn wij, de kudde die hij weidt. Kom zijn poorten binnen met een loflied, hef in zijn voorhoven een lofzang aan, breng hem hulde, prijs zijn naam: de HEER is goed, zijn liefde duurt eeuwig, zijn trouw van geslacht op geslacht. (NBV-vertaling)

Verbinding met God door gebed

Elk eenvoudig gebed dat met een oprecht hart gebeden wordt, verbindt jou met God. Weet je waarom God wil dat wij dag en nacht bidden: altijd en zonder ophouden? Omdat Hij weet dat wij dan in verbinding met Hem blijven. Door lofprijs en gebed is het mogelijk om heel de dag op Hem aangesloten te zijn!

 

IJdele woorden

Woorden hebben dermate waarde dat God ieder enkel woord opneemt voor de eeuwigheid (Mattheüs 12:36-37). Ieder woord wat je spreekt, wordt geregistreerd. Maar als wij onze zonden belijden, de zonden van de mond inbegrepen, worden we door Gods genade gereinigd en worden de zonden verwijderd en niet meer herinnerd (Psalm 103:3 en 12; 1 Johannes 1:9)

 

Mattheüs 12:36-37

Maar Ik zeg u  dat de mensen van elk nutteloos woord dat zij zullen spreken, rekenschap moeten geven op de dag van het oordeel. Want op grond van uw woorden zult u rechtvaardig verklaard worden, en op grond van uw woorden zult u veroordeeld worden. Uw lot hangt af van uw woorden. Of u wordt erdoor vrijgesproken of u wordt erdoor veroordeeld. (HSV-vertaling)

Ik zeg u: van elk nutteloos woord dat mensen spreken, zullen ze op de dag van het oordeel rekenschap moeten afleggen. Want op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken, en op grond van je woorden zul je worden veroordeeld.’ (NBV-vertaling)

Uw verbinding met mensen

Woorden verbinden ons niet alleen met God, maar op  zeer belangrijke wijze ook met mensen. Woorden bouwen bruggen naar vreemdelingen en houden bestaande relaties levendig. Wat wij zeggen, of dat nu iets positiefs of negatiefs is, bepaalt het karakter en de kwaliteit van deze relaties. Woorden zijn het middel om met elkaar in verbinding te blijven. Dit is nergens anders zo waar of belangrijk dan in het huwelijk. (Spreuken 18:20-22)

Spreuken 18:20-22

Van de vrucht van iemands mond wordt zijn buik verzadigd, hij wordt verzadigd van de opbrengst van zijn lippen. Dood en leven zijn in de macht van de tong, wie hem liefheeft, zal de vrucht ervan eten. Wie een vrouw gevonden heeft, heeft iets goeds gevonden, en de goedgunstigheid van de HEERE verkregen. (HSV-vertaling)

Als een mens iets goeds zegt, heeft hij een gevoel van welbehagen, hij voedt zich met de vruchten van zijn mond. Woorden hebben macht over leven en dood, wie zijn tong koestert, plukt daarvan de vruchten. Wie een vrouw gevonden heeft, heeft iets goeds gevonden, hij ontvangt de gunst van de HEER. (NBV-vertaling)

De kwaliteit van het leven dat u leeft, hangt af van wat u hebt gezegd. Met andere woorden: uw succes, of uw gebrek daaraan, hangt voor een groot deel van uw mond af. Ik ken mensen die vol zitten met bitterheid, wrok, strijd en verbroken relaties. Of ze het nu wel of niet beseffen, ze 'eten' de vruchten van hun mond. Omgekeerd ervaren anderen diepe vrede, zegeningen en de innerlijke voldoening die harmonieuze relaties met zich meebrengen. Het klinkt misschien vreemd, maar in de geestelijke zin van het woord, produceert uw mond de dingen die in uw leven plaatsvinden.

Ik vind het veelbetekenend dat het vers dat na Spreuken 18:20-21 komt, een verklaring over het huwelijk is. Waarom staan deze verzen bij elkaar? Naar mijn idee omdat uw huwelijk nooit beter zal zijn dan wat uw mond voorbrengt. Het zal nooit beter zijn dat wat u opbouwt met uw woorden. Anders gezegd: als u uw huwelijk tot iets geweldigs wilt maken, zult u dat met uw mond moeten doen. Als u geweldige kinderen wilt, moet u hen met uw mond maken. Leven en dood zijn in de macht van de tong.

Er zijn talloze studies naar aanleiding van deze bijbelse waarheid gemaakt. Psychologen Cliff Notarius en Howard Markman ontdekten, dat stellen die uit elkaar gingen veel meer wrede en kleinerende opmerkingen tegen elkaar hebben gemaakt dan gelukkige stellen. In het boek dat op dit onderzoek is gebaseerd schreven deze twee psychologen": "Vijandig, kleinerend gedrag gedraagt zich als kankercellen die, als hun groei niet belemmerd wordt, door de tijd heen de relatie uithollen. Uiteindelijk neemt de aanhoudende, onverminderde negativiteit de overhand en kan het stel nog geen week zonder enorme ruzie met elkaar doorbrengen." Het is een ernstige gedachte dat de allerbelangrijkste en meest betrouwbare voorspeller van het slagen of mislukken van een huwelijk niet ligt in de hoeveelheid liefde die het stel elkaar betoont, niet in het aantal gezamenlijke interesses dat men deelt , of in het milieu waaruit het stel afkomstig is. Het zijn de woorden die ze tegen elkaar spreken!

Ik gebruik het huwelijk om de verbindende macht van woorden aan te tonen, maar deze principes gelden ook voor elke andere relatie. Uw woorden kunnen leven of dood brengen bij ieder die u kent. Denk terug aan uw verleden. Is er een verbroken relatie? Als u zich afvraagt hoe die verbroken is, ziet u mogelijk dat woorden een sleutelrol in de ontbinding hadden.  Het goede nieuws is dat hetzelfde instrument (woorden) dat de relatie verbrak, de relatie ook kan herstellen. Als u iets gezegd hebt dat iemand pijn heeft gedaan, kan de breuk geheeld worden door iets anders te zeggen, namelijk: “Het spijt me. Ik zat fout. Vergeef me alsjeblieft.”

Tussen haakjes, deze woorden zijn de meest krachtige en indrukwekkende woorden die een kind zijn vader ooit kan horen zeggen. Om de een of andere reden denken veel mannen dat het dom of wat zwak is om “Het spijt me” tegen hun kinderen te zetten. Ze zijn bang dat ze op de een of andere manier hun leidinggevende positie en autoriteit ondergraven als ze hun excuses aanbieden. Geloof me, dat is niet het geval. Integendeel, het is het beste dat u ooit kunt doen bij een verwijdering tussen u en uw kinderen.

 

Deze woorden van bekentenis zijn ook de manier om weer met God in verbinding te komen. Wanneer u door ongehoorzaamheid of onachtzaamheid van God gescheiden bent, gebruik dan gewoon de verbindende kracht van woorden om herstel te verkrijgen. (1 Johannes 1:9)

1 Johannes 1:9

Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. (HSV-vertaling)

Verhoog het niveau van uw woorden

Gedurende een periode van jaren heb ik ontdekt dat steeds wanneer ik het niveau van mijn woorden verhoog, het in mijn leven beter gaat. Ik ben een betere echtgenoot, vader en vriend. Hetzelfde geldt ook voor u. Als u het niveau verhoogt van de woorden die u tegen anderen spreekt, zal uw huwelijk beter worden. Uw kinderen zullen het beter doen. Uw omstandigheden zullen veranderen.

 

Kan ik vrijuit spreken?

We ontdekten dat de Schrift zegt dat woorden enorm veel waarde en vermogen bezitten. Jezus Zelf waarschuwt ernstig voor ijdele woorden (Mattheüs 12:36). Er zijn drie leugens over woorden, waarvan de satan hoopt dat iedere christen die zal gaan geloven.

 

Leugen 1 : U hebt het recht op vrijheid van meningsuiting

 

Het eerste amendement van de grondwet garandeert iedere inwoner van de Verenigde Staten en Nederland het recht op vrijheid van meningsuiting (net zo goed als het recht op samenkomsten, vrijheid van religie en persvrijheid). En ik ben blij dat het zo is. Ik ben enorm dankbaar dat ik geboren ben in een land waar de regering mij niet kan opleggen wat ik wel en niet mag zeggen. Deze vrijheden zijn tegen een hoge prijs verworven en verdedigd.

 

Maar ik zeg u: U heeft niet het recht om te zeggen wat u maar wilt. Wij leven niet alleen onder de wetten van welk land dan ook waarin we wonen, maar we zijn ook onderworpen aan de geestelijke wetten: de onveranderlijke principes die God in de structuur van de schepping heeft verweven. Ieder christen heeft een dubbel burgerschap. Naast ons burgerschap van het land waarin wij wonen, zijn wij ook burgers van het hemels Koninkrijk. Volgens de wetten van dit Koninkrijk, bestaat er niet zoiets als recht op vrije meningsuiting. Woorden zijn van groot belang. Ze hebben geestelijk gewicht.

Psalmen  141  : 3

HEERE, zet een wacht voor mijn mond,  behoed de deur van mijn lippen. (HSV-vertaling)

Je kunt niet domweg zeggen wat je maar wilt. Gelovig of niet gelovig, u zult verantwoordelijk gehouden worden voor ieder woord dat u zegt. Iedere keer wanneer u een gesprek wilt beginnen met de woorden: "Ik zou het je eigenlijk niet moeten vertellen, maar ... " is het belangrijk dat u zich herinnert dat dit bijna altijd een gesprek is dat u niet eens zou moeten voeren. Dus, als u de neiging heeft te zeggen: "Ik zou het eigenlijk niet moeten zeggen ..." Doe het dan ook niet!!! Houd u stil. Dat kleine duwtje dat u voelt, is waarschijnlijk de Heilige Geest, Die zegt: "Doe het niet. Je zult spijt krijgen van de woorden die je nu wilt zeggen." Of, zoals koning David schreef: Doe een muilband om! (Psalm 39:2)

Psalmen  39  : 2

Ik zal mijn wegen bewaren, zei ik, zodat ik niet zondig met mijn tong; ik zal mijn mond met een muilkorf bewaren, zolang de goddeloze tegenover mij staat. (HSV-vertaling).

