hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Toekomst (Weet God wat er in de toekomst gebeurt?)

Categorie
Apologetiek (Verdediging van het christelijk geloof)
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting
Weet God wat er in de toekomst gebeurt?
De traditionele christelijke opvatting is dat God het vrije handelen van ieder mens van te voren kent. God kent die daden alleen maar van tevoren, omdat deze mensen ze feitelijk ook gaan doen. Gods kennis is gebaseerd op het (toekomstig) handelen van de mensen, niet omgekeerd. Het zou voor God dus onmogelijk zijn om af te zien van het scheppen van deze mensen op basis van hun (nog toekomstige) handelen. Hun toekomstige daden zouden er helemaal niet zijn, als God hen niet eerst zou scheppen.

Volgens het christelijk standpunt kent God de hele werkelijkheid. Maar als je aanneemt dat Hij van tevoren kennis heeft van elk individueel mens, moet je ook aannemen dat ieders handelen in vrijheid al kenbaar is vóórdat die handeling in vrijheid bedreven is! Maar zo is het niet. Als Hij ons vrijheid geeft, scheppen wij de werkelijkheid van onze besluiten door ze te nemen. En zolang wij die besluiten niet nemen, bestaan ze gewoon niet. Er bestaat niets dat te kennen valt, totdat wij het in het leven roepen, zodat het gekend kan worden. Dus God kan de goede of verkeerde beslissingen van de mens die Hij schept niet van te voren kennen, totdat Hij ze schept en zij op hun beurt hun beslissingen 'scheppen'.

God kent het in de toekomst gelegen vrije handelen van de mens niet. Heel wat theologen delen deze mening. Deze visie houdt niet in dat God helemaal niets van de toekomst weet. Het betekent alleen maar dat God niet van eeuwigheid weet welke vrije besluiten de mensen in de toekomst zullen nemen. Als het gaat om aspecten van de toekomst die al bepaald zijn -hetzij door aanwezige omstandigheden, hetzij door Gods eigen wil- dan kent God die, want dan bestaan ze op dat moment al om te kennen. Maar toekomstige vrije daden zijn dat niet. De toekomst is voor God niet half zo 'open' als voor ons, maar toch wel tot op zekere hoogte. Er zitten risico's aan het scheppen, zelfs voor God. God gaat in de bijbel op een manier met de mensen om, dat je mag aannemen dat Hij de toekomst tot op zekere hoogte open tegemoet treedt. De toekomst ligt niet van eeuwigheid vast. Zo stelt God bijvoorbeeld regelmatig vragen aan de mensen in de Bijbel en Hij verandert zelfs wel eens van gedachten in het licht van nieuwe omstandigheden. (Zie Exodus 32:14; 1 Samuël 15:11; Jeremia 18:7-10; 26:19.) Dat zou natuurlijk allemaal onmogelijk zijn als Hij van tevoren een onveranderlijke blauwdruk had van alle gebeurtenissen. Deze open-eindbenadering van God is denk ik 'menselijker' en bijbels.

Bron : "Brieven van een scepticus" van dr. G.A. Boyd, hoogleraar filosofie en theologie.


Bijbelteksten
Exodus  32  : 14
En de HERE kreeg berouw over het kwaad, dat Hij gezegd had zijn volk te zullen aandoen. ?(NBG-vertaling)

God gaat in de bijbel op een manier met de mensen om, dat je mag aannemen dat Hij de toekomst tot op zekere hoogte open tegemoet treedt. De toekomst ligt niet van eeuwigheid vast. Zo stelt God bijvoorbeeld regelmatig vragen aan de mensen in de Bijbel en Hij verandert zelfs wel eens van gedachten in het licht van nieuwe omstandigheden.
Jeremia  18  : 7  t/m 10
Het ene ogenblik doe Ik over een volk en een koninkrijk de uitspraak, dat Ik het zal uitrukken, afbreken en verdelgen; maar bekeert zich dit volk waarover Ik een uitspraak deed, van zijn boosheid, dan zal Ik berouw hebben over het kwaad dat Ik hun dacht aan te doen. Het andere ogenblik doe Ik over een volk en een koninkrijk de uitspraak, dat Ik het zal bouwen en planten; maar, doet het wat kwaad is in mijn ogen door niet naar mijn stem te horen, dan zal Ik berouw hebben over het goede waarmede Ik had gezegd hun te zullen weldoen. ?(NBG-vertaling)

God gaat in de bijbel op een manier met de mensen om, dat je mag aannemen dat Hij de toekomst tot op zekere hoogte open tegemoet treedt. De toekomst ligt niet van eeuwigheid vast. Zo stelt God bijvoorbeeld regelmatig vragen aan de mensen in de Bijbel en Hij verandert zelfs wel eens van gedachten in het licht van nieuwe omstandigheden.
Jeremia  26  : 19
Heeft Hizkia, de koning van Juda, met geheel Juda, hem soms ter dood gebracht? Vreesde hij niet de HERE, zodat hij de gunst des HEREN zocht? En de HERE had berouw over het kwaad dat Hij tegen hen gesproken had. En wij zijn bezig een groot kwaad te begaan tegen onszelf. (NBG-vertaling)

God gaat in de bijbel op een manier met de mensen om, dat je mag aannemen dat Hij de toekomst tot op zekere hoogte open tegemoet treedt. De toekomst ligt niet van eeuwigheid vast. Zo stelt God bijvoorbeeld regelmatig vragen aan de mensen in de Bijbel en Hij verandert zelfs wel eens van gedachten in het licht van nieuwe omstandigheden.
Jeremia  29  : 11
Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des HEREN, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven. (NBG-vertaling)

Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven. (NBV-vertaling)

Als ik ontdek dat God een plan met mijn leven heeft, krijgt mijn leven meer inhoud. Iedere dag is dan een geschenk uit zijn hand. De gedachte dat God zich om mijn leven bekommert en naar mij omziet, is ontzagwekkend en maakt mij ervan bewust dat ik waardevol en belangrijk voor Hem ben. Gods plan voor mijn leven te kennen is zo stimulerend, het spoort mij aan om een leven van betekenis te leiden. Te weten dat mijn leven van grote betekenis is voor Hem geeft mij hoop voor de tijd die komt.

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van der Kamp, blz. 24
Mattheus  24  : 23  t/m 27
Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden. Ziet, Ik heb [het] u voorzegd! Zo zij dan tot u zullen zeggen: Ziet, hij is in de woestijn; gaat niet uit; Ziet, [hij is] in de binnenkameren; gelooft het niet. Want gelijk de bliksem uitgaat van het oosten, en schijnt tot het westen, alzo zal ook de toekomst van den Zoon des mensen wezen. (Statenvertaling)

Een valse christus is iemand die valselijk beweert Gods aangestelde Christus of Messias te zijn. Er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen en zij zullen proberen ook de uitverkorenen (= christenen) te verleiden.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009