hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Opvoeden van kinderen

Categorie

Toelichting
De Bijbel zegt dat we onze kinderen in waarheid moeten opvoeden. Wat is dat? Er zijn vier belangrijke aspecten, die steeds terugkomen als de Bijbel het heeft over kinderen en opvoeden.

Onderwijs hen de weg die ze moeten gaan

Allereerst vertelt de Bijbel dat ouders hun kinderen moeten onderwijzen de weg die ze moeten gaan. Met andere woorden: ouders moeten hun kinderen opvoeden naar volwassenheid en hoe ze moeten handelen als ze volwassen zijn. Het doel van de opvoeding mag niet zijn alleen het hier en nu zijn, maar ouders moeten werken aan: hoe zullen onze kinderen zijn als volwassen man of als volwassen vrouw? Dat betekent dat de kinderen zullen opgroeien met waarden en normen, die van groot belang zijn als ze volwassen zijn. Door de hele Bijbel heen kunnen we leren wat God belangrijk vindt: integriteit, eerlijkheid, rechtvaardigheid, doen wat je hebt beloofd, zorg dragen voor wees en weduwe, hard werken met voldoende rust. Als je dus wilt dat je kinderen volwassenen worden die zorg dragen voor armen en mensen de het minder goed hebben, opkomen voor rechtelozen, hun geld kunnen delen en hun relaties vasthouden, dan zul je je kinderen van jongs af aan moeten opvoeden met waarden en normen.

Vertel je kinderen wie God is

De Bijbel maakt ook duidelijk dat je je kinderen veel over God moet vertellen. Veel goed bedoelende ouders denken dat dat hetzelfde is als je kinderen meenemen naar de kerk, naar de zondagsschool sturen of christelijke boekjes kopen. Ook al zijn dat allemaal belangrijke dingen, maar de Bijbel heeft het over ouders die hun kinderen over Hem moeten vertellen. Niet alleen de dominee/pastor of de zondagsschoolleraar. Dit is precies datgene wat door ouders bijna altijd over het hoofd wordt gezien. Ouders zijn in de unieke gelegenheid om hun kinderen dagelijks over God en hun geloof in Hem te vertellen.  (Deuteronomium 6:5-7, Deuteronomium 11:18-21). Ze kunnen hun kinderen laten zien wat God in hun leven betekent en hoe je met God omgaat. Helaas doen maar weinig ouders enige moeite om aan hun kinderen te vertellen hoe ze het geloof en Gods leiding in hun leven ervaren. Toch is het belangrijk om zulke grote zaken te bespreken.

Discipline

Op veel plaatsen in de Bijbel wordt gesproken over discipline aan kinderen bijbrengen. Dat betekent dat goed gedrag aangeleerd moet worden en slecht gedrag bestraft moet worden. Straffen in de Bijbel is nooit wraak nemen of je eigen slechte humeur afreageren op je kinderen. Maar een kind leren wat goed is en welke dingen echt niet (meer) kunnen.  Een van de dingen die belangrijk zijn is, dat je als vader je kind niet moedeloos maakt. Dus niet kleineren of treiteren. Als je een duidelijk doel hebt met de opvoeding van je kind, dan stimuleer je ook het goede gedrag en ben je blij met het kind zoals het is. Hoewel de regels duidelijk moeten zijn en ze straf kunnen verwachten bij overtreding, zullen ze binnen de gestelde grenzen met veel plezier moeten kunnen leven en zich ontwikkelen.

Consequent zijn

Ouders moeten volgens de Bijbel betrouwbaar zijn. Dat betekent ook dat ze consequent zijn. Als de ene dag iets mag en de volgende dag mag het niet en wordt je kind bestraft, dan ben je als ouders niet betrouwbaar. Ook als je iets beloofd hebt moet je je belofte nakomen. In de Bijbel staat: Laat uw "ja" ja zijn en uw " nee" nee. Dat betekent: doe wat je zegt. (Jakobus 5:12)

Ouders hebben de leiding

Ouders hebben het voor het zeggen en bepalen de regels, die duidelijk moeten zijn. Als de regels en afspraken net duidelijk zijn geeft dat onrust. Ook moet je kind weten dat je als ouders altijd op dezelfde manier zal reageren, vooral als hij grenzen aan het uit testen is of niet wil luisteren.

