hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Religies (Waarschuwingen tegen andere religies)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD
Apologetiek (Verdediging van het christelijk geloof)

Toelichting
Valse religie
Valse religie is nauw verbonden met het occulte. Beide beloven datgene wat iedereen aanspreekt: vrede, kracht, verheven kennis en toegang tot God. Ze beweren ons naar het licht (of ‘verlichting’) te leiden, maar eigenlijk verstrikken ze ons juist in het tegenovergestelde: de duisternis. Hoe kunnen we onszelf beschermen? Allerlei verschillende deuren leiden naar het gebied van het bovennatuurlijke. Maar slechts één deur leidt naar het bovennatuurlijke gebied van God. Die deur is de persoon Jezus. Degenen die andere deuren kiezen, komen ook terecht in een bovennatuurlijke wereld, maar dan het gebied van satan en dus niet van de enige ware God. (Johannes 10:9, Johannes 14:6)

Satan zal de mensheid alle schade toebrengen die hij kan, bijvoorbeeld door middel van ideologieën zoals het atheïsme of humanisme, maar valse religie is een oneindig veel krachtiger instrument in zijn handen. Tot op de dag van vandaag is het grootste deel van de mensheid slaaf van de een of andere valse religie. Net als met de andere vormen van occultisme, is het onmogelijk om alle vormen van valse religie op te noemen, maar hier zijn vijf van de belangrijkste kenmerken die religies identificeren als vals:

1. Religies die meerdere goden erkennen
De vroege kerk was omgeven door een polytheïstische cultuur, d.w.z. dat men geloofde in meer goden. Maar de Bijbel zegt, dat er maar één God is, uit wie alles in ontstaan en voor wie wij zijn bestemd en alleen Jezus Christus is het door wie alles bestaat en door wie wij leven (1 Korinthiers 8:5-6).

2. Religies die afgoden aanbidden
Afgoderij is de eerste specifieke zonde die wordt verboden in de Tien Geboden en op deze zonde rust de zwaarste straf (zie Exodus 20:3-5).

3. Religies die leren dat mensen uiteindelijk zelf god kunnen worden
Dit was de oorspronkelijke verleiding die door satan werd aangeboden in de Hof van Eden: "Je zult als God [of goden] zijn." (Genesis 3:5). Deze belofte is eigenlijk in tegenspraak met zichzelf. God, die alle dingen heeft geschapen, inclusief het menselijk ras, is zelf ongeschapen. Het is logischerwijs onmogelijk voor een mens, het schepsel, om als God te worden, de ongeschapene. Het schepsel kan nooit het ongeschapene worden. Toch heeft deze belofte van worden als God altijd veel aantrekkingskracht gehad, omdat ze inspeelt op de trots van de mens, die door de eeuwen heen steeds opnieuw zichzelf verhoogt.

4. Religies die leren dat mensen door hun eigen inspanning rechtvaardigheid kunnen bereiken.
Ook deze vorm doet een beroep op de menselijke trots. Trotse mensen worden aangetrokken tot religieuze systemen die strenge, onberedeneerde vormen van ‘goede werken’ vragen en zelfs van zelfopgelegd lijden. Hoe stricter de eisen, hoe groter het gevoel van trots dat iemand voelt over het naleven daarvan. Het zal niemand bevreemden dat ook in het christendom deze vorm van valse religie wordt aangetroffen.

5. Religies die verlichte kennis aanbieden die alleen voor een selecte groep beschikbaar is.
Toegang tot deze kennis vereist vaak een speciaal ritueel of inwijding. In de eerste eeuw waarschuwden de apostelen hun volgelingen al voor deze vorm van misleiding. Tegen deze dwaalleer waarschuwde Paulus Timotheüs (1 Timotheüs 6:20 en 21). De Mormoonse Kerk (die zichzelf ook de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen noemt) en de Vrijmetselarij zijn twee voorbeelden van religies waarvan de geheimen alleen worden onthuld voor degenen die door een streng inwijdingsproces zijn gegaan. Het christendom daarentegen is open voor iedereen. Het heeft geen inwijdingsproces en geen geheime rituelen. De basis van haar geloof, de bijbel, is een open boek. Iedereen wordt aangemoedigd het te bestuderen.

