hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Hemel (Bestaat er een hemel?)

Categorie
Heelal
Natuur
OP ZOEK NAAR GOD
Apologetiek (Verdediging van het christelijk geloof)

Toelichting

Onze laatste bestemming

Een van de grootste waarheden uit de Bij­bel is dat we niet alleen voor deze wereld bestemd zijn. De dood is niet het einde van het leven, maar de doorgang naar de eeuwigheid.

 

Hoe weten we dat de hemel echt bestaat?

 

Innerlijk verlangen
Onder meer door ons innerlijke verlan­
gen. Feitelijk gelooft iedere religie in een leven na de dood en diep van binnen weten we allemaal dat er iets moet zijn na dit leven. Het leven is niet compleet en we verlangen naar de vervulling van ons leven. Waar komt dat universele ver­langen vandaan? De Bijbel zegt dat God dat bij ons geïmplanteerd heeft (Prediker 3:10). We zijn voor God geschapen en we verlangen ernaar om voor eeuwig bij Hem te zijn. We kunnen dit onderdrukken of onszelf ervan overtuigen dat dit niet waar is, maar nog altijd hopen we dat de onrechtvaardigheid en het kwaad  uit dit leven eens rechtgezet  zullen worden.

 

Gods beloften

We weten ook dat de hemel echt bestaat door Gods beloften. Van begin tot eind verzekert God ons in de Bijbel dat we geschapen zijn om voor eeuwig met Hem te leven. (Psalm 23:6, Job 19:25-26, Johannes 11:25, 2 Korinthiërs 5:1).

 

Christus dood en opstanding
Waarom verliet Jezus de hemelse glorie en kwam Hij op deze door zonde geteisterde wereld? Onder meer om jouw eeuwige verlossing mogelijk te maken. Toen God Adam en Eva schiep, was het zijn bedoe­ling dat zij voortaan voor altijd met Hem in harmonie zouden leven. Maar satan was vastbesloten daar verandering in te brengen en met zijn leugens lokte hij hen weg van God. Toen dat gelukt was, kwam de dood onder de mensen en we zijn allemaal slachtoffers. Vergeet nooit dat de dood satans grootste overwinning was. Maar door Zijn dood en opstanding, heeft Jezus dit omgekeerd. De Bijbel zegt dat Christus kwam om ons te bevrijden van de dood (Hebreeën 2:15). Sta daar eens bij stil: de grootste overwinning van satan is nu veranderd in een nederlaag! De dood is ter dood gebracht! Geen wonder dat de Bijbel zegt: "Dood, waar is je overwinning? Dood, waar is je angel? (...) Maar laten we God danken, die ons door Jezus Christus,  onze Heer, de overwinning geeft”   ( 1 Korinthiërs 15: 55,57).

 

Hoe ziet de hemel eruit?

Als de hemel echt bestaat, hoe ziet die er dan uit? Dat vragen wij ons als christenen af. Zelfs Jezus' discipelen vroegen het zich af. (Johannes 14:5). De Bijbel geeft geen antwoord op al onze vragen over de hemel en hoe die eruit zal zien, omdat de schoonheid van de hemel onze voorstelling te boven gaat. De hemel is de meest volmaakte en mooiste plaats die we ons kunnen inbeelden, maar dan nog meer. Pas in de hemel zullen we precies weten hoe de hemel eruitziet. De schrijver van het bijbelboek Openbaring zei, terwijl hij op zoek was naar woorden om de glimp die hij van de hemelse pracht en praal had gezien te beschrijven: de stad schit­terde door Gods luister met een schittering als van een edelsteen. De straten van de stad waren van zuiver goud en schitterden als glas (Openbaring 21:11,21). Toch laat de Bijbel ons niet in het duister tasten over de hemel. en alles wat erover gezegd wordt, zal ervoor moeten zorgen dat wij er graag heen willen. Laten we vier waarheden bekijken die de Bijbel ons leert over de hemel en wat daar met ons zal gebeuren.

