hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Aanbidden (Wie aanbidden wij: God of satan?)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting
Wie aanbidden wij?
De mensen hebben een sterke drang om te aanbidden. Wanneer zij God niet aanbidden, dan aanbidden zij iemand of iets anders. De Schrift leert dat wij uitsluitend God mogen aanbidden. Wij worden ook gewaarschuwd tegen valse vormen van aanbidding.

1. Geld mogen wij niet aanbidden (Matteüs 6:24)
Mammon is de god van het geld. Velen zijn er die geld aanbidden zonder dat ze het zo grif toegeven. Mammon is een populaire god in onze maatschappij. Rijkdom mogen wij niet aanbidden.

2. Beelden of iconen mogen wij niet aanbidden (Romeinen 1:22 t/m 25, 1 Korintiërs 10:14, 19, 20, Openbaring 9:20)
Het vereren van beelden is het aanbidden van boze geesten. Wanneer heidenen, Katholieken, of leden van Orthodoxe of Koptische kerken beelden of iconen vereren, zijn zij eigenlijk, volgens het woord van God, boze geesten aan het aanbidden.

3. Mensen mogen wij niet aanbidden (Handelingen 10:25,26)
Petrus stond niet toe dat mensen voor hem zouden knielen. Petrus heeft zich niet verhoogd. Hij zat niet op een verheven troon als plaatsvervanger van Christus om eer te ontvangen die alleen God toekomt. Dit bewijst dat de paus geen opvolger van Petrus is. Het vereren van 'heiligen' is ook een vorm van mensenaanbidding. Godsdienstige leiders, politieke leiders, sportsmensen en popsterren worden ook door sommigen aanbeden.

4. Engelen mogen wij niet aanbidden (Openbaring 22:8, 9 zie ook 19:10, Kolossenzen 2:18)

5. De satan mogen wij niet aanbidden (Matteüs 4:8 t/m 10)
Satan probeerde Jezus te overhalen om hem te aanbidden. De satan wil ons ook verleiden om hem te aanbidden. Sommige mensen aanbidden de satan rechtstreeks. Immorele daden komen in hun rituelen gewoonlijk voor, dikwijls spotten zij openlijk met Christus, en soms worden kinderen verminkt en vermoord bij satanische rituelen. Hoewel er weinigen zijn die de satan rechtstreeks aanbidden, zijn er miljoenen die de satan onrechtstreeks aanbidden (1 Johannes 5:19). Johannes spreekt hierover in het boek Openbaring. Ter verduidelijking: de draak stelt de duivel voor (Openbaring 12:9)en beesten stellen wereldheersers voor (Daniël 7:23, Openbaring 13:1 t/m 4).

Hoe werkt de satan?
Via leiders, heersers, regeringen en organisaties, haalt satan de mensen over om hem onrechtstreeks te aanbidden (Openbaring 13:5 t/m 8). Let op dat iedereen op aarde òf God òf satan aanbidt (via het beest). Er is geen middenweg. Het eerste beest heeft een metgezel (Openbaring 13:11, 12). Dit is een godsdienstig beest. Hij lijkt op Christus, maar hij spreekt als de duivel. Later wordt hij 'de valse profeet' genoemd (Openbaring 16:13; 19:20; 20:10, Openbaring 13:13 t/m 15).

Het eerste beest en het tweede beest
Wij hebben gelezen dat iedereen op aarde òf God òf het eerste beest aanbidt, het beest dat wereldse heerschappij voorstelt. Dit tweede, godsdienstig beest verleidt mensen om het eerste beest te aanbidden. Hij maakt een sprekend beeld van het eerste beest. Velen aanbidden stenen beelden. Maar hier is een sprekende afgod. Dit beest gebruikt politieke macht op godsdienstig gebied om de mensen te bedriegen.

