hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Tong/mond

Categorie
Lichaam

Toelichting

De kracht van woorden

Woorden zijn verbindingen

Woorden hebben het vermogen bruggen te bouwen, kloven te overbruggen en afstanden tussen u en anderen in te korten. Maar woorden verbinden u niet alleen met mensen. Woorden verbinden u ook met God. Er is iets scheppends en krachtigs in ons spreken. Daarom is het zo belangrijk dat wij onze tong leren bedwingen. Het is een geladen wapen dat de kracht heeft leven of dood te brengen in onze relaties, levens en toekomst.

 

Verbinding met God door lofprijzing

Psalm 100 leert ons duidelijk hoe wij tot God moeten naderen. Er wordt ons verteld dat we met gejubel voor Zijn aangezicht moeten komen. Zijn poorten met een loflied en Zijn voorhoven met lofgezang moeten binnengaan. Jubelen, lofprijzen en zingen: al deze handelingen worden met woorden tot uitdrukking gebracht. Satan wil niet dat u met uw stem God de lof toebrengt, want hij weet dat dit soort woorden u op eerbiedige wijze met God verbindt. De simpele waarheid is dat alleen dankbare mensen de volle glorie en vreugde van Gods tegenwoordigheid ervaren.

 

Verbinding met God door gebed

Elk eenvoudig gebed dat met een oprecht hart gebeden wordt, verbindt u met God. Weet u waarom God wil dat wij dag en nacht bidden: altijd en zonder ophouden? Omdat Hij weet dat wij dan in verbinding met Hem blijven. Door lofprijs en gebed is het mogelijk om heel de dag op Hem aangesloten te zijn!

 

Hoe wordt een mens gered (met God verbonden)?

Hij loopt over de brug van de uitgesproken belijdenis van onze Heer Jezus Christus. Hij gelooft met zijn hart en belijdt met zijn mond dat Jezus Christus onze Redder en Heer is. Op deze manier gaat hij van het natuurlijke naar het geestelijke, van dood naar leven, van hel naar hemel. De woorden die uit onze mond komen, zijn een rechtstreekse indicatie van wat er in ons hart leeft.

 

IJdele woorden

Woorden hebben dermate waarde dat God ieder enkel woord opneemt voor de eeuwigheid (Mattheüs 12:36-37). Ieder woord wat u spreekt, wordt geregistreerd. Maar als wij onze zonden belijden, de zonden van de mond inbegrepen, worden we door Gods genade gereinigd en worden de zonden verwijderd en niet meer herinnerd (Psalm 103:3 en 12; 1 Johannes 1:9)

 

Uw verbinding met mensen

Woorden verbinden ons niet alleen met God, maar op zeer belangrijke wijze ook met mensen. Woorden bouwen bruggen naar vreemdelingen en houden bestaande relaties levendig. Wat wij zeggen, of dat nu iets positiefs of negatiefs is, bepaalt het karakter en de kwaliteit van deze relaties. Woorden zijn het middel om met elkaar in verbinding te blijven. Dit is nergens anders zo waar of belangrijk dan in het huwelijk. (Spreuken 18:20-22)

 

Ik gebruik het huwelijk om de verbindende macht van woorden aan te tonen, maar deze principes gelden ook voor elke andere relatie. Uw woorden kunnen leven of dood brengen bij ieder die u kent. Denk terug aan uw verleden. Is er een verbroken relatie? Als u zich afvraagt hoe die verbroken is, ziet u mogelijk dat woorden een sleutelrol in de ontbinding hadden. Het goede nieuws is dat hetzelfde instrument (woorden) dat de relatie verbrak, de relatie ook kan herstellen. Als u iets gezegd hebt dat iemand pijn heeft gedaan, kan de breuk geheeld worden door iets anders te zeggen, namelijk: “Het spijt me. Ik zat fout. Vergeef me alsjeblieft.”

Tussen haakjes, deze woorden zijn de meest krachtige en indrukwekkende woorden die een kind zijn vader ooit kan horen zeggen. Om de een of andere reden denken veel mannen dat het dom of wat zwak is om “Het spijt me” tegen hun kinderen te zetten. Ze zijn bang dat ze op de een of andere manier hun leidinggevende positie en autoriteit ondergraven als ze hun excuses aanbieden. Geloof me, dat is niet het geval. Integendeel, het is het beste dat u ooit kunt doen bij een verwijdering tussen u en uw kinderen.