U kunt zondigen met uw tong. David wist dit en nam speciale maatregelen om zichzelf voor die zonde te bewaren. Hij wist hoe ernstig God over de schade en verwoesting denkt die de tong kan aanbrengen. Hij heeft deze kennis duidelijk aan zijn zoon Salomo doorgegeven, want Salomo schrijft in Spreuken 6:16-19:

Spreuken  6  : 16  t/m 19

Deze zes haat de HEERE, ja, zeven zijn een gruwel voor Zijn ziel:

1. hoogmoedige ogen,

2. een valse tong

3. en handen die onschuldig bloed vergieten,

4. een hart dat zondige plannen smeedt,

5.voeten die zich haasten om naar het kwade te rennen,

6. een valse getuige die leugens blaast,

7. en die tussen broeders twisten teweegbrengt. (HSV-vertaling)

 'Haat' en 'gruwel' zijn krachtige woorden. In deze lijst van zeven dingen die God een gruwel zijn, worden drie zonden van de mond genoemd.

 

Leugen 2 : Als je 'geintje'zegt, telt het niet

 

“Hé, ik maakte maar een geintje!”

“Wat mankeert jou? Kun je niet tegen een geintje?”

“Hé, het was maar een grapje. Waar is je gevoel voor humor?”

“Tjonge, wat ben jij snel op je teentjes getrapt.”

 

Dit zijn meestal opmerkingen van mensen die de scherpe randjes minder scherp proberen te maken als ze iets gemeens, ongevoeligs, manipulerends of beledigends hebben gezegd. Onvoorzichtige en valse woorden gebruiken en dan een beroep doen op de “Ik-maakte-maar-een-geintje” verdediging, is als het gooien van roodgloeiend ijzer en het afschieten van dodelijke pijlen naar elkaar!

 

Lange tijd geloofde ik in de leugen dat het er niet toeded wat ik zei, zolang ik er maar “geintje” aan toevoegde. Dit is geen nieuwe leugen. Hij was 3000 jaar geleden ook heel gangbaar. want in Spreuken 26:18-19 lezen we:

 

Spreuken  26  : 18  t/m 19

Zoals een dolleman, die brandende pijlen en dodelijke schichten afschiet, zo is hij, die zijn naaste bedriegt en zegt: Deed ik het niet voor de grap? (HSV-vertaling)

Pijnlijke woorden doorboren mensen en treffen hen diep in hun ziel. Daar kunt u zich niet van afmaken door te zeggen dat u maar een geintje maakte. Wij moeten de leugen, dat wij maar kunnen zeggen wat we willen zolang we daarna de ‘het-was-maar-een-geintje verdediging aanvoeren, volkomen verwerpen.

 

Leugen 3 : Als uw woorden vergeten zijn, is hun invloed verdwenen

 

Het is voor satan erg gemakkelijk om ons aan te praten dat de invloed van onze woorden verdwenen is zodra de woorden zijn vergeten: dat die vergeten woorden dan geen effect meer op hem of haar hebben. Deze gedachte is een van de meest wijd en zijd verspreide leugens over woorden. Woorden weergalmen in eeuwigheid en hebben een aanhoudende echo. Jezus zei dat u en ik rekenschap moeten afleggen van de woorden die we spreken. Satan, de vader van de leugens, vertelt ons het tegenovergestelde, dat woorden verdampen. Dat ze in de lucht verdwijnen en in het niets oplossen.

 

Heeft u ooit gedachteloos en onzorgvuldig een opmerking gemaakt en u daarna verbaasd over de schade die hij veroorzaakt heeft? Het gebeurt o zo snel. Ons gezin, werkplek en kerk zijn kurkdroge, licht ontvlambare bossen die snel in brand gezet kunnen worden.

 

Jakobus  3  : 5  t/m 6
Zo is ook de tong een klein orgaan, maar wat een grootspraak kan hij voortbrengen! Bedenk eens hoe een kleine vlam een enorme bosbrand veroorzaakt. Onze tong is net zo’n vlam: een wereld van onrecht, die onze lichaamsdelen in brand steekt. Want hij besmet het hele lichaam, hij steekt het rad van het leven in brand, met vuur uit de Gehenna. 


Tien symptomen van een zieke tong

 

Citaat

Wanneer wij aan slechte dingen van de mensen denken, denken we aan alocoholmisbruik, diefstal, vormen van immoraliteit, moord, geweld en psychisch misbruik. Maar hoe vaak denken we aan al het kwaad dat door gebruik of misbruik, van de tong wordt veroorzaakt?

 

Symptoom 1 : Liegen

 

Ieder mens die ouder is dan drie jaar, weet dat liegen verkeerd is. Toch is liegen misschien wel een van de meest wijdverspreide en algemeen uitgeoefende menselijke activiteiten. Liegen mag dan algemeen gedaan worden, maar dat betekent nog niet dat God het goedkeurt.

 

Jesaja 59:1-3

Zie, de hand des Heeren is niet verkort, dat zij niet zou kunnen verlossen; en Zijn oor is niet zwaar geworden, dat het niet zou kunnen horen. Maar uw ongerechtigheden maken een scheiding tussen ulieden en tussen uw God, en uw zonden verbergen het aangezicht van ulieden, dat Hij niet hoort. Want uw handen zijn met bloed bevlekt; en uw vingers met ongerechtigheid, uw lippen spreken valsheid, uw tong dicht onrecht.

De arm van de HEER is niet te kort om te redden, zijn gehoor niet te zwak om te luisteren –jullie wangedrag is het dat jullie en je God uit elkaar heeft gedreven; door jullie zonden houdt hij zich verborgen en wil hij je niet meer horen. Want jullie handen zijn besmeurd met bloed, je vingers bezoedeld door wandaden, je lippen spreken leugens, je tong prevelt bedrog. (NBV-vertaling)

De reden dat uw gebeden niet beantwoord worden, ligt in het feit dat de zonden van uw handen of de zonden van uw mond u van God afgescheiden houden.

 

Spreuken  6  : 16  t/m 19

Deze zes haat de HEERE, ja, zeven zijn een gruwel voor Zijn ziel:

1. hoogmoedige ogen,

2. een valse tong

3. en handen die onschuldig bloed vergieten,

4. een hart dat zondige plannen smeedt,

5.voeten die zich haasten om naar het kwade te rennen,

6. een valse getuige die leugens blaast,

7. en die tussen broeders twisten teweegbrengt. (HSV-vertaling)

 

Merk op dat drie van de zeven genoemde dingen die God haat, met de mond te maken hebben. Twee van hen hebben betrekking op liegen. Dat is Hem een gruwel.  God vindt liegen afschuwelijk en walgelijk. Waarom? Omdat dit in tegenstelling is met Wie Hij is. God is waarheid. Hij heeft niet enkel waarheid, Hij is waarheid. Dit in tegenstelling met satan, die door de Bijbel ‘de vader der leugen’ wordt genoemd.

 

Johannes 8:44

U bent uit uw vader de duivel, en wilt de begeerten van uw vader doen; die was een mensenmoordenaar van het begin af, en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij vanuit wat van hemzelf is, want hij is een leugenaar en de vader van de leugen.

 

Veel mensen liegen wel eens. Er zijn ook mensen die heel vaak liegen en niet eens meer door hebben dat ze liegen. Het kan een gewoonte worden. Bijv. als je overdrijft of een verhaal aandikt om nog interessanter te klinken. Op deze manier liegen, kan een communicatiestijl worden.  God noemt dit ook liegen.

 

Robert Morris, de schrijver, van het boek “De kracht van woorden” heeft ook jarenlang geworsteld met deze manier van liegen. Hoe kan iemand zo’n gewoonte afleren. Hier volgt een belangrijke principe.

 

U moet rekenschap gaan afleggen en u laten corrigeren

 

Geef sleutelfiguren inzicht in uw gedragspatroon en de toestemming u te corrigeren als zij zien dat u de fout ingaat. Dit houdt in dat u mensen toestemming geeft om zeggenschap in uw leven te hebben en dat zij rekenschap van u mogen vragen.

 

Robert gaf zijn vrouw toestemming om zijn gedrag te corrigeren. Als hij een leugen vertelt, of als zijn vrouw merkt dat hij het met de waarheid niet zo nauw nam, wou hij dat zij hem even apart nam en hem daarop aansprak. In de loop van de tijd werd het liegen minder en werd hij zich steeds meer bewust van hoe vaak hij de neiging had om te overdrijven of een verhaal aan te dikken.

 

Symptoom 2: Tweedracht zaaien

Spreuken 6:12-15

Een verdorven mens, een man van onrecht, gaat rond met valsheid van mond, knipoogt heimelijk, geeft een teken met zijn voeten en wijst met zijn vingers. In zijn hart zijn verderfelijke dingen, hij smeedt te allen tijde kwaad en hij brengt twisten teweeg. Daarom zal plotseling zijn ondergang komen, opeens zal hij gebroken worden, zonder dat er genezing voor is.

Een kwaadaardig mens, een onbetrouwbaar iemand, strooit voortdurend leugens rond. Hij knijpt heimelijk zijn oog dicht, geeft een tikje met zijn voet, een verborgen vingerwijzing. Zo iemand zit vol leugen en bedrog, is altijd uit op kwade zaken, zaait voortdurend tweedracht. Daarom gaat hij plotseling ten onder, daarom komt hij ten val, in een oogwenk, en hij komt het niet te boven. (NBV-vertaling)

Let op de specifieke reden waarom deze nietsnut (verdorven mens) onherstelbaar verbrijzeld zal worden: Hij stookt twist. Wat een ernstig iets is het om tweedracht te zaaien, vooral bij christenen onder elkaar.

Titus 3:9-11

Maar houd je verre van dwaze speculaties en geslachtsregisters en dat geruzie en geredetwist over de wet, want dat is allemaal nutteloos en dwaas. Wie na twee keer te zijn terechtgewezen nog steeds verdeeldheid zaait, moet je uit de gemeente verwijderen; je weet dat zo iemand het spoor volkomen bijster is en door te zondigen zichzelf veroordeelt.

Satan doet zo geniepig heimelijk over de zonden van de mond, dat hij er sommige mensen van heeft overtuigd dat ze er eigenlijk goed aan doen om dingen ter sprake te brengen die ze niet ter sprake zouden moeten brengen. Hij heeft sommige mensen ervan overtuigd dat zij de bewakers van de waarheid zijn. Dus rennen ze van de een naar de ander en vertellen wat de ander heeft gezegd. “Ik vond echt dat u dit moest weten ….” is de algemene uiting om iets goed te praten.

Symptoom 3: Lasterpraatjes rondstrooien

Een roddelaar is iemand die de gewoonte heeft om vertrouwelijke en persoonlijke feiten of geruchten rond te strooien. Let erop, dat ik het woord ‘feiten’ er ook bij betrek. Sommige mensen denken dat het geen roddelen is wanneer ze iets waars verder vertellen. Zij houden zichzelf voor de mal. Of iets nu waar is of niet, als het om iets vertrouwelijks of persoonlijks gaat, is het roddelen. Als u geen onderdeel van het probleem of van belang voor de oplossing bent, is er vanuit Gods oogpunt geen reden om over andermans persoonlijke zaken te spreken. Hij zegt dat herhaaldelijk in Zijn woord.

