hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Leugen

Categorie

Toelichting
De geschiedenis van de mens leert ons dat de oorlog tussen waarheid en leugen al duizenden jaren woedt. Adam en Eva zijn niet uit de Hof van Eden verbannen omdat ze één van de tien geboden hadden gebroken. Het begon ermee dat Adam en Eva een leugen geloofden in plaats van de waarheid. Zonde en leugen zijn elkaar zeer verwant. In feite ligt in iedere zonde een leugen verborgen. Adam en Eva zondigden omdat ze de leugen van satan geloofden. De duivel probeert met zijn leugens ons vertrouwen in God te ondermijnen. Hij wil ons doen geloven dat de zonde meer bevrediging biedt dan een leven met God. Waardoor wij ons openstellen voor hebzucht, geldzucht, macht, lust, etc. En voor we het weten zijn we hier aan gebonden geraakt. De macht van de zonde is de macht van de leugen!

De vader van de leugen
Jezus leerde dat de duivel een mensenmoorder is vanaf het begin en dat hij niet in de waarheid staat (Johannes 8:44)! Het hele rijk van satan - afgoderij, toverij, waarzeggerij, spiritisme - is gebaseerd op leugen (bedrog, misleiding en manipulatie). De leugen is zijn grootste wapen. Alleen als wij de leugens blijven geloven heeft de duivel macht over ons. De duivel is geen koning over ons leven, tenzij wij hem die kans geven. De duivel heeft geen macht over ons, tenzij wij hem die ruimte geven. De duivel heeft geen gezag over ons, tenzij wij hem dit toestaan. Hoe? Door zijn leugens te geloven.

Ontmaskerd, ontwapend en overwonnen
De leugens die de duivel als pijlen op ons afvuurt, kunnen alleen doeltreffen als wij de leugens geloven. Daarom zei Jezus: ‘U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrijmaken! Ik ben de weg, de waarheid en het leven! Als jullie in mijn woord blijven, zijn jullie waarlijk discipelen van Mij en jullie zullen de waarheid verstaan, en de waarheid zal jullie vrijmaken.’ (Johannes 8:32). Als wij geloven in een leugen, maar denken dat het de waarheid is, brengt het toch de vrucht van de leugen in ons leven voort: ‘Soms schijnt een weg iemand recht, maar het einde daarvan voert naar de dood’ (Spreuken 14:12). Bevrijdingspastoraat bestaat voor een groot deel uit het ontmaskeren van de leugens waarin wij zijn is gaan geloven. De Bijbel noemt dat ook wel bevrijding van verkeerde bolwerken in je denken (2 Korintiërs 10:3-5). Op deze wijze wordt de duivel ontmaskerd als de vader van de leugen, zo wordt hij ontwapend en overwonnen! Als wij de leugens in ons leven ontmaskeren en inruilen voor de waarheid van Jezus, dan zijn wij niet langer verbonden met de vader van de leugen. Dan heeft de waarheid ons vrijgemaakt en kunnen wij onze vrijheid in Christus binnenwandelen!

Ons denken is het slagveld
Wij zijn verwikkeld in een geestelijke strijd en ons denken is het slagveld waar deze strijd gestreden wordt. Wij kunnen onze gedachten vullen met van alles en nog wat, onze emoties zullen overeenkomstig reageren. Als wij bang zijn, is dat veelal omdat wij angstige gedachten hebben. Als wij boos zijn, is dat omdat wij boze gedachten koesteren. Als wij jaloers zijn, is dat omdat wij in ons denken jaloezie hebben toegelaten. Als iemand overspel heeft gepleegd, komt dit omdat hij zondige fantasieën in zijn gedachten heeft toegelaten. Daarom is het belangrijk dat onze gedachten overeenkomen met de waarheid en dat we leren de eerste (!) zondige gedachte krijgsgevangen te nemen, anders gaan we onherroepelijk voor de bijl. Onreine gedachten komen niet van God en – omdat we bij onze wedergeboorte een nieuw hart en een nieuwe geest hebben gekregen – komen dergelijke gedachten ook niet bij ons vandaan (Ezechiël 36:26). Een onreine gedachte is op zichzelf nog geen zonde, maar een verleiding van de boze. De duivel kan een dergelijke gedachte als een pijl op ons afvuren. Het is pas zonde als we er op ingaan en als we er in onze fantasie mee op de loop gaan! Veel mensen zijn verstrikt geraakt in onwaarheden en zitten daardoor emotioneel en lichamelijk op slot. Leugens houden een mens gebonden, maar de waarheid van God maakt hem vrij!

De waarheid maakt vrij!
De Bijbel zegt dat er drie zijn die getuigen van de waarheid: 1) Jezus, Hij is de waarheid; 2) het Woord der waarheid en 3) de Geest der waarheid. Daarom is het van levensbelang dat we een persoonlijke relatie met Jezus hebben en onderhouden, ons voeden met het Woord van God en dat we ons laten leiden door de Geest der waarheid! Op basis van Jezus’ uitspraak leert de apostel Paulus: ‘Leg de oude mens af (…) Leg de leugen af en spreek waarheid (…) En geef de duivel geen voet.’ (Efeziërs 4:22, 25 en 27).