 

Deze woorden van bekentenis zijn ook de manier om weer met God in verbinding te komen. Wanneer u door ongehoorzaamheid of onachtzaamheid van God gescheiden bent, gebruik dan gewoon de verbindende kracht van woorden om herstel te verkrijgen. (1 Johannes 1:9)

 

Verhoog het niveau van uw woorden

Gedurende een periode van jaren heb ik ontdekt dat steeds wanneer ik het niveau van mijn woorden verhoog, het in mijn leven beter gaat. Ik ben een betere echtgenoot, vader en vriend. Hetzelfde geldt ook voor u. Als u het niveau verhoogt van de woorden die u tegen anderen spreekt, zal uw huwelijk beter worden. Uw kinderen zullen het beter doen. Uw omstandigheden zullen veranderen.

 

Kan ik vrijuit spreken?

We ontdekten dat de Schrift zegt dat woorden enorm veel waarde en vermogen bezitten. Jezus Zelf waarschuwt ernstig voor ijdele woorden (Mattheüs 12:36). Er zijn drie leugens over woorden, waarvan de satan hoopt dat iedere christen die zal gaan geloven.

 

Leugen 1 : U hebt het recht op vrijheid van meningsuiting

Het eerste amendement van de grondwet garandeert iedere inwoner van de Verenigde Staten en Nederland het recht op vrijheid van meningsuiting (net zo goed als het recht op samenkomsten, vrijheid van religie en persvrijheid). En ik ben blij dat het zo is. Ik ben enorm dankbaar dat ik geboren ben in een land waar de regering mij niet kan opleggen wat ik wel en niet mag zeggen. Deze vrijheden zijn tegen een hoge prijs verworven en verdedigd.

Maar ik zeg u: U heeft niet het recht om te zeggen wat u maar wilt. Wij leven niet alleen onder de wetten van welk land dan ook waarin we wonen, maar we zijn ook onderworpen aan de geestelijke wetten: de onveranderlijke principes die God in de structuur van de schepping heeft verweven. Ieder christen heeft een dubbel burgerschap. Naast ons burgerschap van het land waarin wij wonen, zijn wij ook burgers van het hemels Koninkrijk. Volgens de wetten van dit Koninkrijk, bestaat er niet zoiets als recht op vrije meningsuiting. Woorden zijn van groot belang. Ze hebben geestelijk gewicht. Je kunt niet domweg zeggen wat je maar wilt. Gelovig of niet gelovig, u zult verantwoordelijk gehouden worden voor ieder woord dat u zegt.

 

Leugen 2 : Als je 'geintje'zegt, telt het niet

 

“Hé, ik maakte maar een geintje!”

“Wat mankeert jou? Kun je niet tegen een geintje?”

“Hé, het was maar een grapje. Waar is je gevoel voor humor?”

“Tjonge, wat ben jij snel op je teentjes getrapt.”

Dit zijn meestal opmerkingen van mensen die de scherpe randjes minder scherp proberen te maken als ze iets gemeens, ongevoeligs, manipulerends of beledigends hebben gezegd. Onvoorzichtige en valse woorden gebruiken en dan een beroep doen op de “Ik-maakte-maar-een-geintje” verdediging, is als het gooien van roodgloeiend ijzer en het afschieten van dodelijke pijlen naar elkaar!

Pijnlijke woorden doorboren mensen en treffen hen diep in hun ziel. Daar kunt u zich niet van afmaken door te zeggen dat u maar een geintje maakte. Wij moeten de leugen, dat wij maar kunnen zeggen wat we willen zolang we daarna de ‘het-was-maar-een-geintje verdediging aanvoeren, volkomen verwerpen.

 

Leugen 3 : Als uw woorden vergeten zijn, is hun invloed verdwenen

Het is voor satan erg gemakkelijk om ons aan te praten dat de invloed van onze woorden verdwenen is zodra de woorden zijn vergeten: dat die vergeten woorden dan geen effect meer op hem of haar hebben. Deze gedachte is een van de meest wijd en zijd verspreide leugens over woorden. Woorden weergalmen in eeuwigheid en hebben een aanhoudende echo. Jezus zei dat u en ik rekenschap moeten afleggen van de woorden die we spreken. Satan, de vader van de leugens, vertelt ons het tegenovergestelde, dat woorden verdampen. Dat ze in de lucht verdwijnen en in het niets oplossen.

Heeft u ooit gedachteloos en onzorgvuldig een opmerking gemaakt en u daarna verbaasd over de schade die hij veroorzaakt heeft? Het gebeurt o zo snel. Ons gezin, werkplek en kerk zijn kurkdroge, licht ontvlambare bossen die snel in brand gezet kunnen worden.