 

Voor altijd met God

Ten eerste: de Bijbel zegt dat we in de hemel met God zullen zijn. Er is veel in de hemel, maar het belangrijkste is dat de hemel de plek is waar God woont. Natuur­lijk is het zo dat God overal is, maar de hemel is meer dan zomaar een plaats. De hemel is een compleet andere dimensie van het zijn en God is daar met Christus aan zijn rechterhand. De Bijbel zegt, dat we in de hemel altijd met God zullen zijn (1 Tessalo­nicenzen 4:17). Gods woonplaats is onder de men­sen. God zal bij hen wonen. Zij zullen zijn vol­ken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn. Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen  jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij (Openbaring 21: 3 en 4).

 

Uiteindelijk thuis

Daaruit volgt een tweede belangrijke waarheid over de hemel: we zullen thuis zijn. Het woord 'thuis' betekent verschil­lende dingen voor verschillende mensen. De een heeft hele warme gevoelens als hij over thuis praat en de ander heeft hele negatieve ervaringen toen hij/zij als kind nog thuis woonde. Diep vanbinnen weten wij dat 'thuis' een plek van geluk en vrede moet zijn. De Bijbel zegt dat deze wereld niet ons laatste thuis is, maar we hebben er wel een en dat is de hemel. De Bijbel noemt ons vreemdelingen en bijwoners op aarde (Hebreeën 11:13) en herinnert ons eraan dat wij ons burgerrecht in de hemel hebben (Filippenzen 3:20). De roep van ons hart is als die van Paulus, die zei dat hij liever zijn lichaam wilde verlaten om intrek bij de Heer te nemen (2 Korinthiërs 5 : 8):

-          Thuis is een plek van vrede en vreugde en dat is de hemel ook.

-          Thuis is een plek van liefde en veiligheid en dat is de hemel ook.

-          Thuis ben je welkom en kom je tot rust en dat is in de hemel net zo.

De Bijbel zegt,  dat wie de rechte weg bewandelt zal rust hebben op zijn sterfbed en de vrede binnengaan (Jesaja 57:2).

 

Wij zullen in de hemel niet verveeld raken, want we hebben een eeuwigheid om Gods rijkdommen te ontdekken. De Bijbel zegt ook dat God werk voor ons te doen heeft, want we zullen Hem dienen en met Hem regeren, maar zonder de eentonigheid van ons werk hier (Openbaring 22:3,5). Voor altijd veranderd. Vervolgens vertelt de Bijbel ons dat we in de hemel op Christus zullen lijken. Eens zal Gods plan om ons steeds meer op Christus te doen lijken, voltooid zijn. Want wij zullen allemaal veranderd wor­den, in een ondeelbaar ogenblik, in een oog­wenk, wanneer de bazuin het einde inluidt (1 Korintiërs 15:51-52). Wat betekent dat? Dat betekent in de eerste plaats dat wij nieuwe lichamen zullen krijgen, net zulke lichamen als het opgestane lichaam van Christus. Onze nieuwe lichamen zullen volmaakt zijn, onaan­tastbaar voor alle ziekte en verval. En ze zullen herkenbaar zijn voor de mensen die we op aarde kenden. Onze huidige lichamen zijn besmet met de zonde en wij zuchten in onszelf in afwachting van de openbaring dat we kinderen van God zijn, de verlossing van ons sterfelijk bestaan (Romeinen 8:23). Wij zullen Hem zien, zoals Hij is (1 Johannes 3 : 2). Wat een prachtige belofte!

