hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Zegenen

Categorie

Toelichting

Zegenen

Er zijn christenen die elkaar zegenen door het opheffen van handen boven elkaars hoofd. Is dit een bijbelse gedachte? Het woord 'zegenen' betekent letterlijk: goede dingen zeggen, prijzen. In die zin komt het voor in 1 Korinthiërs 10:16. Wij zegenen of loven de drinkbeker van het avondmaal. Dat wil zeggen: wij loven God ervoor en Jezus Christus.

Zegenen in de zin van iemand een zegen geven kunnen we elkaar niet doen,  want in Habakuk 7:7 staat dat het mindere gezegend wordt door het meerdere. Dat wordt gesteld als een feit dat voor geen tegenspraak vatbaar is. We kunnen elkaar wel een zegen van God toewensen. Wanneer men elkaar de handen oplegt is er echter geen sprake van slechts toewensen, maar van opleggen van een zegen. En dat is mijns inziens dus niet bijbels.

 

Bron : http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=1213


Bijbelteksten
Genesis  1  : 28
En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt! (Statenvertaling)

De Bijbel zegt dat God Adam en Eva nadat Hij hen geschapen had tot zich riep, hen zegende en tot hen sprak: "Weest vruchtbaar en wordt talrijk, bevolk de aarde!" In deze woorden, eigenlijk een opdracht, wordt Gods droom zichtbaar. God heeft zo veel liefde dat Hij een wereld vol mensen 'nodig heeft' om zijn liefde aan kwijt te kunnen. Wij zijn geschapen zodat God zijn onmetelijke liefde in onze harten kan uitstorten. Dat is de eerste en belangrijkste bestemming van ons leven. Het was Gods wens dat Adam en Eva de aarde zou bevolken met mensen die zijn immense liefde in hun harten zouden ontvangen en beantwoorden. Daarom zijn we met zovelen. Adam en Eva waren zonder zonde toen God hen tot zich riep en hen deze opdracht gaf! Het was zijn droom dat Adam en Eva kinderen zouden voortbrengen die -net als zijzelf- zonder zonde zouden leven en God en elkaar zouden liefhebben en in harmonie met elkaar zouden leven. De wereld zoals wij die nu kennen is nooit de wereld die God voor ogen heeft gehad!

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van der Kamp, blz. 43
Genesis  12  : 3
Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden. (HSV-vertaling)

Dit zijn woorden die God tegen Abraham gesproken heeft. Via Abrahams zoon Izak en zoon Jakob gaat deze "wet" over op het volk van Israël. Israël, het Joodse volk, is een toetssteen voor Gods zegen of vloek. Door heel de geschiedenis heen is deze Godsspraak een "historische wet" gebleken. Volken en landen die goed waren voor het Joodse volk werden gezegend. Er kwamen oordelen over landen en volken die de Joden slecht behandelden. God verwacht van wereldmachten dat zij Israël zegenen door het te beschermen en te helpen op weg naar Gods doel met Israël.

Bron: "Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld
Exodus  23  : 25  t/m 26
Maar gij zult de Here, uw God, dienen; dan zal Hij uw brood en uw water zegenen en Ik zal ziekte uit uw midden verwijderen. Geen vrouw in uw land zal een misgeboorte hebben of onvruchtbaar zijn. Het getal uwer dagen zal Ik vol maken. (NBG-vertaling)

Als een volk leeft volgens de regels van de Bijbel, dan zal de onvruchtbaarheid en het aantal misgeboorten drastisch afnemen, had God beloofd. Natuurlijk wordt hier ook een speciale zegen van God bedoeld als beloning voor gehoorzaamheid.
Numeri  24  : 1  t/m 3  + vers 9
Toen Bileam zag dat het in de ogen van de HEERE goed was dat hij Israël zegende, ging hij niet, zoals de andere keren, over op bezweringen, maar richtte hij zijn gezicht naar de woestijn. Toen Bileam zijn ogen opsloeg en Israël zag, gelegerd volgens zijn stammen, kwam de Geest van God over hem. Hij hief zijn spreuk aan en zei: Wie u zegent, is gezegend, wie u vervloekt, is vervloekt! (HSV-vertaling)

