hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Katholieken en Protestanten (De uiterlijke verschillen tussen RK en PROT)

Categorie
Kerkgenootschappen
OP ZOEK NAAR GOD
Kerk

Toelichting
Hebben de protestanten dezelfde bijbel als de rooms-katholieken?
Het antwoord hierop is ja en nee. Alle bijbelboeken die de protestanten in hun bijbel hebben staan (66 stuks), staan ook in de bijbel die de rooms-katholieke kerk gebruikt (canonieke boeken). Als de teksten in het Nederlands niet letterlijk overeenkomen, wordt dat veroorzaakt doordat de protestanten en de katholieken verschillende vertalingen gebruiken. De Nieuwe Bijbelvertaling (NBV), die begin 21ste eeuw verscheen, is een gezamenlijk project van Protestanten en Katholieken.

Rooms-katholieken hebben naast die 66 boeken nog eens 8 extra boeken opgenomen (deutero-canonieke boeken). De protestanten kennen die boeken natuurlijk ook wel, maar vinden die niet van hetzelfde niveau als de èchte bijbelboeken. Zij noemen die boeken dan ook: Apocriefe boeken. Zij laten die weg in hun bijbeluitgaven.

Waarom bidden protestanten niet tot Maria?
Omdat Maria "God" niet is en ook niet goddelijk. De bijbelse boodschap stelt zeer nadrukkelijk dat enkel God aanbeden mag worden. Deze afwijzing van de aanbidding van Maria betekent echter niet dat wij Maria niet hoogachten. Dat doen de meeste protestanten zeker. Eigenlijk is de protestantse kerk daarmee helemaal in lijn met de oud-christelijke kerk van de eerste eeuwen, die ook nadrukkelijk bepaalde dat Maria wel venerabilis (eerbiedwaardig) is maar niet adorabilis (aanbidwaardig).

Hoeveel sacramenten hebben de protestanten en waarom?
De protestanten kennen twee sacramenten op grond van de bijbel. In de evangeliën wordt nadrukkelijk aan de volgelingen van Jezus de opdracht gegeven om "te dopen" in Zijn naam en om "brood en wijn" tot zijn gedachtenis te gebruiken. Hier vinden de protestanten de legitimatie voor de twee kerkelijke handelingen (doop en tafelviering), die wij sacramenten zijn gaan noemen.

Hebben protestanten ook heiligen?
De protestantse kerk gelooft met de kerk van alle eeuwen in de "gemeenschap der heiligen", maar zij verstaat dat niet zoals de Rooms-Katholieke kerk dat eeuwenlang heeft gepredikt, namelijk in de zin dat er daarboven overleden mensen zijn, die door hun extreem vrome en godsdienstige levensloop, het recht hebben om voor ons bij God tussenbeide te komen om bepaalde zaken te regelen, laat staan dat de paus hier beneden kan beoordelen of iemand daar dan wel of niet voor in aanmerking zou komen. Dit vinden de protestanten godslasterlijk.

Heilig volgens de bijbel betekent niet: bijzonder vroom, maar door God apart gezet. Zo wordt in de bijbel gesproken over Israël als een "heilig" volk. Ook de christelijke geloofsgemeenschappen worden door de apostel Paulus aangesproken met "heiligen". Dat betekent dat zij door God "apart gezet" zijn om Hem present te stellen op aarde. Voorbeeldige en inspirerende mensen zijn er gelukkig in overvloed, ook onder de "heiligen". Die houden wij dan ook in ere, maar aanbidden wij zeker niet.

Geen beelden in protestantse kerken
In kerken, die zijn voortgekomen uit de reformatie van Calvijn, zijn geen beelden. Calvijn hanteerde strenge regels bij de hervorming van de liturgie en het kerkinterieur. Hij zei betreffende de eredienst: "Alleen datgene wat de bijbel ons letterlijk oplegt, dat mogen en moeten wij doen. Al de rest moet uit de liturgie en de gebouwen verwijderd worden (orgels, beelden, altaren, schilderijen etc..)." Dit was een duidelijk reactie tegen de enorme wildgroei die in de late Middeleeuwen was ontstaan en die een kerkgebouw soms meer deed lijken op een religieuze marktplaats dan een "huis van God". Calvinistische kerken (ook wel hervormde of gereformeerde kerken genoemd, waaruit later zijn voortgekomen de meeste vrije kerken: methodisten, baptisten, evangelische kerken en pinkstergemeenten) zijn dan ook meestal kaal en de liturgie is heel sober.

