hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Werken

Categorie

Toelichting

Het is maar werk

Een goede baan zorgt niet alleen voor brood op de plank, maar ook voor status, aanzien en eigenwaarde. Voor veel mensen is hun baan een spanningsveld tussen enerzijds je talenten inzetten voor een interessante baan en anderzijds de neiging om je identiteit te ontlenen aan dat wat je doet. De vraag ‘ben ik mijn werk?’ is actueler dan ooit, juist in een tijd waarin de grens tussen werk en privé door flexibele werktijden en toenemende thuiswerkmogelijkheden vervaagt.

 

Morele standaard

Vroeger werd ons handelen bepaald door Gods wet. Het moderne, verlichte denken legde een sterke nadruk op het menselijk verstand; de wetten uit die tijd waren voor iedereen goed, was de gedachte. In onze huidige postmoderne samenleving bestaat er niet meer één waarheid, dus is er ook geen sprake van wetten die voor iedereen gelden. Ieder individu moet zijn eigen morele standaard ontwikkelen en zelf zin geven aan zijn leven. De druk op het individu om te presteren en een zinvol bestaan op te bouwen, is daardoor hoog en hoe kun je dat beter doen dan in je werk? Maar wat nu als je niet aan die eisen kunt voldoen? Philip Troost is pastoraal therapeut. In zijn praktijk komt hij veel mensen tegen die vastlopen in hun werk. Volgens Troost gaat het daarbij ten diepste om de vraag welke waarde je aan je werk toekent of beter gezegd: welke waarde moet jouw werk je geven? ,,Mensen die als kind te weinig liefde en erkenning hebben gekregen, kunnen hun werk gebruiken om in die basale levensbehoeften te voorzien. Dan gaat je werk je identiteit bepalen. Je gebruikt je werk om iemand te zijn die je in feite niet bent. Dat is nooit genoeg. Het is een bodemloze put."

 

Er is meer dan werk

We kunnen onszelf dus maar al te makkelijk verliezen door onze eigenwaarde te halen uit de status die ons werk ons geeft (of bij het ontbreken ervan ons minderwaardig voelen). We wéten wel dat God ons in Christus alles al gegeven heeft, maar er volledig uit leven blijkt vaak erg lastig. Met overbelasting als mogelijk gevolg. Een ander oorzaak van de toenemende overbelasting van mensen is  de 'verbrokkeling' van de samenleving. Het is belangrijk te erkennen dat je je leven niet zelf kunt vormgeven. Leven doe je altijd met anderen. We moeten beseffen dat een zinvol en vervuld leven zich niet beperkt tot het werk, maar ook alles te maken heeft met ons leven in het gezin, de wijk, de kerk én de balans daartussen. Daarom moeten we ook werken aan de versterking van relaties binnen het gezin, de kerk, de gemeenschap, enzovoorts. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die dat zien en die bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen. En als christen heb je nog een extra reden om het evenwicht tussen werk en privé goed te bewaken, omdat de Bijbel veel belang hecht aan relaties in het gezin en de gemeente.

 

Tijd om na te denken
Als christenen mogen we de waarde van ons werk dus grondig relativeren en daarbuiten een mooi leven leiden. Hoe mooi het ook klinkt, er moet wél gewoon brood op de plank komen. Ook als het werk tegenvalt, de werkdruk hoog en de waardering laag is. In tijden van crisis is het niet zomaar 'hop naar je nieuwe job', zoals de vacaturesites ons willen doen geloven. En de hypotheek moet wel betaald worden. Wat is de remedie in zulke tijden? Verkerk en Troost wijzen beiden op het belang van rust. Het sabbatsgebod is er immers niet voor niets. Stel jezelf de vraag hoe je rentmeester bent over je tijd en energie. Zorg je voor een afwisseling van in- en ontspanning en maak je daarin ook keuzes? Dit kan bijvoorbeeld door op tijd te stoppen met werk of door een baan met een lager salaris te accepteren en zo misschien meer tijd met je gezin of vrienden door te brengen.


Als je van tijd tot tijd rust neemt, heb je ook tijd om te reflecteren. Prediker zegt dat hij liever in een huis vol treurenden is dan in een huis vol feestgedruis. Dat zegt hij niet omdat hij tegen genieten is, maar omdat je op een begrafenis wordt geconfronteerd met de eindigheid van het bestaan en de vraag: Waar leef ik voor? Wat is mijn toegevoegde waarde aan deze maatschappij, aan mijn huwelijk, aan mijn werk? Soms word je bijvoorbeeld door een burn-out gedwongen stilgezet, maar je kunt er ook zelf bewust voor kiezen. Je staat stil om vooruit te komen.''