 

Alle dingen zijn nieuw

Ten vierde, in de hemel zullen we deel uitmaken van een nieuwe schepping. De zonde heeft niet alleen onze lichamen aangetast, maar heel de schepping. En net zoals wij veranderd zullen worden als Gods koninkrijk volledig gevestigd is, zal de hele schepping veranderd worden want God zal alle gevolgen van Adams opstand omkeren. In de Bijbel staat dat op die dag de schepping zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van de vergankelijk­heid en zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt (Romei­nen 8:21). Misschien zag Jesaja dat voor zich toen hij schreef: "Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam, een panter vlijt zich bij een bokje neer; kalf en leeuw zullen samen weiden en een kleine jongen zal ze hoeden (Jesaja 11:6).

 

Wanneer zal dat gebeuren?

De Bijbel zegt,  dat dit zal gebeuren als Christus terug­komt om zijn heerschappij te vestigen over heel de schepping: "De dag van de Heer zal komen als een dief. De hemelsferen zullen die dag met luid gedreun vergaan, de elementen gaan in vlammen op (...). Maar wij vertrouwen op Gods belofte en zien uit naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont (2 Petrus 3:10, 13).

 

Toen Jezus was opgevaren naar de hemel aan het eind van zijn leven op aarde, be­loofden de engelen aan zijn discipelen: "Ze zeiden: `Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie mid­den in de hemel is opgenomen, zal op de­zelfde wijze terugkomen als jullie Hem nam de hemel hebben zien gaan" (Handelingen 1:11). Jezus waarschuwde: "Jullie moeten ook klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht” (Mattheus 24:44)

 

Gods oordeel

Maar de terugkeer van Christus kan niet los worden gezien van een andere ern­stige waarheid en dat is de belofte van Gods oordeel. Jezus zei: "Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal Hij plaats­nemen op zijn glorierijke troon. Dan zullen alle volken voor Hem worden samengebracht en zal Hij de mensen van elkaar scheiden" (Mattheüs 25:31-32). Hij waarschuwt dat degenen die Gods aanbod van verlossing hebben geweigerd, een "eeuwige bestraf­fing te wachten staat, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige (Mattefis 25:46). Paulus vertelde aan de wereldse filosofen in Athene dat God heeft bepaald dat er een dag komt waarop Hij een recht­vaardig oordeel over de mensheid zal laten vellen door een Man die Hij voor dat doel heeft aangewezen. Het bewijs dat het om deze Man gaat, heeft Hij geleverd door Hem uit de dood te doen opstaan" (Handelingen 17:31). Hun reactie was vergelijkbaar met die van veel mensen die vandaag horen van het bestaan van Gods oordeel: "Som­migen dreven daar de spot mee, terwijl ande­ren zeiden: Daarover moet u ons een andere keer nog maar eens vertellen.” (Handelingen 17:32).

 

Tot die tijd

Omdat de hemel echt bestaat, hebben wij hoop:  hoop voor de toekomst en hoop voor ons leven vandaag de dag. Wat ons nu ook overkomt, we weten dat dit niet voor altijd zal duren en we hebben de vreugde van de hemel in het vooruitzicht. Paulus schreef: "Als wij alleen voor dit leven op Christus hopen, zijn wij de beklagens­waardigste mensen die er zijn" (1 Korintiërs 15:19). Maar onze hoop is niet alleen voor dit leven bedoeld! Te midden van de stor­men van het leven, is onze hoop op Gods belofte van de hemel een "betrouwbaar en een zeker anker voor onze ziel" (Hebreeën 6:19).

 

 Bron : http://www.groei.org/prod/dataweb/generate.asp?i=4839&t=y&c=9&l=y&s=artikel.xsl

 


Bijbelteksten
Genesis  1  : 14  t/m 16
En God zeide: Dat er lichten zijn aan het uitspansel des hemels om scheiding te maken tussen de dag en de nacht, en dat zij dienen tot aanwijzing zowel van vaste tijden als van dagen en jaren; En dat zij tot lichten zijn aan het uitspansel des hemels om licht te geven op de aarde; en het was alzo. En God maakte de beide grote lichten, het grootste licht tot heerschappij over de dag, en het kleinere licht tot heerschappij over de nacht, benevens de sterren. (Statenvertaling)