Bij een roddelaar is een geheim niet veilig, laat je niet in met een loslippig mens. (Spreuken 20:19)

Een vals karakter zaait voortdurend tweedracht, een lasteraar drijft vrienden uit elkaar. (Spreuken 16:28)

Ik ben namelijk bang dat ik u bij mijn komst anders zal aantreffen dan ik zou wensen, en dat onze ontmoeting dus anders zal uitpakken dan u wilt. Ik ben bang voor tweespalt, jaloezie, woede, gekonkel, kwaadsprekerij, geroddel, arrogantie en wanorde. (2 Korinthiërs 12:20)

Roddelen is duidelijk geen nieuw probleem in de kerk. Het is net zo oud als de kerk zelf. IK vermoed dat ze het toen, net als wij, nu verbloemden door te zeggen: “Ik vertel je dit alleen maar, zodat je ervoor kunt bidden.” Het is een geweldige manier om uzelf te testen als u weer het “Ik-vertel-het-je-zodat-je-ervoor-kunt-bidden ‘argument’ gebruikt. Als u op hetpunt staat een sappig verhaal te gaan vertellen, vraag uzelf dan eerst af of u voor die kwestie aan het bidden bent en ga voor een eerlijk antwoord bij God te rade. Wanneer u niet serieus de tijd genomen hebt om de te bespreken situatie vurig in gebed te brengen, bent u gewoon aan het roddelen.

Wanneer u  nog steeds niet zeker weet of u wel of niet op het punt staat om te roddelen, vraag uzelf dan af: “Windt het mij op als ik de woorden hoor: “Heb je al gehoord dat …..?” Spitsen mijn oren? Is er een deel in mij dat het heerlijk vindt om ‘vuile praatjes’ over andere gelovigen te horen? Als dan zo is, kent u het antwoord. Dan is het geroddel.

Symptoom 4: Onjuiste informatie doorgeven

Lasteren is nauw verwant aan roddelen. Eigenlijk gaan ze vaak hand in hand. Laster is een onjuiste en boosaardige bewering of een gerucht over iemand verspreiden. Wanneer we tegen iemand zeggen: “Heb je dat en dat ook gehoord?” ontdekken we vaak later dat we het verkeerd hadden gehoord of onvolledige informatie hadden. Of dat e een regelrechte leugen, die door iemand kwaadwillig in het leven is geroepen, hebben doorgegeven. In zo’n situatie bent u wellicht in de verleiding om te rechtvaardigen wat u hebt gedaan: ‘Mij treft geen schuld, want het was verkeerd aan mij doorgegeven.” Maar u bent niet onschuldig. Door iets te zeggen, hebt u zich schuldig gemaakt aan de zonde van delaster.

Dat er in het land voor lasteraars geen plaats is, dat het kwaad onderdrukkers tot de dood achtervolgt.’ (Psalmen 140:12)

Wie heimelijk haat is een huichelaar, wie openlijk lastert een dwaas. (Spreuken 10:18b)

Lasteren is overduidelijk iets waar u niet bij betrokken wilt raken; en in overeenstemming met Gods woord, wilt u zich ook niet associëren met iemand die lastert.

1 Korinthiërs 5:11

Wat ik bedoel is dit: u mag niet omgaan met iemand die zichzelf een broeder of zuster noemt, maar in feite een ontuchtpleger is, een geldwolf, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of uitbuiter. Met zo iemand mag u beslist niet eten. 

Dit betekent niet dat u geen relatie met iemand kunt hebben wanneer deze kortstondig in zonde valt. Paulus heeft het in zijn brief aan de gemeente in Korinthe over iemand die overduidelijk en hardnekkig in zonde leeft en blijft leven. Daarover zegt Pauls tegen hen (en ook tegen ons): Zo’n persoon kan niet langer een gerespecteerd lid van uw gemeente zijn. U hebt hem met zijn zonde geconfronteerd en met een liefdevolle houding gevraagd berouw te tonen, maar hij volhardt in zijn levensstijl. U kunt zijn zonde niet oogluikend toestaan. Het zal de kerk verwoesten. Laster is een van de zonden die in de opsomming van ernstige overtredingen, zoals hoererij, afgodendienst en oplichterij wordt genoemd.

Symptoom 5: Vertrouwen schenden

De vijfde dodelijke zonde van de tong is wat de Bijbel, in de Willibrordvertaling, praatziek noemt. Het wijs naar de daad van het openbaren of het schenden van vertrouwen. Het staat vermeld in Spreuken 11:13

Lezen : Spreuken 11:13

Wie praatziek rondgast, verraadt geheimen, een betrouwbaar man weet iets voor zich te houden (Willibrord-vertaling)

Bij een roddelaar is een geheim niet veilig, wie betrouwbaar is, hult zich in zwijgen. (NBV-vertaling)

Als er ergens een plaats is waar u veilig uw zonden zou moeten kunnen belijden, is het in het Lichaam van Christus. Als er ergens een plaats is waar men in staat zou moeten zijn u te helpen als dat nodig is, is het de gemeente. Mensen zouden naar ons toe moeten kunnen komen om hun diepste en meest duistere geheimen te vertellen en die zouden veilig bij ons moeten zijn. Maar dat is niet altijd het geval. Jakobus zegt:

Jakobus 5:16a

Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.

Laat me, met dat inmijn gedachten, aan u vragen: Is het mogelijk dat er veel mensen in de gemeente zijn die niet –emotioneel, geestelijk of lichamelijk- genezen zijn, omdat zij hun zonden niet aan een ander willen belijden? En is het mogelijk dat velen hun zonden niet aan een ander willen belijden omdat ze dit in het verleden wel eens hebben gedaan en afgebrand zijn door praatzieke mensen, die hun beschamende zwakheid en falen in de gemeente overal hebben rondverteld? Wij moeten, zoals de tekst in Spreuken aangeeft, betrouwbare mensen worden en iets voor ons weten te houden.

Toch flappen we er steeds vertrouwelijke informatie uit. Waarom? Omdat een vleselijk deel, dat wij allemaal in ons hebben, ervan geniet om anderen te laten merken dat we ingewijd zijn in geheime informatie. We vinden het heerlijk om smakelijke, interessante nieuwtjes rond te strooien- precies zoals Spreuken 18:8 beschrijft:

De woorden van een lasteraar neemt men gulzig in zich op, als een lekkernij die de buik verzadigt. (NBV-vertaling)

De woorden van de lasteraar (praatziek persoon) zijn als lekkernijen; zij glijden immers af naar de schuilhoeken van het hart (HSV-vertaling)

Symptoom 6 : Vloek in plaats van zegen uitspreken

Het werkwoord “vloeken” heeft vandaag de dag de betekenis “grove woorden gebruiken” gekregen. Maar als de Bijbel het woord “vloeken” noemt, heeft het een veel bredere en meer veelzeggende betekenis dan alleen maar slecht taalgebruik.

Romeinen 3:13-14

Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen, hun mond is van vloek en bitterheid vol.

Hier omschrijft Paulus een groep mensen die een ernstig probleem hebben met hun woorden. Kijk eens naar de lijst:

Kelen die open graven zijn -> ze zijn gevuld met dood en verderf

Tongen die bedrog plegen –> ze zijn vaardig in het liegen

Lippen waar addergif onder is -> ze zijn bedekt met slangenvenijn

Monden die gevuld zijn met vloek en bitterheid

In de Bijbel verwijst vloeken naar het uitspreken van een vloek over iemand. Iedereen met een stem heeft de macht daar twee belangrijke dingen mee te doen; te zegenen of te vloeken. Eigenlijk is vloeken precies het tegenovergestelde van zegenen.

Hoe komt het dat de bijbelse betekenis van het woord vloeken vandaag de dag gewoon krachtig schelden betekent? Het woord ‘verdoemenis’ is een woord dat nog in de Statenvertaling wordt gebruikt evenals het woord ‘verdoemd’: een woord dat de afschuwelijke staat beschrijft van iemand die voor eeuwig gestraft wordt een voor altijd van God gescheiden zal zijn. Met andere woorden: verdoemd zijn is het ergste dat een mens kan overkomen. Toch verdoemen mensen elkaar de hele tijd.

Waarom zou iemand zo’n vloek over een ander uitspreken? Waarom zouden mensen hun huwelijk vervloeken? Hun kinderen? Of zelfs hun baan? Toch gebeurt het iedere dag. We hebben genoeg problemen. Waarom zouden we een vloek over een mens of een ding uitspreken? Stopt u alstublieft met vervloeken. Het is een gruwel voor God en het schaadt u zelf. Psalm 109:17-18 geeft een ernstige waarschuwing in dit verband:

Psalm 109:17-18

De vloek had hij lief – die kome over hem; de zegen wilde hij niet – die blijve verre van hem; hij bekleedde zich met vloek als met zijn gewaad – die kome als water in zijn binnenste, als olie in het gebeente.

Gods Woord zegt dat zij die het uitspreken van de vloek boven de zegen verkiezen, veel van het eerste en zeer weinig van het laatste zullen hebben. Realiseert u zich dat steeds wanneer u vervloekt, het als een fontein zal werken – dat er meer over u heen komt dan over wie dan ook door u word vervloekt? Waarom? Omdat de vloek uit uw binnenste en uit uw mond voortkomt. U kunt geen modder oppakken zonder vies te worden. Evenzo kunt u geen vloeken uitspreken zonder dat zij uit uw mond raken.

Symptoom 7 : Gods naam uit eigenbelang gebruiken

Evenals liegen is een ijdel gebruik van de naam van de Here zo’n ernstig misdrijf, dat God het tot een van de tien geboden heeft gemaakt.

Exodus 20:7

Gij zult de naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken, want de Here zal niet onschuldig houden wie Zijn naam ijdel gebruikt.

Er zijn in wezen twee manieren waarop u Gods naam ijdel kunt gebruiken. De eerste manier houdt in dat u Gods naam niet als een vloekwoord mag gebruiken. Een van de primaire betekenissen van het woord “ijdel” is iets uit eigenbelang doen. Dus Gods naam uit eigenbelang gebruiken is ook een ijdel gebruik. Daarom lijkt deze zonde zo op godslastering, wat betekent dat Gods naam op een onheilige of misleidende manier wordt gebruikt.

Wanneer u bijvoorbeeld uit redenen van eigenbelang zegt: “God sprak tegen mij ….” begeeft u zich op dun ijs. Voortdurend hoor ik dit mensen doen. Zij willen iemand overtuigen om iets te doen of op een bepaalde manier te laten denken, dus beroepen ze zich op Gods naam om meer gewicht aan hun zaak te geven. Het is erg verleidelijk om uw beslissingen en uw keuzes te rechtvaardigen met de woorden God sprak tegen mij.

