hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Leraars (Waarschuwing tegen valse profeten en leraars)

Categorie
Kerk
Verschillen in bijbeluitleg

Toelichting

Waarschuwing tegen valse profeten en valse leraars


Gave van onderscheid

Als wij iets nodig hebben, is het wel de gave van onderscheid, om te weten wat van de Here is en wat niet. In Zijn eindtijdrede in Mattheus 24 waarschuwt de Here Jezus voor de valse profeten die zullen komen en die velen zullen verleiden (vers 11). Het zijn de roofzuchtige wolven in schapenvachten (Mattheus 7:15). Pas op voor hen, kijk uit! Het gaat hen om hun eigen eer, hun financiële gewin, waarbij ze velen wegtrekken bij de Here Jezus vandaan.


Aan de buitenkant lijken ze op schapen. Op het eerste gehoor klinkt hun boodschap aantrekkelijk. Ze spreken over geloof, tekenen en wonderen, maar hun binnenkant is niet zuiver. Daar zit de roofzuchtige wolf, die erop uit is  op jouw geld, jouw vertrouwen, jouw ziel in z’n macht te krijgen. Pas op!


Valse profeten, valse leraars brengen een boodschap die op het eerste gezicht soms goed kan klinken, maar die ten diepste haaks staat op het Evangelie van de Here Jezus Christus. De ene leert dat de hel niet bestaat, een ander meent te weten dat er meer wegen tot God leiden. Weer anderen stellen dat alle gelovigen recht hebben op voorspoed, welvaart en gezondheid.


Laten we niet vergeten dat we niet te strijden hebben tegen vlees en bloed, maar ‘tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten’ (Efeze 6:12). Deze strijd kunnen we niet aan in eigen kracht, maar alleen met Gods wapenrusting aan. Dan kunnen we stand houden en weerstand bieden tegen de listige verleidingen van de duivel (vers 11).


Word of Faith-leer

Speciale aandacht vraag ik voor de zogenaamde voorspoed- en welvaartspredikers, ook wel de Word of Faith predikers genoemd. Het zijn dwaalleraars, die de gemeente van de Here Jezus op een dwaalweg voeren. Ze komen volop voor in Amerika, Afrika, Zuid-Amerika en ook steeds meer in Nederland.


Ze prediken dat gelovigen recht hebben op voorspoed, welvaart en gezondheid. Valse predikers zijn zo populair omdat iedereen gezondheid, voorspoed en rijkdom wil. En wanneer je kritische opmerkingen maakt over zulke predikers krijg je al snel te horen dat je de gezalfden des Heren niet aan mag raken.

Maar wie waren deze gezalfden des Heren? We lezen over hen in Psalm 105:15. Het zijn de aartsvaders en hun nakomelingen. De Efezebrief roept ons op de werken van de duisternis te ontmaskeren (Efeze 5:11). Dat is onze plicht wanneer we zien dat Gods Woord wordt aangevallen, wanneer Gods eer wordt aangetast en wanneer goedbedoelende gelovigen worden misleid.


Wat opvalt bij de welvaarts- en voorspoedpredikers is dat ze doen alsof ze zelf god zijn. Ze denken dat zij kunnen bewerkstelligen wat God moet doen. Sterke nadruk leggen ze op het positieve denken. Als je positief spreekt, positief denkt, kun jij iets nieuws maken, zoals gezondheid, geld en werk.


Nergens in de Bijbel lees je dat ons voorspoed, welvaart en geluk wordt gegarandeerd als we tot geloof in de Here Jezus komen. Zei Hij het zelf al niet: Als ze Mij vervolgd hebben, zullen ze ook u vervolgen’ (Johannes 15:20). Dit is geen populaire boodschap, maar wel de waarheid van de Bijbel. En wanneer iemand niet geneest, zeggen ze dat zijn of haar geloof niet goed of niet voldoende is. Wat een wrede boodschap!


