hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Jezus (Gods plan met Jezus)

Categorie
Bijbelse figuren

Toelichting
Bij niemand anders is zo duidelijk te zien dat God voor ieder mens een plan heeft als in het leven van Jezus. Voordat Jezus werd geboren waren honderden profetieën uitgesproken over zijn leven. Voor de komst van Jezus lag Gods draaiboek voor zijn leven al klaar. Jesaja profeteerde hoe het leven van Jezus was voorbestemd (Jesaja 49:1-3). Jezus wist als geen ander dat zijn Vader in de hemel de regisseur van zijn leven was. Alles wat Hij sprak en deed was Hem geopenbaard door zijn Vader in de hemel. Het was de Heilige Geest, die Jezus telkens liet zien wat er gebeuren zou in zijn leven. Daarom kon Johannes zeggen dat Jezus alles wist wat er gebeuren zou (Johannes 18:4). Als Jezus uiteindelijk voor Pilatus staat, maakt Hij duidelijk dat Hij weet wie Hij is en waarvoor Hij geboren is (Johannes 18:37). In de laatste 18 uur voor Jezus' sterven liet God zien dat Hij de grote regisseur is en wat het wonder van het kruis voor mij betekent.

Door het wonder van het kruis besef ik hoe belangrijk het is te weten waarvoor ik ben geboren en waarom ik leef. Een leven dat geleid wordt door de grote regisseur maakt het leven stukken waardevoller.

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van de Kamp, blz. 21 en 22

Bijbelteksten
Jesaja  49  : 1  t/m 3
Eilanden, hoor mij aan, verre volken, luister aandachtig. Al in de schoot van mijn moeder heeft de HEER mij geroepen, nog voor ze mij baarde noemde hij mijn naam. Mijn tong maakte hij scherp als een zwaard, hij hield me verborgen in de schaduw van zijn hand; hij maakte me tot een puntige pijl, hij stak me weg in zijn pijlkoker. Hij heeft me gezegd: ‘Mijn dienaar ben jij. In jou, Israël, toon ik mijn luister.’ (NBV-vertaling)

Jesaja profeteerde hoe het leven van Jezus was voorbestemd.
Johannes  18  : 4
Jezus wist precies wat er met hem zou gebeuren. (NBV-vertaling)

Jezus wist als geen ander dat zijn Vader in de hemel de regisseur van zijn leven was. Alles wat Hij sprak en deed was Hem geopenbaard door zijn Vader in de hemel. Het was de Heilige Geest, die Jezus telkens liet zien wat er gebeuren zou in zijn leven. Daarom kon Johannes zeggen dat Jezus alles wist wat er gebeuren zou.
Johannes  18  : 37
Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik voor de waarheid zou getuigen; een ieder, die uit de waarheid is, hoort naar mijn stem. (NBG-vertaling)

Pilatus zei: ‘U bent dus koning?’ ‘U zegt dat ik koning ben,’ zei Jezus. ‘Ik ben geboren en naar de wereld gekomen om van de waarheid te getuigen, en ieder die de waarheid is toegedaan, luistert naar wat ik zeg.’ (NBV-vertaling)

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009