Wat betekent dit? Toen twee van de discipelen van Jezus politieke macht in Gods koninkrijk wilden hebben, zei Jezus dat zij niet zoals regeerders van de volken heerschappij voeren en macht uitoefenen en dat zij zo niet moeten doen (Matteüs 20:25, 26). In de gemeente van Christus is er dus niemand die heerschappij over zijn geloofsgenoten voert. Wij mogen uitsluitend God aanbidden. Hoewel wij aan gezagsdragers de gepaste eerbied tonen (Romeinen 13:1), mogen wij geen politieke systemen verheerlijken, of ze nu wereldse of godsdienstige instellingen zijn, want het is net door zulke organisaties dat de satan iedereen overhaalt om hem te aanbidden, uitgenomen wie in het boek des levens staat.

Sommigen menen dat dit tweede beest (de valse profeet) de Rooms-Katholieke Kerk voorstelt. En er zijn inderdaad vele overeenkomsten. Toch moet de valse profeet meer voorstellen dan alleen de Rooms-Katholieke Kerk, want dit beest haalt allen behalve de verlosten over om het eerste beest te aanbidden. Dus moet het zijn dat de valse profeet ergens alle vormen van valse godsdienst op aarde voorstelt. Aangezien aanhangers van valse godsdiensten zich aan Gods gezag niet onderwerpen en niet door Gods Geest worden geleid, moeten zij wereldse vormen van leiding oprichten. Alle mensen van wie de namen niet in het boek des levens staan, volgen een of andere leiding behalve Christus en volgen dus onrechtstreeks de satan.

Volgelingen van Christus oefenen geen macht uit over elkaar.
- Wij moeten God in Geest en in waarheid aanbidden (Johannes 4:24);
- wij moeten leden zijn van het lichaam van Christus (1 Korintiërs 12:27),
- wij moeten bij de gemeente horen die Jezus heeft gebouwd, die zelfs van de poorten van het dodenrijk niets te vrezen heeft (Matteüs 16:18).

Wij aanbidden satan, indien wij:
- leden worden van enige denominatie of van een godsdienstige instelling behalve de gemeente die Jezus heeft gebouwd
- als plaatselijke gemeente ons bij een of andere centrale organisatie aansluiten, wat nergens in het Nieuwe Verbond wordt gevonden
- enige leider of organisatie de eer geven die God toekomt

Laten wij God aanbidden! Wij mogen niets of niemand aanbidden behalve God. Wij aanbidden God in overeenstemming met Zijn woord, òf wij aanbidden de satan. Er is geen middenweg. (Mattheüs 4:10)

Bron : Roy Davison

Bijbelteksten
Daniel  7  : 23  (C)
Hij zei: Dat vierde dier duidt op een vierde koninkrijk dat op aarde zal komen, anders dan alle andere koninkrijken, en dat de hele aarde zal verslinden, vertrappen en vermorzelen. (NBG-vertaling)

De satan wil ons ook verleiden om hem te aanbidden. Sommige mensen aanbidden de satan rechtstreeks. Immorele daden komen in hun rituelen gewoonlijk voor, dikwijls spotten zij openlijk met Christus, en soms worden kinderen verminkt en vermoord bij satanische rituelen. Hoewel er weinigen zijn die de satan rechtstreeks aanbidden, zijn er miljoenen die de satan onrechtstreeks aanbidden. Johannes spreekt hierover in het boek Openbaring. Ter verduidelijking: de draak stelt de duivel voor en beesten stellen wereldheersers voor.
Mattheus  4  : 8  t/m 10  (C)
Wederom nam Hem de duivel mede op een zeer hogen berg, en toonde Hem al de koninkrijken der wereld, en hun heerlijkheid; En zeide tot Hem: Al deze dingen zal ik U geven, indien Gij, nedervallende, mij zult aanbidden. Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven: Den Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen. (Statenvertaling)

