hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Zaaien

Categorie

Toelichting

Bijbelteksten
Prediker  11  : 4
"Wie steeds op de wind let, zal niet zaaien; en wie steeds naar de wolken ziet, zal niet maaien. " (NBG-vertaling)

Wie altijd op de wind let, komt nooit aan zaaien toe; wie altijd naar de wolken kijkt, komt nooit aan maaien toe. (NBV-vertaling)

Als u steeds blijft wachten op de beste omstandigheden, krijgt u nooit iets gedaan.
Hosea  8  : 7
Want wie wind zaait zal storm oogsten. Het zaad brengt geen koren voort, en als het al vrucht draagt dan geeft het geen meel, en als het al meel geeft dan wordt het door vreemden verslonden. (NBV-vertaling)


Mattheus  13  : 24  t/m 30
Hij hield hun een andere gelijkenis voor: "Het is met het koninkrijk van de hemel als met een mens die goed zaad op zijn akker uitzaaide. Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand onkruid tussen het graan zaaien en vertrok weer. Toen het jonge gewas opschoot en vrucht begon te dragen, kwam ook het onkruid tevoorschijn. De knechten kwamen de heer des huizes vragen: "Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?" Hij antwoordde: "Dat is het werk van een vijand." De knechten zeiden tegen hem: "Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?" Hij antwoordde: "Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal Ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: "Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur.?" (NBV-vertaling)

Goed en kwaad. De wereld is er vol van. Aan God ligt het niet. Hij heeft goed zaad gezaaid. Het evangelie van Jezus Christus is ontkiemd: overal op aarde zijn ze te vinden, de kinderen van het licht. Maar er is een ander in het spel, een tegenstander: hij zaait kinderen van de duisternis, mensen die het onrecht verkiezen, met alle geweld. Kunnen wij daar geen eind aan maken? Zullen wij ze er uit halen, hen verdelgen, die boosdoeners, die goddelozen? Nee, zegt God. Pas op! Jullie zouden de goeden met de kwaden vernietigen. Laat dat maar aan mij over. Jullie zijn geen maaiers. De maaiers, dat zijn de engelen! Straks op Mijn dag, als de tijd van de oogst is gekomen, zullen de engelen scheiding maken tussen goed en kwaad.

Bron : "Gaandeweg Hem tegemoet" (bijbels dagboek) van A.F. Troost, 21 juli
Galaten  6  : 7  t/m 8
Dwaalt niet; God laat Zich niet bespotten; want zo wat de mens zaait, dat zal hij ook maaien. Want die in zijn eigen vlees zaait, zal uit het vlees verderfenis maaien; maar die in den Geest zaait, zal uit den Geest het eeuwige leven maaien. (HSV-vertaling)

Dit is een zeer belangrijke principe en een nieuwe wet van God: je oogst wat je zaait. Jij bent een akker, verdeeld in twee stukken: de akker vlees en de akker geest, je oude en je nieuwe mens. Het is de vraag waar jij in investeert. Welke vrienden kies je, welke boeken lees je, naar welke films kijk je, waar interesseer jij je voor en hoe besteed jij je vrije tijd. Investeer je in je eigen verlangens en begeertes of voed je de Geest en investeer je in je band met God? Investeren in de band met God is de middelen die Hij geeft: gebed, bijbelstudie, gesprekken met andere gelovigen, diensten, aanbiddingsbijeenkomsten enzovoort.

De Geest kan de middelen gebruiken om de vrucht in je te laten groeien en om je hongeriger te maken, zodat God je kan verzadigen. De vervulling met de Geest zorgt ervoor dat ons leven vrucht gaat dragen. Je wordt een ander mens, van binnenuit veranderd. De Geest maakt van jou eerst een ander mens voordat Hij je actief gaat inzetten.

Bron : "Verrast door de Geest" van ds. Gert Hutten (Gereformeerd Vrijgemaakt predikant te Franeker)

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009