Valse religies spelen altijd –op de ene of andere manier- in op de menselijke trots. Het Evangelie daarentegen benadrukt dat we worden gered door de genade van God, die niet verdiend kan worden, maar alleen door geloof kan worden ontvangen, die God bovendien zelf schenkt. In Efeziërs 2:8-9 zegt Paulus dat er hierdoor geen ruimte overblijft voor trots. In 1 Korinthiërs 10:20-21 benadrukt Paulus dat iedere vorm van valse religie is doordrenkt van demonische kracht en dat christenen er daarom op geen enkele manier bij betrokken mogen zijn.

Dit beknopte overzicht van de occulte wereld en valse religies toont hoe complex en wijdvertakt het is. Er is geen simpele manier om haar te omschrijven of definiëren. Ze is te vergelijken met een octopus met vele tentakels, waarin haar slachtoffers worden vastgezogen. Net als het slachtoffer zich loswurmt van of beschermt tegen de ene tentakel, probeert een volgende zich aan hem vast te grijpen vanuit een richting die hij niet ziet.

Als u of jij betrokken bent geweest bij het occulte of bij valse religies –ook als dat onopzettelijk was of als experiment– dan wil God dat je je ervan bekeert, het belijdt als zonde en Christus zoekt voor vergeving. En om de breuk heel bewust en totaal te maken, moet je alle boeken of andere voorwerpen die samenhangen met het occulte of valse religie vernietigen.

Bron : "Zij zullen boze geesten uitdrijven" van Derek Prince en de prediking ‘Witchcraft – public enemy no. 1.

De Heere Jezus Christus waarschuwt zelf voor de komst van valse profeten. De apostel Paulus waarschuwt dat de satan zich voor kan doen als een engel van het licht. En ook de apostel Johannes zegt, dat degene die loochent dat Jezus Christus de Zoon van God is, de geest van de antichrist is.

Bijbelteksten
Genesis  3  : 5
Maar God weet, dat ten dage, dat gij daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden, en gij als God zult zijn, kennende goed en kwaad. (NBG-vertaling)

Dit was de oorspronkelijke verleiding die door satan werd aangeboden in de Hof van Eden: "Je zult als God [of goden] zijn." Deze belofte is eigenlijk in tegenspraak met zichzelf. God, die alle dingen heeft geschapen, inclusief het menselijk ras, is zelf ongeschapen. Het is logischerwijs onmogelijk voor een mens, het schepsel, om als God te worden, de ongeschapene. Het schepsel kan nooit het ongeschapene worden. Toch heeft deze belofte van worden als God altijd veel aantrekkingskracht gehad, omdat ze inspeelt op de trots van de mens, die door de eeuwen heen steeds opnieuw zichzelf verhoogt.

Een valse religie is een religie die leert dat mensen uiteindelijk zelf god kunnen worden.

Bron : "Zij zullen boze geesten uitdrijven" van Derek Prince en de prediking ?Witchcraft" public enemy no. 1.
Exodus  20  : 3  t/m 5
Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten. (NBG-vertaling)

Afgoderij is de eerste specifieke zonde die wordt verboden in de Tien Geboden en op deze zonde rust de zwaarste straf. Een valse religie is een religie die afgoden aanbidden.
Mattheus  24  : 5
Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen velen verleiden. (Statenvertaling)
Mattheus  24  : 24
Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden. (Statenvertaling)
Johannes  10  : 9
Ik ben de deur; als iemand door Mij binnenkomt, zal hij behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden. (NBG-vertaling)

Allerlei verschillende deuren leiden naar het gebied van het bovennatuurlijke. Maar slechts ??n deur leidt naar het bovennatuurlijke gebied van God. Die deur is de persoon Jezus. Degenen die andere deuren kiezen, komen ook terecht in een bovennatuurlijke wereld, maar dan het gebied van satan - niet van de enige ware God.

Bron : "Zij zullen boze geesten uitdrijven" van Derek Prince en de prediking ?Witchcraft ? public enemy no. 1.
Johannes  14  : 6
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij. (NBG-vertaling)

Allerlei verschillende deuren leiden naar het gebied van het bovennatuurlijke. Maar slechts ??n deur leidt naar het bovennatuurlijke gebied van God. Die deur is de persoon Jezus. Degenen die andere deuren kiezen, komen ook terecht in een bovennatuurlijke wereld, maar dan het gebied van satan - niet van de enige ware God.