Hier volgt wat God werkelijk zegt: “Wee degene die zegt: zo luidt het woord des Heren als de Here niet gesproken heeft.” (Ezechiel 13:7 en 22,28)

Talloze keren heeft een wanhopige vrijgezelle man een vrijgezelle vrouw uit zijn gemeente het op een lopen laten zetten door te zeggen: “God heeft mij verteld dat jij de vrouw bent waarmee ik ga trouwen.”

God sprak tegen mij, is misschien wel het meest verkeerd gebruikt gezegde in bepaalde kerkelijke kringen. Natuurlijk moet u het vermijden om Gods naam als een vloek te gebruiken, maar wees ook net zo toegewijd in het vermijden van het gebruik van Zijn naam voor eigen doeleinden.

Symptoom 8 : Vuile taal spuien

Vandaag de dag spuien de radio- en televisiestations dagelijks zulke smerige taal, dat het ieders voorstellingsvermogen te boven gaat. Wat obsceniteit aangaat, heeft onze cultuur in slechts enkele generaties alle remmen losgegooid en alle grenzen opgeheven. Realiseert u zich welk vuil taalgebruik onze generaties heeft ontwikkeld? De bijbel noemt het: “zotte en losse taal, die geen pas geven.” (Efeziërs 5:3-4)

Het wordt ook genoemd in Kolossenzen 3:8

“Maar thans moet ook gij dit alles wegdoen: toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, laster en vuile taal uit uw mond.”

Paulus waarschuwde de christenen in zijn tijd tegen dit probleem. Het is een waarschuwing, die we vandaag nog net zo goed nodig hebben. Wanneer u in een cultuur leeft die u, dag en nacht, bombardeert met vuile taal, doet u daar gemakkelijk aan mee.

Symptoom 9 : De gewoonte van ruzieachtig spreken

Ruzieachtige taal is volgens het woordenboek: ruzieachtig, uitdagend, strijdlustig, twistziek, ruziezoekend, agressief en weerspannig. De bijbel bevat enkele waarschuwingen dat deze woorden onze communicatie niet mogen kenmerken.

Spreuken 21:9

Beter te wonen op een hoek van het dak, dan met een twistzieke vrouw in een gemeenschappelijke woning.

Spreuken 26:21

Zoals de kolen de gloed en hout het vuur doen opvlammen, zo een twistziek man de strijd.

Kolen laten gloeien, hout doet vlammen, een ruziemaker laat een woordenstrijd ontbranden.

Sommige mensen houden van ruzieachtig spreken. Het zit bij hen ingebakken en ze houden ervan. Wilt u altijd gelijk hebben? Hebt u altijd het laatste woord? Zegt u altijd: “Ik zei het je toch?” Dit zijn allemaal symptonen van een ruzieachtige geest, die zich ongetwijfeld in ruzieachtige taal openbaart.

Symptoom 10 : Negatief praten

Een van de meest dodelijke zonde op onze lijst is misschien wel de meest voorkomende van alle zonden van de tong. Het is ongeloof. Natuurlijk, de bron van alle ongeloof is het hart. Maar zoals we gezien hebben, komt dat wat in het hart zit, steevast uit de mond.

Hebreeën 3:12-13

Ziet toe, broeders, dat bij niemand uwer een boos, ongelovig hart zij, door af te vallen van de levende God, maar vermaant elkaar dagelijks, zolang men nog van een heden kan spreken, opdat niemand van u zich verharde door de misleiding der zonde.

Zie er dus op toe, broeders en zusters, dat niemand van u door een kwaadwillig, ongelovig hart afvallig wordt van de levende God, maar wijs elkaar terecht, elke dag dat dit ‘vandaag’ nog geldt, opdat niemand van u halsstarrig wordt omdat hij door zonde verleid werd. (NBV-vertaling)

Hoe vermaant u elkaar? Met uw mond natuurlijk. U maakt gebruik van woorden om anderen aan te moedigen. Ongeloof is besmettelijk en het wordt verspreid door negativiteit. Wanneer uw mond vol is met negativiteit, heeft u een ongelovig hart.

Bron : “De kracht van woorden” van Robert Morris


Bijbelteksten
Genesis  1  : 3

En God zei: Laat er licht zijn! En er was licht. (HSV-vertaling)

Het scheppingsverhaal in Genesis laat zien hoe woorden het vervoermiddel waren dat God in de geestelijke wereld gebruikte om dingen in de tastbare, of natuurlijke, wereld te laten gebeuren. Steeds weer opnieuw zien we in de eerste drie hoofdstukken van Genesis -waar God het verbazingwekkend ingewikkelde scheppingswerk volvoerde- de woorden: "En God zeide". God gebaarde niet met Zijn hand. Hij bonsde niet met een gouden scepter op de grond. Hij riep de stoffelijke wereld in het leven. In de eerste 25 verzen van Genesis gebruikte God enkel woorden en alles ontstond.

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris, blz. 18


Genesis  1  : 26  t/m 27

En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen!  En God schiep de mens  naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem;  mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. (HSV-vertaling)

We zijn geschapen naar Gods beeld en gelijkenis. Omdat God de creativiteit en de mogelijkheid heeft om met Zijn woorden scheppend bezig te zijn, kunnen wij dat ook. Natuurlijk suggereer ik niet dat de macht die wij bezitten zelfs maar vergelijkbaar is met die van God. Maar vanaf het moment dat God zijn eigen levensadem in de mens blies (Genesis 2:7), bevindt zich een sprankje van Hem in ons.

Toen God Zijn levensadem in de neus van de mens blies, werd de mens tot een levend wezen (NBG) of levende ziel (SV). Bij bestudering van de Hebreeuwse grondtekst van de woorden "levend wezen" zul je ontdekken dat er in de letterlijke zin van het woord "sprekende geest" staat geschreven. We zijn meer dan alleen maar vlees uit het stof-der-aarde. God heeft Zijn geest in ons geblazen. We zijn niet alleen lichamelijke wezens; we hebben evengoed een geestelijk deel. We zijn sprekende geesten.

We zijn de enige gedaanten op aarde die ons innerlijk, onze gevoelens, dromen, plannen en onze hoop kunnen communiceren. Dieren kunnen signalen aan elkaar geven tot op zekere hoogte begrepen worden, maar zij kunnen niet de diepe hartsgevoelens communiceren (ze hebben geen geest).

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris, blz. 18 en 19


Genesis  2  : 7

Toen vormde de HEERE God de mens uit  het stof van de aardbodem en blies de levensadem in zijn neusgaten; zo werd de mens  tot een levend wezen. (HSV-vertaling)

We zijn geschapen naar Gods beeld en gelijkenis. Omdat God de creativiteit en de mogelijkheid heeft om met Zijn woorden scheppend bezig te zijn, kunnen wij dat ook. Natuurlijk suggereer ik niet dat de macht die wij bezitten zelfs maar vergelijkbaar is met die van God. Maar vanaf het moment dat God zijn eigen levensadem in de mens blies (Genesis 2:7), bevindt zich een sprankje van Hem in ons.

Toen God Zijn levensadem in de neus van de mens blies, werd de mens tot een levend wezen (NBG) of levende ziel (SV). Bij bestudering van de Hebreeuwse grondtekst van de woorden "levend wezen" zul je ontdekken dat er in de letterlijke zin van het woord "sprekende geest" staat geschreven. We zijn meer dan alleen maar vlees uit het stof-der-aarde. God heeft Zijn geest in ons geblazen. We zijn niet alleen lichamelijke wezens; we hebben evengoed een geestelijk deel. We zijn sprekende geesten.

We zijn de enige gedaanten op aarde die ons innerlijk, onze gevoelens, dromen, plannen en onze hoop kunnen communiceren. Dieren kunnen signalen aan elkaar geven tot op zekere hoogte begrepen worden, maar zij kunnen niet de diepe hartsgevoelens communiceren (ze hebben geen geest).

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris, blz. 18 en 19


Genesis  3  : 1

De slang nu was de listigste onder alle dieren van het veld, die de HEERE God gemaakt had; en hij zei tegen de vrouw: Is het echt zo dat God gezegd heeft: U mag niet eten van alle bomen in de hof? (HSV-vertaling)

Toen de slang in het paradijs Eva benaderde om haar te misleiden en haar verbinding met God te verbreken, koos hij daar woorden voor. Hij zei tegen Eva "Is het waar dat God gezegd heeft .....?" Is het niet ironisch dat, waar wij woorden gebruiken om ons met God te verbinden, satan woorden gebruikt bij zijn poging ons te misleiden? Hij zal proberen Gods woorden te verdraaien: zaad van twijfel over Gods trouw, goedheid of integriteit in onze gedachten te zaaien. En boven alles, zal hij proberen ons te ontmoedigen in gebed tot God te spreken. Een sleutel die u niet vergeten mag, is dat God de kloof tussen Hem en ons door woorden overbrugt en dat wij op diezelfde manier met Hem in verbinding kunnen komen.( Romeinen 10:8-10 en 13)

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris, blz. 21 en 22


Job  19  : 23  t/m 24
Och, of mijn woorden toch werden opgeschreven, och, of zij kwamen in een boek, met een ijzeren stift in lood werden gegrift, voor eeuwig gehouwen in een rots! (NBG-vertaling)

Ik zou willen dat mijn woorden opgeschreven werden of in boek werden opgeschreven of met een ijzeren stift in lood gegrift of voor altijd in een rots gehouwen.
Psalmen  34  : 12  t/m 15
Kom, kinderen, luister naar mij, ik leer je ontzag voor de HEER. Hebben jullie het leven lief, wil je goede jaren genieten? Behoed dan je tong voor het kwaad, je lippen voor woorden van bedrog. Mijd het kwade, doe wat goed is, streef naar vrede, jaag die na. (NBV-vertaling)
Psalmen  39  : 2

Ik zal mijn wegen bewaren, zei ik, zodat ik niet zondig met mijn tong; ik zal mijn mond met een muilkorf bewaren, zolang de goddeloze tegenover mij staat. (HSV-vertaling).

Je kunt niet domweg zeggen wat je maar wilt. Gelovig of niet gelovig, u zult verantwoordelijk gehouden worden voor ieder woord dat u zegt. Iedere keer wanneer u een gesprek wilt beginnen met de woorden: "Ik zou het je eigenlijk niet moeten vertellen, maar ... " is het belangrijk dat u zich herinnert dat dit bijna altijd een gesprek is dat u niet eens zou moeten voeren. Dus, als u de neiging heeft te zeggen: "k zou het eigenlijk niet moeten zeggen ..." Doe het dan ook niet!!! Houd u stil. Dat kleine duwtje dat u voelt, is waarschijnlijk de Heilige Geest, Die zegt: "Doe het niet. Je zult spijt krijgen van de woorden die je nu wilt zeggen." Of, zoals koning David schreef: Doe een muilband om! (Psalm 39:2)

 

Je kunt zondigen met je tong. David wist dit en nam speciale maatregelen om zichzelf voor die zonde te bewaren. Hij wist hoe ernstig God over de schade en verwoesting denkt die de tong kan aanbrengen. Hij heeft deze kennis duidelijk aan zijn zoon Salomo doorgegeven (Spreuken 6:16-19).