Luther, de eerste reformator, was hierin veel milder. Hij hanteerde de leus: Alles wat de bijbel niet expliciet verbiedt, mag blijven. En volgens Luther verbood de bijbel niet het maken van beelden op zich, maar enkel het aanbidden ervan. Lutherse kerken zijn dan ook rijker versierd dan calvinistische en ook de liturgie is rijker.

Waarom hebben Protestanten geen Jezus aan het kruis (crucifixen)?
Protestanten zijn tegen het afbeelden van "God" en "Jezus". Omdat vroeger aan de crucifix ook magische kracht werd toegeschreven en het als een uitgesproken rooms symbool werd ervaren, hebben de protestanten zich hier tegen gekeerd. In plaats daarvan kozen zij voor een hugenotenkruis of voor een eenvoudig (leeg) kruis. Sommigen zien daarin trouwens ook een correctie op de fixatie van de roomse kerk op de gekruisigde Christus. Immers het Paasfeest suggereert toch dat het "kruis leeg" is en Christus lééft.

Doen protestanten ook hun plechtige communie?
De plechtige communie hoort bij het vormsel en het vormsel is een sacrament, dat de protestanten niet kennen. Er is dan ook geen ritueel rond het 12de levensjaar.

Wel krijgen de meeste protestantse kinderen dan een bijbel (hun eigen bijbel) en gaan ze van dan af naar de 'catechese' om geloofsonderricht te krijgen. Als ze tegen hun 17e, 18e jaar, voldoende kennis hebben van waar het in de bijbel en de kerk nou eigenlijk om gaat, dan worden ze gevraagd 'belijdenis van hun geloof' te doen. In een zondagse eredienst (vaak rond Pasen) spreken zij dan voor de verzamelde geloofsgemeenschap uit, dat zij in 'God geloven' en 'lid willen worden van de kerk'. In veel protestantse kerken mag men ook pas voor het eerst aan het Heilig Avondmaal deelnemen als men z'n geloofsbelijdenis gedaan had.

Wat zijn de regels van goed en kwaad bij het Protestantisme?
De Protestantse kerk baseert zich ook voor de vragen van goed en kwaad op de bijbel. En de 10 geboden (te vinden in Exodus 20 en Deuteronomium 5) zijn heel duidelijk. In het Nieuwe Testament lezen we de samenvatting van alle geboden: God liefhebben en je naaste liefhebben als jezelf... Dat is dus duidelijk.

Dit lijkt heel makkelijk, maar is ook heel moeilijk. Want je kunt je afvragen: wat betekent dat dan precies en concreet in dit of dat geval. En dan moet je dus met elkaar gaan praten, goed nadenken, je verstand gebruiken en altijd maar weer kijken. Als ik nu dit doe, of dat doe, wordt de liefde tot God daarmee gediend en/of wordt mijn naaste daar beter van. Een goede samenvatting is het volgende principe (van Albert Schweitzer): "Bij alles wat ik doe moet ik me laten leiden door het principe dat ik geen schade toebreng aan het leven."

Kennen protestanten Allerheiligen en Allerzielen?
Nee, want beide feestdagen (die uit de Middeleeuwen dateren) zijn gebaseerd op typisch rooms-katholieke opvattingen omtrent hemel, hel en vagevuur. Zo veronderstelt Allerheiligen dat de 'heiligen' voor ons nog een goed woordje zouden kunnen doen (voorspraak). En Allerzielen veronderstelt dat wij nog wat kunnen doen aan het eeuwig lot van onze voorouders. Beide ideeën worden in de protestantse traditie afgewezen.