God heeft de zon en maan geschapen om de volgende redenen:
- scheiding maken tussen dag en nacht
- tot aanwijzing van vaste tijden als van dagen en jaren
- dat zij licht geeft op de aarde
- de zon voor overdag
- de maan en de sterren voor 's nachts

Uit deze bijbelverzen blijkt wel dat het nooit Gods bedoeling is geweest dat mensen de zon of maan gingen aanbidden. De zon en maan kunnen voorwerp van afgodendienst worden (Deuteronomium 4:19, Job 31:26-28, Ezechiël 8:16). In onze tijd aanbidden de aanhangers van Wicca zon en maan.
2 Kronieken  7  : 11  t/m 14
Toen Salomo het werk aan de tempel van de HEER en het koninklijk paleis voltooid had, en alles wat hij zich omtrent de bouw van de tempel en het paleis had voorgenomen geheel volgens plan was uitgevoerd, verscheen de HEER hem in de nacht. Hij zei tegen hem: Ik heb je gebed gehoord. Ik heb deze tempel aanvaard als de plaats waar men mij offers mag brengen. Wanneer ik de hemel gesloten houd zodat er geen regen valt, of de sprinkhanen beveel het land kaal te vreten, of pest onder mijn volk laat uitbreken, en wanneer dan mijn volk, het volk dat mij toebehoort, het hoofd buigt, al biddend mijn aanwezigheid zoekt en terugkeert van zijn dwaalwegen, dan zal ik het aanhoren vanuit de hemel, zijn zonden vergeven en het land genezen. (NBV-vertaling)


2 Kronieken  7  : 11  t/m 14
Toen Salomo het werk aan de tempel van de HEER en het koninklijk paleis voltooid had, en alles wat hij zich omtrent de bouw van de tempel en het paleis had voorgenomen geheel volgens plan was uitgevoerd, verscheen de HEER hem in de nacht. Hij zei tegen hem: Ik heb je gebed gehoord. Ik heb deze tempel aanvaard als de plaats waar men mij offers mag brengen. Wanneer ik de hemel gesloten houd zodat er geen regen valt, of de sprinkhanen beveel het land kaal te vreten, of pest onder mijn volk laat uitbreken, en wanneer dan mijn volk, het volk dat mij toebehoort, het hoofd buigt, al biddend mijn aanwezigheid zoekt en terugkeert van zijn dwaalwegen, dan zal ik het aanhoren vanuit de hemel, zijn zonden vergeven en het land genezen. (NBV-vertaling)


Job  19  : 25  t/m 26
Ik weet: mijn Redder (SV : Verlosser) leeft, en Hij zal ten slotte hier op aarde ingrijpen. Hoezeer mijn huid ook is geschonden, toch zal ik in dit lichaam God aanschouwen.(NBV-vertaling)

We weten dat de hemel echt bestaat door Gods beloften. Van begin tot eind verzekert God ons in de Bijbel dat we geschapen zijn om voor eeuwig met Hem te leven.
Psalmen  23  : 6
Ja, heil en goedertierenheid zullen mij volgen al de dagen van mijn leven; ik zal in het huis des HEREN verblijven tot in lengte van dagen. (Statenvertaling)

Uw goedheid, uw liefde ervaar ik, mijn leven lang, in uw huis mag ik wonen, tot in lengte van dagen. (Groot Nieuws Bijbel)

We weten dat de hemel echt bestaat door Gods beloften. Van begin tot eind verzekert God ons in de Bijbel dat we geschapen zijn om voor eeuwig met Hem te leven.
Psalmen  33  : 6  t/m 9
Door het woord van de HEER is de hemel gemaakt, door de adem van zijn mond het leger der sterren. Hij verzamelt het zeewater en sluit het in, hij bergt de oceanen in schatkamers weg. Laat heel de aarde vrezen voor de HEER, en wie de wereld bewonen hem duchten, want hij sprak en het was er, hij gebood en daar stond het. (NBV-vertaling)