In de samenkomsten van deze predikers gebeuren de meest wonderlijke dingen. Van zelfbeheersing, wat in Galaten 5:22 toch vrucht van de Heilige Geest wordt genoemd, is vaak geen sprake meer. Verschijnselen als heftig schudden, onbedaarlijk lachen en het achterover vallen is er heel gewoon. Wist u dat deze zelfde verschijnselen ook voorkomen in het hindoeïsme?


Dit vallen wordt vallen in de geest genoemd. Geest wordt altijd met een hoofdletter G geschreven, maar ik schrijf het bewust met een kleine letter. Mensen vallen altijd achterover, terwijl je dit in de Bijbel nergens terugvindt. Als mensen een ontmoeting met de Here hebben, met de Heilige, vallen ze in aanbidding of verootmoediging voorover. De enige keer dat mensen achterover vallen is bij de soldaten die de Here Jezus gevangen komen nemen, als een oordeel.


Laat het ons verlangen zijn meer en meer vervuld te worden met de Heilige Geest (Efeze 5:18). En zeker, de Here is bij machte meer dan overvloedig Zijn zegen te schenken, Zijn gaven te geven, tot opbouw en tot zegen van Zijn gemeente. Vaak verwachten we veel te weinig van Hem. Ziet u uit naar wat Hij gaat doen?


Laten we tegelijk alert zijn. Laten we alle geesten toetsen of ze uit God zijn. Blijf dicht bij de Here Jezus, laat u leiden door de Heilige Geest en zorg dat u de Bijbel kent.


Laat het ons verlangen zijn meer en meer vervuld te worden met de Heilige Geest (Efeze 5:18). 

De Here is bij machte meer dan overvloedig Zijn zegen te schenken, Zijn gaven te geven, tot opbouw en tot zegen van Zijn gemeente. Vaak verwachten we veel te weinig van Hem.


Niet ieder die tegen Mij zegt: Here, Here, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan? Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt! (Mattheus 7:21-23)
Dit zijn aangrijpende woorden. Het moet ons alert maken en roept ons op om alle geesten te toetsen of ze uit God zijn.


Geliefden, geloof niet elke geest, maar beproef de geesten of zij uit God zijn; want er zijn veel valse profeten in de wereld uitgegaan. (1 Johannes 4:1)


Iemand zette deze week op internet een – naar zijn zeggen – profetische boodschap over de ontwikkelingen in Oekraïne. Hij begon met te zeggen dat het een ‘verse’, nieuwe profetie was, nu de spanningen in Oekraïne en de Krim zo zijn opgelopen. Slimme lezers gingen op zoek op internet en vonden dat deze man al meer dan een jaar geleden precies dezelfde boodschap ook al had geplaatst. Zoiets klopt niet. Het is vervolgens aan deze ‘profeet’ om hierop een reactie te geven, maar, zover ik kan nagaan, heeft hij dat nog niet gedaan.


Wis en waarachtig geloof ik wel zeker dat de Heere ook vandaag geneest en dat door de Geest geleide mensen woorden van Hem spreken. Maar het komt erop aan het echte van het onechte te onderscheiden. Vandaar dat we alles moeten toetsen aan het Woord van God en dat we ons bij het onderscheiden van de geesten moeten laten leiden door de Heilige Geest, Die ons in al de waarheid zal leiden.


Spreken in tongen

Een paar opmerkingen over het spreken in tongen, wat ook vaak voorkomt in zulke samenkomsten. Ik meen dat het beter is om het te hebben over spreken in talen. Kijk maar naar Handelingen 2, bij de uitstorting van de Heilige Geest. De andere talen die werden gesproken, konden immers worden verstaan door al degenen die uit andere landen naar Jeruzalem waren gekomen.


De Bijbel geeft ook duidelijk aan dat, wanneer in een samenkomst in andere talen wordt gesproken, die talen vertaald moeten worden. Dat gebeurt zelden. Lees maar.