 

Bron : "De kracht van woorden" van Robert Morris


Bijbelteksten
Psalmen  52  : 4
Gij zint op verderf, uw tong is als een scherpgeslepen scheermes, gij, die bedrog pleegt. (NBG-vertaling)

U bedenkt allerlei kwaad; uw tong is zo scherp als een scheermes.
Psalmen  140  : 12
Een man van kwade tong zal op de aarde niet bevestigd worden; een boos man des gewelds, dien zal men jagen, totdat hij geheel verdreven is. (Statenvertaling)

De roddelaar heeft geen recht van leven in dit land en ik hoop dat het ongeluk de misdadiger inhaalt.
Spreuken  15  : 28
"Het hart des rechtvaardigen bedenkt zich, om te antwoorden; maar de mond der goddelozen zal overvloediglijk kwade dingen uitstorten." (Statenvertaling)
Spreuken  17  : 20
"Wie verdraaid is van hart, zal het goede niet vinden; en die verkeerd is met zijn tong, zal in het kwaad vallen." (Statenvertaling)
Spreuken  18  : 21
"Dood en leven zijn in het geweld der tong; en een ieder, die ze liefheeft, zal haar vrucht eten." (Statenvertaling)

Dood en leven zijn in de macht der tong, wie aan haar toegeeft, zal haar vrucht eten.
Spreuken  28  : 23
Wie een ander vermaant, zal later meer dank oogsten dan wie vleit met gladde tong. (NBG-vertaling)

Wie een ander terechtwijst, zal uiteindelijk waardering krijgen, meer dan iemand die een ander vleit. (NBV-vertaling)

Wie wordt berispt, zal merken dat hem dat goed doet, en dat het beter is dan wanneer hij naar de mond wordt gepraat.
Jesaja  49  : 1  t/m 3
Eilanden, hoor mij aan, verre volken, luister aandachtig. Al in de schoot van mijn moeder heeft de HEER mij geroepen, nog voor ze mij baarde noemde hij mijn naam. Mijn tong maakte hij scherp als een zwaard, hij hield me verborgen in de schaduw van zijn hand; hij maakte me tot een puntige pijl, hij stak me weg in zijn pijlkoker. Hij heeft me gezegd: ‘Mijn dienaar ben jij. In jou, Israël, toon ik mijn luister.’ (NBV-vertaling)

Jesaja profeteerde hoe het leven van Jezus was voorbestemd.
1 Korinthiers  13  : 1
Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak, maar had de liefde niet, ik ware schallend koper of een rinkelende cimbaal. (NBG-vertaling)


Efeziers  4  : 29
Geen liederlijk woord (= vuile taal) kome uit uw mond, maar als gij een goed (woord) hebt, tot opbouw, waar dit nuttig is, opdat zij, die het horen, genade ontvangen. (NBG-vertaling).

Laat geen vuile taal over uw lippen komen, maar alleen goede en waar nodig opbouwende woorden, die goeddoen aan wie ze hoort.(NBV-vertaling)
Efeziers  5  : 3  t/m 4

Maar ontucht en alle onreinheid of hebzucht, laten die onder u beslist  niet genoemd worden, zoals het heiligen past, en evenmin oneerbaarheid, dwaze praat en lichtzinnige taal, die onbehoorlijk zijn, maar veelmeer past dankzegging. (HSV-vertaling)


2 Thessalonicensen  2  : 7  t/m 12
Hoewel in het verborgene de wetteloosheid nu al werkzaam is, moet eerst degene die hem tegenhoudt verdwijnen. Pas dan verschijnt hij en dan zal de Heer Jezus hem doden met de adem van Zijn mond en vernietigen door de aanblik van Zijn komst. De komst van de wetteloze mens is het werk van satan en gaat gepaard met groot machtsvertoon en valse tekenen en wonderen, en allen die verloren zullen gaan, zal hij met zijn kwaadaardigheid verleiden. Want ze hebben de liefde voor de waarheid, die hen had kunnen redden, niet aanvaard. Daarom treft God hen met verblinding, zodat ze dwalen en de leugen geloven. Zo zal iedereen die de waarheid niet gelooft maar behagen schept in onrecht, worden veroordeeld. (NBV-vertaling)

We moeten de waarheid liefhebben, anders worden we bedrogen. We moeten de liefde tot de waarheid aanvaarden, om weerstand te kunnen bieden tegen de vernuftige aanvallen van de handlangers van de satan.
Jakobus  3  : 3  t/m 5
Paarden doen we een bit in de mond om ze te laten gehoorzamen, en zo kunnen we hun hele lijf sturen. En kijk eens hoe reusachtige schepen, voortgestuwd door hevige wind, met een klein roer in de richting worden gestuurd die de stuurman bepaalt. Zo is ook de tong een klein orgaan, maar wat een grootspraak kan hij voortbrengen! (NBV-vertalng)