Bron : "Zij zullen boze geesten uitdrijven" van Derek Prince en de prediking ?Witchcraft ? public enemy no. 1.
1 Korinthiers  8  : 5  t/m 6
Ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde -en zo zijn er immers heel wat goden en heren- , wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven. (NBV-vertaling)

De vroege kerk was omgeven door een polytheïstische cultuur, d.w.z. dat men geloofde in meer goden. Maar de Bijbel zegt, dat er maar één God is, uit wie alles in ontstaan en voor wie wij zijn bestemd en alleen Jezus Christus is het door wie alles bestaat en door wie wij leven.

Bron : "Zij zullen boze geesten uitdrijven" van Derek Prince en de prediking "Witchcraft" public enemy no. 1.
1 Korinthiers  10  : 20  t/m 21
Dat niet, maar wel dat heidenen aan demonen offeren en niet aan God, en ik wil niet dat u ??n wordt met demonen. U kunt niet drinken uit de beker van de Heer en ook uit die van demonen, u kunt niet deelnemen aan de maaltijd van de Heer en ook aan die van demonen. (NBV-vertaling)

In dit bijbelgedeelte benadrukt Paulus dat iedere vorm van valse religie is doordrenkt van demonische kracht en dat christenen er daarom op geen enkele manier bij betrokken mogen zijn.

Bron : "Zij zullen boze geesten uitdrijven" van Derek Prince en de prediking ?Witchcraft ? public enemy no. 1.
2 Korinthiers  11  : 14
En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts.
Galaten  1  : 8  t/m 9
Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Gelijk wij te voren gezegd hebben, [zo] zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt. (Statenvertaling)
Efeziers  2  : 8  t/m 9
Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme. (NBG-vertaling)

Door Zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan. (NBV-vertaling)

Valse religies spelen altijd ? op de ene of andere manier - in op de menselijke trots. Het Evangelie daarentegen benadrukt dat we worden gered door de genade van God, die niet verdiend kan worden, maar alleen door geloof kan worden ontvangen, die God bovendien zelf schenkt. In dit bijbelgedeelte zegt Paulus dat er hierdoor geen ruimte overblijft voor trots.

Bron : "Zij zullen boze geesten uitdrijven" van Derek Prince en de prediking ?Witchcraft ? public enemy no. 1.
1 Timotheus  6  : 20  t/m 21
Timote?s, waak over hetgeen je is toevertrouwd en mijd het goddeloze gepraat en de tegenstrijdigheden van wat ten onrechte kennis (SV = wetenschap) wordt genoemd en wordt verkondigd door mensen die van het geloof zijn afgedwaald. (NBV-vertaling)

Valse religies zijn ook religies die verlichte kennis aanbieden die alleen voor een select groep beschikbaar is. Toegang tot deze kennis vereist vaak een speciaal ritueel of inwijding. In de eerste eeuw waarschuwden de apostelen hun volgelingen al voor deze vorm van misleiding. Tegen deze dwaalleer waarschuwde Paulus Timothe?s in dit bijbelvers.

De Mormoonse Kerk (die zichzelf ook de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen noemt) en de Vrijmetselarij zijn twee voorbeelden van religies waarvan de geheimen alleen worden onthuld voor degenen die door een streng inwijdingsproces zijn gegaan. Het christendom daarentegen is open voor iedereen. Het heeft geen inwijdingsproces en geen geheime rituelen. De basis van haar geloof, de bijbel, is een open boek. Iedereen wordt aangemoedigd het te bestuderen.

Bron : "Zij zullen boze geesten uitdrijven" van Derek Prince en de prediking ?Witchcraft ? public enemy no. 1.
1 Johannes  2  : 22  t/m 23
Wie is de leugenaar dan wie loochent, dat Jezus de Christus is? Dit is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent. Een ieder, die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon belijdt, heeft ook de Vader. (NBG-vertaling)
Onbekend/Anders
Want er zijn vele verleiders in de wereld gekomen, die niet belijden, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Deze is de verleider en de antichrist. Ziet toe voor uzelven, dat wij niet verliezen, hetgeen wij gearbeid hebben, maar een vol loon mogen on

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009