hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Rijkdom (Het gevaar van rijkdom)

Categorie

Toelichting

Onder christenen heeft materialisme vaak een slechte naam. Sommigen zeggen dat het kapitalistische systeem ons regelrecht naar de afgrond leidt. Ook zou geld één van de grootste afgoden van deze tijd zijn: de Mammon. Maar is welvaart echt zo verkeerd? Kan rijkdom ook een zegen van God zijn? Het is inderdaad zo dat welvaart in principe een zegen van God is. In de bijbel zie je vaak dat God mensen zegent met rijkdom. Op zich is het dus ook niet verkeerd om te genieten van mooie spullen en kun je God danken voor de welvaart die we hebben. Maar de bijbel waarschuwt ook keer op keer voor de negatieve invloed die welvaart kan hebben.

De reden dat God het zo belangrijk vindt dat we op een goede manier met rijkdom omgaan, is dus dat Hij niet wil dat we slaven worden van het geld en de welvaart. Hij wil dat we vrije mensen zijn: rijkdom is er voor ons en wij zijn er niet voor de rijkdom. Hij wil dat we gelukkig zijn en ons bezighouden met de dingen die echt belangrijk zijn, zoals relaties en Hemzelf. Alleen God is het waard om door ons gediend te worden. Hij is ook de enige God die ons vrijmaakt. Alle ander goden die wij dienen, maken slaven van ons en zorgen ervoor dat wij ons doel als mensen missen. God heeft ons namelijk niet als slaven, maar als vrije mensen gemaakt.

Bron : Vragen Helpdesk Live

De tijd die we hier op de aarde als mensen hebben is beperkt. De Bijbel zegt dat de mensen 70 jaren zijn gegeven en voor wie sterk is 80 jaren (Ps. 90:10). De tijd gaat snel, benut de tijd die je hebt daarom op een verstandige en efficiënte manier. Tijd is een door God gegeven mogelijkheid om Hem beter te leren kennen, om een leven te leven tot zijn eer en om te investeren in dingen die eeuwigheidswaarde hebben.  Waarom zijn we zo vaak weinig bezig met de dingen van Gods Koninkrijk, de dingen die eeuwigheidswaarde hebben en waarom investeren we zoveel in dingen die voor de eeuwigheid totaal onbelangrijk zijn? Daarom zegt Mozes ook in Psalm 90:12 (NBG) Leer ons zó onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen.

Veel mensen zeggen tegenwoordig: het is zó druk, druk, druk. Maar waar heb je het dan druk mee? Is alles wat je doet wel zo belangrijk en nodig? We leven in een welvaarts- en consumptiemaatschappij waarin materialisme -het vergaren van allerlei mooie aardse bezittingen- hoogtij viert. Mensen worden beziggehouden en verleidt om vooral maar met veel allerlei onbelangrijke activiteiten en nutteloos vertier hun tijd vol te maken. Jezus waarschuwt in Matteüs 13:22 (NBV) Het zaad dat tussen de distels is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen, maar bij wie de zorg om het dagelijkse bestaan en de verleiding van de rijkdom het woord verstikken, zodat het zonder vrucht blijft. Jezus zegt hier dat Gods Woord niet krachtig in de harten van de mensen kan werken als we buigen voor de “verleiding van de rijkdom” (materialisme welvaart) en te veel bezig zijn met “de zorg van ons dagelijks leven”  Het Woord wordt wel gezaaid, maar het verstikt tussen de distels. Jezus zegt, dat je geloof zo geen vrucht zal dragen.