Prediker  3  : 11
Hij heeft ieder ding schoon gemaakt op zijn tijd; ook heeft Hij de eeuw in hun hart gelegd, zonder dat een mens het werk, dat God gemaakt heeft, kan uitvinden, van het begin tot het einde toe. (Statenvertaling)

God heeft het besef van de eeuwigheid in het hart van de mensen geplant. Dit betekent dat we nooit helemaal tevreden kunnen zijn met aardse vreugden en het najagen van aardse dingen. Omdat we naar Gods beeld geschapen zijn, hebben we geestelijke dorst, hebben we eeuwige waarde en kan behalve de eeuwige God niets ons echt voldoening geven. Hij gaf ons een ingebouwd, rusteloos verlangen naar de volmaakte wereld, die alleen in Zijn volmaakte regering gevonden kan worden. Hij heeft ons een glimp laten zien van de volmaaktheid van Zijn schepping. Maar het is maar een glimp. We kunnen niet in de toekomst kijken of alles begrijpen. Dus moeten we op nu op Hem vertrouwen en Zijn werk op aarde doen.

Bron: Praktische levenslessen uit Het Boek

Feitelijk gelooft iedere religie in een leven na de dood en diep van binnen weten we allemaal dat er iets moet zijn na dit leven. Het leven is niet compleet en we verlangen naar de vervulling van ons leven. Waar komt dat universele verlangen vandaan? De Bijbel zegt dat God dat bij ons geïmplanteerd heeft. We zijn voor God geschapen en we verlangen ernaar om voor eeuwig bij Hem te zijn. We kunnen dit onderdrukken of onszelf ervan overtuigen dat dit niet waar is, maar nog altijd hopen we dat de onrechtvaardigheid en het kwaad uit dit leven eens rechtgezet zullen worden.
Jesaja  55  : 9
Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen en mijn gedachten dan uw gedachten. (NBG-vertaling)

Net zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan die van u. Evenzo zijn mijn gedachten hoger dan de uwe.
Mattheus  5  : 17  t/m 18  (C)

Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.  Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is. (HSV-vertaling)

Jezus beschouwde het Oude Testament als het Woord van God. Jezus waarschuwt ons, dat we zelfs niet moeten denken, dat Hij is gekomen om ermee af te rekenen. Hiermee stelt Hij dat het stand zal houden als Gods Woord totdat alles vervuld zal zijn, dat wil zeggen totdat er een nieuwe hemel of aarde is. Jota of tittel of  zijn de kleinste tekens in het Hebreeuws alfabet.

Jesaja 65 : 17
Want zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Aan de vorige dingen zal niet meer gedacht worden, ze zullen niet meer opkomen in het hart.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


 


Mattheus  5  : 18
Want, voorwaar, Ik zeg u: "Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is." (HSV-vertaling)

Alles wordt vervuld: De Torah, zoals deze in de vijf boeken van Mozes geopenbaard is, de profetie?n, de gegeven beloftes en ook veel komende en gekomen oordelen.
De jod = de kleinste letter van het Hebreeuwse alfabet.
Tittel = een klein leesteken dat bij het Hebreeuwse alfabet is gevoegd.

Bron : "Eindtijd, Isra?l en de Islam" van drs. Jan van Barneveld
Mattheus  24  : 35
De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan. (Statenvertaling)

Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen.
Lukas  12  : 56
Huichelaars, het aanzien van aarde en hemel weet gij te onderkennen, waarom onderkent gij deze tijd niet? (NBG-vertaling)

Huichelaars! Van wat er te zien is aan de aarde en de hemel kent u de betekenis wel. Maar wat deze tijd betekent, ziet u niet? (Groot Nieuws Bijbel)

U ziet aan de lucht wat voor weer het wordt. Maar u ziet niet wat voor tijd u tegemoet gaat.
Handelingen  4  : 24  t/m 25  (C)