 

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris, blz.  35 en 36

 


Psalmen  45  : 2

Mijn hart brengt een goed woord voort; ik draag mijn gedichten voor over een Koning; mijn tong is een pen van een vaardige schrijver. (NBV-vertaling)

De Bijbel zegt dat onze tong te vergelijken is met de pen van een vaardige schrijver.


Psalmen  52  : 4
Gij zint op verderf, uw tong is als een scherpgeslepen scheermes, gij, die bedrog pleegt. (NBG-vertaling)

U bedenkt allerlei kwaad; uw tong is zo scherp als een scheermes.
Psalmen  100

Een lofpsalm. Juich voor de HEERE, heel de aarde; dien de HEERE met blijdschap, kom voor Zijn aangezicht met vrolijk gezang. Weet dat de HEERE God is; Hij heeft ons gemaakt en niet wij. Zijn volk en de schapen van Zijn weide. Ga Zijn poorten binnen met een lofoffer, Zijn voorhoven met een lofzang; loof Hem, prijs Zijn Naam. Want de HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is voor eeuwig, Zijn trouw van generatie op generatie. (HSV-vertaling)

 

Psalm 100 leert ons duidelijk hoe wij tot God moeten naderen. Er wordt ons verteld dat we met gejubel voor Zijn aangezicht moeten komen. Zijn poorten met een loflied en Zijn voorhoven met lofgezang moeten binnengaan. Jubelen, lofprijzen en zingen: al deze handelingen worden met woorden tot uitdrukking gebracht. Satan wil niet dat u met uw stem God de lof toebrengt, want hij weet dat dit soort woorden u op eerbiedige wijze met God verbindt. De simpele waarheid is dat alleen dankbare mensen de volle glorie en vreugde van Gods tegenwoordigheid ervaren.

 

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris


Psalmen  140  : 12
Een man van kwade tong zal op de aarde niet bevestigd worden; een boos man des gewelds, dien zal men jagen, totdat hij geheel verdreven is. (Statenvertaling)

De roddelaar heeft geen recht van leven in dit land en ik hoop dat het ongeluk de misdadiger inhaalt.
Psalmen  141  : 3

HEERE, zet een wacht voor mijn mond,  behoed de deur van mijn lippen. (HSV-vertaling)

Je kunt niet domweg zeggen wat je maar wilt. Gelovig of niet gelovig, u zult verantwoordelijk gehouden worden voor ieder woord dat u zegt. Iedere keer wanneer u een gesprek wilt beginnen met de woorden: "Ik zou het je eigenlijk niet moeten vertellen, maar ... " is het belangrijk dat u zich herinnert dat dit bijna altijd een gesprek is dat u niet eens zou moeten voeren. Dus, als u de neiging heeft te zeggen: "Ik zou het eigenlijk niet moeten zeggen ..." Doe het dan ook niet!!! Houd u stil. Dat kleine duwtje dat u voelt, is waarschijnlijk de Heilige Geest, Die zegt: "Doe het niet. Je zult spijt krijgen van de woorden die je nu wilt zeggen." Of, zoals koning David schreef: Doe een muilband om! (Psalm 39:2)

 

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris, blz. 35


Psalmen  141  : 5
"De rechtvaardige sla mij, het zal weldadigheid zijn; en hij bestraffe mij, het zal olie des hoofds zijn, het zal mijn hoofd niet breken; want nog zal ook mijn gebed voor hen zijn in hun tegenspoeden." (Statenvertaling)

Als ik word geslagen door iemand die oprecht is, weet ik dat hij het uit liefde doet. Als hij mij terechtwijst, doet mij dat goed. Ik zal voor hen blijven bidden als zij tegenspoed hebben.
Spreuken  1  : 1  t/m 7
De Spreuken van Salomo, de zoon van David, de koning van Israël, om wijsheid en tucht te verkrijgen, om verstandige woorden te verstaan, om de tucht aan te nemen, die verstandig maakt, gerechtigheid en recht en rechtschapenheid; om de onverstandigen schranderheid, de jongeling kennis en bedachtzaamheid te geven. De wijze hore en vermeerdere inzicht en wie verstandig is, verwerve overleg, om te verstaan spreuk en beeldspraak, woorden en raadselen van wijzen. De vreze des HEREN is het begin der kennis; de dwazen verachten wijsheid en tucht. (NBG-vertaling)

Dit zijn de spreuken van koning Salomo van Israël, de zoon van David. Zij bieden levenswijsheid, zij geven leiding, zij verdiepen het inzicht. Zij zijn raadgevers, zij leren je wat het betekent rechtvaardig en oprecht te zijn. Wie jong en onervaren is, leert woorden als 'verstandig', 'bezonnen'  te begrijpen. Wie al wijs is, laat hij deze spreuken gebruiken om zijn wijsheid te vergroten, deze raadsels te ontcijferen. Wie al verstandig is, laat hij zijn verstand gebruiken om deze woorden van wijzen en hun diepe bedoeling te begrijpen. Alle wijsheid komt voort uit ontzag voor de Heer. Wie geen ontzag heeft voor God, minacht ook de levenswijsheid en laat zich niet leiden. (GNB-vertaling)

Het boek Spreuken bevat praktische adviezen voor het leven. Het boek leert dat God de mens zowel goddelijke wijsheid geeft als menselijke wijsheid (gezond verstand) die hij beide in zijn dagelijks leven moet gebruiken. Menselijke wijsheid is goed en noodzakelijk, maar hoe bekwaam iemand ook is, zonder nederigheid en bereidwilligheid van God te leren, zal hij onvermijdelijk de verkeerde weg inslaan.
Spreuken  3  : 3  t/m 4

Mogen goedertierenheid en trouw jou niet verlaten. Bind ze om je hals, schrijf ze op de tafel van je hart,  vind gunst en goed verstand in de ogen van God en mens. (HSV-vertaling)

Met onze tong schrijven wij op de tafel van ons hart en in de harten van de mensen om ons heen. De woorden die in ons hart staan geschreven, hebben een grote invloed op hoe wij denken, voelen en handelen. Ze hebben een krachtige uitwerking op hoe wij onszelf zien, op onze eigenwaarde en onze identiteit. Wat er in je hart geschreven staat, daar ga je naar denken, daar ga je naar handelen. Je gaat het geloven. Dat kan een enorme impact op je hebben! Onderschat daarom nooit de geestelijke kracht en invloed van woorden.

Bron: Wilkin van de Kamp


Spreuken  6  : 16  t/m 19

Deze zes haat de HEERE, ja, zeven zijn een gruwel voor Zijn ziel:

1. hoogmoedige ogen,

2. een valse tong

3. en handen die onschuldig bloed vergieten,

4. een hart dat zondige plannen smeedt,

5.voeten die zich haasten om naar het kwade te rennen,

6. een valse getuige die leugens blaast,

7. en die tussen broeders twisten teweegbrengt. (HSV-vertaling)

 

'Haat' en 'gruwel' zijn krachtige woorden. In deze lijst van zeven dingen die God een gruwel zijn, worden drie zonden van de mond genoemd.

 

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris, blz. 36

 

 

 

 


Spreuken  10  : 10

Iemand die zijn tong niet in bedwang heeft, zondigt met zijn woorden; iemand, die nadenkt voordat hij spreekt, is bedachtzaam en verstandig.


Spreuken  15  : 1

Een zacht antwoord keert woede af, maar een krenkend woord wekt toorn op. (Spreuken 15:1)

Onze woorden zijn belangrijk, dat hebben we pas nog gezien, toen we constateerden dat onze woorden zelfs dood en leven kunnen brengen. Maar ook de toon ervan is belangrijk. Het is de toon die de muziek maakt, zegt het spreekwoord. Dat is een nadeel in schriftelijke reacties, zoals bij email, of op de sociale media.

Bron : http://opfrisser.com/2017/02/28/vriendelijke-antwoord


Spreuken  15  : 1

Een zacht antwoord keert woede af, maar een krenkend woord wekt toorn op. (HSV-vertaling)

 

Een vriendelijk antwoord doet woede bedaren, krenkende woorden wakkeren toorn aan. (NBV-vertaling)


Spreuken  15  : 28
"Het hart des rechtvaardigen bedenkt zich, om te antwoorden; maar de mond der goddelozen zal overvloediglijk kwade dingen uitstorten." (Statenvertaling)
Spreuken  16  : 10

De koning spreekt Gods oordeel uit, wanneer hij rechtspreekt, faalt hij niet. (NBV-vertaling)


Spreuken  16  : 13

Een koning schept behagen in oprechte woorden, wie de waarheid spreekt, is hem dierbaar. (NBV-vertaling)


Spreuken  16  : 21

Wie wijs is van hart, wordt verstandig genoemd, wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht. (NBV-vertaling)


Spreuken  16  : 23

Wie een wijs hart heeft, spreekt verstandige woorden, en geeft kracht aan het betoog van zijn lippen. (NBV-vertaling)

 


Spreuken  16  : 24

Een vriendelijke uitspraak is een korf vol honing, zoet voor de ziel en gezond voor het lichaam. (NBV-vertaling)


Spreuken  16  : 24
Vriendelijke woorden zijn als honigzeem, zoet voor de ziel en medicijn voor het gebeente. (NBG-vertaling)

Vriendelijke uitspraken zijn als als honingraat, zoet voor het verstand en medicijn voor het lichaam.
Spreuken  16  : 27

Een nietsnut roept het kwaad op, wat hij zegt is een verzengend vuur.(NBV-vertaling)


Spreuken  16  : 28

Een vals karakter zaait voortdurend tweedracht, een lasteraar drijft vrienden uit elkaar. (NBV-vertaling)


Spreuken  17  : 20
"Wie verdraaid is van hart, zal het goede niet vinden; en die verkeerd is met zijn tong, zal in het kwaad vallen." (Statenvertaling)
Spreuken  18  : 6  t/m 7

De woorden van een dwaas zaaien tweedracht, wat hij zegt leidt tot een vechtpartij. Met zijn woorden stort een dwaas zichzelf in het verderf, hij zet een valstrik voor zichzelf met wat hij zegt. (NBV-vertaling)

De lippen van een dwaas brengt twist voort en hebben het effect van een dolksteek, maar de tong van een wijze brengt genezing.