Beeldvorming van de paus door protestanten
De protestanten hebben geen paus. Voor een protestants is het instituut 'paus' een doorn in het oog en de theologie erachter (opvolger van Petrus, door Jezus zelf aangesteld en dus hoofd van de kerk direct onder Christus) godslasterlijk. Deze zelfde groep is het echter meestal wel eens met de paus in zijn micro-ethische standpunten (abortus, euthanasie).

Opbiechten van zonden aan een priester
Het concept van het opbiechten van zonden aan een priester wordt nergens in de Schrift onderwezen. Ten eerste leert het Nieuwe Testament ons dat er onder het Nieuwe Verbond geen priesters zijn. In plaats daarvan leert het Nieuwe Testament ons dat alle gelovigen priesters zijn. 1 Petrus 2:5-9 beschrijft gelovigen als een 'heilig priesterschap' en een 'koninklijk priesterschap'. Openbaring 1:6 en 5:10 beschrijven gelovigen als een 'koninklijk geslacht van priesters'.

In het Oude Verbond moesten de trouwhartigen God via de priesters benaderen. De priesters waren middelaars tussen het volk en God. De priesters gaven namens de mensen offergaven aan God. Dit is niet meer nodig. Vanwege de offergave van Jezus kunnen we nu God's troon zelf vrijmoedig benaderen (Hebreeën 4:16). Toen Jezus stierf scheurde het voorhangsel in de tempel in tweeën: een symbool voor de vernietiging van de afscheiding tussen God en de mensheid. We kunnen God nu zelf rechtstreeks benaderen zonder van een menselijk middelaar gebruik te hoeven maken. Waarom? Omdat Jezus Christus onze grote Hogepriester is (Hebreeën 4:14-15; 10:21), de enige middelaar tussen ons en God (1 Timoteüs 2:5). Het Nieuwe Testament leert ons dat er oudsten (leiders of opzieners, 1 Timoteüs 3), diaken (1 Timoteüs 3), bisschoppen (Titus 1:6-9) en pastors (Efeziërs 4:11) horen te zijn – maar geen priesters.

Biechten in de RK-kerk
Over het bekennen van zonde wordt gelovigen in 1 Johannes 1:9 verteld dat zij hun zonden aan God moeten opbiechten. God is trouwhartig en rechtvaardig en vergeeft onze zonden wanneer we deze aan Hem opbiechten. Jakobus 5:16 heeft het over het bekennen van onze overtredingen aan elkaar, maar dit is niet hetzelfde als het opbiechten van zonden aan een priester zoals de Rooms-Katholieke Kerk dit onderwijst. Priesters/ kerkleiders worden in de context van Jakobus 5:16 niet genoemd. Bovendien legt Jakobus 5:16 geen verband tussen de vergeving van zonden en het bekennen van zonden aan elkaar.

De Rooms-Katholieke Kerk baseert haar gebruik van het biechten aan een priester vooral op de Katholieke traditie. Katholieken wijzen op Johannes 20:23: Als jullie iemand zijn zonden vergeven, dan zijn ze ook vergeven; als jullie ze niet vergeven, dan blijven ze behouden”. Katholieken beweren dat God in dit vers de apostelen het gezag gaf om zonden te vergeven, en dit gezag zou vervolgens aan de opvolgers van de apostelen zijn doorgegeven, dat wil zeggen de bisschoppen en de priesters van de Rooms-Katholieke Kerk. Maar deze interpretatie kent verschillende problemen:
- Johannes 20:23 noemt nergens dat zonden opgebiecht worden.
- Johannes 20:23 belooft nergens dat het gezag om zonden te vergeven aan de opvolgers van de apostelen zou worden overgedragen, en suggereert dit ook niet. De belofte van Jezus was specifiek tot de apostelen gericht.
- Het Nieuwe Testament stelt zelfs nergens dat de apostelen opvolgers zouden hebben aan wie hun apostolische autoriteit zou worden overgedragen.
Op eenzelfde manier gebruiken Katholieken Matteüs 16:19 en 18:18 (binden en ontbinden) als bewijs voor het gezag van de Katholieke Kerk om zonden te vergeven. De bovengenoemde drie argumenten kunnen ook op deze Schriftteksten worden toegepast.