Hoe zou Jezus deze boodschap vandaag gebracht hebben? Waarom zit je de hele avonden achter internet, maar waarom gaat je Bijbel nooit open? Waarom ben je voortdurend op zoek naar gezelligheid en vertier, maar waarom ga je nooit naar de Bijbelstudie? Waarom stop je al je energie in die hobby of die sport, maar de gaven die God je heeft gegeven gebruik je niet? Waarom vul je de leegte in je hart met allerlei aardse bezittingen, maar niet met Mijn liefde? Waarom plan je zoveel onbelangrijke activiteiten in je agenda, maar waarom neem je niet de tijd om uit te rusten aan Mijn voeten? Dit kunnen de distels zijn die Jezus bedoelde. De distels die God en Zijn Woord in de weg staan om in jou leven krachtig te werken. Ze willen de invloed van God in jouw leven als het ware wegslurpen. Misschien is het eens verstandig om eens goed te gaan tuinieren in de tuin van je leven. Haal de distels er met wortel en tak uit, dan zal het Woord van God meer de ruimte krijgen in jouw leven om te werken.

Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen. Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn (Matteüs 6:19-21). De tijd gaat snel en houdt geen pauze. Gebruik je tijd verstandig en efficiënt. Natuurlijk blijft er ook tijd over voor andere dingen, maar kijk uit dat het geen distels worden die de plaats van Gods Koninkrijk in je leven gaan overwoekeren. Laat Gods Koninkrijk het centrum zijn van al je doen en laten. Maak duidelijke keuzes, durf dingen in je leven te veranderen, wees daadkrachtig. Nu kan het nog. Het leven gaat snel voorbij. Investeer dus in de dingen die eeuwigheidswaarde hebben. Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods. Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn ( Kolossenzen 3:1-4.).


Het gevaar in onze tijd en in alle tijden
Het gevaar voor een christen -in wat voor tijd of omstandigheden hij ook leeft- is dat hij beïnvloed wordt door de geest van zijn tijd. Voor ons betekent het dat geld en bezit ons in de macht kunnen krijgen. 



Bijbelteksten
Leviticus  19  : 15
Gij zult bij het rechtspreken geen onrecht doen; gij zult de arme niet begunstigen en de aanzienlijke niet voortrekken: op rechtvaardige wijze zult gij uw naaste berechten. (NBG-vertaling)

Rechters moeten bij hun uitspraken altijd rechtvaardig blijven en zich niet laten leiden door het feit of iemand rijk of arm is.
Spreuken  10  : 22

De zegen van de HEERE, die maakt rijk, Hij voegt er geen zwoegen aan toe. (HSV-vertaling)

De zegen des Heren die maakt rijk

Heel duidelijk wordt hier aangegeven wat ons rijk maakt. In onze materialistische wereld wordt onder rijkdom verstaan: geld, aanzien, macht, uiterlijke schoonheid etc. Maar wat ons werkelijk rijk maakt is de zegen van God. Zegen is een ruim begrip in de bijbel en staat vaak in verband met vruchtbaarheid en voorspoed, zowel in letterlijk als in geestelijk opzicht. Het heeft ook te maken met het goede toewensen en het wordt regelmatig gebruikt als de tegenhanger van vervloeken. Een enkel keer is zegenen vertaald met bidden. Vragen we om een zegen voor iemand, dan hebben we zijn/haar welzijn op het oog.

Waar bestaat zegen uit? Als God ons zegent dan wil hij ons vruchtbaar maken, kinderen zijn bijvoorbeeld een zegen van de Here. Het ontvangen van een kind is een geweldige gebeurtenis in het leven van ouders. Het is een rijkdom om één of meer kinderen te hebben en tevens een grote verantwoordelijkheid hen op te voeden en voor te leven, zodat ook zij de Here Jezus lief gaan krijgen. Zegen kan ook te maken hebben met voorspoed, bv. een goede baan, gezondheid etc. Dat zijn zaken om diep dankbaar voor te zijn. Maar ook in tijden van werkloosheid, ziekte en problemen kan en wil God ons zegenen.

Voorspoed kan een grote valkuil zijn, waardoor we eerder geneigd zijn onafhankelijk van God te leven en daardoor veel van Zijn zegen missen! In alle situaties van ons leven kan God ons zegenen, mits we Hem volgen. Dat zien we ook in voorbeelden uit het OT. en NT. Abraham was rijk en werd door God gezegend. De apostel Paulus heeft zowel positieve als negatieve ervaringen gehad in zijn leven en hij getuigt dat hij in voor- en tegenspoed 'alles vermag in Hem die mij kracht geeft'. Deze mannen hebben in hun leven de diepe vrede van God ervaren in wisselende omstandigheden. Het was voor hen een weg van vallen en opstaan, maar ze hebben door de moeilijkheden geleerd dat God voor ze zorgde. Hij werd steeds kostbaarder voor hen dankzij hun moeilijke ervaringen. Ze hebben ervaren dat de zegen des Heren rijk maakt.

