hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Plan/Doel

Categorie

Toelichting
Het Hebreeuwse woord voor doel komt van het Hebreeuwse werkwoord dat antwoord geven betekent. Wat betekent dit? Dat God alles, dus ook mij geschapen heeft voor zijn doel. En dat Hij hoopt dat ik positief zal reageren op zijn plan door zowel mijn hart, als ook mijn leven aan Hem te geven. Wil ik een instrument zijn in zijn hand, inzetbaar zoals Hij wil? Ben ik beschikbaar en ben ik bereid de rol te spelen in het script dat Hij geschreven heeft?

Ken ik Gods plan voor mijn leven? Dat plan dat past binnen het veel grotere plan dat God al voor de schepping van deze wereld heeft ontworpen. Wat er ook op mijn weg komt en in welke situaties ik ook verzeild raak. Net als David moeten wij op zoek gaan naar Gods plan voor ons leven 'totdat ik weet wat God met mij voor heeft' (1 Samuël 22 : 3).

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van der Kamp, blz. 23

Bijbelteksten
Genesis  1  : 28
En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt! (Statenvertaling)

De Bijbel zegt dat God Adam en Eva nadat Hij hen geschapen had tot zich riep, hen zegende en tot hen sprak: "Weest vruchtbaar en wordt talrijk, bevolk de aarde!" In deze woorden, eigenlijk een opdracht, wordt Gods droom zichtbaar. God heeft zo veel liefde dat Hij een wereld vol mensen 'nodig heeft' om zijn liefde aan kwijt te kunnen. Wij zijn geschapen zodat God zijn onmetelijke liefde in onze harten kan uitstorten. Dat is de eerste en belangrijkste bestemming van ons leven. Het was Gods wens dat Adam en Eva de aarde zou bevolken met mensen die zijn immense liefde in hun harten zouden ontvangen en beantwoorden. Daarom zijn we met zovelen. Adam en Eva waren zonder zonde toen God hen tot zich riep en hen deze opdracht gaf! Het was zijn droom dat Adam en Eva kinderen zouden voortbrengen die -net als zijzelf- zonder zonde zouden leven en God en elkaar zouden liefhebben en in harmonie met elkaar zouden leven. De wereld zoals wij die nu kennen is nooit de wereld die God voor ogen heeft gehad!

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van der Kamp, blz. 43
Deuteronomium  28  : 47
Omdat gij de HERE, uw God, niet met vreugde en blijdschap gediend hebt vanwege al uw overvloed, zult gij de vijanden, die de HERE tegen u zal doen optrekken, dienen. (NBG-vertaling)

Het besef dat ik voor God van grote waarde ben en dat Hij een plan met mijn leven heeft, vervult mijn hart met passie. Passie voor God en passie voor zijn plan met de wereld. Gepassioneerde mensen zijn aantrekkelijk. Zij zijn zeer gemotiveerd en dat prikkelt anderen. Omdat ik Gods plan voor mijn leven ken, kan ik volharden ook als ik de wind tegen heb. Ik houd dan Gods doel voor ogen en weet dat Hij mij de kracht zal geven om door te gaan. En omdat ik Gods plan ken, heb ik kunnen besluiten God met vreugde te dienen, zodat Hij mij altijd kan blijven zegenen. Net als Jeremia, Paulus en andere voorbeelden uit de Bijbel zal ik kunnen volharden als ik Gods plan voor mijn leven ken.

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van der Kamp, blz. 25 en 26
1 Samuel  22  : 3
Vandaar ging David naar Mispe in Moab en zeide tot de koning van Moab: Laat mijn vader en mijn moeder toch bij u mogen komen, totdat ik weet, wat God met mij voor heeft. (NBG-vertaling)

Ken ik Gods plan voor mijn leven? Dat plan dat past binnen het veel grotere plan dat God al voor de schepping van deze wereld heeft ontworpen. Wat er ook op mijn weg komt en in welke situaties ik ook verzeild raak. Net als David moeten wij op zoek gaan naar Gods plan voor ons leven 'totdat ik weet wat God met mij voor heeft'.
2 Kronieken  7  : 11  t/m 14
Toen Salomo het werk aan de tempel van de HEER en het koninklijk paleis voltooid had, en alles wat hij zich omtrent de bouw van de tempel en het paleis had voorgenomen geheel volgens plan was uitgevoerd, verscheen de HEER hem in de nacht. Hij zei tegen hem: Ik heb je gebed gehoord. Ik heb deze tempel aanvaard als de plaats waar men mij offers mag brengen. Wanneer ik de hemel gesloten houd zodat er geen regen valt, of de sprinkhanen beveel het land kaal te vreten, of pest onder mijn volk laat uitbreken, en wanneer dan mijn volk, het volk dat mij toebehoort, het hoofd buigt, al biddend mijn aanwezigheid zoekt en terugkeert van zijn dwaalwegen, dan zal ik het aanhoren vanuit de hemel, zijn zonden vergeven en het land genezen. (NBV-vertaling)