Bijbelteksten
Jeremia  10  : 2

Zo zegt de HEERE: U mag u de weg van de heidenvolken niet aanleren (vers 2) ........ want de gebruiken van die volken zijn onzinnig:  het is immers een stuk hout, iemand heeft het uit het bos gekapt, vakwerk met de bijl. Met zilver en met goud maken ze het mooi, met spijkers en met hamers  zetten ze het vast, zodat het niet kan wiebelen.  Ze zijn als een vogelverschrikker op een komkommerveld, want spreken kunnen ze niet.  Ze moeten helemaal  gedragen worden, want ze kunnen geen stap verzetten. Wees niet bevreesd voor hen, want  kwaad kunnen ze niet doen, maar ook goeddoen is er bij hen niet bij. (HSV-vertaling)

Dit zegt de HEER: Volg andere volken niet na, ...... De gebruiken van die volken zijn niets waard. Ze hakken een stuk hout in het bos, een ambachtsman bewerkt het met zijn beitel, verfraait het met zilver en goud. Ze spijkeren het vast, dan valt het niet om. Het is net een vogelverschrikker, neergezet in een komkommerveld. Het kan niet spreken en moet worden gedragen, want zelf kan het geen stap verzetten. Heb voor beelden geen ontzag, kwaad doen ze niet, en goed nog minder.’ (NBV-vertaling)

 

 


Mattheus  23  : 9
En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde, want Eén is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is. (NBG-vertaling)

Christus heeft dus verboden om iemand (de Paus, katholieke priesters) vader te noemen.
Handelingen  10  : 25  t/m 26
Toen Petrus het huis wilde binnengaan, kwam Cornelius hem tegemoet, en hij wierp zich eerbiedig voor zijn voeten ter aarde. Maar Petrus hielp hem overeind en zei: Sta op. Ik ben ook maar een mens. (NBV-vertaling)

Mensen mogen wij niet aanbidden. Petrus stond niet toe dat mensen voor hem zouden knielen. Petrus heeft zich niet verhoogd. Hij zat niet op een verheven troon als plaatsvervanger van Christus om eer te ontvangen die alleen God toekomt. Dit bewijst dat de paus geen opvolger van Petrus is. Het vereren van 'heiligen' is ook een vorm van mensenaanbidding. Godsdienstige leiders, politieke leiders, sportsmensen en popsterren worden ook door sommigen aanbeden.

Bron : Roy Davison
Romeinen  1  : 19  t/m 25
Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn, want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en de dank gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd. Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren. Daarom heeft God hen in hun lage begeerten uitgeleverd aan zedeloosheid, waarmee ze hun lichaam onteren. Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen. (NBV-vertaling)

In de bijbel heet occultisme vaak ‘afgoderij’. Dit bijbelgedeelte laat zien dat die afgoderij steeds voortkomt uit een door trots en misleiding verziekte geest; die geest verkiest duistere praktijken boven God, aanbidt de schepping in plaats van de Schepper, en vervalt in lichamelijke onreinheid in plaats van het ‘goddelijke’ te vinden. Deze vier zaken zijn nog steeds kenmerkend voor het occulte.
(Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van de Kamp, blz.)

Beelden of iconen mogen wij niet aanbidden. Het vereren van beelden is het aanbidden van boze geesten. Wanneer heidenen, Katholieken, of leden van Orthodoxe of Koptische kerken beelden of iconen vereren, zijn zij eigenlijk, volgens het woord van God, boze geesten aan het aanbidden.
(Bron : Roy Davison)
1 Korinthiers  10  : 14  19, 20
Om deze reden moet u, geliefde broeders en zusters, u verre houden van afgodendienst. Wat wil ik met dit alles zeggen? Dat offervlees een bijzondere betekenis heeft? Of dat afgoden echt bestaan? Dat niet, maar wel dat heidenen aan demonen offeren en niet aan God, en ik wil niet dat u één wordt met demonen. (NBV-vertaling)

Beelden of iconen mogen wij niet aanbidden. Het vereren van beelden is het aanbidden van boze geesten. Wanneer heidenen, Katholieken, of leden van Orthodoxe of Koptische kerken beelden of iconen vereren, zijn zij eigenlijk, volgens het woord van God, boze geesten aan het aanbidden.

