hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Schepping

Categorie

Toelichting
In het begin schiep God de hemel en de aarde (Genesis 1:1). Zo begint de bijbel.  Een schepsel bewijst het bestaan van een schepper.

Wij zeggen dat bepaalde mensen creatief zijn. Wat bedoelen wij daarmee? Creativiteit is scheppingsvermogen, het vermogen om te scheppen. Scheppen betekent iets uit niets maken, iets volledig nieuws maken. Dieren kunnen niet scheppen. Waarom kunnen mensen dat wel? Omdat zij naar het beeld van hun Schepper geschapen zijn (Genesis 1:27).

In verband met het bouwen van de tabernakel, zei God aan Mozes dat Hij Besaleël vervuld heeft met Gods Geest, met wijsheid, inzicht en kennis om ontwerpen te bedenken, om om die uit te voeren in goud, zilver en koper; om stenen te bewerken, om die in te zetten; om hout te snijden en werkzaam te zijn in allerlei arbeid. En in het hart van Oholiab heeft hij wijsheid gelegd. Zij zullen alles maken wat God hen gebiedt (Exodus 31:2-6)

Dus in het hart van ieder die kunstvaardig is, heeft God wijsheid gelegd. Geen kunstwerk kan bestaan zonder kunstenaar, zonder schepper. Het heelal is een kunstwerk, gemaakt door een Kunstenaar, een Schepper. Iemand die meent dat de schepping spontaan kon ontstaan, denkt niet logisch, omdat hij God uit zijn gedachtenwereld verbannen heeft. Dit wordt door Paulus uitgelegd in Romeinen 1:20-25.

Bron : Roy Davison

Bijbelteksten
Genesis  1  : 1  t/m 27
Gen. 1 : 1-27 gaat over de schepping: alles wat God heeft gemaakt in zes dagen:
Eerste dag : dag en nacht
Tweede dag : hemel
Derde dag : aarde en zeeën, zaadgevend gewas, vruchtbomen
Vierde dag : Zon, maan, sterren
Vijfde dag : vissen, vogels, grote zeedieren, alle in water krioelende levende wezens
Zesde dag : Vee, kruipend gedierte, wild gedierte, man en vrouw
Zevende dag : rustdag
Genesis  1  : 1
"In den beginne schiep God de hemel en de aarde." (Statenvertaling)

Meteen aan het begin van de bijbel gaat Mozes in tegen alle geleerdheden uit Egypte. Over het ontstaan van de aarde hadden de Eyptenaren de vreemdste ideeën: dat de aarde voortkwam uit een gevleugeld ei dat in de ruimte rondvloog, en dat de mens voortkwam uit de wormen in de slijmerige modder van de Nijl. Mozes liet zich hierdoor niet beïnvloeden. Hij schreef "God schiep de hemel en de aarde" en "God schiep de mens". Deze stand van zijn leermeesters heeft Mozes in al zijn boeken volgehouden.(

(Bron : citaat boek "Moderne Wetenschap in de Bijbel" van Ben Hobrink. Hij verwijst hierbij naar het boek "Mythologie van de gehele wereld" van R. Cavendish, Atrium, Alphen a/d Rijn, 1993, blz. 97 en naar het boek "The Harmony of Science and Scripture", Eerdmans Publishing Co., Grand Rapids, MI, 1945, blz, 64, 65)
Genesis  1  : 14  t/m 16
En God zeide: Dat er lichten zijn aan het uitspansel des hemels om scheiding te maken tussen de dag en de nacht, en dat zij dienen tot aanwijzing zowel van vaste tijden als van dagen en jaren; En dat zij tot lichten zijn aan het uitspansel des hemels om licht te geven op de aarde; en het was alzo. En God maakte de beide grote lichten, het grootste licht tot heerschappij over de dag, en het kleinere licht tot heerschappij over de nacht, benevens de sterren. (Statenvertaling)