Bron : http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/1388/1/Wat-zegt-de-Bijbel-over-opvoeding/Page1.html

De Schepper weet wat het beste is voor kinderen, voor mensen. De Bijbel leert de zondige natuur van elk mens vanaf zijn allereerste levensbegin, die aangewezen is op omgang met anderen en met de levende God. En dat heeft consequenties. De opvoeder wacht niet meer totdat het kind zelf kiest, maar leert het kind, onderwijst het kind. (Deuteronomium  6: 6-7)


De Bijbelse opvoeding

Het Bijbelse opvoedingsperspectief heeft duidelijke doelen: een geestelijk stabiel kind en in de verhouding tot de naaste betrouwbaar en evenwichtig. Deze opvoedingsweg is vaak moeizaam en vraagt veel geduld en inzet van de opvoeder, die de natuurlijke neiging van het kind stuurt in zijn zondige aard en aanleg. De autoriteit van de opvoeder en de onderwerping van het kind zijn daarin de basis. De opvoeder is vanuit belangeloze liefde gericht op het kind. De opvoeder is immers zelf onder de autoriteit van God geplaatst. Opvoeding in en tot gehoorzaamheid verlangt van de opvoeder, dat hij/zij zich bewust is van de zondige natuur van het kind en van hem/haar zelf en daardoor weloverwogen en vanuit rust handelt. Een straf moet leiden tot vrijwillige spijt en tot aangenomen vergeving. Een straf is geen straf uit woede, maar om de wil van het kind te neigen.

Eerbied en ontzag

De opvoeding tot eerbied en verantwoordelijkheid is van wezenlijk belang voor de verhouding van het kind tot God en tot zijn naaste. Eerbied voor de ouders is een grondprincipe van de geborgenheid van het kind bij zijn ouders. (Efeziërs 6:1 t/m 3, Kolossenzen 4:20) In het vertrouwen op de ouders beleeft het kind de eigen onvolkomenheid en afhankelijkheid, wetend veilig, geborgen en geliefd te zijn bij de ouders. De zelfzucht en de neiging om eigen wegen te gaan wordt door het ontzag voor de ouders begrensd. Het kind leert om rekenschap af te leggen en terug te zien op zijn emoties en impulsen, zonder dat het aan de consequenties hiervan overgeleverd is. Zo leert het kind ook rekenschap te geven tegenover God.

Karakter

De christen-ouder moet erop gericht zijn, dat het karakter van het kind gevormd wordt. Zo wordt de persoonlijkheid van het kind gevormd. Karaktereigenschappen als zelfcontrole, doorzettingsvermogen, evenwichtigheid, moed, behulpzaamheid, dapperheid, etc. zijn een gevolg van de groeiende liefde tot de levende God en de liefde tot de naaste, die de eigenliefde op de achtergrond stelt.

Persoonlijke betrekking op God

Het is van eeuwigheidswaarde dat het kind leert om in een persoonlijke betrekking en in afhankelijkheid van de levende God in Jezus Christus te staan. Eerst aan de hand van de ouder(s), maar later ook door zelf met het Woord bezig te zijn. De opvoeder moet het kind hiertoe ruimte geven en in gesprek met hem blijven. In de ontmoeting met anderen moet het kind uiteindelijk zo toegerust zijn, dat het onafhankelijk van de groep de autoriteit van de waarheid van God als maatstaf neemt en volgt. Weerbaar tegen alle invloeden die op hen afkomen, bijvoorbeeld door internet en alles wat daardoor op (jonge) mensen af kan komen.