Het is geweldig als we geestelijk rijk zijn omdat de Here ons zegent. Het geeft zo'n intense vrede, blijdschap, stabiliteit en rust in ons leven. Het mooie van deze rijkdom is dat niemand het van ons kan afnemen, dit in tegenstelling tot aardse zaken die tijdelijk zijn. Deze zegen kunnen we nu al ervaren in ons leven. Er staat niet dat we ooit in de verre toekomst deze zegen zullen krijgen, nee het geldt voor het hier en nu! Gedurende ons leven kunnen we God leren kennen en proeven van Zijn zegeningen. We moeten wel oog hebben voor de zegeningen. Vaak vinden we veel zaken in ons leven heel gewoon. We vinden het gewoon dat we elke dag brood op de plank hebben of dat we gezond zijn etc. Maar het is goed te realiseren dat ons leven is als een 'damp' (Jac. 4:14). We zijn zo kwetsbaar, vandaag gaat alles goed, morgen blijken we misschien een ernstige ziekte te hebben of krijgen we een dodelijk ongeluk. Laten we elke dag onze zegeningen tellen en Hem danken voor de rijkdom die Hij ons schenkt.

Zwoegen voegt er niets aan toe
Het tweede deel van de tekst luidt: zwoegen voegt er niets aan toe. Het is direct duidelijk, dat alleen de zegen van God ons rijk kan maken. Geen enkele inspanning van onszelf kan daar iets aan toevoegen. Het is helemaal in overeenstemming met de rest van de bijbel. Telkens weer laat het Woord ons zien dat de mens van nature slecht is. Er is geen goed in ons. Dan is het duidelijk dat zwoegen van ons niet rijk kan maken! Het is, zoals gezegd, de zegen van de Here. Hoe goed we ook ons best doen, hoe enthousiast we ook bezig zijn, als het in eigen kracht is, dan voegt het niets toe. We moeten ons steeds blijven realiseren, dat we alleen in Zijn kracht in staat zijn vrucht voort te brengen.

Bron : http://bijbelarchief.nl/default.asp?id=1507


Spreuken  13  : 7
Sommigen stellen zich rijk aan, terwijl zij in het geheel niets hebben; anderen houden zich arm bij veel bezit. (NBG-vertaling)

De een doet zich rijk voor terwijl hij niets bezit, de ander doet of hij arm is terwijl hij een vermogen heeft. (NBV-vertaling)
Spreuken  16  : 8
"Beter een schamel bezit, rechtvaardig verworven, dan een grote rijkdom, verkregen door onrecht." (NBV-vertaling)

Beter weinig, maar met oprechtheid, dan oneerlijk verkregen rijkdom.
Spreuken  19  : 4
Rijkdom brengt veel vrienden aan, maar een arme wordt door zijn vriend verlaten. (NBG-vertaling)

Rijkdom maakt veel vrienden, een arme komt alleen te staan. (NBV-vertaling)
Spreuken  19  : 14
Huis en goed is een erve van de vaderen; maar een verstandige vrouw is van den HEERE. (Statenvertaling)

Je huis en rijkdom erf je van je voorouders, maar een vrouw met inzicht krijg je van de HEER. (NBV-vertaling)
Spreuken  22  : 7
Een rijke heeft macht over armen, wie leent, is de slaaf van wie uitleent.(NBV-vertaling)

Spreuken  30  : 8
Houd valsheid en leugentaal verre van mij, geef mij armoede noch rijkdom, voed mij met het brood, mij toebedeeld. (NBG-vertaling)

Houd me ver van leugen en bedrog. Maak me niet arm, maar ook niet rijk, voed me slechts met wat ik nodig heb. (NBV-vertaling)
Prediker  5  : 9