Satan probeerde Jezus te overhalen om hem te aanbidden. De satan wil ons ook verleiden om hem te aanbidden. Sommige mensen aanbidden de satan rechtstreeks. Immorele daden komen in hun rituelen gewoonlijk voor, dikwijls spotten zij openlijk met Christus, en soms worden kinderen verminkt en vermoord bij satanische rituelen. Hoewel er weinigen zijn die de satan rechtstreeks aanbidden, zijn er miljoenen die de satan onrechtstreeks aanbidden.
Mattheus  6  : 24  (C)
Niemand kan twee heren dienen, want hij zal de ene haten en de andere liefhebben, zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen en Mammon. (NBG-vertaling)

Geld mogen wij niet aanbidden. Mammon is de god van het geld. Velen zijn er die geld aanbidden zonder dat ze het zo grif toegeven. Mammon is een populaire god in onze maatschappij. Rijkdom mogen wij niet aanbidden.
Mattheus  16  : 18
En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra (= rots) zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk (= hel) zullen haar niet overweldigen. (NBG-vertaling)

Wij moeten bij de gemeente horen die Jezus heeft gebouwd, die zelfs van de poorten van het dodenrijk niets te vrezen heeft. (In het Grieks is er een woordspel tussen het woord petra, steen of rotsblok)
Mattheus  20  : 25  t/m 26
Jezus riep hen bij zich en zei: Jullie weten dat heersers hun volken onderdrukken en dat leiders hun macht misbruiken. Zo zal het bij jullie niet mogen gaan. Wie van jullie de belangrijkste wil zijn, zal de anderen moeten dienen. (NBV-vertaling)

Toen twee van de discipelen van Jezus politieke macht in Gods koninkrijk wilden hebben, zei Jezus dat zij niet zoals regeerders van de volken heerschappij voeren en macht uitoefenen en dat zij zo niet moeten doen. In de gemeente van Christus is er dus niemand die heerschappij over zijn geloofsgenoten voert.
Johannes  4  : 22
Jullie weten niet wat je vereert, maar wij weten dat wel; de redding komt immers van de Joden. (HSV-vertaling)

God zond zijn Woord in de Persoon van de Verlosser, van Jezus Messias naar de aarde. We mogen nooit vergeten dat de Verlosser uit Israël, uit Sion is voortgekomen. Jezus zei dan ook tegen de Samaritaanse vrouw: "Het heil is uit de Joden".

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld
Johannes  4  : 24
God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten [Hem] aanbidden in geest en waarheid. (Statenvertaling)

Volgelingen van Christus oefenen geen macht uit over elkaar. Wij moeten God in Geest en in waarheid aanbidden.
Handelingen  10  : 25  t/m 26  (C)
Toen Petrus het huis wilde binnengaan, kwam Cornelius hem tegemoet, en hij wierp zich eerbiedig voor zijn voeten ter aarde. Maar Petrus hielp hem overeind en zei: Sta op. Ik ben ook maar een mens. (NBV-vertaling)

Mensen mogen wij niet aanbidden. Petrus stond niet toe dat mensen voor hem zouden knielen. Petrus heeft zich niet verhoogd. Hij zat niet op een verheven troon als plaatsvervanger van Christus om eer te ontvangen die alleen God toekomt. Dit bewijst dat de paus geen opvolger van Petrus is. Het vereren van 'heiligen' is ook een vorm van mensenaanbidding. Godsdienstige leiders, politieke leiders, sportsmensen en popsterren worden ook door sommigen aanbeden.

Bron : Roy Davison
Romeinen  1  : 19  t/m 25  (C)
Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn, want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en de dank gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd. Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren. Daarom heeft God hen in hun lage begeerten uitgeleverd aan zedeloosheid, waarmee ze hun lichaam onteren. Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen. (NBV-vertaling)

In de bijbel heet occultisme vaak ‘afgoderij’. Dit bijbelgedeelte laat zien dat die afgoderij steeds voortkomt uit een door trots en misleiding verziekte geest; die geest verkiest duistere praktijken boven God, aanbidt de schepping in plaats van de Schepper, en vervalt in lichamelijke onreinheid in plaats van het ‘goddelijke’ te vinden. Deze vier zaken zijn nog steeds kenmerkend voor het occulte.
(Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van de Kamp, blz.)

