hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Goed(e)

Categorie

Toelichting

Bijbelteksten
Spreuken  19  : 14
Huis en goed is een erve van de vaderen; maar een verstandige vrouw is van den HEERE. (Statenvertaling)

Je huis en rijkdom erf je van je voorouders, maar een vrouw met inzicht krijg je van de HEER. (NBV-vertaling)
Micha  6  : 8
Hij heeft u, mens, bekendgemaakt wat goed is en wat de HEERE van u vraagt: niets anders dan recht te doen, goedertierenheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God. (HSV-vertaling)

Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de HEER van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God. (NBV-vertaling)


Mattheus  13  : 24  t/m 30
Hij hield hun een andere gelijkenis voor: "Het is met het koninkrijk van de hemel als met een mens die goed zaad op zijn akker uitzaaide. Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand onkruid tussen het graan zaaien en vertrok weer. Toen het jonge gewas opschoot en vrucht begon te dragen, kwam ook het onkruid tevoorschijn. De knechten kwamen de heer des huizes vragen: "Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?" Hij antwoordde: "Dat is het werk van een vijand." De knechten zeiden tegen hem: "Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?" Hij antwoordde: "Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal Ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: "Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur.?" (NBV-vertaling)

Goed en kwaad. De wereld is er vol van. Aan God ligt het niet. Hij heeft goed zaad gezaaid. Het evangelie van Jezus Christus is ontkiemd: overal op aarde zijn ze te vinden, de kinderen van het licht. Maar er is een ander in het spel, een tegenstander: hij zaait kinderen van de duisternis, mensen die het onrecht verkiezen, met alle geweld. Kunnen wij daar geen eind aan maken? Zullen wij ze er uit halen, hen verdelgen, die boosdoeners, die goddelozen? Nee, zegt God. Pas op! Jullie zouden de goeden met de kwaden vernietigen. Laat dat maar aan mij over. Jullie zijn geen maaiers. De maaiers, dat zijn de engelen! Straks op Mijn dag, als de tijd van de oogst is gekomen, zullen de engelen scheiding maken tussen goed en kwaad.

Bron : "Gaandeweg Hem tegemoet" (bijbels dagboek) van A.F. Troost, 21 juli
Johannes  10  : 11
Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen. (NBV-vertaling)
Romeinen  12  : 17
Vergeldt niemand kwaad met kwaad; hebt het goede voor met alle mensen. (NBG-vertaling)

Als iemand u kwaad doet, zet het hem dan niet betaald. Doe liever iets goeds voor alle mensen.
Romeinen  13  : 3
Want, als iemand goed handelt, behoeft hij niet bevreesd te zijn voor de overheidspersonen, maar wel, als hij verkeerd handelt. Wilt gij zonder vrees voor de overheid zijn? Doe het goede, en gij zult lof van haar ontvangen. (NBG-vertaling)

Wie doet wat goed is heeft van de gezagsdragers niets te vrezen, alleen wie doet wat slecht is. U wilt niets van de overheid te vrezen hebben? Doe dan wat goed is en ze zal u prijzen. (NBV-vertaling)
Romeinen  13  : 4
Zij (= de overheid) staat immers in dienst van God, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, wees dan bevreesd; want zij draagt het zwaard niet tevergeefs; zij staat immers in de dienst van God, als toornende wreekster voor hem, die kwaad bedrijft. (NBG-vertaling)

Want ze (= de overheid) staat in dienst van God en is er voor uw welzijn. Maar wanneer u doet wat slecht is, kunt u haar beter vrezen: ze voert het zwaard niet voor niets, want ze staat in dienst van God, en door hem die het slechte doet zijn verdiende straf te geven, toont ze Gods toorn.
Efeziers  4  : 23  t/m 24
Uw geest en uw denken moet voortdurend vernieuwd worden en u moet de nieuwe mens aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid. (NBV-vertaling)

Uw denken moet grondig vernieuwd worden. Sterker nog, u moet een heel nieuw mens worden, die alleen voor God leeft, zuiver en goed.
Efeziers  4  : 29
Geen liederlijk woord (= vuile taal) kome uit uw mond, maar als gij een goed (woord) hebt, tot opbouw, waar dit nuttig is, opdat zij, die het horen, genade ontvangen. (NBG-vertaling).

Laat geen vuile taal over uw lippen komen, maar alleen goede en waar nodig opbouwende woorden, die goeddoen aan wie ze hoort.(NBV-vertaling)
1 Thessalonicensen  5  : 15
Pas op dat niemand een ander kwaad met kwaad vergeldt, maar jaag altijd het goede na, én voor elkaar én voor allen. (HSV-vertaling)

Streef altijd naar het goede zowel voor elkaar als voor ieder ander.
1 Thessalonicensen  5  : 21  t/m 22
Toets alles en behoudt het goede. Onthoudt u van alle soort van kwaad. (NBG-vertaling)

Onderzoek alles, behoud het goede en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet. (NBV-vertaling)

Wij moeten alles toetsen en het goede behouden. Wel dienen wij open te staan voor iedereen, steeds klaar om iets bij te leren. Maar we mogen niet zomaar alles geloven. We moeten alles toetsen. Het goede moeten we behouden en het overige verwerpen.


1 Timotheus  2  : 4

Ik roep er dan vóór alles toe op dat smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen gedaan worden voor alle mensen, voor koningen en allen die hooggeplaatst zijn, opdat wij een rustig en stil leven zullen leiden, in alle godsvrucht en waardigheid. Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.

Hij (= God) wil dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis van de waarheid komen.

God heeft een plan voor ieder mens. Hij wil dat alle mensen behouden worden en de waarheid aannemen. Dat betekent dat de Here God wil dat alle mensen bij Hem zullen horen voor altijd. Hij heeft ook verschillende plannen voor verschillende groepen mensen. God heeft een plan met het volk Israël en God heeft een plan met de gelovigen van nu. Uiteindelijk werkt God naar een einddoel toe dat in de Bijbel omschreven wordt als een situatie waarin Hij alles in allen zal zijn. "Allen die er dan zijn, zullen vol zijn van Zijn aanwezigheid." (1 Korinthiërs 15:28)

Bron :"Wat doe ik hier?!" van stichting "Woorden van Leven" 


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009