hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Profeet/Profeten

Categorie
Profetieën

Toelichting

Wat is een profeet?

Een profeet geeft de woorden van God door. Hij spreekt woorden namens de Almachtige en ontvangt goddelijke openbaringen, die hij/zij weer doorgeeft. Het gaat meestal om waarschuwingen, vermaningen, bemoedigingen, voorzeggingen op korte of op zeer lange termijn, beloften, aanwijzingen en ook uitleg van de vijf boeken van Mozes, de Torah.

Hoe worden profeten in de bijbel genoemd?

Profeten worden ook wel ziener, man Gods, wachter, bode van de Here of knecht van de Here genoemd. In het Nieuwe Testament is profetie een van de gaven van de Heilige Geest. “Dit moet u vooral weten, dat geen profetie van de Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de Heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.” (2 Petrus 1:20 en 21) Het is God, Die spreekt. Ook bij de uitleg van het profetische woord is de hulp van de Gods Heilige Geest nodig. 

Profeten voorzeggen

Profeten zijn geen waarzeggers of toekomstvoorspellers. Profeten voorspellen niet maar ze voorzeggen. Voorspellen heeft iets onafwendbaars, iets van het noodlot in zich. Dus iets occults! Een waarzegster voorspelt de toekomst. Profetie is niet in eerste instantie gegeven om de toekomst te berekenen of te voorspellen.

Doel van profetie

Een groot aantal profetieën spreekt wel over de toekomst en profetieën worden letterlijk vervuld. Maar het is niet verstandig om op grond van bepaalde voorzeggingen uitvoerige en gedetailleerde eindtijdschema’s op te stellen. Een uitlegger van het profetisch woord verliest aan geloofwaardigheid als hij achteraf moet toegeven dat hij zich heeft vergist. Echter de grote lijnen van Gods handelen met Israël en met de wereld kunnen vrij eenvoudig uit het profetische Woord worden uitgelicht. Profetie is gegeven als een lamp die schijnt in duistere plaatsen. Door profetie zien we Gods hand in bepaalde gebeurtenissen en ontwikkelingen en onderkennen we Gods prioriteiten voor onze tijd.

De hele Bijbel is vol profetie. Het is een van de unieke aspecten van Israël en van het Joodse en van het Joodse en het Christelijk  geloof. Juist in onze tijd worden er veel eeuwenoude, bijbelse  profetieën  vervuld. Het is van levensbelang dat de kerk van Christus daar aandacht aan gaat geven.

Bron : “Met Israël op weg naar de eindtijd” van drs. Jan van  Barneveld, blz. 31-33

Bijbelteksten
Deuteronomium  18  : 20  t/m 22
Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in mijn naam een woord te spreken, dat Ik hem niet gebood te spreken, of die in de naam van andere goden spreekt – die profeet zal sterven. Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de HERE niet gesproken heeft? Als een profeet spreekt in de naam des HEREN en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de HERE niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen. (NBG-vertaling)

Maar als een profeet de euvele moed heeft om in mijn naam iets te zeggen dat ik hem niet heb opgedragen, of om in de naam van andere goden te spreken, dan moet hij ter dood gebracht worden.’ Misschien vraagt u zich af: Is er een manier om te bepalen of een profetie al dan niet van de HEER komt? Die is er inderdaad: als een profeet zegt te spreken in de naam van de HEER, maar zijn woorden komen niet uit en er gebeurt niets, dan is dat geen profetie van de HEER geweest. Voor deze profeet hoeft u geen ontzag te hebben. (NBV-vertaling)
Jeremia  1  : 5
Eer Ik u vormde in de moederschoot, heb Ik u gekend, en eer gij voortkwaamt uit de baarmoeder, heb Ik u geheiligd; tot een profeet voor de volkeren heb Ik u gesteld. (NBG-vertaling)

God had Jeremia bestemd om een profeet voor het volk Israël te zijn. Dat was Gods plan met Jeremia.
Mattheus  5  : 17  t/m 18  (C)

Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.  Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is. (HSV-vertaling)

Jezus beschouwde het Oude Testament als het Woord van God. Jezus waarschuwt ons, dat we zelfs niet moeten denken, dat Hij is gekomen om ermee af te rekenen. Hiermee stelt Hij dat het stand zal houden als Gods Woord totdat alles vervuld zal zijn, dat wil zeggen totdat er een nieuwe hemel of aarde is. Jota of tittel of  zijn de kleinste tekens in het Hebreeuws alfabet.