En nadat zij (= Petrus en Johannes)  losgelaten waren, gingen zij naar hun eigen mensen en berichtten alles wat de overpriesters en de oudsten tegen hen gezegd hadden. En toen zij dat gehoord hadden, verhieven zij eensgezind hun stem tot God en zeiden: Heere! U bent de God Die de hemel en de aarde en de zee gemaakt hebt, en alle dingen die erin zijn,  en Die bij monde van David, Uw knecht, gezegd hebt:  "Waarom woeden de heidenvolken en bedenken de volken wat inhoudsloos is?"  (HSV-Statenvertaling)

Psalm 2 : 1
Waarom woeden de heidenvolken en bedenken de volken wat zonder inhoud is? (HSV-vertaling)

De apostelen citeren uit Psalm 2:1, geschreven door David, maar ze veronderstellen terecht dat het God was die het heeft gezegd bij monde van David. Het Nieuwe Testament maakt geen onderscheid tussen wat God zegt en wat het Oude Testament zegt. Als het Oude Testament iets beweert, veronderstellen de schrijvers in het Nieuwe Testament dat het een bewering van God is, zelfs als het niet direct aan Hem is toe te schrijven.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


2 Petrus  3  : 3  t/m 7
Dit vooral moet gij weten, dat er in de laatste dagen spotters met spotternij zullen komen, die naar hun eigen begeerten wandelen, en zeggen: Waar blijft de belofte van zijn komst? Want sedert de vaderen ontslapen zijn, blijft alles zó, als het van het begin der schepping af geweest is. Want willens en wetens ontgaat hun, dat door het woord van God de hemelen er sedert lang geweest zijn en de aarde, die uit en door het water bestaat, waardoor de toenmalige wereld is vergaan, verzwolgen door het water. Maar de tegenwoordige hemelen en de aarde zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, ten vure bewaard tegen de dag van het oordeel en van de ondergang der goddeloze mensen. (NBG-vertaling)

Vergeet vooral niet dat er aan het einde van de tijd spotters zullen komen, die hun eigen begeerte volgen en smalend vragen: ‘Waar blijft hij nu? Hij had toch beloofd te komen? De generatie voor ons is al gestorven, maar alles is nog steeds zoals het sinds het begin van de schepping geweest is.’ Ze gaan er dan willens en wetens aan voorbij dat er in het begin al eens een hemel is geweest en een aarde die door Gods woord gevormd was uit water en door middel van water, en dat de toenmalige wereld vergaan is toen ze door het water werd overspoeld. Maar de tegenwoordige hemel en aarde worden door datzelfde woord bewaard om op de dag van het oordeel, waarop de goddelozen ten onder zullen gaan, te worden prijsgegeven aan het vuur. (NBV-vertaling)


Openbaring  13  : 5  t/m 8  (C)
En hem werd een mond gegeven, die grote woorden en godslasteringen spreekt; en hem werd macht gegeven dit tweeënveertig maanden lang te doen. En (het beest) opende zijn mond tot lasteringen tegen God, om zijn naam te lasteren en zijn tent en hen, die in de hemel wonen. En hem werd gegeven om tegen de heiligen oorlog te voeren en hen te overwinnen; en hem werd macht gegeven over elke stam en natie en taal en volk. En allen, die op de aarde wonen, zullen het (beest) aanbidden, ieder, wiens naam niet geschreven is in het boek des levens van het Lam, dat geslacht is, sedert de grondlegging der wereld. (NBG-vertaling)

Via leiders, heersers, regeringen en organisaties, haalt satan de mensen over om hem te aanbidden. Let op dat iedereen op aarde f God f satan aanbidt (via het beest). Er is geen middenweg. Zij zullen grote woorden spreken en god lasteren en zij zullen dit 42 maanden lang doen. En iedereen, wiens naam niet in het boek des levens geschreven staat, zal hen aanbidden.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009