 

Dit artikel is geschreven door Maarten Verkerk (bijzonder hoogleraar Christelijke Filosofie en organisatiedeskundige) en Philip Troost (pastoraal therapeut)

 

Bron : CV-koers, november 2011

http://cvkoers.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=4488:het-is-maar-werk&catid=12:geloof-a-leven&Itemid=28


Bijbelteksten
Genesis  3  : 17  t/m 19
"En tot de mens (= Adam) zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt; al zwoegende zult gij daarvan eten zolang gij leeft," (NBG-vertaling)

"in het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. " (NBG-vertaling)

Tot de dag van uw dood zult u zwetend het land bewerken om te kunnen leven. Dan zal uw lichaam vergaan tot het stof der aarde. Want uit stof bent u gemaakt en tot stof zult u weer worden. Eén van de gevolgen van de zondeval is hard werken voor je brood en dat de mens zal sterven.
2 Kronieken  7  : 11  t/m 14
Toen Salomo het werk aan de tempel van de HEER en het koninklijk paleis voltooid had, en alles wat hij zich omtrent de bouw van de tempel en het paleis had voorgenomen geheel volgens plan was uitgevoerd, verscheen de HEER hem in de nacht. Hij zei tegen hem: Ik heb je gebed gehoord. Ik heb deze tempel aanvaard als de plaats waar men mij offers mag brengen. Wanneer ik de hemel gesloten houd zodat er geen regen valt, of de sprinkhanen beveel het land kaal te vreten, of pest onder mijn volk laat uitbreken, en wanneer dan mijn volk, het volk dat mij toebehoort, het hoofd buigt, al biddend mijn aanwezigheid zoekt en terugkeert van zijn dwaalwegen, dan zal ik het aanhoren vanuit de hemel, zijn zonden vergeven en het land genezen. (NBV-vertaling)


Handelingen  18  : 3
En omdat hij hetzelfde handwerk uitoefende, bleef hij bij hen, en zij werkten samen, want zij waren tentenmakers van hun handwerk. (NBG-vertaling)

Paulus zocht hen op, en omdat hij evenals Aquila het vak van tentenmaker uitoefende, bleef hij bij hen wonen en werken.

Ook in het Nieuwe Testament wordt de arbeid beslist niet ondergewaardeerd.
Handelingen  20  : 35
Ik heb u in alles getoond, dat men, alzo arbeidende, de zwakken moet opnemen, en gedenken aan de woorden van den Heere Jezus, dat Hij gezegd heeft: Het is zaliger te geven, dan te ontvangen.(Statenvertaling)

In alles heb ik u getoond dat u de zwakken zo, door hard te werken, moet steunen, indachtig de woorden van de Heer Jezus, die immers gezegd heeft: Geven maakt gelukkiger dan ontvangen. (NBV-vertaling)
Romeinen  1  : 19  t/m 25
Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn, want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en de dank gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd. Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren. Daarom heeft God hen in hun lage begeerten uitgeleverd aan zedeloosheid, waarmee ze hun lichaam onteren. Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen. (NBV-vertaling)

In de bijbel heet occultisme vaak ‘afgoderij’. Dit bijbelgedeelte laat zien dat die afgoderij steeds voortkomt uit een door trots en misleiding verziekte geest; die geest verkiest duistere praktijken boven God, aanbidt de schepping in plaats van de Schepper, en vervalt in lichamelijke onreinheid in plaats van het ‘goddelijke’ te vinden. Deze vier zaken zijn nog steeds kenmerkend voor het occulte.
2 Korinthiers  11  : 13  t/m 15
Want zulke valse apostelen zijn bedriegelijke arbeiders, zich veranderende in apostelen van Christus. En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts. Zo is het dan niets groots, indien ook zijn dienaars zich veranderen, als waren zij dienaars der gerechtigheid; van welke het einde zal zijn naar hun werken. (Statenvertaling)

Schijnapostelen zijn het, die zich door oneerlijk te werk te gaan voordoen als apostelen van Christus. Dat is ook geen wonder, want niemand minder dan Satan vermomt zich als een engel van het licht. Het ligt dus voor de hand dat ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren van de gerechtigheid. Maar ze zullen krijgen wat ze verdienen. (NBV-vertaling)

Zoals er valse christussen zijn, zijn er ook valse apostelen. Een apostel is iemand die gezonden is, een gezant. Een valse apostel is iemand die valselijk beweert dat hij door God gezonden is. Valse apostelen staan in dienst van de satan.
Efeziers  4  : 28
Laat wie steelt niet meer stelen, maar eerlijk de kost verdienen door zelf hard te werken om iets weg te kunnen geven aan wie het nodig heeft. (NBV-vertaling)

Ook in het Nieuwe Testament wordt de arbeid beslist niet ondergewaardeerd.
1 Thessalonicensen  2  : 9
Want gij herinnert u, broeders, onze moeite en inspanning. Terwijl wij nacht en dag werkten, om niemand uwer lastig te vallen, hebben wij u het evangelie van God gepredikt.(NBG-vertaling)

Ook in het Nieuwe Testament wordt de arbeid beslist niet ondergewaardeerd.
1 Thessalonicensen  4  : 11
En dat gij u benaarstigt stil te zijn, en uw eigen dingen te doen, en te werken met uw eigen handen, gelijk wij u bevolen hebben. (Statenvertaling)

U doet dat al met alle gelovigen in heel Macedoni?, maar, broeders en zusters, wij sporen u aan het nog veel meer te doen en er een eer in te stellen in alle rust uw eigen zaken te behartigen en uw eigen brood te verdienen. Dat hebben wij u opgedragen. (NBV-vertaling).

Ook in het Nieuwe Testament wordt de arbeid beslist niet ondergewaardeerd.
Openbaring  20  : 12
En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is: en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken. (Statenvertaling)

Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. (NBV-vertaling)

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009