Beelden of iconen mogen wij niet aanbidden. Het vereren van beelden is het aanbidden van boze geesten. Wanneer heidenen, Katholieken, of leden van Orthodoxe of Koptische kerken beelden of iconen vereren, zijn zij eigenlijk, volgens het woord van God, boze geesten aan het aanbidden.
(Bron : Roy Davison)
Romeinen  13  : 1
Ieder mens moet zich onderwerpen aan de overheden, die boven hem staan. Want er is geen overheid dan door God en die er zijn, zijn door God gesteld. (NBG-vertaling)

Wij mogen uitsluitend God aanbidden. Hoewel wij aan gezagsdragers de gepaste eerbied tonen, mogen wij geen politieke systemen verheerlijken, of ze nu wereldse of godsdienstige instellingen zijn, want het is net door zulke organisaties dat de satan iedereen overhaalt om hem te aanbidden, uitgenomen wie in het boek des levens staat.
1 Korinthiers  10  : 14  19, 20 (C)
Om deze reden moet u, geliefde broeders en zusters, u verre houden van afgodendienst. Wat wil ik met dit alles zeggen? Dat offervlees een bijzondere betekenis heeft? Of dat afgoden echt bestaan? Dat niet, maar wel dat heidenen aan demonen offeren en niet aan God, en ik wil niet dat u één wordt met demonen. (NBV-vertaling)

Beelden of iconen mogen wij niet aanbidden. Het vereren van beelden is het aanbidden van boze geesten. Wanneer heidenen, Katholieken, of leden van Orthodoxe of Koptische kerken beelden of iconen vereren, zijn zij eigenlijk, volgens het woord van God, boze geesten aan het aanbidden.

Bron : Roy Davison
1 Korinthiers  12  : 27
Welnu, u bent het lichaam van Christus en ieder van u maakt daar deel van uit. (NBV-vertaling)

Wij moeten leden zijn van het lichaam van Christus.
Kolossensen  2  : 18  (C)
Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in wat hij niet gezien heeft of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. (NBV-vertaling)

Engelen mogen wij niet aanbidden!
1 Johannes  5  : 19  (C)
We weten dat wij uit God voortkomen, terwijl de hele wereld in de macht is van hem die het kwaad zelf is. (NBV-vertaling)

Sommige mensen aanbidden de satan rechtstreeks. Immorele daden komen in hun rituelen gewoonlijk voor, dikwijls spotten zij openlijk met Christus, en soms worden kinderen verminkt en vermoord bij satanische rituelen. Hoewel er weinigen zijn die de satan rechtstreeks aanbidden, zijn er miljoenen die de satan onrechtstreeks aanbidden.
Openbaring  9  : 20  (C)
En wie van de mensen overgebleven waren, die niet gedood waren door deze plagen, bekeerden zich toch niet van de werken hunner handen, om de boze geesten niet (meer) te aanbidden en de gouden, zilveren, koperen, stenen en houten afgoden, die niet kunnen zien, noch horen of gaan; (NBG-vertaling)

Beelden of iconen mogen wij niet aanbidden. Het vereren van beelden is het aanbidden van boze geesten. Wanneer heidenen, Katholieken, of leden van Orthodoxe of Koptische kerken beelden of iconen vereren, zijn zij eigenlijk, volgens het woord van God, boze geesten aan het aanbidden.