Dit zegt de heidenprofeet Bileam toen hij vanaf een hoge berg over het in de vlakte gelegerde volk Israël zag. God heeft deze woorden ook gesproken tegen Abraham: "Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden." Via Abrahams zoon Izak en zoon Jakob gaat deze "wet" over op het volk van Israël. Israël, het Joodse volk, is een toetssteen voor Gods zegen of vloek. Door heel de geschiedenis heen is deze Godsspraak een "historische wet" gebleken. Volken en landen die goed waren voor het Joodse volk werden gezegend. Er kwamen oordelen over landen en volken die de Joden slecht behandelden. God verwacht van wereldmachten dat zij Israël zegenen door het te beschermen en te helpen op weg naar Gods doel met Israël.

Bron: "Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld
Jeremia  17  : 7  t/m 8

Gezegend is de man die op de HEERE vertrouwt, wiens vertrouwen de HEERE is. Hij zal zijn als een  boom, die bij water geplant is, en die zijn wortels laat uitlopen bij een waterloop.(SV: rivier) Hij merkt het niet als er hitte komt,  zijn blad blijft groen. Een jaar van droogte deert hem niet, en hij houdt niet op vrucht te dragen. (HSV-vertaling)

Gezegend is de man die op de Heer vertrouwt. Hij zal zijn als een boom aan het water geplant, die zijn wortels tot aan een beek uitslaat en het niet merkt als er hitte komt, maar wiens loof groen blijft, die in een jaar van droogte geen zorg heeft en niet nalaat vrucht te dragen

In de Bijbel worden gelovigen vergeleken met bomen. God belooft dat -als we op Hem vertrouwen- we in alle seizoenen van het leven kunnen standhouden en vruchtdragen. Het geheim van een vruchtbaar leven ligt volgens Jeremia in het onzichtbare. Het zijn de wortels die kracht en vitaliteit aan een boomstam en de takken geven. Zonder sterke wortels kunnen we geen vruchtdragen. En zonder sterke wortels kunnen we de stormen in het leven niet trotseren. Als ons leven geworteld en gegrond is in het Woord van God (Psalm 1:2-3) én in Gods bovennatuurlijke liefde (Efeziërs 3:18), dan belooft God dat we in alle seizoenen van het leven kunnen standhouden en dat ons geloof en vertrouwen zal groeien.

Bron : "Gods seizoenen in ons leven" uit "Vrij Zijn", december 2011, nummer 10


1 Korinthiers  4  : 12
Wij verrichten zware handenarbeid; worden wij gescholden, wij zegenen; worden wij vervolgd, wij verdragen; (NBG-vertaling)

We verrichten zware handenarbeid. Worden we uitgescholden, dan zegenen we; worden we vervolgd, dan verdragen we het. (GNB-vertaling)

Ook in het Nieuwe Testament wordt de arbeid beslist niet ondergewaardeerd.
Galaten  3  : 8  (C)

En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie:  In u zullen al de volken gezegend worden. (HSV-vertaling)

Genesis 12 : 1-3
De HEERE nu zei tegen Abram: "Gaat u uit uw land, uit uw familiekring en uit het huis van uw vader, naar het land dat Ik u wijzen zal.  Ik zal u tot een groot volk maken, u zegenen en uw naam groot maken; en u zult tot een zegen zijn.  Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden. "  (HSV-vertaling)

Paulus beweert dat de schrift hier oorspronkelijke woorden van God weergeeft. Het Nieuwe Testament maakt geen onderscheid tussen wat God zegt en wat het Oude Testament zegt. Als het Oude Testament iets beweert, veronderstellen de schrijvers in het Nieuwe Testament dat het een bewering van God is, zelfs als het niet direct aan Hem is toe te schrijven. Het woord 'volken' in Galaten 3:8 is hetzelfde Griekse woord dat eerder in dit vers was vertaald met 'heidenen'.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009