hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Dodenrijk (Wat wordt onder het dodenrijk verstaan?)

Categorie
Heelal

Toelichting

Wat wordt onder het dodenrijk verstaan?
Het begrip 'dodenrijk' of 'rijk van de doden' staat in contrast met het begrip 'rijk van de levenden'. Als iemand sterft verlaat hij het rijk of gebied van de levenden hier op aarde en gaat hij naar het rijk of gebied van de doden. In het Hebreeuws wordt gesproken over de 'sjeool'. De betekenis van dit woord kennen we niet. In het Grieks wordt het woord 'hades' gebruikt. De betekenis daarvan wordt wel weergegeven als 'het niet-geziene'. Het dodenrijk is dus de plaats waar de gestorvenen heengaan in hun ontlichaamde staat. In het Oude Testament wordt deze plaats getekend als een plaats van rust en stilte. De Israëliet is dan afgesneden van het volk van God op aarde en aan de dienst van God heeft de afgestorvene geen deel.

In het Nieuwe Testament wordt meer licht over de toestand van de doden ontstoken. Dat is ook te begrijpen, want totdat Christus kwam was de dood het terrein van Satan. Christus heeft echter 'hem te niet gedaan die de macht over de dood had, dat is de Satan' (Hebreeën 2:14). Hij heeft de dood van zijn kracht beroofd en onvergankelijk leven aan het licht gebracht (2 Timotheüs 1:10). Reeds bij zijn leven heeft de Heer Jezus onthuld, dat er na de dood twee toestanden, twee plaatsen zijn. Er is de plaats van de pijn waar de ongelovigen vertoeven en er is de plaats 'in Abrahams schoot' (een term die de Joden ook al gebruikten) waar de gelovigen verblijven (Lukas 16:19-31). Tussen die twee is een kloof, die niet te overbruggen is. De plaats van zaligheid wordt later 'het paradijs' genoemd (Lukas 23:43; 2 Kolossenzen 12:4). De gelovigen ervaren daar de gemeenschap met Christus (Filippenzen 1:23). De doden leiden dus een bewust bestaan. Voor de gelovigen betekent het rust en verkwikking, voor de ongelovigen wroeging. Deze toestand duurt tot de opstanding. Dan ontvangen de gelovigen een verheerlijkt lichaam en komen ze in de volmaakte hemelse toestand. De ongelovigen herkrijgen hun lichaam en worden geworpen in de hel. De tijd tussen het sterven en de opstanding wordt wel de 'tussentoestand' genoemd. Voor de gelovigen is dat het voorportaal van de hemel, voor de ongelovigen is dat het voorportaal van de hel.

Waar is het dodenrijk?

De vraag waar het dodenrijk is, kun je niet met ons aardse ruimtebegrip aangeven. Het dodenrijk wordt als onder de aarde voorgesteld, er wordt gesproken over: afdalen in het dodenrijk. Maar dat betekent niet dat het dodenrijk ergens in een spelonk of grot op aarde zich bevindt. Net zomin bevindt de hemel zich ergens binnen ons sterrenstelsel, zodat als je maar voldoende brandstof zou hebben, je de hemel met een shuttle zou kunnen bereiken. We spreken dan over de ongeziene wereld die niet aan onze ruimte gebonden is.

Bron : http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=729


Bijbelteksten
Spreuken  15  : 24
"Het pad des levens gaat voor de verstandige opwaarts, opdat hij ontwijke het dodenrijk beneden." (NBG-vertaling)

De levensweg leidt de verstandige naar boven; hij blijft buiten bereik van het dodenrijk beneden.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009