hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Hel (Bestaat er een hel?)

Categorie
Heelal
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting
Hoe zult gij ontkomen aan het oordeel der hel?
Jezus stelde deze vraag aan de schriftgeleerden en Farizeeën wegens hun zonde (Matteüs 23:13 t/m 36). Jezus waarschuwt ons voor de hel. Uit de twaalf teksten in het Nieuwe Testament waar het woord ‘hel’ (van het Griekse woord γέεννα) voorkomt, zijn er elf die door Christus worden gesproken. In zes daarvan komt ook het woord zonde voor. Zonde en hel zijn geen populaire woorden. Zijn zonde en hel echt zo erg als Jezus zegt? “En indien uw hand u tot zonde verleidt, houw haar af. Het is beter, dat gij verminkt ten leven ingaat, dan dat gij met uw twee handen ter helle vaart, in het onuitblusbare vuur” (Marcus 9:43). Sommigen die zich christen noemen, schamen zich voor de uitspraken van Jezus over de hel, dus schaffen zij de hel af door te leren dat iedereen behouden zal worden (universalisme) of dat de hel niet eeuwig is (de annihilatieleer).

Jezus leerde echter dat slechts weinigen de enge poort zullen ingaan en behouden worden, en dat voor de anderen geween en tandengeknars te wachten staat (Lucas 13:23 t/m 28). Hij leerde ook dat het helse vuur oneindig zal zijn: “En indien uw oog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit. Het is beter, dat gij met één oog het Koninkrijk Gods binnengaat, dan dat gij met twee ogen in de hel geworpen wordt, waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust” (Marcus 9:47, 48). Zowel de straf als de beloning zijn oneindig: “En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven” (Matteüs 25:46). Jezus gaf ook de ernst van de zonde aan door onze straf op Zich te nemen en in onze plaats te sterven, opdat wij van de eeuwige gevolgen van de zonde kunnen gered worden, indien wij ons bekeren, en de genade en vergeving aanvaarden, die door Hem worden aangeboden. Het is aanmatigend te beweren dat straf in hel te streng is. De hel bewijst de ernst van de zonde.

Is een eeuwige straf in strijd met de aard van God?
Hiermee wordt gevraagd waarom God bepaalde dingen doet. Wij dienen de vraag te onthouden die God aan Job stelde: “Wilt gij zelfs mijn recht teniet doen, Mij in het ongelijk stellen om zelf gelijk te hebben?” (Job 40:3). Welke vragen stellen mensen die bezwaar tegen het idee van een hel hebben? Let op dat iedere vraag eigenlijk een poging is om de schuld voor de zonde aan God te geven.

Waarom heeft God de mensen zodanig gemaakt dat zij kunnen zondigen?
De mens kan zondigen. Dat is zeker. Ook engelen kunnen zondigen (2 Petrus 4:4 t/m 9). Zondige mensen en engelen werden tot de hel verbannen. (Mattheüs 25:41). Welke hoedanigheid stelt mensen en engelen in staat om te zondigen? Zij zijn geen robotten, maar zijn zelfbesturende wezens. Waarom heeft God hen zo geschapen? God heeft ons een eigen wil gegeven om zelf keuzes te maken, dus ook om te kunnen kiezen voor of tegen God. God wil dat mensen uit eigen vrije wil Hem liefhebben. God schiep de mens om te heersen. De mens is toerekenbaar omdat zijn zonde het gevolg van zijn eigen keuze is.

Aangezien God almachtig is en voorkennis heeft, waarom laat Hij niet alleen mensen geboren worden die het goede zullen kiezen?
Dat God almachtig is, betekent niet dat Hij tegenstrijdige dingen kan doen. Wanneer God de mens een keuze geeft, moet die een echte keuze zijn, niet een schijnkeuze, want dat is geen keuze. Een keuze bestaat alleen indien er echt een alternatief is. Gods kennis van de toekomst is niet bepalend maar waarnemend, zoals onze kennis van het verleden waarnemend is. God bestaat buiten de tijd, maar de mens moet zijn keuze in de loop van de tijd maken. In feite laat God de mensen geboren worden, hoewel Hij weet dat ze allemaal zullen zondigen (Romeinen 3:23). Dit doet Hij omdat Hij een plan heeft waarbij elk van hen die dat wil, behouden kan worden! (Openbaring 22:17)

Door bezwaar tegen de hel te maken, proberen de mensen God de schuld voor hun zonden te geven. In de tijd van Ezechiël kloegen de mensen: “Onze overtredingen en onze zonden rusten op ons en daardoor kwijnen wij weg -- hoe zouden wij dan leven?” (Ezechiël 33:10). Zij probeerden God de schuld te geven dat zij met zonde waren belast. Ezechiël moest hen vertellen: “Zo waar Ik leef, luidt het woord van de Here HERE, Ik heb geen behagen in de dood van de goddeloze, maar veeleer daarin, dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen. Want waarom zoudt gij sterven” (Ezechiël 33:11). In plaats van te klagen, moesten zij zich maar bekeren!

Hoe kan een goede God iemand naar de hel sturen?
Paulus wist dat veel mensen zich niet van hun zonden willen bekeren (Romeinen 2:4). God in Zijn grote goedheid en genade is bereid de afschuwelijkste zondaar te vergeven en te heiligen indien hij zich bekeert. Indien wij in Jezus geloven, ons van onze zonden bekeren, ons geloof belijden en ons laten dopen, kunnen wij vergeven worden (Handelingen 2:38). Wanneer mensen weigeren zich te bekeren, mogen zij de schuld voor de gevolgen niet aan God geven. God zal een ieder vergelden naar zijn werken. Verdrukking en benauwdheid (zal komen) over ieder levend mens, die het kwade bewerkt. Er is geen aanzien des persoons bij God. (Romeinen 2:5 t/m 11).