Bron : Roy Davison
Openbaring  12  : 9  (C)
En de grote draak werd (op de aarde) geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de gehele wereld verleidt; hij werd op de aarde geworpen en zijn engelen met hem. (NBG-vertaling)

De satan wil ons ook verleiden om hem te aanbidden. Sommige mensen aanbidden de satan rechtstreeks. Immorele daden komen in hun rituelen gewoonlijk voor, dikwijls spotten zij openlijk met Christus, en soms worden kinderen verminkt en vermoord bij satanische rituelen. Hoewel er weinigen zijn die de satan rechtstreeks aanbidden, zijn er miljoenen die de satan onrechtstreeks aanbidden. Johannes spreekt hierover in het boek Openbaring. Ter verduidelijking: de draak stelt de duivel voor (Openbaring 12:9)en beesten stellen wereldheersers voor (Daniël 7:23, Openbaring 13:1 t/m 4).
Openbaring  13  : 1  t/m 4  (C)
En ik zag uit de zee een beest opkomen met tien horens en zeven koppen; en op zijn horens tien kronen en op zijn koppen namen van godslastering. En het beest, dat ik zag, was een luipaard gelijk, en zijn poten als van een beer en zijn muil als de muil van een leeuw. En de draak gaf hem zijn kracht en zijn troon en grote macht. En (ik zag) een van zijn koppen als ten dode gewond, en zijn dodelijke wond genas; en de gehele aarde ging het beest met verbazing achterna, en zij aanbaden de draak, omdat hij aan het beest de macht gegeven had, en zij aanbaden het beest, zeggende: Wie is aan het beest gelijk? en: Wie kan er oorlog tegen voeren? (NBG-vertaling)

De satan wil ons ook verleiden om hem te aanbidden. Sommige mensen aanbidden de satan rechtstreeks. Immorele daden komen in hun rituelen gewoonlijk voor, dikwijls spotten zij openlijk met Christus, en soms worden kinderen verminkt en vermoord bij satanische rituelen. Hoewel er weinigen zijn die de satan rechtstreeks aanbidden, zijn er miljoenen die de satan onrechtstreeks aanbidden. Johannes spreekt hierover in het boek Openbaring. Ter verduidelijking: de draak stelt de duivel voor en beesten stellen wereldheersers voor.


Openbaring  13  : 5  t/m 8  (C)
En hem werd een mond gegeven, die grote woorden en godslasteringen spreekt; en hem werd macht gegeven dit tweenveertig maanden lang te doen. En (het beest) opende zijn mond tot lasteringen tegen God, om zijn naam te lasteren en zijn tent en hen, die in de hemel wonen. En hem werd gegeven om tegen de heiligen oorlog te voeren en hen te overwinnen; en hem werd macht gegeven over elke stam en natie en taal en volk. En allen, die op de aarde wonen, zullen het (beest) aanbidden, ieder, wiens naam niet geschreven is in het boek des levens van het Lam, dat geslacht is, sedert de grondlegging der wereld. (NBG-vertaling)

Via leiders, heersers, regeringen en organisaties, haalt satan de mensen over om hem te aanbidden. Let op dat iedereen op aarde God of satan aanbidt (via het beest). Er is geen middenweg. Zij zullen grote woorden spreken en god lasteren en zij zullen dit 42 maanden lang doen. En iedereen, wiens naam niet in het boek des levens geschreven staat, zal hen aanbidden.
Openbaring  13  : 11  t/m 12  (C)
En ik zag een ander beest opkomen uit de aarde en het had twee horens als die van het Lam, en het sprak als de draak. En het oefent al de macht van het eerste beest voor diens ogen uit. En het bewerkt, dat de aarde en zij, die daarop wonen, het eerste beest zullen aanbidden, welks dodelijke wond genezen was. (NBG-vertaling)