Wie van geld houdt, kan er niet genoeg van krijgen. Wie verzot op rijkdom is, is altijd op meer gewin belust. Ook dat is enkel leegte. (NBV-vertaling)

In dit gedeelte wordt beschreven hoe je van geld en bezittingen afhankelijk wordt. Dit is een machanisme dat kenmerkend is voor geld en materiële welvaart. Op het moment dat je het meer waarde geeft dan het verdient, wordt je er afhankelijk van; je raakt er als het ware aan verslaafd. Het zal namelijk nooit kunnen voorzien in je steeds maar groeiende behoeftes. Hierdoor kom je in een neerwaartse spiraal terecht, waarbij je steeds meer wil hebben en daardoor eigenlijk steeds minder gelukkig wordt. Op dat moment kun je het geld met recht een afgod noemen. Je gaat het aanbidden en wordt ervan afhankelijk: je buigt ervoor.

Bron : Vragen Helpdesk Live


Prediker  5  : 9  t/m 19
"Wie van geld houdt, kan er niet genoeg van krijgen. Wie verzot op rijkdom is, is altijd op meer gewin belust. Ook dat is enkel leegte. Maar hoe groter iemands kapitaal is, des te groter ook het aantal mensen dat het komt verbrassen. Wat heeft de eigenaar hierbij te winnen? Hij kan alleen maar toekijken. Een arbeider slaapt goed, of hij nu veel of weinig te verteren heeft, maar wie zwelgt in rijkdom, kan de slaap niet vatten.

Ik heb een trieste zaak onder de zon gezien die tot veel ellende leidt. Iemand waakt over zijn rijkdom, maar het loopt rampzalig af, want één tegenslag vaagt al die rijkdom weg. De zoon die hij verwekt heeft, blijft met lege handen achter. Naakt is zo iemand uit de moederschoot gekomen, even naakt keert hij terug. Niets van wat hij heeft verworven en in handen dacht te hebben, neemt hij mee. Het is, ook dit, triest en ellendig, maar zoals hij is gekomen, zo keert hij terug. Wat is het voordeel voor de mens dat hij zwoegt voor wind? Alle dagen van zijn leven brengt hij door in duisternis, heel zijn bestaan is vol ellende en verdriet, en vol ontevredenheid. Het is daarom, zo heb ik ingezien, goed en weldadig voor een mens wanneer hij zich aan eten en drinken te goed doet, en geniet van alles wat hij heeft verworven. Daar zwoegt hij voor onder de zon gedurende het luttel aantal levensdagen dat hij van God gekregen heeft; dat is wat hem is toebedeeld. Wanneer een mens geniet van rijkdom en bezit, wanneer hem dat door God wordt toegestaan als zijn rechtmatig deel en hij zich verheugt in alles wat hij moeizaam heeft verworven, is dat een geschenk van God. Dan piekert hij tenminste niet zo veel over het luttel aantal dagen van zijn leven, maar gaat hij van ganser harte op in de vreugde die God hem toebedeelt. (NBV-vertaling)

In dit bijbelgedeelte lees je een uitgebreide verhandeling over rijkdom en materiële welvaart. Hierin wordt sterk de nadruk gelegd op het feit dat alle aardse en materiële dingen vergaan: op de lange termijn heb je er in feite niets aan. Je kunt het niet meenemen in je graf. Bovendien kun je al je rijkdom ook in dit leven zomaar verliezen. Het grote gevaar, zoals het uit dit gedeelte naar voren komt, is dat je je vertrouwen op de welvaart stelt, dat je ziel en zaligheid afhangen van de spullen die je bezit.