Jesaja 65 : 17
Want zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Aan de vorige dingen zal niet meer gedacht worden, ze zullen niet meer opkomen in het hart.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


 


Mattheus  7  : 12  (C)

Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten. (HSV-vertaling)

Jezus laat ook hier zien hoe het Oude Testament nog steeds van toepassing is.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


Lukas  16  : 29  t/m 31  (C)

Abraham zei tegen hem (= de rijke man): "Zij hebben Mozes en de profeten. Laten zij naar hen luisteren. Hij echter zei: Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe zou gaan, zouden zij zich bekeren. Maar Abraham zei tegen hem: Als zij niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen zij zich ook niet laten overtuigen, als iemand uit de doden zou opstaan.  (HSV-vertaling)

Dit verhaal gaat over de rijke man en de arme lazarus. De rijke man ging dood en kwam toen in de hel terecht. Lazarus was in de hemel. Vanuit de hel smeekte hij of Abraham Lazarus naar zijn broers wilde toesturen om hen te waarschuwen, dat Jezus Christus echt leeft en alles wat in de bijbel staat waar is. Maar Abraham zei toen tegen de rijke man, dat zij naar Mozes en de profeten moeten luisteren. Als zijn broers niet naar Mozes en de profeten willen luisteren, dan zullen zij zich ook niet laten overtuigen als iemand uit de doden zou opstaan.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen

 


Handelingen  15  : 14  t/m 17
Simeon heeft verteld hoe God voorheen naar de heidenen omgezien heeft om voor Zijn Naam uit hen een volk aan te nemen. En hiermee stemmen de woorden van de profeten overeen, zoals geschreven staat: Hierna zal Ik terugkeren en de vervallen hut van David weer opbouwen, en wat daarvan is afgebroken, weer opbouwen en Ik zal hem weer oprichten, opdat de mensen die overgebleven zijn, de Heere zouden zoeken, en alle heidenen over wie Mijn Naam uitgeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet. (HSV-vertaling)

Evangelieverkondiging
Er wordt een volk voor God uit de heidenen vergaderd. Dat betekent dus zending, evangelieverkondiging, de belangrijkste taak van de kerk.

Herstel van Israël
Dan gaat de God van IsraÉl Zijn volk herstellen. Dat proces is nu volop gaande. De God van Israël is al meer dan 100 jaar bezig met het herstel van Zijn volk Israël. Met het herstel van het verwoeste land, terugkeer van Israël uit alle landen van de wereld en met een geestelijk herstel, waarvan de plotselinge opkomst en groei van de Messiaans belijdende Joodse beweging een belangrijk voorbeeld is.

Doel en eindpunt van die ontwikkelingen
Dan gaat Jacobus verder en laat zien wat het doel en eindpunt van die ontwikkelingen is: "Opdat het overig deel van de mensen de Here gaat zoeken." (Handelingen 15:17) Dus een wereldwijde opwekking.

Bron : "Eindtijd, Israël en de Islam" van drs. Jan van Barneveld
Efeziers  4  : 11  t/m 16
En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus. Dan zijn we geen onmondige kinderen meer die stuurloos ronddobberen en met elke wind meewaaien, met wat er maar verkondigd wordt door mensen die tot alles in staat zijn wanneer ze anderen listig en doortrapt op een dwaalspoor willen brengen. Dan zullen we, door ons aan de waarheid te houden en elkaar lief te hebben, samen volledig toe groeien naar hem die het hoofd is: Christus. Vanuit dat hoofd krijgt het lichaam samenhang, en wordt het ondersteund en bijeengehouden door alle gewrichtsbanden. Ieder deel draagt naar vermogen bij tot de groei van het lichaam, dat zo zichzelf opbouwt door de liefde. (NBV-vertaling)

God heeft bepaalde mensen aan de gemeente gegeven om ons te helpen. Tegenover allerlei wind van leer kunnen wij leren vast te staan, door op te wassen in de kennis van God. Om ons hiermee te helpen heeft Christus aan de gemeenten eerst apostelen en profeten gegeven, door wie de Heilige Schrift tot stand is gekomen. In onze tijd hebben wij evangelisten, herders en leraars, die op basis van Gods woord de gemeente opbouwen tot volwassenheid in de kennis van Christus.
Openbaring  22  : 8  t/m 9  (C)
En ik, Johannes, ben het die deze dingen hoorde en zag. En toen ik ze gehoord en gezien had, wierp ik mij neder voor de voeten van de engel, die ze mij toonde, om te aanbidden. Maar hij zeide tot mij: Doe dat niet! Ik ben een mededienstknecht van u en van uw broederen, de profeten, en van hen, die de woorden van dit boek bewaren; aanbid God! (NBG-vertaling)

Engelen mogen wij niet aanbidden!
Openbaring  22  : 8  t/m 9  (C)
En ik, Johannes, ben het die deze dingen hoorde en zag. En toen ik ze gehoord en gezien had, wierp ik mij neder voor de voeten van de engel, die ze mij toonde, om te aanbidden. Maar hij zeide tot mij: Doe dat niet! Ik ben een mededienstknecht van u en van uw broederen, de profeten, en van hen, die de woorden van dit boek bewaren; aanbid God! (NBG-vertaling)

Engelen mogen wij niet aanbidden!

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009