God heeft de zon en maan geschapen om de volgende redenen:
- scheiding maken tussen dag en nacht
- tot aanwijzing van vaste tijden als van dagen en jaren
- dat zij licht geeft op de aarde

Uit deze bijbelverzen blijkt wel dat het nooit Gods bedoeling is geweest dat mensen de zon of maan gingen aanbidden. De zon en maan kunnen voorwerp van afgodendienst worden (Deuteronomium 4:19, Job 31:26-28, Ezechiël 8:16). In onze tijd aanbidden de aanhangers van Wicca zon en maan.
Genesis  1  : 27
"En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze." (Statenvertaling)

Meteen aan het begin van de bijbel gaat Mozes in tegen alle geleerdheden uit Egypte. Over het ontstaan van de aarde hadden de Eyptenaren de vreemdste ideeën: dat de aarde voortkwam uit een gevleugeld ei dat in de ruimte rondvloog, en dat de mens voortkwam uit de wormen in de slijmerige modder van de Nijl. Mozes liet zich hierdoor niet beïnvloeden. Hij schreef "God schiep de hemel en de aarde" en "God schiep de mens". Deze stand van zijn leermeesters heeft Mozes in al zijn boeken volgehouden.(

(Bron : citaat boek "Moderne Wetenschap in de Bijbel" van Ben Hobrink. Hij verwijst hierbij naar het boek "Mythologie van de gehele wereld" van R. Cavendish, Atrium, Alphen a/d Rijn, 1993, blz. 97 en naar het boek "The Harmony of Science and Scripture", Eerdmans Publishing Co., Grand Rapids, MI, 1945, blz, 64, 65)
Genesis  1  : 31
"God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was." (NBV-vertaling)
Exodus  32  : 2  t/m 6
Zie, Ik heb met name geroepen Bezáleël, den zoon van Uri, den zoon van Hur, van den stam van Juda. En Ik heb hem vervuld met den Geest Gods, met wijsheid, en met verstand, en met wetenschap, namelijk in alle handwerk; Om te bedenken vernuftigen arbeid; te werken in goud, en in zilver, en in koper, En in kunstige steensnijding, om in te zetten, en in kunstige houtsnijding, om te werken in alle handwerk. En Ik, zie, Ik heb hem bijgevoegd Ahóliab, den zoon van Ahisamach, van den stam van Dan; en in het hart van een iegelijk, die wijs van hart is, heb Ik wijsheid gegeven; en zij zullen maken al wat Ik u geboden heb. (Statenvertaling)

In verband met het bouwen van de tabernakel, zei God aan Mozes dat Hij Besaleël vervuld heeft met Gods Geest, met wijsheid, inzicht en kennis om ontwerpen te bedenken, om om die uit te voeren in goud, zilver en koper; om stenen te bewerken, om die in te zetten; om hout te snijden en werkzaam te zijn in allerlei arbeid. En in het hart van Oholiab heeft hij wijsheid gelegd. Zij zullen alles maken wat God hen gebiedt. Dus in het hart van ieder die kunstvaardig is, heeft God wijsheid gelegd. Geen kunstwerk kan bestaan zonder kunstenaar, zonder schepper.

Bron : Roy Davison
Psalmen  8  : 4
Aanschouw ik uw hemel, het werk van uw vingers, de maan en de sterren, die Gij bereid hebt: (NBG-vertaling)
Psalmen  8  : 7  t/m 9
Gij doet hem (= de mens) heersen over de werken uwer handen, alles hebt Gij onder zijn voeten gelegd: schapen en runderen altegader en ook de dieren des velds, de vogelen des hemels en de vissen der zee, hetgeen de paden der zeeën doorkruist. (NBG-vertaling)
Psalmen  11  : 3
“Wanneer de grondslagen zijn vernield, wat kan dan de rechtvaardige doen?”
Psalmen  33  : 6  t/m 9
Door het woord van de HEER is de hemel gemaakt, door de adem van zijn mond het leger der sterren. Hij verzamelt het zeewater en sluit het in, hij bergt de oceanen in schatkamers weg. Laat heel de aarde vrezen voor de HEER, en wie de wereld bewonen hem duchten, want hij sprak en het was er, hij gebood en daar stond het. (NBV-vertaling)