(Bron : Vragen Helpdesk Live)
Prediker  6  : 1  t/m 6
"Het is, dat heb ik ingezien, een trieste zaak onder de zon en voor de mens een zware last: God geeft iemand rijkdom, bezittingen en aanzien; er ontbreekt hem in zijn leven niets van wat hij zich gewenst heeft, maar God staat niet toe dat hij ervan geniet. Dat laat hij een vreemde doen. Leegte is het, een ellendige en trieste zaak. Zo iemand zou wel honderd kinderen kunnen krijgen en wel jaren kunnen leven, vele jaren lang, maar als zijn dorst naar rijkdom nooit gelest wordt en hem nog niet eens een graf rest, dan – zeg ik – is een doodgeboren kind beter af. Het wordt in leegte geboren en verdwijnt in het duister, even naamloos als het is gekomen. Het heeft nooit de zon gezien en geen weet gehad van het bestaan. Het heeft rust, veel meer dan die ander die, ook al leeft hij duizend jaar en nog eens duizend jaar, niet genieten kan van al het goede dat hij heeft. Zijn zij niet beiden op weg naar dezelfde plaats?" (NBV-vertaling)
Prediker  7  : 11  t/m 12
"Wijsheid is even goed als een erfdeel en een voorrecht voor wie de zon aanschouwen. Want de wijsheid beschermt evenals het geld, maar het is een voordeel te weten: de wijsheid doet haar bezitters leven." (NBG-vertaling)
Zefanja  1  : 18  hfdst 2 : 1 t/m 4
Noch hun zilver, noch hun goud zal hen kunnen redden op de dag van de verbolgenheid des HEREN. Door het vuur van zijn naijver zal de ganse aarde verteerd worden, want vernietiging, ja, een verschrikkelijk einde zal Hij alle inwoners der aarde bereiden. Komt tot uzelf, ja, komt tot inkeer, gij schaamteloos volk, voordat het besluit tot uitvoering komt – als kaf gaat een dag voorbij – voordat over u komt de brandende toorn des HEREN, voordat over u komt de dag van de toorn des HEREN. Zoekt de HERE, alle ootmoedigen des lands, gij die zijn verordening volbrengt; zoekt gerechtigheid, zoekt ootmoed; misschien zult gij geborgen worden op de dag van de toorn des HEREN. (NBG-vertaling)

Noch hun zilver, noch hun goud zal hen kunnen redden als Jezus terugkomt op deze aarde. Door het vuur zal de aarde verteren. God zal de aarde vernietigen en alle mensen die niet bekeerd zijn, zullen op een verschrikkelijke manier omkomen.
Mattheus  6  : 19  t/m 34
Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, en waar dieven inbreken en stelen; maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft, en waar dieven niet inbreken of stelen; want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. De lamp van het lichaam is het oog; als dan uw oog oprecht is, zal heel uw lichaam verlicht zijn; maar als uw oog kwaadaardig is, zal heel uw lichaam duister zijn. Als het licht dat in u is, duisternis is, hoe groot is dan de duisternis zelf! Niemand kan twee heren dienen, want of hij zal de één haten en de ander liefhebben, of hij zal zich aan de één hechten en de ander minachten. U kunt niet God dienen en de mammon. Daarom zeg Ik u: Wees niet bezorgd over uw leven, over wat u eten en wat u drinken zult; ook niet over uw lichaam, namelijk waarmee u zich kleden zult. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? Kijk naar de vogels in de lucht: zij zaaien niet en maaien niet, en verzamelen niet in schuren; uw hemelse Vader voedt ze evenwel; gaat u ze niet ver te boven? Wie toch van u kan met bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen? En wat bent u bezorgd over de kleding? Kijk naar de lelies in het veld, hoe ze groeien; ze werken niet en spinnen niet; en Ik zeg u dat zelfs Salomo in al zijn heerlijkheid niet gekleed ging als één van deze. Als God nu het gras op het veld, dat er vandaag is en morgen in de oven geworpen wordt, zo bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen? Wees daarom niet bezorgd en zeg niet: Wat zullen wij eten? of: Wat zullen wij drinken? of: Waarmee zullen wij ons kleden? Want al deze dingen zoeken de heidenen. Uw hemelse Vader weet immers dat u al deze dingen nodig hebt. Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden. Wees dan niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal voor zichzelf zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad. HSV-vertaling)