Via leiders, heersers, regeringen en organisaties, haalt satan de mensen over om hem te aanbidden. Let op dat iedereen op aarde God of satan aanbidt (via het beest). Er is geen middenweg. Het eerste beest heeft een metgezel. Dit is een godsdienstig beest. Hij lijkt op Christus, maar hij spreekt als de duivel. Later wordt hij 'de valse profeet' genoemd.
Openbaring  13  : 13  t/m 15
Het verrichtte indrukwekkende tekenen, het liet voor de ogen van de mensen zelfs vuur uit de hemel neerdalen op de aarde. Het wist de mensen die op aarde leven te misleiden door de tekenen die het voor de ogen van het eerste beest kon verrichten. Het droeg hun op een beeld te maken voor het beest dat ondanks zijn steekwond toch leefde. Het kreeg de macht om dat beeld leven in te blazen, zodat het beeld van het beest ook kon spreken en ervoor kon zorgen dat iedereen die het beeld niet aanbad, gedood zou worden. Verder liet het bij alle mensen, jong en oud, rijk en arm, slaaf en vrije, een merkteken zetten op hun rechterhand of op hun voorhoofd. Alleen mensen met dat teken dat wil zeggen de naam van het beest of het getal van die naam konden iets kopen of verkopen. Hier komt het aan op wijsheid. Laat ieder die inzicht heeft het getal van het beest ontcijferen; er wordt een mens mee aangeduid. Het getal is 666. (NBV-vertaling)

De valse profeet zal indrukwekkende tekenen verrichten. Hij kan zelfs vuur uit de hemel laten neerdalen op de aarde. Hij verleidt daardoor veel mensen. Hij geeft hun de opdracht een beeld te maken voor de duivel en dit beeld krijgt de macht om te spreken. Dit beeld zal ervoor zorgen, dat iedereen die het beeld niet aanbidt, gedood zal worden. Verder zal de valse profeet bij alle mensen, jong en oud, rijk en arm, slaaf en vrije een merkteken zetten op hun rechterhand of op hun voorhoofd. Alleen mensen met dat tekenen kunnen iets kopen of verkopen. Hier komt het aan op wijsheid. Ontcijfer het getal van de duivel. Er wordt een mens mee aangeduid en het getal is: 666.
Openbaring  16  : 13  t/m 14  (C)
Toen zag ik dat uit de bek van de draak, uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten tevoorschijn kwamen in de vorm van kikkers. Dat zijn demonische geesten die tekenen verrichten en eropuit gaan om alle koningen op aarde bijeen te brengen voor de strijd op de grote dag van de almachtige God. (NBV-vertaling)

Via leiders, heersers, regeringen en organisaties, haalt satan de mensen over om hem te aanbidden. Let op dat iedereen op aarde of God of satan aanbidt (via het beest). Er is geen middenweg. Het eerste beest heeft een metgezel. Dit is een godsdienstig beest. Hij lijkt op Christus, maar hij spreekt als de duivel. In deze tekst wordt hij 'de valse profeet' genoemd. Uit de mond van de 'valse profeet' zullen drie onreine geesten tevoorschijn komen in de vorm van kikkers. Zij zullen tekenen doen en eropuit gaan om alle koningen op aarde bijeen te brengen voor de strijd op de grote dag van de almachtige God.
Openbaring  19  : 10  (C)
En ik wierp mij neder voor zijn voeten om hem te aanbidden, maar hij zeide tot mij: Doe dit niet! Ik ben een mededienstknecht van u en uw broederen, die het getuigenis van Jezus hebben; aanbid God! Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie. (NBG-vertaling)

Engelen mogen wij niet aanbidden!
Openbaring  20  : 10
En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid. (NBV-vertaling)

Maar God heeft het laatste woord. De duivel zal bij het beest en de valse profeet voor altijd in de hel worden gegooid.
Openbaring  22  : 8  t/m 9  (C)
En ik, Johannes, ben het die deze dingen hoorde en zag. En toen ik ze gehoord en gezien had, wierp ik mij neder voor de voeten van de engel, die ze mij toonde, om te aanbidden. Maar hij zeide tot mij: Doe dat niet! Ik ben een mededienstknecht van u en van uw broederen, de profeten, en van hen, die de woorden van dit boek bewaren; aanbid God! (NBG-vertaling)

Engelen mogen wij niet aanbidden!

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009