Psalmen  139  : 13  t/m 16
U was het die mijn nieren vormde, die mij weefde in de buik van mijn moeder. Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan, wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt. Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel. Toen ik in het verborgene gemaakt werd, kunstig geweven in de schoot van de aarde, was mijn wezen voor u geen geheim. Uw ogen zagen mijn vormeloos begin, alles werd in uw boekrol opgetekend, aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één. (NBV-vertaling)
Jesaja  40  : 26
Heft uw ogen naar omhoog en ziet: wie heeft dit alles geschapen? Hij, die het heer daarvan in groten getale uitleidt en elk daarvan bij name roept door de grootheid zijner sterkte en omdat Hij geweldig van kracht is; er blijft niet één achter. (NBG-vertaling)

Kijk omhoog: wie heeft dit alles geschapen? Hij laat het leger sterren voltallig uitrukken, hij roept ze bij hun naam, een voor een; door zijn kracht en onmetelijke grootheid ontbreekt er niet één.
Jesaja  40  : 28
Weet gij het niet, hebt gij het niet gehoord? Een eeuwig God is de HERE, Schepper van de einden der aarde. Hij wordt noch moede noch mat, zijn verstand is niet te doorgronden. (NBG-vertaling)
Jesaja  44  : 7  t/m 8
En wie kan, zoals Ik, roepen, het bekendmaken en het voor Mij uiteenzetten, sinds Ik een eeuwig volk een plaats gegeven heb? En laten zij de toekomstige dingen, dat wat komen zal, hun bekendmaken. Wees niet angstig en wees niet bevreesd. Heb Ik het u van toen af niet doen horen en bekendgemaakt? Want u bent Mijn getuigen: is er ook een God buiten Mij? Er is geen andere rots, Ik ken er geen. (HSV-vertaling)

Wie van de goden is aan mij gelijk? Laat hij zich melden en het mij aantonen. Ik heb toch de mensheid geschapen. Laten zij hun volgelingen eens bekendmaken wat er gebeuren gaat, wat er nog komen zal. Israël, liet ik het je niet vooraf weten, maakte ik het je niet bekend? Jullie zijn mijn getuigen. Wees niet bang, jullie hebben niets te vrezen. Is er soms nog een andere god, iemand zo machtig als ik? Ik ken hem niet. (Groot Nieuws Bijbel)
Jesaja  44  : 24  t/m 25
Zo zegt de HEERE, uw Verlosser, Uw Formeerder van de moederschoot af: "Ik ben de HEERE, Die alles doet: Die de hemel uitspant, Ik alleen, Die de aarde uitspreidt door Mijzelf; Die de tekenen van hen die leugens verzinnen verbreekt, Die de waarzeggers waanzinnig maakt; Die de wijzen doet terugdeinzen, Die hun kennis tot dwaasheid maakt." (HSV-vertaling)

Dit zegt de Heer: "Ik heb je vrijgekocht, je gevormd in de moederschoot. Ik ben de Heer, ik heb alles gemaakt. Ik spande de hemel als een tent, ik zette de aarde vast, niemand hielp mij daarbij. Ik ontmasker toekomstvoorspellers, stel waarzeggers aan de kaak. Ik wijs geleerden terug, toon de dwaasheid van hun kennis aan." (Groot Nieuws Bijbel)

Dit bijbelgedeelte gaat over de ontmaskering van valse toekomstvoorspellers. God alleen weet precies wanneer het gebeurt, maar het jaar 2010 laat duidelijk zien dat hij zeer spoedig komt! Het is tijd om wakker te worden. De tijd van genade is er nu nog, maar snel komt de tijd van het Recht, dat Gods geduld op is, omdat de zonden torens hoog zijn opgebouwd en Hij dan gaat ingrijpen.