Jezus zegt dat we geen kostbaarheden op aarden moeten verzamelen. We moeten dus niet zoveel bezig zijn met geld en goed. Je kunt ze zo weer kwijtraken. En ze maken je niet echt gelukkig. Je kunt niet God dienen en de Mammon, zegt Jezus. Eigenlijk betekent Mammon: rijkdom. Het is geldzucht, die altijd meer wil. En dat gaat niet samen met het zoeken naar God. Jezus spreekt ook over het oog. Als je oog verduisterd wordt door een maatschappij vol reclame en vermaak, dan zie je niet meer dat anderen het minder hebben. Het volgen van God betekent dat je alles loslaat en je overgeeft aan Hem. Je kunt Zijn liefde en genade niet aannemen als je je handen vol hebt aan je bezit. Je moet kiezen. Jezus zegt: Zoek nou eerst Gods Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en al het andere zal bovendien geschonken worden.

Wat is Gods Koninkrijk?
Dat is hoe de hemel en aarde er uit zal zien als Jezus koning is. Een rijk van vrede, een rijk van liefde. Als iedereen zich aan het grote gebod houdt: "God liefhebben boven alles en zijn naaste als zichzelf" dan zie je al iets van Gods koninkrijk op aarde.

Wat wordt bedoeld met Zijn gerechtigheid?
Daar zit het woordje ‘recht’ in. Ook daar staat ontzettend veel over in de Bijbel. Omdat God niet tegen onrecht kan. Het doet God verdriet als hij ziet mensen honger lijden, omdat andere mensen te hebzuchtig zijn en niet willen delen. Gerechtigheid is dat je ziet dat een ander honger heeft en dat je deelt van je rijkdom. Dat je opkomt voor iemand die onrecht wordt aangedaan. Dat je eerlijk met dingen omgaat.

Als we eerst Gods Koninkrijk en Zijn gerechtigheid zoeken, dan zal God ons ook in alles voorzien. In de dingen die we nodig hebben: eten, drinken, kleding.

Bron : http://timetoturn.wordpress.com/timetothink/christenen-en-armoede/jezus-over-armoede-en-rijkdom/
Markus  4  : 19
"Maar de zorgen om het dagelijks bestaan en de verleiding van de rijkdom en hun verlangens naar allerlei andere dingen komen ertussen en verstikken het woord, zodat het zonder vrucht blijft." (NBV-vertaling)

We worden vaak in beslag genomen door de verleidingen van onze leefwijze: baan, hypotheek, een grotere auto of een groter huis. Er is niets mis mee om een leuk huis en goede spullen te hebben, maar het gaat meer om de houding ten opzichte van die zaken.
1 Timotheus  6  : 7
“Want wij hebben niets op de wereld medegebracht; wij kunnen er ook niets uit medenemen.” (NBG-vertaling)
1 Timotheus  6  : 8
Als wij echter onderhoud (SV: voedsel) en onderdak (SV: deksel) hebben, dan moet ons dat genoeg zijn. (NBG-vertaling)
1 Timotheus  6  : 9  t/m 10
"Doch die rijk willen worden, vallen in verzoeking, en [in] den strik, en [in] vele dwaze en schadelijke begeerlijkheden, welke de mensen doen verzinken in verderf en ondergang. Want de geldgierigheid is een wortel van alle kwaad, tot welke sommigen lust hebbende zijn afgedwaald van het geloof, en hebben zichzelven met vele smarten doorstoken." (Statenvertaling)
Openbaring  3  : 17

U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt .

 

Jezus wijst de christenen in de stad er op, dat ze denken dat ze rijk zijn. Maar dat is alleen maar een rijkdom op materie?l gebied. Geestelijk gezien zijn ze arm en verblind geraakt door alle weelde en welvaart. Ze zien niet meer waar het echt om gaat. Ze zijn druk bezig met hele andere dingen dan Jezus Christus. Als je maag goed gevuld is en je het leven gezellig kunt maken, dan kun je op een gegeven moment denken, dat dat leven is.

Maar Jezus zegt in Johannes 14:6: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven." Denk je eens goed in wat daar staat: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven en niet een Weg, een Waarheid en een Leven.


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009