Bron : Wilkin van de Kamp, Nieuwsbrief februari 2010

Bijbelteksten
Leviticus  31  : 12
Leg geen valse eed af als je bij mijn naam zweert, want daarmee ontwijd je de naam van je God. Ik ben de HEER. (NBV-vertaling)
Spreuken  30  : 8
Houd valsheid en leugentaal verre van mij, geef mij armoede noch rijkdom, voed mij met het brood, mij toebedeeld. (NBG-vertaling)

Houd me ver van leugen en bedrog. Maak me niet arm, maar ook niet rijk, voed me slechts met wat ik nodig heb. (NBV-vertaling)
Johannes  8  : 44
Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen. (NBG-vertaling)

Satan, een engel die vanwege zijn opstand tegen God uit de hemel werd gegooid, heeft al vanaf de schepping geprobeerd om de mens in zijn val mee te nemen. Zijn doel was en is Gods scheppingswerk te vernietigen. Behalve aartsleugenaar, is hij dus ook een aartsverleider, die mensen aanspoort om op eigen kracht het bovennatuurlijke, het ‘goddelijke’ te ontdekken. Hij verhult dat God alleen via Jezus te kennen is.

Bron :

Jezus leerde dat de duivel een mensenmoorder is vanaf het begin en dat hij niet in de waarheid staat (Johannes 8:44)! Het hele rijk van satan - afgoderij, toverij, waarzeggerij, spiritisme - is gebaseerd op leugen (bedrog, misleiding en manipulatie). De leugen is zijn grootste wapen. Alleen als wij de leugens blijven geloven heeft de duivel macht over ons. De duivel is geen koning over ons leven, tenzij wij hem die kans geven. De duivel heeft geen macht over ons, tenzij wij hem die ruimte geven. De duivel heeft geen gezag over ons, tenzij wij hem dit toestaan. Hoe? Door zijn leugens te geloven.

Bron : Wilkin van de Kamp, Nieuwsbrief februari 2010
Romeinen  1  : 19  t/m 25  (C)
Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn, want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en de dank gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd. Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren. Daarom heeft God hen in hun lage begeerten uitgeleverd aan zedeloosheid, waarmee ze hun lichaam onteren. Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen. (NBV-vertaling)

In de bijbel heet occultisme vaak ‘afgoderij’. Dit bijbelgedeelte laat zien dat die afgoderij steeds voortkomt uit een door trots en misleiding verziekte geest; die geest verkiest duistere praktijken boven God, aanbidt de schepping in plaats van de Schepper, en vervalt in lichamelijke onreinheid in plaats van het ‘goddelijke’ te vinden. Deze vier zaken zijn nog steeds kenmerkend voor het occulte.
(Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van de Kamp, blz.)

Beelden of iconen mogen wij niet aanbidden. Het vereren van beelden is het aanbidden van boze geesten. Wanneer heidenen, Katholieken, of leden van Orthodoxe of Koptische kerken beelden of iconen vereren, zijn zij eigenlijk, volgens het woord van God, boze geesten aan het aanbidden.
(Bron : Roy Davison)
1 Johannes  2  : 22  t/m 24
Wie is de leugenaar dan wie loochent, dat Jezus de Christus is? Dit is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent. Een ieder, die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon belijdt, heeft ook de Vader. Wat u betreft, wat gij van den beginne gehoord hebt, moet in u blijven. Indien in u blijft, wat gij van den beginne gehoord hebt, dan zult gij ook in de Zoon en [in] de Vader blijven. En dit is de belofte, die Hij zelf ons beloofd heeft: het eeuwige leven. Dit heb ik u geschreven over hen, die u misleiden.(NBG-vertaling)

Bestaat er een grotere leugenaar dan iemand die ontkent dat Jezus de christus is? De antichrist is ieder die de Vader en de Zoon niet erkent. Ieder die de Zoon niet erkent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader. Wat uzelf betreft: wat u vanaf het begin hebt gehoord, laat dat in u blijven. Als in u blijft wat u vanaf het begin hebt gehoord, zult u in de Zoon en in de Vader blijven. En dit is wat hij ons heeft beloofd: het eeuwige leven. Dit wilde ik u schrijven over hen die proberen u te misleiden. (In vers 22 wordt gesproken van "Christus". Dit is een Griekse titel. Dit wordt elders weergegeven als "de messias". (zie Matthes 2:). Hier is het vertaald met "de christus" vanwege het verand met "de antichrist".) (NBV-vertaling)

In de brieven van Johannes lezen we over antichristen. 'Anti' betekent 'tegen'. Een 'antichrist' is iemand die zich opstelt f tegen Christus (als Zijn vijand), f tegenover Christus (als Zijn plaatsvervanger)
Openbaring  2  : 2
Ik weet wat u doet, hoe u zich inzet en standhoudt, en dat u boosdoeners niet verdraagt. Zo hebt u mensen die beweren dat ze apostelen zijn, op de proef gesteld en als leugenaars ontmaskerd. (NBV-vertaling)

Zoals er valse christussen zijn, zijn er ook valse apostelen. Een apostel is iemand die gezonden is, een gezant. Een valse apostel is iemand die valselijk beweert dat hij door God gezonden is. Valse apostelen staan in dienst van de satan.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009