Bron : DVD Eindtijd 2010 van Frank Ouweneel
Jesaja  45  : 12
Ik ben het die de aarde maakte en de mens op aarde schiep; mijn handen hebben de hemel uitgespannen, ik riep het sterrenleger tevoorschijn. (NBV-vertaling)
Jesaja  48  : 13
Ook heeft Mijn hand de aarde gegrondvest, en Mijn rechterhand heeft de hemel uitgespannen. Roep Ik ze, dan staan ze er tezamen. (HSV-vertaling)
Jeremia  1  : 5
Eer Ik u vormde in de moederschoot, heb Ik u gekend, en eer gij voortkwaamt uit de baarmoeder, heb Ik u geheiligd; tot een profeet voor de volkeren heb Ik u gesteld. (NBG-vertaling)

God had Jeremia bestemd om een profeet voor het volk Israël te zijn. Dat was Gods plan met Jeremia.
Jeremia  5  : 22
Ik, Die het zand gemaakt heb tot een grens voor de zee, een eeuwige verordening, die zij niet zal overschrijden. Al kolken haar golven, zij zullen niets kunnen uitrichten, al bruisen zij, zij zullen hem niet overschrijden. (HSV-vertaling)
Jeremia  5  : 24

Ze zeggen niet in hun hart: Laten wij toch de HEERE, onze God, vrezen, Die de regen geeft,  zowel vroege regen als late regen, op zijn tijd, Die de vastgestelde weken van de oogst voor ons bewaakt. (HSV-vertaling)

Jullie zeiden niet bij jezelf: We moeten ontzag hebben voor de Heer, onze God. Hij geeft ons regen, in de herfst en in de lente, op de vaste tijden, en hij bepaalt wanneer we kunnen oogsten. (Groot Nieuws Bijbel)


Jeremia  10  : 12
Hij maakt de aarde door zijn kracht, Hij bereidt de wereld toe door zijn wijsheid en breidt de hemel uit door zijn verstand. (NBG-vertaling)
Jeremia  32  : 17
 Ach, Heere HEERE! Zie, ? hebt de hemel en de aarde gemaakt door Uw grote kracht en door Uw uitgestrekte arm. Niets is voor U te wonderlijk. (HSV-vertaling)
Amos  4  : 13
Want zie, Hij, die de bergen formeert en de wind schept, en de mens te kennen geeft wat zijn overleg is, die de dageraad tot donkerheid maakt, en voortschrijdt over de hoogten der aarde, HERE, God der heerscharen, is zijn naam. (NBG-vertaling)
Johannes  5  : 46  t/m 47
Als u Mozes zou geloven, zou u ook mij geloven, hij heeft immers over mij geschreven. Maar als u niet gelooft wat hij geschreven heeft, hoe zou u dan geloven wat ik zeg? (NBV-vertaling)

De eerste vijf boeken van de Bijbel zijn door Mozes geschreven. Ze worden in het Grieks de Pentateuch (5 boeken) genoemd en in Hebreeuws de Tora (onderwijzen). Dus ook over de schepping. Jezus zegt dus als je niet in de schepping gelooft, dan geloof je de rest ook niet.
Handelingen  4  : 24  t/m 25  (C)

En nadat zij (= Petrus en Johannes)  losgelaten waren, gingen zij naar hun eigen mensen en berichtten alles wat de overpriesters en de oudsten tegen hen gezegd hadden. En toen zij dat gehoord hadden, verhieven zij eensgezind hun stem tot God en zeiden: Heere! U bent de God Die de hemel en de aarde en de zee gemaakt hebt, en alle dingen die erin zijn,  en Die bij monde van David, Uw knecht, gezegd hebt:  "Waarom woeden de heidenvolken en bedenken de volken wat inhoudsloos is?"  (HSV-Statenvertaling)

Psalm 2 : 1
Waarom woeden de heidenvolken en bedenken de volken wat zonder inhoud is? (HSV-vertaling)