Net als het bit van een paard en het roer van een schip, is ook de tong een klein ding, maar wat kan het veel kwaad doen.
Jakobus  3  : 5  t/m 6
"Zo is ook de tong een klein orgaan, maar wat een grootspraak kan hij voortbrengen! Bedenk eens hoe een kleine vlam een enorme bosbrand veroorzaakt. Onze tong is net zo’n vlam: een wereld van onrecht, die onze lichaamsdelen in brand steekt. Want hij besmet het hele lichaam, hij steekt het rad van het leven in brand, met vuur uit de Gehenna."
Jakobus  3  : 7  t/m 8
"De mens heeft alle mogelijke soorten dieren weten te temmen, wilde dieren, vogels, kruipende dieren en zeedieren, maar er is geen mens die de tong kan temmen, dat onberekenbare kwaad, vol dodelijk venijn."
Jakobus  3  : 9  t/m 10
"Met onze tong zegenen we onze Heer en Vader, en we vervloeken er mensen mee die God heeft geschapen als zijn evenbeeld. Uit dezelfde mond klinkt zegen en vervloeking. Dat kan toch niet goed zijn, broeders en zusters?"
1 Johannes  3  : 18
Kinderen, we moeten niet liefhebben met de mond, met woorden, maar waarachtig, met daden. (NBV-vertaling)

Wij moeten echt van elkaar houden en het uit onze daden laten blijken.
Openbaring  13  : 5  t/m 8  (C)
En hem werd een mond gegeven, die grote woorden en godslasteringen spreekt; en hem werd macht gegeven dit tweenveertig maanden lang te doen. En (het beest) opende zijn mond tot lasteringen tegen God, om zijn naam te lasteren en zijn tent en hen, die in de hemel wonen. En hem werd gegeven om tegen de heiligen oorlog te voeren en hen te overwinnen; en hem werd macht gegeven over elke stam en natie en taal en volk. En allen, die op de aarde wonen, zullen het (beest) aanbidden, ieder, wiens naam niet geschreven is in het boek des levens van het Lam, dat geslacht is, sedert de grondlegging der wereld. (NBG-vertaling)

Via leiders, heersers, regeringen en organisaties, haalt satan de mensen over om hem te aanbidden. Let op dat iedereen op aarde f God f satan aanbidt (via het beest). Er is geen middenweg. Zij zullen grote woorden spreken en god lasteren en zij zullen dit 42 maanden lang doen. En iedereen, wiens naam niet in het boek des levens geschreven staat, zal hen aanbidden.
Openbaring  16  : 13  t/m 14
En ik zag uit de bek van de draak en uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten komen, als kikvorsen; want het zijn geesten van duivelen, die tekenen doen, welke uitgaan naar de koningen der gehele wereld, om hen te verzamelen tot de oorlog op de grote dag van de almachtige God. (NBG-vertaling)

Toen zag ik dat uit de bek van de draak, uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten tevoorschijn kwamen in de vorm van kikkers. Dat zijn demonische geesten die tekenen verrichten en eropuit gaan om alle koningen op aarde bijeen te brengen voor de strijd op de grote dag van de almachtige God. (NBV-vertaling)

Zoals er valse christussen zijn, zijn er ook valse apostelen. Een apostel is iemand die gezonden is, een gezant. Een valse apostel is iemand die valselijk beweert dat hij door God gezonden is. We worden ook voor valse profeten gewaarschuwd. Een profeet was iemand die sprak door goddelijke inspiratie. Een valse profeet is iemand die valselijk beweert dat God door hem een boodschap heeft gegeven. Valse apostelen en valse profeten staan in dienst van satan.
Openbaring  16  : 13  t/m 14  (C)
Toen zag ik dat uit de bek van de draak, uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten tevoorschijn kwamen in de vorm van kikkers. Dat zijn demonische geesten die tekenen verrichten en eropuit gaan om alle koningen op aarde bijeen te brengen voor de strijd op de grote dag van de almachtige God. (NBV-vertaling)

Via leiders, heersers, regeringen en organisaties, haalt satan de mensen over om hem te aanbidden. Let op dat iedereen op aarde of God of satan aanbidt (via het beest). Er is geen middenweg. Het eerste beest heeft een metgezel. Dit is een godsdienstig beest. Hij lijkt op Christus, maar hij spreekt als de duivel. In deze tekst wordt hij 'de valse profeet' genoemd. Uit de mond van de 'valse profeet' zullen drie onreine geesten tevoorschijn komen in de vorm van kikkers. Zij zullen tekenen doen en eropuit gaan om alle koningen op aarde bijeen te brengen voor de strijd op de grote dag van de almachtige God.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009