Gods oordeel is rechtvaardig. Hij zou niet rechtvaardig zijn indien hij de zonde niet zou straffen. Aangezien allen zondigen, verdienen allen de straf. Toch is er een verschil onder de mensen. Het is niet dat sommigen zondeloos zijn en sommigen niet. Het verschil is dat sommigen in God geloven, Hem liefhebben, en wensen te doen wat goed is (hoewel zij tekort komen), terwijl anderen God de rug toekeren. God zou onrechtvaardig zijn indien Hij aan vriendjespolitiek deed. Hij kan de zonden niet zomaar voorbij laten gaan van degenen die Hem liefhebben en proberen te doen wat juist is, want ook zij hebben gezondigd. Daarom heeft Hij zijn Zoon gezonden, die zonder zonde leefde en de dood niet heeft verdiend (Johannes 10:17, 18). Jezus liet toe dat Hij gekruisigd werd om de gevolgen van onze zonden te dragen.(1 Petrus 2:24 - Zie Jesaja 53:5).

De hel is niet te streng als straf voor de zonde, en de aard van God is niet onverenigbaar met de eeuwige straf, want door het offer van Christus heeft God een uitweg beschikbaar gemaakt. Weet dat de zonde en de hel echt zo erg zijn als Jezus zegt, omdat betrouwbaar bewijsmateriaal en getuigenis bewijzen dat Hij de Zoon van God is en weet waarover Hij spreekt. Hij heeft de voorspellingen in het Oude Testament over de komende Koning vervuld.(1 Johannes 5:10, 11). Zoals de soldaten zeiden, die met legen handen terugkwamen nadat zij Jezus in hechtenis moesten nemen: “Nooit heeft een mens zó gesproken, als deze mens spreekt!” (Johannes 7:46). Wat was het getuigenis van de Romeinse soldaten die Jezus hadden gekruisigd? “En toen de hoofdman over honderd en zij die met hem Jezus bewaakten, de aardbeving zagen en de dingen die gebeurden, werden zij erg bevreesd en zeiden: Werkelijk, Dit was Gods Zoon!” (Matteüs 27:54 HSV). Niemand heeft ooit meer liefde voor zijn medemens getoond dan Jezus. Zijn leven en leer bewijzen dat Hij de Messias is. Dus wanneer Hij ons voor de hel waarschuwt, dienen wij te luisteren. (Lucas 12:4, 5).

Bron : Roy Davison

Hoe kan een God die liefde is, mensen naar de hel sturen?
Is God een liefdevolle God? En, stuurt God mensen naar de hel? Laten we eerst kijken naar de tweede vraag. In de Bijbel is een opvallende karakteristiek van God dat Hij beschreven wordt en zichzelf ook benoemt als een heilige God. Heilig is een woord dat wij tegenwoordig niet veel meer gebruiken. Het betekent: apart gezet, schoon, zonder zonde. Met die aanduiding voor God wordt duidelijk dat Hij anders is dan wij mensen. Aan Hem is niets onvolmaakts terwijl het onvolkomene misschien wel het grootste probleem is aan ons mensen. Die onvolkomenheid komt naar voren zodra we iets doen, dan merk je dat er van alles ontbreekt aan ons: we zijn allemaal wel eens liefdeloos, ongeduldig, of erger. Die daden zijn natuurlijk onze eigen verantwoordelijkheid, bewust of onbewust kiezen we er ook voor om te handelen zoals we handelen. Tegelijk maakt die onvolkomenheid het voor ons onverdraaglijk om bij God te zijn in onze huidige staat. Dat is als ijs in de zon; we zouden smelten. De hel wordt in de Bijbel vooral beschreven als de plek waar God niet is. Je zou dus kunnen zeggen dat wij dankzij onze keuze om toe te geven aan onze onvolmaaktheid, hebben gekozen voor de plek waar God niet is. Daarmee zeg je dus ook: niet God stuurt mensen naar de hel, dat doen mensen zelf.

God blijkt in de Bijbel nog veel meer te zijn dan alleen maar heilig en perfect. Hij blijkt ook liefdevol en vergevingsgezind. Dat Hij ook in die karakteristieken volmaakt is, blijkt uit het verlossingsplan dat Hij van zijn kant voor ons onvolkomen mensen heeft. Want hoewel wij er een puinhoop van maken en liever niet te dicht bij Hem komen, komt Hij naar ons toe en kiest er vrijwillig voor om onze onvolmaaktheid en alle gevolgen van dien van ons over te nemen en zijn volmaaktheid zonder verdere voorwaarden aan ons te schenken. Vandaar dat Jezus - God die mens werd - volgens de Bijbel nadat Hij stierf aan het kruis voor ons naar de hel ging. Door die daad van Jezus kunnen mensen die dat willen nu weer veilig bij God komen.

Bron : Vragen Helpdesk Live

Bijbelteksten
Spreuken  15  : 24
Het pad des levens gaat voor de verstandige opwaarts, opdat hij ontwijke het dodenrijk beneden. (NBG-vertaling)

De levensweg leidt de verstandige naar boven; hij blijft buiten bereik van het dodenrijk beneden.

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Een brief uit de hel (Youtube-filmpje)
 Naar de hel en terug (Bijna dood ervaringen) Youtube 1.30 uur

 


  Terug


Versie december 2009