Psalmen  73  : 23  t/m 24
Ik zal dan geduriglijk bij U zijn; Gij hebt mijn rechterhand gevat; Gij zult mij leiden door Uw raad; en daarna zult Gij mij [in] heerlijkheid opnemen. (Statenvertaling)

Maar nu weet ik mij altijd bij u, u houdt mij aan de hand en leidt mij volgens uw plan. Dan neemt u mij weg, met eer bekleed. (NBV-vertaling)

Ken ik Gods plan voor mijn leven? Dat plan dat past binnen het veel grotere plan dat God al voor de schepping van deze wereld heeft ontworpen. Wat er ook op mijn weg komt en in welke situaties ik ook verzeild raak. Net als David moeten wij op zoek gaan naar Gods plan voor ons leven 'totdat ik weet wat God met mij voor heeft' (1 Samuël 22 : 3).
Spreuken  16  : 4
De HERE heeft alles gemaakt voor zijn doel, ja, zelfs de goddeloze voor de dag des kwaads. (NBG-vertaling)

De HEER heeft alles wat hij heeft gemaakt zijn doel gegeven, de goddelozen heeft hij voor de ondergang bestemd. (NBV-vertaling)
Prediker  6  : 10
Wat hij ook is, voorlang is zijn naam genoemd en het is bekend, dat hij mens is: hij kan niet rechten met Hem, die sterker is dan hij. (NBG-vertaling)

Wat voor mens men ook is, al lang geleden was bekend wat er van hem zou worden. Daarom heeft het totaal geen nut met God in discussie te gaan over uw levensbestemming.
Jeremia  29  : 11
Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des HEREN, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven. (NBG-vertaling)

Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven. (NBV-vertaling)

Als ik ontdek dat God een plan met mijn leven heeft, krijgt mijn leven meer inhoud. Iedere dag is dan een geschenk uit zijn hand. De gedachte dat God zich om mijn leven bekommert en naar mij omziet, is ontzagwekkend en maakt mij ervan bewust dat ik waardevol en belangrijk voor Hem ben. Gods plan voor mijn leven te kennen is zo stimulerend, het spoort mij aan om een leven van betekenis te leiden. Te weten dat mijn leven van grote betekenis is voor Hem geeft mij hoop voor de tijd die komt.

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van der Kamp, blz. 24
Filippensen  3  : 14
"Maar één ding (doe ik): vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen vóór mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus. " (NBG-vertaling)

Daarbij vergeet ik wat achter me ligt en strek ik mij uit naar wat voor mij ligt. Ik snel recht op mijn doel af.
1 Petrus  4  : 1  t/m 3
Dewijl dan Christus voor ons in het vlees geleden heeft, zo wapent gij u ook met dezelfde gedachte, namelijk dat wie in het vlees geleden heeft, die heeft opgehouden van de zonde; Om nu niet meer naar de begeerlijkheden der mensen, maar naar den wil van God, den tijd, die overig is in het vlees, te leven. Want het is ons genoeg, dat wij den voorgaande tijd des levens der heidenen wil volbracht hebben, en gewandeld hebben in ontuchtigheden, begeerlijkheden, wijnzuiperijen, brasserijen, drinkerijen en gruwelijke afgoderijen; (Statenvertaling)

Nu dan, omdat Christus tijdens zijn leven op aarde heeft geleden, moet u zich net als hij wapenen met de gedachte dat wie in zijn aardse leven geleden heeft, met de zonde heeft afgerekend. Zo iemand laat zich gedurende de rest van zijn leven niet meer leiden door menselijke verlangens maar door Gods wil. U hebt al genoeg tijd verspild aan allerlei zaken waarin de ongelovigen plezier hebben: losbandigheid, wellust, dronkenschap, bras- en slemppartijen en verwerpelijke afgodendienst. (NBV-vertaling)

Ik wil mij concentreren op Gods plan voor mijn leven, daar wil ik mee bezig zijn en mij niet laten afleiden door wereldse verleidingen of onbelangrijke dingen. Als ik selectief wil zijn, zal ik blijken effectief te zijn. Ik wil stoppen met aanmodderen en met proberen alles gedaan te krijgen. Ik beperk mijn activiteiten en geef prioriteit aan datgene waarvoor ik geroepen ben. De tijd die mij rest wil ik leven volgens Gods plan. Ik heb lang genoeg tijd verspild door de regisseur van mijn eigen leven te zijn.

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van der Kamp, blz. 25

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009