Bron: Wilkin van de Kamp


Spreuken  18  : 8

De woorden van een lasteraar zijn als lekkernijen, die dalen af in de schuilhoeken van zijn binnenste. (HSV-vertaling)

En woorden van een lasteraar en een roddelaar glijden af naar de schuilhoeken van ons hart, waar zij (onbewust?) onze mening en houding over anderen negatief beïnvloeden, Letterlijk staat er "de binnenkamers van de buik".

Bron: Wilkin van de Kamp


Spreuken  18  : 20  t/m 21

Van je eigen woorden pluk je de vruchten; je woorden beslissen over je geluk. Woorden hebben macht over leven en dood; wie graag spreekt, moet wel de gevolgen aanvaarden’ Iemands woorden vullen zijn hart; met goede dingen als het goede woorden zijn, met kwade dingen als het kwade woorden zijn. (Groot Nieuws Bijbel)

Als het zaad goed is, zal het een goede oogst voortbrengen: we worden opgebouwd, we weten en voelen ons geliefd, we hebben een gezonde eigenwaarde en een gezonde identiteit. Als het zaad kwaad is, zal het een negatieve oogst voortbrengen: we weten en voelen ons afgewezen, niet geliefd, we kampen met een negatief zelfbeeld en een zwakke identiteit.


Spreuken  18  : 20  t/m 22

Van de vrucht van iemands mond wordt zijn buik verzadigd, hij wordt verzadigd van de opbrengst van zijn lippen. Dood en leven zijn in de macht van de tong, wie hem liefheeft, zal de vrucht ervan eten. Wie een vrouw gevonden heeft, heeft iets goeds gevonden, en de goedgunstigheid van de HEERE verkregen. (HSV-vertaling)

Woorden verbinden ons niet alleen met God, maar op zeer belangrijke wijze ook met mensen. Woorden bouwen bruggen naar vreemdelingen en houden bestaande relaties levendig. Wat wij zeggen, of dat nu iets positiefs of negatiefs is, bepaalt het karakter en de kwaliteit van deze relaties. Woorden zijn het middel om met elkaar in verbinding te blijven. Dit is nergens anders zo waar of belangrijk dan in het huwelijk.

De kwaliteit van het leven dat u leeft, hangt af van wat u hebt gezegd. Met andere woorden: uw succes, of uw gebrek daaraan, hangt voor een groot deel van uw mond af. Ik ken mensen die vol zitten met bitterheid, wrok, strijd en verbroken relaties. Of ze het nu wel of niet beseffen, ze 'eten' de vruchten van hun mond. Omgekeerd ervaren anderen diepe vrede, zegeningen en de innerlijke voldoening die harmonieuze relaties met zich meebrengen. Het klinkt misschien vreemd, maar in de geestelijke zin van het woord, produceert uw mond de dingen die in uw leven plaatsvinden.

Ik vind het veelbetekenend dat het vers dat na Spreuken 18:20-21 komt, een verklaring over het huwelijk is. Waarom staan deze verzen bij elkaar? Naar mijn idee omdat uw huwelijk nooit beter zal zijn dan wat uw mond voorbrengt. Het zal nooit beter zijn dat wat u opbouwt met uw woorden. Anders gezegd: als u uw huwelijk tot iets geweldigs wilt maken, zult u dat met uw mond moeten doen. Als u geweldige kinderen wilt, moet u hen met uw mond maken. Leven en dood zijn in de macht van de tong.

Er zijn talloze studies naar aanleiding van deze bijbelse waarheid gemaakt. Psychologen Cliff Notarius en Howard Markman ontdekten, dat stellen die uit elkaar gingen veel meer wrede en kleinerende opmerkingen tegen elkaar hebben gemaakt dan gelukkige stellen. In het boek dat op dit onderzoek is gebaseerd schreven deze twee psychologen": "Vijandig, kleinerend gedrag gedraagt zich als kankercellen die, als hun groei niet belemmerd wordt, door de tijd heen de relatie uithollen. Uiteindelijk neemt de aanhoudende, onverminderde negativiteit de overhand en kan het stel nog geen week zonder enorme ruzie met elkaar doorbrengen." Het is een ernstige gedachte dat de allerbelangrijkste en meest betrouwbare voorspeller van het slagen of mislukken van een huwelijk niet ligt in de hoeveelheid liefde die het stel elkaar betoont, niet in het aantal gezamenlijke interesses dat men deelt , of in het milieu waaruit het stel afkomstig is. Het zijn de woorden die ze tegen elkaar spreken!

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris, blz. 27 en 28 


Spreuken  18  : 21

Dood en leven zijn in de macht van de tong, wie hem liefheeft, zal de vrucht ervan eten. (HSV-vertaling)

Woorden hebben macht over leven en dood, wie zijn tong koestert, plukt daarvan de vruchten. Woorden die je uitspreekt hebben macht over leven en dood. Een voorbeeld is daarvan een vervloeking of juist een zegening.

Woorden komen uit je mond, gedachtes niet! Woorden hebben vaak meer gevolgen hebben dan gedachtes. Spreek de gedachtes die je in je hoofd hebt maar eens uit, het versterkt wat je denkt. Doe het bijvoorbeeld maar eens als jij je niet zo lekker voelt. Het heeft invloed op je lichaam en geest! Woorden kunnen ook een goede invloed op je hebben. Denk maar eens aan complimenten die je soms krijgt. Je gaat je er vaak zo goed van voelen. Woorden hebben een enorme kracht. Woorden kunnen scheppen (leven brengen), maar woorden kunnen ook vernietigen (dood brengen).

Bron: Wilkin van de Kamp


Spreuken  20  : 15
Goud en edelstenen zijn er genoeg, maar wijze woorden zijn een zeldzaamheid. (NBV-vertaling)
Spreuken  25  : 11
Een woord, in juiste vorm gesproken, is als gouden appelen op zilveren schalen. (NBG-vertaling)

Goede en toepasselijke woorden zijn als gouden appels op zilveren schalen.
Spreuken  25  : 12

Zoals een gouden oorring en een halssieraad van fijn goud, zo is een wijze vermaner voor een luisterend oor (HSV-vertaling)

Spreuken 25: 12 spreekt over een wijs vermaner bij een luisterend oor. Laten we in diep respect voor God vragen of we wijze vermaners mogen worden die zelf een luisterend oor hebben voor vermaningen die onze kant op komen.


Spreuken  26  : 18  t/m 19

Zoals een dolleman, die brandende pijlen en dodelijke schichten afschiet, zo is hij, die zijn naaste bedriegt en zegt: Deed ik het niet voor de grap? (HSV-vertaling)

"Hé, ik maakte maar een geintje!"

"Wat mankeert jou? Kun je niet tegen een geintje?"

"Hé, het was maar een grapje. Waar is je gevoel voor humor?"

"Tjonge, wat ben jij snel op je teentjes getrapt!"

 

Dit zijn meestal opmerkingen van mensen die de scherpe randjes minder scherp proberen te maken als ze iets gemeens, ongevoeligs, manipulerends of beledigends hebben gezegd. Onvoorzichtige en valse woorden gebruiken en dan een beroep doen op de "Ik-maakte-maar-een-geintje"-verdediging, is als het gooien van roodgloeiend ijzer en het afschieten van dodelijke pijlen naar elkaar!

 

Pijnlijke woorden doorboren mensen en treffen hen diep in hun ziel. Daar kunt u zich niet van afmaken door te zeggen dat u maar een geintje maakte. Wij moeten de leugen, dat wij maar kunnen zeggen wat we willen zolang we daarna de "het-was-maar-een-geintje"-verdediging aanvoeren, volkomen verwerpen.

 

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris, blz. 36


Spreuken  28  : 23
Wie een ander vermaant, zal later meer dank oogsten dan wie vleit met gladde tong. (NBG-vertaling)

Wie een ander terechtwijst, zal uiteindelijk waardering krijgen, meer dan iemand die een ander vleit. (NBV-vertaling)

Wie wordt berispt, zal merken dat hem dat goed doet, en dat het beter is dan wanneer hij naar de mond wordt gepraat.
Prediker  5  : 1  t/m 2
Wees niet te haastig met je woorden en doe God niet overijld met heel je hart geloften. Want God is in de hemel en jij bent op aarde, dus moet je spaarzaam met je woorden zijn. Drukte leidt tot dromerij en veel praten tot gebazel.(NBV-vertaling)
Prediker  6  : 11

Alles wat er meer over gezegd wordt, vermeerdert slechts de leegte. Wat is hiervan het voordeel voor de mens? (NBV-vertaling)

Hoe meer woorden u gebruikt des te minder betekenen ze; waarom zou u dus nog veel zeggen?


Prediker  7  : 5

Het is beter te horen naar de berisping der wijzen dan dat men hoort naar het lied der dwazen. (NBG-vertaling)

We ontvangen niet graag een berisping of vermaning, omdat het betekent dat we iets niet goed gedaan hebben. Soms vinden we zelfs dat de berisping onterecht is en worden we er boos over of doet de berisping pijn. Berispen is moeilijk. Berispingen ontvangen ook. Liederen van dwazen zijn er genoeg in onze wereld. De berisping van een wijze komt maar weinig voor.


Jesaja  49  : 1  t/m 3
Eilanden, hoor mij aan, verre volken, luister aandachtig. Al in de schoot van mijn moeder heeft de HEER mij geroepen, nog voor ze mij baarde noemde hij mijn naam. Mijn tong maakte hij scherp als een zwaard, hij hield me verborgen in de schaduw van zijn hand; hij maakte me tot een puntige pijl, hij stak me weg in zijn pijlkoker. Hij heeft me gezegd: ‘Mijn dienaar ben jij. In jou, Israël, toon ik mijn luister.’ (NBV-vertaling)

Jesaja profeteerde hoe het leven van Jezus was voorbestemd.
Mattheus  12  : 34

Adderengebroed! Hoe kunt u goede dingen spreken, terwijl u slecht bent?  Want uit de overvloed van het hart spreekt de mond. (HSV-vertaling)

Je kunt geen snijdende opmerkingen maken en dan beweren dat je er niets van meende. De Bijbel zegt dat je moet menen wat je zegt. Waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over.

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris


Mattheus  12  : 37

Maar Ik zeg u  dat de mensen van elk nutteloos woord dat zij zullen spreken, rekenschap moeten geven op de dag van het oordeel. Want op grond van uw woorden zult u rechtvaardig verklaard worden, en op grond van uw woorden zult u veroordeeld worden. Uw lot hangt af van uw woorden. Of u wordt erdoor vrijgesproken of u wordt erdoor veroordeeld. (HSV-vertaling)

Woorden hebben dermate waarde dat God  ieder enkel woord opneemt voor de eeuwigheid. Toch is er vergeving mogelijk. Als wij onze zonden belijden, de zonden van onze mond inbegrepen, worden we door Gods genade gereinigd en worden de zonden verwijderd en niet meer herinnerd (Psalm 103:3 en 12; 1 Johannes 1:9).

