hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Bezorgdheid

Categorie
Karaktereigenschappen (negatief)

Toelichting
Vertrouwen op God stellen
Heb je ooit gewenst, dat je moeilijkheden en problemen van je gewoon kon afzetten, dat je van je zorgen bevrijd kon worden? Het kan! Onze zorgen mogen wij aan God overlaten. Hij zal voor ons zorgen. Op Hem mogen wij vertrouwen. Wij komen tot de Heer voor redding, maar menen dat wij nog onze eigen last moeten dragen. Dikwijls, in plaats van op God te vertrouwen, stellen wij ons vertrouwen in iets dat niet betrouwbaar is. Soms laat God toe dat wij moeilijkheden ondervinden, opdat wij zouden leren op Hem te vertrouwen (2 Korinthiërs 1:8 en 9).

De Schrift waarschuwt ons voor bepaalde dingen waarin wij ons vertrouwen niet mogen stellen:
1. Wij mogen niet op eigen inzicht vertrouwen (Spreuken 3:5).
2. Wij mogen ons vertrouwen niet op mensen stellen (Psalm 118:8 en 9, Jeremia 17:5 t/m 8).
3. Wij mogen niet op militaire macht vertrouwen (Jesaja 31:1).
4. Wij mogen niet op rijkdom vertrouwen (Spreuken 11:28, 1 Timoteüs 6:17 t/m 19).
5. Indien wij op God vertrouwen en onze zorgen op Hem werpen, kunnen wij vrij van vrees zijn (Psalm 112:7, Jesaja 12:2).
6. Wij mogen vertrouwen, zelfs wanneer het schijnt dat het slecht gaat (Daniël 3:16 t/m 18).
7. Wanneer wij op God vertrouwen, ontvangen wij genade (Psalm 32:10).
8. Probeer niet uw eigen last te dragen (Psalm 55:23, 1 Petrus 5:7).

Bron : Roy Davison

Wees niet bezorgd
Bezorgdheid is één van de meest voorkomende kwalen van onze tijd. De gevolgen van bezorgdheid in een mensenleven worden ernstig onderschat. Bezorgdheid is één van de voornaamste oorzaken van spanningen, neerslachtigheid en depressies. En ook de oorzaak van heel veel lichamelijke klachten. Jezus reikt ons in Zijn alom beroemde Bergrede zeven sleutels aan om niet bezorgd te zijn.
1.Laat God uw Vader zijn.
2.Bezorgd zijn voegt niets aan het leven toe.
3.God is groot genoeg om voor ons te zorgen.
4.Als wij bezorgd zijn, wordt ons geloof steeds kleiner.
5.Door niet bezorgd te zijn, zijn wij op de weg van God.
6.Zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid en alles waarover je bezorgd bent, zal je bovendien geschonken worden (vers 33).
7.Leef maar één dag tegelijk (vers 34).

De bijbel leert ons, en het leven laat dat ook zien, dat bezorgd zijn de mens van vreugde berooft. Het neemt de blijdschap uit het leven weg. Jezus leerde ons, dat de zorgen des levens ons geestelijk leven verstikken. Het zal dodelijk voor ons innerlijk zijn, als wij geen maatregelen tegen de bezorgdheid nemen. Dus vertrouw je zorgen toe aan God. Natuurlijk is er een verschil tussen zorgen voor, en bezorgd zijn over. Er is namelijk ook een verantwoording die wij hebben: de verantwoording om bepaalde voorzorgsmaatregelen te nemen. God wil dat wij een ander soort leven hebben. God wil ons namelijk een leven geven zonder zorgen. In de Bergrede geeft Jezus ons het advies, om al onze zorgen aan Hem te geven.

Bijbelteksten
Psalmen  37  : 5
“Wentel uw weg op de Here en vertrouw op Hem, en Hij zal het maken.”
Spreuken  12  : 25

Bezorgdheid in iemands hart drukt het terneer, maar een goed woord verblijdt het. (HSV-vertaling)

Kommer maakt een mens neerslachtig, een hartelijk woord beurt hem op. (NBV-vertaling)


Mattheus  6  : 25  t/m 26
Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten [of drinken], of over uw lichaam, waarmede gij het zult kleden. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? Ziet naar de vogelen des hemels: zij zaaien niet en maaien niet en brengen niet bijeen in schuren, en toch voedt uw hemelse Vader die; gaat gij ze niet verre te boven? (NBG-vertaling)

De Here Jezus heeft zelf zijn bezorgde kinderen verwezen naar de vogels van de hemel.We moeten niet bezorgd zijn over ons leven, wat we zullen eten of drinken, of over ons lichaam, waarmee wij het zullen kleden. God zorgt ook voor de vogels. Zal Hij dan ook niet voor ons zorgen?
Mattheus  6  : 25  t/m 34
"Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding? Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt [nochtans] dezelve; gaat gij dezelve niet [zeer] veel te boven? Wie toch van u kan, met bezorgd te zijn, een el tot zijn lengte toedoen? En wat zijt gij bezorgd voor de kleding? Aanmerkt de lelien des velds, hoe zij wassen; zij arbeiden niet, en spinnen niet; En Ik zeg u, dat ook Salomo, in al zijn heerlijkheid, niet is bekleed geweest, gelijk een van deze. Indien nu God het gras des velds, dat heden is, en morgen in den oven geworpen wordt, alzobekleedt, zal Hij u niet veel meer [kleden], gij kleingelovigen? 31 Daarom zijt niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden? Want al deze dingen zoeken de heidenen; want uw hemelse Vader weet, dat gij al deze dingen behoeft. Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden. Zijt dan niet bezorgd tegen den morgen; want de morgen zal voor het zijne zorgen; [elke] dag heeft genoeg aan zijn zelfs kwaad." (Statenvertaling)

Dit is het bijbelgedeelte dat gaat over dat je je niet bezorgd moet maken over je leven, wat je zult eten of wat je zult drinken of waarmee je zult kleden. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen zorgen.
Lukas  21  : 34  t/m 35
"Pas op dat jullie hart niet afgestompt raakt door de roes en de dronkenschap en de zorgen van het dagelijks leven, zodat die dag jullie overvalt, onvoorspelbaar als een val die dichtklapt. Want plotseling zal hij komen over allen die waar ook op aarde wonen."
1 Petrus  5  : 7
“Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u.”

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009