hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Onderzoeken van Gods Woord

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Rust is belangrijk in het onderzoeken van Gods Woord

Rust is belangrijk voor het onderzoeken van Gods Woord. Wie bij voorbaat een gejaagd gevoel heeft, dat hij straks eerst dit en dat nog moet doen, heeft niet de juiste luisterhouding. Het gaat om stille tijd, waarin je echt stil bent voor de Heere. Dat zei ds. J.P. Nap zaterdag in Gouda tijdens de huishoudelijke vergadering van de Hervormde Mannenbond. Hij sprak over ”Graven in het Woord”, volgens hem een van de belangrijkste doelstellingen van de mannenverenigingen.

 

De hervormde predikant te Lunteren stelde dat de tekst ”Onderzoekt de Schriften” (Johannes 5:39) zowel een constatering als een bevel is, een dringende oproep tot graven. Het is een onderzoek in liefde, met als doel om in het Woord vooral te zoeken naar Christus, waar de Joden blind voor zijn. Ds. Nap noemde het nuttig om bij het Schriftonderzoek diverse Bijbeluitgaven met elkaar te vergelijken. Verder is het van belang om in het graven ervan overtuigd te zijn dat we in het Woord echt met het Woord van Gód te maken hebben. De Bijbel getuigt van zichzelf dat het Woord van God is, en ook de kerk neemt volgens de Nederlandse Geloofsbelijdenis de Bijbel als goddelijk aan.

 

Het belangrijkste argument om de Bijbel als het Woord van God te belijden, is het feit dat de Heilige Geest mij daar in mijn hart van overtuigt. Het Woord ráákt mij. Hoe dat gaat? Wel, u leest de Bijbel, en ging het tevoren misschien honderd keer langs u heen, nu treft het uw hart. Velen in deze tijd, ook in de kerk, zien de Bijbel als een gewoon menselijk boek, een boek waarin mensen schrijven over hun ervaringen met God. Laten wij echter beseffen dat een menselijk getuigenis van religieuze ervaringen en inzichten wel inspirerend en zelfs vertroostend kan zijn, maar niet werkelijk gezaghebbend. Zo zijn bekeringsgeschiedenissen leerzaam, maar niet gezaghebbend. Men kan er in zekere zin vrijblijvend kennis van nemen. De Bijbel presenteert zich echter op vele plaatsen expliciet met gezag.

 

Calvijn benadrukte tegenover de Geestdrijvers dat de Schrift het instrument van de Geest is tot bekering. Er is volgens Calvijn maar één weg tot God, en dat is de weg van het geloof in het Woord van God. Ervaring die niet op het Woord is gefundeerd, is blootgesteld aan de onzekerheden en wisselvalligheden van ons gevoel. De predikant wees ten slotte op het belang van rust, meditatie en gebed als omgeving waarin de Bijbel werkelijk open gaat. Er moet ook werkelijk tijd worden vrijgemaakt voor stille tijd.

 

Bron : http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/ds_j_p_nap_rust_belangrijk_in_het_onderzoek_van_gods_woord_1_638791


Bijbelteksten
Psalmen  111  : 1  t/m 10
Halleluja! Ik zal de HEERE loven met heel mijn hart in de kring van de oprechten en in hun gemeenschap. De werken van de HEERE zijn groot, zij worden onderzocht door allen die er vreugde in vinden. Zijn daden zijn vol majesteit en glorie, Zijn gerechtigheid houdt voor eeuwig stand. Hij heeft voor Zijn wonderen een gedachtenis gemaakt, de HEERE is genadig en barmhartig. (HSV-vertaling)

Halleluja! Ik wil de HEER loven met heel mijn hart in de grote kring van oprechten. Machtig zijn de werken van de HEER, wie ze liefheeft, onderzoekt ze. Zijn daden hebben glans en glorie, zijn rechtvaardigheid houdt stand, voor altijd. Hij stelde een gedenkdag (SV: gedachtenis) in voor zijn wonderen. Genadig en liefdevol is de HEER. (NBV-vertaling)

Aan de hand van het profetische Woord uit de Bijbel kunnen we de Hand van de Almachtige in onze tijd herkennen. Bijzonder van toepassing op onze tijd zijn in dit verband enkele regels uit Psalm 111. Er moet wel naar gespeurd worden. Want wat je niet weet, kun je ook niet zien. Om Gods wonderen te zien moet je lezen, speuren in de "gedachtenis" (het gedenkboek dat de Heilige Israël daarvoor heeft laten schrijven): de Bijbel. Tegelijk moet je "de krant lezen". Dus nagaan wat er in en rond Israël gebeurt.

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld
Johannes  5  : 39  t/m 40

U onderzoekt de Schriften, want u denkt daardoor eeuwig leven te hebben, en  die zijn het die van Mij getuigen. En toch wilt u niet tot Mij komen opdat u leven hebt. (HSV-vertaling)

U bestudeert de Schriften en u denkt daardoor eeuwig leven te hebben. Welnu, de Schriften getuigen over mij, maar bij mij wilt u niet komen om leven te ontvangen. (NBV-vertaling)

Rust is belangrijk voor het onderzoeken van Gods Woord. Wie bij voorbaat een gejaagd gevoel heeft, dat hij straks eerst dit en dat nog moet doen, heeft niet de juiste luisterhouding. Het gaat om stille tijd, waarin je echt stil bent voor de Heere. De hervormde predikant te Lunteren stelde dat de tekst ”Onderzoekt de Schriften” (Johannes 5:39) zowel een constatering als een bevel is, een dringende oproep tot graven. Het is een onderzoek in liefde, met als doel om in het Woord vooral te zoeken naar Christus, waar de Joden blind voor zijn. Ds. Nap noemde het nuttig om bij het Schriftonderzoek diverse Bijbeluitgaven met elkaar te vergelijken. Verder is het van belang om in het graven ervan overtuigd te zijn dat we in het Woord echt met het Woord van Gód te maken hebben. De Bijbel getuigt van zichzelf dat het Woord van God is. Het belangrijkste argument om de Bijbel als het Woord van God te belijden, is het feit dat de Heilige Geest mij daar in mijn hart van overtuigt. Het Woord ráákt mij. Hoe dat gaat? Wel, u leest de Bijbel, en ging het tevoren misschien honderd keer langs u heen, nu treft het uw hart.

 

Bron : http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/ds_j_p_nap_rust_belangrijk_in_het_onderzoek_van_gods_woord_1_638791


1 Thessalonicensen  5  : 21  t/m 22
Onderzoek alles, behoud het goede en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet. (NBV-vertaling)

U moet alles wat gezegd en gedaan wordt op zijn echtheid beproeven en alles wat goed is, vasthouden. Vermijd alles wat slecht is.
Hebreen  10  : 24
En laten wij op elkander acht geven om elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken. (NBG-vertaling)

Wij zouden moeten onderzoeken hoe wij elkaar kunnen opwekken om goede dingen te doen. Deels is dat onze taak. Elkaar bemoedigen. Goede werken te doen.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009