Bron : Roy Davison
1 Petrus  2  : 1  t/m 10

Leg dan af alle slechtheid, alle bedrog, huichelarij, afgunst en alle kwaadsprekerij. En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien, indien u tenminste geproefd hebt dat de Heere goedertieren is, en kom naar Hem toe als naar een levende steen, die wel door de mensen verworpen is, maar bij God uitverkoren en kostbaar, dan wordt u ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterschap, om geestelijke offers te brengen, die God welgevallig zijn door Jezus Christus. Daarom staat er in de Schrift: Zie, Ik leg in Sion een hoeksteen die uitverkoren en kostbaar is; en: Wie in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden. Voor u dan, die gelooft, is Hij kostbaar; maar voor de ongehoorzamen geldt: De steen die de bouwers verworpen hebben, die is de hoeksteen geworden, en een steen des aanstoots en een struikelblok; voor hen namelijk die zich aan het Woord stoten, door ongehoorzaam te zijn, waartoe zij ook bestemd zijn. Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte; opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht, u, die voorheen geen volk was, maar nu Gods volk bent; u, die zonder ontferming was, maar nu in ontferming aangenomen bent. (HSV-vertaling)

 

De gemeente van Christus een koninklijk priesterschap. Priesters,  dat zijn we! Petrus gebruikt allerlei voorbeelden om duidelijk te maken wat het betekent om wederomgeboren te zijn.

 

Voorbeeld 1

Je gaat zo, schrijft hij, net als een klein kind verlangen naar voedsel, naar geestelijke groei.

 

Voorbeeld 2

Je lijkt ook opeen steen die wordt gebruikt voor de bouw van een huis, een geestelijk huis, een tempel, waarvan Jezus de hoeksteen is. Op Hem rust het hele gebouw! De Farizee?n en Schriftgeleerden hebben deze steen wel aan de kant gegooid, ze hebben Jezus gekruisigd. Maar de grote Aannemer heeft hem opgepakt: God heeft Jezus gemaakt tot een hoeksteen!

 

Voorbeeld 3

Nu Petrus het heeft over dat geestelijk huis, die tempel voor God, ziet hij de gelovigen daarin als priesters rondlopen. Priesters, dat zijn we, schrijft hij! Een volk van priesters! In Israël werd een enkeling geroepen om koning of priester te zijn. Maar zij die Christus volgen, de Gezalfde, zijn het allemaal: koningen, priesters, profeten! Door de olie van de Geest toegewijd aan Christus en Zijn dienst.

 

Priesters

Priesters, dat zijn we! En de offers? Moeten we dieren slachten of wierook branden? Nee, dat is voorbij! Onze offers zijn lof-offers, geestelijke offers. Wij offeren onze lofprijzing, wij offeren onze woorden en onze werken. Wij offeren onze liefde, onze aandacht voor mensen, onze bewogenheid met deze wereld, onze helpende handen, ons sprekend getuigenis. Zo gaan wij als priesters rond in deze wereld. Uit de tunnel van de zonde, is het wonderlijke licht van Gods genade aangekomen: priesters van God!

 

Bron : "Gaandeweg Hem tegemoet"  van A.F. Troost, bijbels dagboek, 12 december


Openbaring  9  : 20
En wie van de mensen overgebleven waren, die niet gedood waren door deze plagen, bekeerden zich toch niet van de werken hunner handen, om de boze geesten niet (meer) te aanbidden en de gouden, zilveren, koperen, stenen en houten afgoden, die niet kunnen zien, noch horen of gaan; (NBG-vertaling)

Beelden of iconen mogen wij niet aanbidden. Het vereren van beelden is het aanbidden van boze geesten. Wanneer heidenen, Katholieken, of leden van Orthodoxe of Koptische kerken beelden of iconen vereren, zijn zij eigenlijk, volgens het woord van God, boze geesten aan het aanbidden.

Bron : Roy Davison

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009