hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Lichaam (het nieuwe lichaam van Christus)

Categorie

Toelichting
Het is zonder meer mijn oprechte overtuiging dat als Gods kinderen zich in het licht van Gods Woord wat meer zouden “beproeven”, elkaar hun zonden zouden belijden en zich van hun gevoelens van kritiek en vijandigheid zouden ontdoen, wij heel wat meer lichamelijke genezing binnen het Lichaam van Christus zouden zien. Wat is het tragisch dat mensen toegeven aan gevoelens van kritiek, wrok, bitterheid en woede ten opzichte van andere leden van Zijn Lichaam. Wat is het verdrietig dat zij er niet in slagen het Lichaam des Heren op de juiste manier te onderscheiden, en doordoor ziekte, kwalen en zelfs dood in hun eigen lichaam veroorzaken. Denk daar eens aan als u de volgende keer deelneemt aan het Heilig Avondmaal! (citaat evangelist Paul Olson)

Bijbelteksten
Johannes  13  : 34
…… gelijk Ik u liefgehad hebt, dat gij ook elkander liefhebt.” Wie weigert andere christenen lief te hebben, toont daardoor het Lichaam van Christus niet te onderscheiden.
1 Korinthiers  3  : 16
Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont?”
1 Korinthiers  11  : 28  t/m 30
“Wij zijn allen delen van één lichaam …. “ (Ef. 4 : 4). In de Bijbel wordt met het Lichaam van Christus de volgelingen van Jezus bedoeld. “Maar ieder beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de beker. Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het Lichaam niet onderscheidt. Daarom zijn er onder u velen zwak en ziekelijk en er ontslapen niet weinigen.” (1 Cor. 11 : 28-30). Paulus geeft ons in zijn fantastische les over het onderwerp Heilig Avondmaal een ernstige waarschuwing over het niet onderscheiden van de Persoon van Jezus Christus in een ander lid van het Lichaam van Christus. Het lichaam des Heren onderscheiden wil zeggen: Christus in iemand anders herkennen, ons kleingeestig vooroordeel opzij zetten, en ongedwongen met iemand anders in Christus samenzijn. Uit deze bijbelse les kunnen we de conclusie trekken dat sommige christenen niet in staat zijn zich de heerlijke gave van Goddelijke genezing voor hun eigen lichaam toe te eigenen omdat ze andere christenen afwijzen. Omdat ze kritische en vijandige gevoelens koesteren ten opzichte van andere christenen, begeeft hun lichaam het en worden ze ziek. Omdat ze koppig weigeren de Persoon van Jezus Christus in een andere lid van het Lichaam van Christus te onderscheiden, zijn sommige christenen vóór hun tijd gestorven. (citaat evangelist Paul Olson) Zij die problemen hebben met het ontvangen van de kostbare gave van Goddelijke genezing voor hun zieke lichamen zouden beslist datgene moeten doen waarop Paulus in 1 Cor. 11 : 28 aandringt: “Maar ieder beproeve zichzelf ….. “. Als gevoelens van vijandigheid en wrok ten opzichte van andere christenen in de harten van Gods kinderen blijven doorsudderen, kunnen die heel goed de reden zijn dat God Zijn helende kracht nog niet heeft vrijgemaakt. (citaat evangelist Paul Olson). “Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt.” (Jakobus 5 : 16a). Het is zonder meer mijn oprechte overtuiging dat als Gods kinderen zich in het licht van Gods Woord wat meer zouden “beproeven”, elkaar hun zonden zouden belijden en zich van hun gevoelens van kritiek en vijandigheid zouden ontdoen, wij heel wat meer lichamelijke genezing binnen het Lichaam van Christus zouden zien. Wat is het tragisch dat mensen toegeven aan gevoelens van kritiek, wrok, bitterheid en woede ten opzichte van andere leden van Zijn Lichaam. Wat is het verdrietig dat zij er niet in slagen het Lichaam des Heren op de juiste manier te onderscheiden, en doordoor ziekte, kwalen en zelfs dood in hun eigen lichaam veroorzaken. Denk daar eens aan als u de volgende keer deelneemt aan het Heilig Avondmaal! (citaat evangelist Paul Olson)
Efeziers  4  : 4
“Wij zijn allen delen van één lichaam …. “ In de Bijbel wordt met het Lichaam van Christus de volgelingen van Jezus bedoeld.
Efeziers  4  : 11  t/m 16
En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus. Dan zijn we geen onmondige kinderen meer die stuurloos ronddobberen en met elke wind meewaaien, met wat er maar verkondigd wordt door mensen die tot alles in staat zijn wanneer ze anderen listig en doortrapt op een dwaalspoor willen brengen. Dan zullen we, door ons aan de waarheid te houden en elkaar lief te hebben, samen volledig toe groeien naar hem die het hoofd is: Christus. Vanuit dat hoofd krijgt het lichaam samenhang, en wordt het ondersteund en bijeengehouden door alle gewrichtsbanden. Ieder deel draagt naar vermogen bij tot de groei van het lichaam, dat zo zichzelf opbouwt door de liefde. (NBV-vertaling)

God heeft bepaalde mensen aan de gemeente gegeven om ons te helpen. Tegenover allerlei wind van leer kunnen wij leren vast te staan, door op te wassen in de kennis van God. Om ons hiermee te helpen heeft Christus aan de gemeenten eerst apostelen en profeten gegeven, door wie de Heilige Schrift tot stand is gekomen. In onze tijd hebben wij evangelisten, herders en leraars, die op basis van Gods woord de gemeente opbouwen tot volwassenheid in de kennis van Christus.
Jakobus  5  : 16  a
“Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt.”

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009