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris


Lukas  18  : 7

Zal God dan geen recht doen aan Zijn uitverkorenen, die nacht en dag tot Hem roepen, hoewel Hij hen soms lang laat wachten? (HSV-vertaling)

Elk eenvoudig gebed dat met een oprecht hart gebeden wordt, verbindt u met God. In Lukas 18 verduidelijkt Jezus een onderwerp door een gelijkenis te vertellen over een vrouw die dag en nacht aan het bidden was. Na deze gelijkenis met Zijn luisteraars gedeeld te hebben, maakt Hij deze volkomen duidelijk door te zeggen: "Zal God dan geen recht doen aan Zijn uitverkorenen, die nacht en dag tot Hem roepen, hoewel Hij hen soms lang laat wachten?"

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris


Handelingen  27  : 34
Daarom vermaan ik u spijze te nemen, want dat dient tot uw behouding; want niemand van u zal een haar van het hoofd vallen. (Statenvertaling)

Ik raad jullie aan om nu iets te eten, want dat zal bijdragen tot jullie redding; niemand van jullie zal een haar worden gekrenkt. (NBV-vertaling)
Romeinen
Een open graf is hun keel, met hun tong plegen zij bedrog, achter hun lippen vind je addergif. Hun mond is vol vervloeking en bitterheid.

Iemand die veel lelijke woorden spreekt: hun keel wordt vergeleken met een open graf. De bijbel waarschuwt ons tegen wrok en bitterheid. Het woord “wrok” betekent eigenlijk verlangen naar wraak.
Romeinen  10  : 8  t/m 10  en 13

Maar wat zegt zij? Dicht bij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord van het geloof, dat wij prediken: Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden. Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot zaligheid.  ..... Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden. (HSV-vertaling)

Wij kunnen met God in verbinding komen door woorden. Dit bijbelgedeelte onderstreept dit principe. Let tijdens het lezen op het aantal keren dat u de woorden 'mond', 'woord' en 'roepen' tegenkomt. Deze verzen zijn voor miljoenen mensen de poort tot redding. Hoe wordt een mens gered (met God verbonden)? Hij loopt over de brug van de uitgesproken belijdenis van onze Heer Jezus Christus. Hij gelooft met zijn hart en belijdt met zijn mond dat Jezus Christus onze Redder en Heer is. Op deze manier gaat hij van het natuurlijke naar het geestelijke, van dood naar leven, van hel naar hemel. De woorden die uit onze mond komen, zijn een rechtstreekse indicatie van wat er in ons hart leeft.

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris, blz. 22 


1 Korinthiers  3  : 11  t/m 15

Want niemand kan een ander fundament leggen dan  wat gelegd is, dat is Jezus Christus. Of nu iemand op dit fundament bouwt met goud, zilver, edelstenen, hout, hooi of stro, ieders werk zal openbaar worden.  De dag zal het namelijk duidelijk maken, omdat die in vuur verschijnt. En hoe ieders werk is, zal het vuur beproeven. Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen. Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen. (HSV-vertaling)

De Bijbel zegt dat ons werk beproefd en getest zal worden. Wat wij voor God doen, zal op een dag als goud, zilver en kostbaar gesteente standhouden. Maar wat we uit eigenbelang, trots, ambitie of enkel godsdienstigheid doen, zal verbranden.

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris, blz. 26


1 Korinthiers  13  : 1
Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak, maar had de liefde niet, ik ware schallend koper of een rinkelende cimbaal. (NBG-vertaling)


Efeziers  4  : 29
Geen liederlijk woord (= vuile taal) kome uit uw mond, maar als gij een goed (woord) hebt, tot opbouw, waar dit nuttig is, opdat zij, die het horen, genade ontvangen. (NBG-vertaling).

Laat geen vuile taal over uw lippen komen, maar alleen goede en waar nodig opbouwende woorden, die goeddoen aan wie ze hoort.(NBV-vertaling)
Efeziers  4  : 29

Laat er geen vuile taal uit uw mond komen, maar wel iets goeds, dat nuttig is tot opbouw, opdat het genade geeft aan hen die het horen. (HSV-vertaling)

Laat geen vuile taal over uw lippen komen, maar alleen goede en waar nodig opbouwende woorden, die goeddoen aan wie ze hoort.(NBV-vertaling)


Efeziers  5  : 3  t/m 4

Maar ontucht en alle onreinheid of hebzucht, laten die onder u beslist  niet genoemd worden, zoals het heiligen past, en evenmin oneerbaarheid, dwaze praat en lichtzinnige taal, die onbehoorlijk zijn, maar veelmeer past dankzegging. (HSV-vertaling)


Efeziers  5  : 25  t/m 26

Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft  en Zich voor haar heeft overgegeven, opdat Hij haar zou heiligen, door haar te reinigen met het waterbad door het Woord,

Mannen, begin uw vrouw te prijzen alsof ze al de vrouw Gods is die uw wenst. Stop ermee haar naar beneden te halen. Stop met dat muggenziften. Maak haar niet langer het mikpunt van de grappen met uw vrienden. Weet u hoe Jezus Zijn bruid (de kerk) reinigt? Het wordt al aangegeven in het vers: met Zijn woorden. Dus, mannen, hoe reinigt u uw vrouw met uw woorden? Zuivert u haar? Geneest u en herstelt u haar? Bemoedigt u haar? Of is het tegenovergestelde waar, dat u haar ontmoedigt, haar verontreinigt en haar door uw woorden vernielt? Dit zijn zeer belangrijke en serieuze vragen om aan uzelf te stellen. Hetzelfde geldt voor de vrouwen. Vrouwen, stop ermee om de dood over uw mand uit te spreken. Vertel niet langer wat hij allemaal fout doet. VInd iets dat hij goed doet en prijs hem er nadrukkelijk voor.

Van de vrucht van iemands mond wordt zijn buik verzadigd, hij wordt verzadigd van de opbrengst van zijn lippen. Dood en leven zijn in de macht van de tong, wie hem liefheeft, zal de vrucht ervan eten. Wie een vrouw gevonden heeft, heeft iets goeds gevonden, en de goedgunstigheid van de HEERE verkregen. (Spreuken 18:20-22 HSV-vertaling)

De kwaliteit van het leven dat u leeft, hangt af van wat u hebt gezegd. Met andere woorden: uw succes, of uw gebrek daaraan, hangt voor een groot deel van uw mond af. Ik ken mensen die vol zitten met bitterheid, wrok, strijd en verbroken relaties. Of ze het nu wel of niet beseffen, ze 'eten' de vruchten van hun mond. Omgekeerd ervaren anderen diepe vrede, zegeningen en de innerlijke voldoening die harmonieuze relaties met zich meebrengen. Het klinkt misschien vreemd, maar in de geestelijke zin van het woord, produceert uw mond de dingen die in uw leven plaatsvinden.

Ik vind het veelbetekenend dat het vers dat na Spreuken 18:20-21 komt, een verklaring over het huwelijk is. Waarom staan deze verzen bij elkaar? Naar mijn idee omdat uw huwelijk nooit beter zal zijn dan wat uw mond voorbrengt. Het zal nooit beter zijn dat wat u opbouwt met uw woorden. Anders gezegd: als u uw huwelijk tot iets geweldigs wilt maken, zult u dat met uw mond moeten doen. Als u geweldige kinderen wilt, moet u hen met uw mond maken. Leven en dood zijn in de macht van de tong.

Er zijn talloze studies naar aanleiding van deze bijbelse waarheid gemaakt. Psychologen Cliff Notarius en Howard Markman ontdekten, dat stellen die uit elkaar gingen veel meer wrede en kleinerende opmerkingen tegen elkaar hebben gemaakt dan gelukkige stellen. In het boek dat op dit onderzoek is gebaseerd schreven deze twee psychologen": "Vijandig, kleinerend gedrag gedraagt zich als kankercellen die, als hun groei niet belemmerd wordt, door de tijd heen de relatie uithollen. Uiteindelijk neemt de aanhoudende, onverminderde negativiteit de overhand en kan het stel nog geen week zonder enorme ruzie met elkaar doorbrengen." Het is een ernstige gedachte dat de allerbelangrijkste en meest betrouwbare voorspeller van het slagen of mislukken van een huwelijk niet ligt in de hoeveelheid liefde die het stel elkaar betoont, niet in het aantal gezamenlijke interesses dat men deelt , of in het milieu waaruit het stel afkomstig is. Het zijn de woorden die ze tegen elkaar spreken!

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris, blz. 27-29


Efeziers  6  : 18

Terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen. (HSV-vertaling)

Dit bijbelvers zegt ons dat wij aanhoudend in de Geest moeten bidden. Elk eenvoudig gebed dat met een oprecht hart gebeden wordt, verbindt u met God. Weet u waarom God wil dat wij dag en nacht bidden: altijd en zonder ophouden? Omdat Hij weet dat wij dan in verbinding met Hem blijven. Door lofprijs en gebed is het mogelijk om heel de dag op Hem aangesloten te zijn!

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris


Filippensen  4  : 8

Verder, broeders, al wat waar is,  al wat eerbaar is, al wat rechtvaardig is, al  wat rein is, al wat lieflijk is, al wat welluidend is, als er enige deugd is en als er iets prijzenswaardigs is, bedenk dat. (HSV-vertaling)


1 Thessalonicensen  4  : 13  t/m 18
Broeders en zusters, wij willen u niet in het ongewisse laten over de doden, zodat u niet hoeft te treuren, zoals zij die geen hoop hebben. Want als wij geloven dat Jezus is gestorven en is opgestaan, moeten wij ook geloven dat God door Jezus de doden naar zich toe zal leiden, samen met Jezus zelf. Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan. Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn. Troost elkaar met deze woorden. (NBV-vertaling)


2 Thessalonicensen  2  : 7  t/m 12
Hoewel in het verborgene de wetteloosheid nu al werkzaam is, moet eerst degene die hem tegenhoudt verdwijnen. Pas dan verschijnt hij en dan zal de Heer Jezus hem doden met de adem van Zijn mond en vernietigen door de aanblik van Zijn komst. De komst van de wetteloze mens is het werk van satan en gaat gepaard met groot machtsvertoon en valse tekenen en wonderen, en allen die verloren zullen gaan, zal hij met zijn kwaadaardigheid verleiden. Want ze hebben de liefde voor de waarheid, die hen had kunnen redden, niet aanvaard. Daarom treft God hen met verblinding, zodat ze dwalen en de leugen geloven. Zo zal iedereen die de waarheid niet gelooft maar behagen schept in onrecht, worden veroordeeld. (NBV-vertaling)

We moeten de waarheid liefhebben, anders worden we bedrogen. We moeten de liefde tot de waarheid aanvaarden, om weerstand te kunnen bieden tegen de vernuftige aanvallen van de handlangers van de satan.
1 Timotheus  5  : 1  t/m 2
Ga niet tekeer tegen een oude man. Als je hem vermaant, beschouw hem dan als een vader, zoals je jonge mannen als broers moet zien, oude vrouwen als moeders en jonge vrouwen als zusters – en dit in alle zuiverheid. (NBV-vertaling)

Ga niet tekeer tegen een man die ouder is dan jezelf. Als je hem moet terechtwijzen, spreek hem dan toe alsof hij je eigen vader was. Spreek met een jonge man alsof hij je broer is. Behandel een oudere vrouw als je eigen moeder en een jongere vrouw als je eigen zuster, zonder onzuivere gedachten en gevoelens.
Jakobus  1  : 26

Als iemand onder u denkt dat hij godsdienstig is, en hij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart misleidt, dan is zijn godsdienst zinloos. (HSV-vertaling)

Als wij onze tong niet in toom houden, is onze godsdienst waardeloos.