De weg wijzen

Het kind is vanaf zijn geboorte aangewezen op leiding, wil het een sterke, karaktervolle persoonlijkheid ontwikkelen. De liefde in de opvoeding en voor de ‘opvoeding’ dringt de ouders ertoe om terug te keren tot de Bijbelse visie. Deze visie leert ons om kinderen de weg te wijzen, het kind voor te leven, te leiden, te leren, in te wijden en te corrigeren. De Bijbel geeft er ons een schitterend voorbeeld van en laat prachtig de Bijbelse visie zien, namelijk zoals Timotheüs het in zijn jeugd van zijn moeder en oma geleerd heeft (2 Timotheüs 3:14, 15 en 17: "Blijf gij echter bij wat u geleerd en toevertrouwd is, wèl bewust van wie gij het hebt geleerd, en dat gij van kindsbeen af de heilige schriften kent, die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus. Opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust."

Bron : Bijbel en Onderwijs, drs. Annelies Kraaiveld

God roept ons op om Zijn Woord aan onze kinderen door te geven:
- om telkens elke dag opnieuw ze te vertellen wat de Heer voor ons gedaan heeft;
- over het volmaakte offer op Golgatha;
- over het leven van Jezus.
We zaaien dan goed zaad in onze kinderen. Ze worden daardoor opgebouwd, maar bovenal, God laat Zijn zegen los op onze kinderen. Als wij ervoor kiezen onze kinderen op te voeden volgens Zijn Woord, Zijn Wil dan mogen we zeker weten, dat onze kinderen niks te kort zullen komen, dat ze altijd beschermd zullen zijn. Als wij als ouders zijnde, telkens de bijbel lezen, bidden voor onze kinderen, zal God ons wijsheid geven over de opvoeding. De kinderen zijn van God. Hij heeft ze ons toevertrouwd, zodat we samen met Hem ze mogen opvoeden, verzorgen, en samen met Hem ervoor zorgen dat ze in de bestemming komen die Hij voor ze klaar heeft liggen. We hoeven het niet alleen te doen. God verwacht juist van ons, dat we Hem bij de opvoeding en keuzes betrekken. Waarom: heel simpel eigenlijk: Hij heeft alle antwoorden.

Bijbelteksten
Deuteronomium  6  : 5  t/m 7

Daarom zult u de HEERE, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw kracht.  Deze woorden, die ik u heden gebied, moeten in uw hart zijn. U moet ze uw  kinderen inprenten en erover spreken, als u in uw huis zit en als u over de weg gaat, als u neerligt en als u opstaat. (HSV vertaling) 

Heb daarom de HEER, uw God, lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten. Houd de geboden die ik u vandaag opleg steeds in gedachten. Prent ze uw kinderen in en spreek er steeds over, thuis en onderweg, als u naar bed gaat en als u opstaat. (NBV vertaling)


Deuteronomium  11  : 18  t/m 21
Houd mijn woorden dus in gedachten, maak ze u eigen, draag ze als een teken om uw arm en als een band op uw voorhoofd. Prent ze uw kinderen in en spreek er steeds over, thuis en onderweg, als u naar bed gaat en als u opstaat. Schrijf ze op de deurposten van uw huis en op de poorten van de stad. Dan zullen u en uw kinderen lang mogen wonen in het land dat de HEER uw voorouders onder ede heeft beloofd, zolang de hemel boven de aarde staat. (NBV vertaling)
2 Samuel  7  : 29
Welnu, zegen dus mijn koningshuis (mijn gezin) opdat het altijd standhoudt. Dat hebt u, HEER, mijn God, immers beloofd. Moge het koningshuis van Uw dienaar voor altijd door U gezegend zijn.’ (NBV vertaling)
Psalmen  22  : 31  t/m 32

Het nageslacht zal Hem dienen, en aan de Heere toegeschreven worden tot in generaties. Zij zullen komen en Zijn gerechtigheid verkondigen aan het volk dat geboren zal worden, want Hij heeft het gedaan. (HSV vertaling)

Een nieuw geslacht zal hem dienen en aan de kinderen vertellen van de Heer; aan het volk dat nog geboren moet worden zal het van zijn gerechtigheid verhalen: Hij is een God van daden. (NBV vertaling)