De apostelen citeren uit Psalm 2:1, geschreven door David, maar ze veronderstellen terecht dat het God was die het heeft gezegd bij monde van David. Het Nieuwe Testament maakt geen onderscheid tussen wat God zegt en wat het Oude Testament zegt. Als het Oude Testament iets beweert, veronderstellen de schrijvers in het Nieuwe Testament dat het een bewering van God is, zelfs als het niet direct aan Hem is toe te schrijven.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


Handelingen  4  : 24  t/m 25

En nadat zij (= Petrus en Johannes)  losgelaten waren, gingen zij naar hun eigen mensen en berichtten alles wat de overpriesters en de oudsten tegen hen gezegd hadden. En toen zij dat gehoord hadden, verhieven zij eensgezind hun stem tot God en zeiden: Heere! U bent de God Die de hemel en de aarde en de zee gemaakt hebt, en alle dingen die erin zijn,  en Die bij monde van David, Uw knecht, gezegd hebt:  "Waarom woeden de heidenvolken en bedenken de volken wat inhoudsloos is?"  (HSV-Statenvertaling)


Handelingen  14  : 15
"Wat doet u toch? Wij zijn mensen, net als u. Onze boodschap is nu juist dat u geen afgoden moet vereren, maar de levende God, die de hemel en de aarde en de zee heeft geschapen en alles wat daar leeft." (NBV-vertaling)
Handelingen  17  : 24  t/m 25
"De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat er leeft, hij die over hemel en aarde heerst, woont niet in door mensenhanden gemaakte tempels. Hij laat zich ook niet bedienen door mensenhanden alsof er nog iets is dat hij nodig heeft, hij die zelf aan iedereen leven en adem en al het andere schenkt." (NBV-vertaling)
Handelingen  17  : 26
"Uit één mens heeft hij de hele mensheid gemaakt, die hij over de hele aarde heeft verspreid; voor elk volk heeft hij een tijdperk vastgesteld en hij heeft de grenzen van hun woongebied bepaald." (NBV-vertaling)
Romeinen  1  : 20  t/m 25  (C)
Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn, want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en de dank gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd. Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren. Daarom heeft God hen in hun lage begeerten uitgeleverd aan zedeloosheid, waarmee ze hun lichaam onteren. Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. (NBV-vertaling)
Efeziers  2  : 10
Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen. (Statenvertaling)

Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid. (NBV-vertaling)

Ver voordat ik geboren werd, heeft Hij bedacht welke goede werken ik zou kunnen gaan doen, welke plaats ik mag innemen in het door Hem ontworpen plan. Er ligt een goddelijke roeping op mijn leven. Mijn leven wordt niet langer bepaald door mijn dromen of door mijn plannen in het leven. In mijn leven gaat het om Gods plan voor deze wereld, waarin Hij ook voor mij een unieke plaats heeft uitgedacht. Deze gedachte wordt in Paulus' brief geschreven aan de Efeziërs.

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven" van Wilkin van der Kamp, blz. 16
Efeziers  4  : 23  t/m 24
Uw geest en uw denken moet voortdurend vernieuwd worden en u moet de nieuwe mens aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid. (NBV-vertaling)

Uw denken moet grondig vernieuwd worden. Sterker nog, u moet een heel nieuw mens worden, die alleen voor God leeft, zuiver en goed.
1 Timotheus  4  : 4  t/m 5
Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets daarvan is verwerpelijk, als het met dankzegging aanvaard wordt: want het wordt geheiligd door het woord Gods en door gebed. (NBG-vertaling)
Hebreen  11  : 3

Door het geloof zien wij in  dat de wereld tot stand gebracht is door het Woord van God, en wel zo dat de dingen die men ziet, niet ontstaan zijn uit wat zichtbaar is. (HSV-vertaling)

Door het geloof weten wij dat het heelal door een woord van God gemaakt is; dat het zichtbare uit het onzichtbare is voortgekomen. (Het Boek)