Bron: Wilkin van de Kamp


Jakobus  3  : 3  t/m 5
Paarden doen we een bit in de mond om ze te laten gehoorzamen, en zo kunnen we hun hele lijf sturen. En kijk eens hoe reusachtige schepen, voortgestuwd door hevige wind, met een klein roer in de richting worden gestuurd die de stuurman bepaalt. Zo is ook de tong een klein orgaan, maar wat een grootspraak kan hij voortbrengen! (NBV-vertalng)

Net als het bit van een paard en het roer van een schip, is ook de tong een klein ding, maar wat kan het veel kwaad doen.
Jakobus  3  : 5  t/m 6
Zo is ook de tong een klein orgaan, maar wat een grootspraak kan hij voortbrengen! Bedenk eens hoe een kleine vlam een enorme bosbrand veroorzaakt. Onze tong is net zo’n vlam: een wereld van onrecht, die onze lichaamsdelen in brand steekt. Want hij besmet het hele lichaam, hij steekt het rad van het leven in brand, met vuur uit de Gehenna.
Jakobus  3  : 7  t/m 8
De mens heeft alle mogelijke soorten dieren weten te temmen, wilde dieren, vogels, kruipende dieren en zeedieren, maar er is geen mens die de tong kan temmen, dat onberekenbare kwaad, vol dodelijk venijn.
Jakobus  3  : 8  t/m 10

Maar de tong kan geen mens temmen. Ze is een niet te bedwingen kwaad, vol dodelijk vergif. Door haar loven wij God en de Vader, en door haar vervloeken wij de mensen,  die naar de gelijkenis van God gemaakt zijn. Uit dezelfde mond komen zegen en vervloeking voort. Dit behoort niet zo te zijn, mijn broeders. (HSV-vertaling)

Woorden kunnen scheppen, maar ook vernietigen. Met onze mond kunnen we zegenen en vervloeken. Daarom zegt de Bijbel dat zegen en vloek niet uit één mond kan voortkomen.


Jakobus  3  : 9  t/m 12

Door haar loven wij God en de Vader, en door haar vervloeken wij de mensen, die naar de gelijkenis van God gemaakt zijn. Uit dezelfde mond komen zegen en vervloeking voort. Dit behoort niet zo te zijn, mijn broeders. Laat soms een bron uit dezelfde ader zoet en bitter water opwellen?  Kan ook, mijn broeders, een vijgenboom olijven voortbrengen, of een wijnstok vijgen? Evenmin kan een bron zout en zoet water voortbrengen. (HSV-vertaling)

Woorden kunnen scheppen, maar ook vernietigen. Met onze mond kunnen we zegenen en vervloeken. Daarom zegt de Bijbel dat zegen en vloek niet uit één mond kan voortkomen.

Bron: Wilkin van de Kamp


Jakobus  3  : 9  t/m 10
"Met onze tong zegenen we onze Heer en Vader, en we vervloeken er mensen mee die God heeft geschapen als zijn evenbeeld. Uit dezelfde mond klinkt zegen en vervloeking. Dat kan toch niet goed zijn, broeders en zusters?"
1 Petrus  3  : 8  t/m 9

Wees allen eensgezind, leef met elkaar mee, heb elkaar lief als broeders en zusters, wees barmhartig en bereid de minste te zijn. Vergeld geen kwaad met kwaad, en als u wordt uitgescholden, scheld dan niet terug; zegen juist, opdat u ook zelf zegen ontvangt, want daartoe bent u geroepen. (HSV-vertaling)


1 Petrus  3  : 10

Want wie het leven wil liefhebben en goede dagen zien, die moet zijn tong weerhouden van het kwaad, en zijn lippen van het spreken van bedrog; (HSV-vertaling)

Immers: Wie het leven liefheeft en gelukkig wil zijn, moet geen laster of leugens over zijn lippen laten komen. (NBV-vertaling) 

Volgens de apostel Petrus wordt de kwaliteit van ons leven voor een groot deel bepaald door de woorden die wij spreken. Woorden hebben kracht en grote invloed op ons leven.

Bron: Wilkin van de Kamp


1 Johannes  1  : 9

Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. (HSV-vertaling)

Als u iets gezegd hebt dat iemand pijn heeft gedaan, kan de breuk geheeld worden door te zeggen: "Het spijt me. Ik zat fout. Vergeef me alsjeblieft."

Tussen haakjes, deze woorden zijn de meest krachtige en indrukwekkende woorden die een kind zijn vader ooit kan horen zeggen. Om de een of andere reden denken veel mannen dat het dom of wat zwak is om "Het spijt me" tegen hun kinderen te zeggen. Ze zijn bang dat ze op de een of andere manier hun leidinggevende positie en autoriteit ondergraven als ze hun excuses aanbieden. Geloof me, dat is niet het geval. Integendeel, het is het beste dat u ooit kunt doen bij een verwijdering tussen u en uw kinderen.

 

Deze woorden van bekentenis zijn ook de manier om weer met God in verbinding te komen. Wanneer u door ongehoorzaamheid of onachtzaamheid van God gescheiden bent, gebruik dan gewoon de verbindende kracht van woorden om herstel te verkrijgen.

 

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris, blz. 30


1 Johannes  3  : 18
Kinderen, we moeten niet liefhebben met de mond, met woorden, maar waarachtig, met daden. (NBV-vertaling)

Wij moeten echt van elkaar houden en het uit onze daden laten blijken.
1 Johannes  3  : 18
Kinderen, we moeten niet liefhebben met de mond, met woorden, maar waarachtig, met daden. (NBV-vertaling)

Wij moeten echt van elkaar houden en het uit onze daden laten blijken.
1 Johannes  3  : 18  t/m 20

Mijn lieve kinderen, laten wij niet liefhebben met het woord of met de tong, maar met de daad en in waarheid. En hieraan weten wij dat wij uit de waarheid zijn, en zo zullen wij ons hart voor Hem geruststellen. Want als ons hart ons veroordeelt, God is meer dan ons hart, en Hij weet alle dingen. (HSV-vertaling)

Vrienden, wij moeten ophouden te z?ggen dat we van elkaar houden. Wij moeten echt van elkaar houden en het uit onze daden laten blijken. Daaraan kunnen wij weten of de waarheid onze vader is. Dan zullen wij niet bang voor God hoeven te zijn. Maar ook als ons geweten ons aanklaagt, is God toch groter dan ons geweten. Hij weet alles.  (Het Boek)


Openbaring  13  : 5  t/m 8  (C)
En hem werd een mond gegeven, die grote woorden en godslasteringen spreekt; en hem werd macht gegeven dit tweenveertig maanden lang te doen. En (het beest) opende zijn mond tot lasteringen tegen God, om zijn naam te lasteren en zijn tent en hen, die in de hemel wonen. En hem werd gegeven om tegen de heiligen oorlog te voeren en hen te overwinnen; en hem werd macht gegeven over elke stam en natie en taal en volk. En allen, die op de aarde wonen, zullen het (beest) aanbidden, ieder, wiens naam niet geschreven is in het boek des levens van het Lam, dat geslacht is, sedert de grondlegging der wereld. (NBG-vertaling)

Via leiders, heersers, regeringen en organisaties, haalt satan de mensen over om hem te aanbidden. Let op dat iedereen op aarde God of satan aanbidt (via het beest). Er is geen middenweg. Zij zullen grote woorden spreken en god lasteren en zij zullen dit 42 maanden lang doen. En iedereen, wiens naam niet in het boek des levens geschreven staat, zal hen aanbidden.
Openbaring  16  : 13  t/m 14
En ik zag uit de bek van de draak en uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten komen, als kikvorsen; want het zijn geesten van duivelen, die tekenen doen, welke uitgaan naar de koningen der gehele wereld, om hen te verzamelen tot de oorlog op de grote dag van de almachtige God. (NBG-vertaling)

Toen zag ik dat uit de bek van de draak, uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten tevoorschijn kwamen in de vorm van kikkers. Dat zijn demonische geesten die tekenen verrichten en eropuit gaan om alle koningen op aarde bijeen te brengen voor de strijd op de grote dag van de almachtige God. (NBV-vertaling)

Zoals er valse christussen zijn, zijn er ook valse apostelen. Een apostel is iemand die gezonden is, een gezant. Een valse apostel is iemand die valselijk beweert dat hij door God gezonden is. We worden ook voor valse profeten gewaarschuwd. Een profeet was iemand die sprak door goddelijke inspiratie. Een valse profeet is iemand die valselijk beweert dat God door hem een boodschap heeft gegeven. Valse apostelen en valse profeten staan in dienst van satan.
Openbaring  22  : 8  t/m 9  (C)
En ik, Johannes, ben het die deze dingen hoorde en zag. En toen ik ze gehoord en gezien had, wierp ik mij neder voor de voeten van de engel, die ze mij toonde, om te aanbidden. Maar hij zeide tot mij: Doe dat niet! Ik ben een mededienstknecht van u en van uw broederen, de profeten, en van hen, die de woorden van dit boek bewaren; aanbid God! (NBG-vertaling)

Engelen mogen wij niet aanbidden!

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Bijbelstudie over de kracht van woorden (Youtube 46.19 minuten)
 De kracht van woorden (Youtube 1.47 minuten: blinde man)
 De kracht van woorden: bijbels onderbouwd (Youtube 1.05 minuten)
 Ervaar de kracht van woorden (Youtube 0.39 minuten
 Rap Woorden hebben kracht

 


  Terug


Versie december 2009