Psalmen  34  : 12  t/m 15
Kom, kinderen, luister naar mij, ik leer je ontzag voor de HEER. Hebben jullie het leven lief, wil je goede jaren genieten? Behoed dan je tong voor het kwaad, je lippen voor woorden van bedrog. Mijd het kwade, doe wat goed is, streef naar vrede, jaag die na (NBV-vertaling)
Psalmen  78  : 4
Wij willen het onze kinderen niet onthouden, wij zullen aan het komend geslacht vertellen van de roemrijke, krachtige daden van de HEER, van de wonderen die hij heeft gedaan. (NBV-vertaling)
Spreuken  20  : 7
De rechtvaardige wandelt steeds in zijn oprechtheid; welgelukzalig zijn zijn kinderen na hem.(Statenvertaling)

De levenswijze van ouders bepaalt dus voor een groot deel of hun kinderen straks "welzalig" en "gezegend" worden!
Jesaja  38  : 19

De levende, de levende, die zal U loven, zoals ik vandaag. De vader zal zijn kinderen met Uw waarheid bekendmaken (HSV vertaling)

Maar hij die leeft – leeft! – zal U loven, zoals ik doe op deze dag. Ouders laten hun kinderen weten hoe trouw U bent. (NBV vertaling)


Joel  1  : 3
Vertel het aan je kinderen, en laten je kinderen het aan hun kinderen vertellen en hun kinderen aan het volgende geslacht. (NBV vertaling)
Efeziers  6  : 1  t/m 3

Kinderen, wees gehoorzaam aan je ouders uit ontzag voor de Heer, want zo hoort het. Toon eerbied voor uw vader en moeder. Dat is het eerste gebod waaraan een belofte verbonden is: ‘Dan zal het u goed gaan en zult u lang leven op aarde. (NBV vertaling)


Kolossensen  3  : 20
Kinderen, gehoorzaam je ouders in alles, want dat is de wil van de Heer. (NBV vertaling)
1 Timotheus  5  : 9  t/m 15
Als weduwe mogen alleen vrouwen worden ingeschreven van boven de zestig jaar die maar n man hebben gehad en bekendstaan om hun goede daden, kinderen hebben opgevoed, gastvrij zijn geweest, gelovigen de voeten hebben gewassen en zich hebben ingezet voor verdrukten, die, kortom, allerlei goede daden hebben verricht. Wijs jongere weduwen af. Wanneer hun hartstocht hen van Christus vervreemdt, zullen ze weer willen trouwen, en dan wordt het hun aangerekend dat ze hun belofte aan hem breken. Bovendien zullen ze er een gewoonte van maken hun tijd te verdoen door overal op bezoek te gaan; en dat niet alleen, in hun bemoeizucht praten ze ook over dingen die geen pas geven. Daarom wil ik dat jonge weduwen hertrouwen, kinderen krijgen, het huishouden regelen en onze tegenstanders geen aanleiding geven om kwaad van ons te spreken. Sommigen van hen zijn immers al van het rechte pad afgeweken, Satan achterna. (NBV-vertaling)

De Bijbel maakt onderscheid in oudere weduwen en jonge weduwen:

1. Als weduwe mogen alleen vrouwe worden ingeschreven die ten minste 60 jaar zijn en die trouw zijn geweest aan haar man:
- Zij moet bij iedereen goed bekend staan door alles wat zij heeft gedaan.
- Heeft zij haar kinderen goed grootgebracht?
- Heeft zij zowel vreemdelingen als christenen gastvrij ontvangen?
- Heeft zij zieken en gewonden geholpen?
- Staat zij altijd klaar om te helpen?

2. De jonge weduwen mogen geen deel uitmaken van deze bepaalde groep:
- want als hun verlangen naar een man na een tijdje sterker wordt dan hun toewijding aan Christus, zullen zij weer willen trouwen. Dan zal er een oordeel over hen komen, omdat zij zich niet houden aan de belofte die zij Christus hadden gedaan.
- Bovendien zullen zij zich snel vervelen en met roddelpraatjes van het ene huis naar het andere gaan en zich met andermans zaken bemoeien.

Daarom vind Timotheüs het nodig dat de jongere weduwen opnieuw trouwen, kinderen krijgen en voor hun eigen gezin zorgdragen, dan zal de vijand niets op hen hebben aan te merken. Enkelen van hen hebben zich al van de gemeente afgekeerd en zijn satan gevolgd.