2 Petrus  3  : 3  t/m 7
Dit vooral moet gij weten, dat er in de laatste dagen spotters met spotternij zullen komen, die naar hun eigen begeerten wandelen, en zeggen: Waar blijft de belofte van zijn komst? Want sedert de vaderen ontslapen zijn, blijft alles zó, als het van het begin der schepping af geweest is. Want willens en wetens ontgaat hun, dat door het woord van God de hemelen er sedert lang geweest zijn en de aarde, die uit en door het water bestaat, waardoor de toenmalige wereld is vergaan, verzwolgen door het water. Maar de tegenwoordige hemelen en de aarde zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, ten vure bewaard tegen de dag van het oordeel en van de ondergang der goddeloze mensen. (NBG-vertaling)

Vergeet vooral niet dat er aan het einde van de tijd spotters zullen komen, die hun eigen begeerte volgen en smalend vragen: ‘Waar blijft hij nu? Hij had toch beloofd te komen? De generatie voor ons is al gestorven, maar alles is nog steeds zoals het sinds het begin van de schepping geweest is.’ Ze gaan er dan willens en wetens aan voorbij dat er in het begin al eens een hemel is geweest en een aarde die door Gods woord gevormd was uit water en door middel van water, en dat de toenmalige wereld vergaan is toen ze door het water werd overspoeld. Maar de tegenwoordige hemel en aarde worden door datzelfde woord bewaard om op de dag van het oordeel, waarop de goddelozen ten onder zullen gaan, te worden prijsgegeven aan het vuur. (NBV-vertaling)


1 Johannes  4  : 8
Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde. (Statenvertaling)

Omdat God liefde is, schiep Hij engelen en mensen om zijn liefde op te richten. Engelen en mensen zijn zo geschapen dat zij het vermogen hebben om liefde te kunnen ontvangen en om liefde te kunnen geven. God verlangde er naar dat zij zijn liefde zouden beantwoorden. Omdat Hij hen echter niet wilde dwingen Hem lief te hebben, besloot hij engelen en mensen de mogelijkheid te geven om te kunnen kiezen. Echte liefde dwingt nooit. Ware liefde komt van twee kanten. Je kunt van de ander nooit eisen jou lief te hebben. Daarom heeft God engelen en mensen een vrije wil gegeven. Hierin lag een zeker risico. God besloot in zijn liefde onze keuze altijd te zullen respecteren hoe die ook uit zou pakken. Dit betekent dat God vanaf het begin wist dat onze vrije wil getest zou worden.

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van der Kamp, blz. 43 en 44
Openbaring  4  : 11
Gij, onze Here en God, zijt waardig te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de macht; want Gij hebt alles geschapen, en om uw wil was het en werd het geschapen. (NBG-vertaling)
Openbaring  13  : 5  t/m 8
En hem werd een mond gegeven, die grote woorden en godslasteringen spreekt; en hem werd macht gegeven dit tweenveertig maanden lang te doen. En (het beest) opende zijn mond tot lasteringen tegen God, om zijn naam te lasteren en zijn tent en hen, die in de hemel wonen. En hem werd gegeven om tegen de heiligen oorlog te voeren en hen te overwinnen; en hem werd macht gegeven over elke stam en natie en taal en volk. En allen, die op de aarde wonen, zullen het (beest) aanbidden, ieder, wiens naam niet geschreven is in het boek des levens van het Lam, dat geslacht is, sedert de grondlegging der wereld. (NBG-vertaling)

Via leiders, heersers, regeringen en organisaties, haalt satan de mensen over om hem te aanbidden. Let op dat iedereen op aarde f God f satan aanbidt (via het beest). Er is geen middenweg. Zij zullen grote woorden spreken en god lasteren en zij zullen dit 42 maanden lang doen. En iedereen, wiens naam niet in het boek des levens geschreven staat, zal hen aanbidden.

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 DVD's Kent Hovind (Schepping of evolutie)
 Ook de terrorist is geschapen naar Gods beeld (CIP-artikel)
 Waarom God ons heeft gemaakt (Youtube-filmpje 3.12 minuten door John Piper)

 


  Terug


Versie december 2009