2 Timotheus  3  : 16  t/m 17  (C)

Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,  opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust. (HSV-vertaling)

Dit bijbelgedeelte is een uitmuntende nieuwtestamentische verklaring van het belang van het Oude Testament voor gelovigen.Voorafgaand aan deze verzen, in 2 Timotheüs 3:14-15, had Paulus Timotheüs aangemoedigd "Blijf gij echter bij wat u geleerd is". Dit omvat specifiek de 'de heilige Schriften' (= de naam die de Heilige Geest geeft aan het Oude Testament) die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus. We gaan deze passage nauwkeuriger bekijken.

Heel de Schrift
Dit omvat het Oude en het Nieuwe Testament, maar in de historische context kan Paulus enkel refereren aan het Oude Testament.

Heel de Schrift is door God ingegeven
Door het woord 'ingegeven' te gebruiken (= door God geïnspireerd), verklaart Paulus dat het Oude Testament door God beademd is door de Heilige Geest en dat het even accuraat is als wanneer God Zelf de pen ter hand genomen zou hebben. 

Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen
"Nuttig" betekent bruikbaar, gunstig. Direct geïnspireerd door God Geest, moedigt de apostel Paulus de gemeente aan om het Oude Testament te bestuderen om zich de leer en het onderwijsmateriaal eigen te maken. Hij wist dat we geen soilide leer kunnen hebben zonder het basisonderdeel van Gods Woord. Hoe kunnen we bijvoorbeeld volledig begrijpen wat verlossing is en wat er aan het kruis plaatsvond zonder dat we Leviticus 16 begrijpen (Jom Kippoer, de Grote Verzoendag), Jesaja 53 (de lijdende Dienaar) en de vele andere beelden in het Oude Testament die volledig onthullen van wat er gebeurde op Golgota?

Nuttig om te .... weerleggen
Weerleggen of vermanen is een daad van genade van Gods kant.

Nuttig om te ...... verbeteren
"Verbeteren" betekent letterlijk herstellen tot een juiste positie of staat, waarbij wordt rechtgezet wat was verbogen of verdraaid. Het Oude Testament kan vaak worden gebruikt als een instrument in de hand van God om onze relatie met Hem te herstellen nadat we hebben gezondigd.

Nuttig om ...... op te voeden in de gerechtigdheid
Deze uitdrukking beeldt de onderwerping uit van een discipel aan de instructies, gegeven door zijn leraar. Het betekent groei van kind tot volwassene,  van zwakte tot kracht. Merk ook op dat zo'n rechtvaardigheid komt door geloof.

Opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zal zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust
Voor degene die uit de Heilige Geest geboren is, vereist geestelijke volwassenheid begrip van het Oude Testament. Het is geestelijke arrogantie om te denken dat we God en Zijn wil kunnen kennen en tegelijkertijd niet meer dan 75% van Zijn openbaring die Hij ons gegeven heeft lezen, bestuderen en geloven. Het kan leiden tot onbegrip van wie God is en dat pad leidt zeker tot de open deur van de misleiding.

Mensen kunnen gered worden en worden ook gered door Gods Woord in het Oude Testament te lezen of te horen en te zien dat Jezus de beloofde Messias is. We zouden in staat moeten zijn om het evangelie te verkondigen uit het Oude Testament, net als Petrus op de dag van Pinksteren (Handelingen 28:23).

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen

 


 

 


Jakobus  5  : 12
Maar vooral, mijn broeders, zweert niet, noch bij de hemel, noch bij de aarde, noch welke andere eed ook. Laat ja bij u ja zijn en neen neen, opdat gij niet onder het oordeel valt. (NBG-vertaling)

Ouders moeten volgens de Bijbel betrouwbaar zijn. Dat betekent ook dat ze consequent zijn. Als de ene dag iets mag en de volgende dag mag het niet en wordt je kind bestraft, dan ben je als ouders niet betrouwbaar. Ook als je iets beloofd hebt moet je je belofte nakomen. In de Bijbel staat: Laat uw "ja" ja zijn en uw " nee" nee. Dat betekent: doe wat je zegt.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009