En als iemand in een andere taal spreekt, laat het dan door twee of hoogstens drie mensen gedaan worden, ieder op zijn beurt, en laat één het uitleggen. Maar als er geen uitlegger is, laat hij dan in de gemeente zwijgen, maar laat hij tot zichzelf spreken en tot God.  (1 Korinthe 14:27 en 28)

Welvaartsevangelie

Welvaart- en voorspoedpredikers stellen dat gelovigen recht hebben op voorspoed, welvaart en gezondheid. Als je niet geneest, zou je te weinig geloof hebben. Ik heb het horen zeggen vanaf het podium: ‘Prijs de Heer, je bent genezen.’ Groot applaus volgde. Halleluja. Maar er gebeurde niets. De blinde bleef blind. Het lukte de verlamde een paar dagen om op haar benen te staan, maar toen kwam ze weer in de rolstoel terecht. Dan klopt er iets toch niet.


En zeker, de Here is zo genadig, dat Hij soms wel geneest. Laten we alles van Hem verwachten. Maar we kunnen Hem niet dwingen om iedereen te genezen. En zeker, toen de Here Jezus op aarde was en in de begintijd van de apostelen, vonden er veel genezingen plaats. Maar in de loop van Handelingen worden de genezingen minder. In Handelingen 19 vinden er nog geweldige genezingen plaats. In vers 11 en 12 lezen we:

En God deed buitengewone krachten door de handen van Paulus,  zo zelfs dat, als de zweetdoeken of de doeken die hij om zijn middel droeg, van zijn lichaam op de zieken gelegd werden, de ziekten van hen weken en de boze geesten uit hen weggingen. (Handelingen 19: 11 en 12)


Enige tijd later, zo’n tien jaar, is de situatie totaal anders geworden. In 2 Timotheüs 4:20 lezen we dat Paulus Trofimus ziek achterliet in Milete. Filippenzen 2:27 zegt dat Epafroditus ziek was tot de dood. En Timotheüs moest wat wijn drinken voor zijn maag en voor zijn veelvuldige kwalen (1 Timotheüs 5:23).


De Here geneest. We horen het, dan hier, dan daar. Maar er is ook een andere kant: lang niet iedereen geneest. Mensen – ook gelovigen – overlijden soms al op jonge leeftijd, ook kinderen. Wat een verdriet. Ook mensen die gebedsgenezers worden genoemd, worden ziek, hebben last van allerlei kwalen en sterven. De Here kan toelaten dat mensen ziek worden.


Maar de HERE zegt tegen Mozes: wie heeft de mens een mond gegeven? Of wie maakt iemand stom, doof, ziende of blind? Ben Ik het niet, de HERE. (Exodus 4:11)


Waarom? Wij hebben daar vaak geen antwoord op. De Here kan lijden en moeilijkheden gebruiken om ons te reinigen, te heiligen, om Zichzelf in ons te verheerlijken. De valse predikers zeggen: ‘God geeft je gezondheid, welvaart, voorspoed.’ De Here Jezus zegt: ‘Neem je kruis op, volg Mij.’ Weet u, het gaat niet om ons, om ons geluk, maar om de eer en de glorie van de Here Jezus. Zijn kracht wordt in onze zwakheid volbracht en Zijn genade is voor ons genoeg (2 Korinthiërs 12).


Onderscheid de geesten

Ik bid de Here om wijsheid, om onderscheidingsvermogen, om de leiding door Zijn Woord en door Zijn Geest. Om te weten wat van Hem is en wat niet van Hem is. Leef met de Here Jezus, blijf in Hem. Neem tijd om in de stilte met Hem te zijn, met Hem te spreken en naar Zijn stem te luisteren. Zorg dat je de Bijbel kent en ga in volle vrijmoedigheid tot de troon van de genade (Hebreeën 4:16).


Er komt een dag dat we de Here zullen zien in glorie en heerlijkheid. Dan zullen ook wij delen in Zijn heerlijkheid. Het volmaakte opstandingslichaam dat we van Hem zullen ontvangen, zal nooit meer ziek zijn. Daar mogen we nu al naar uitzien, ons nu al in verheugen.


Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden. (Romeinen 8:18)


Dirk van Genderen 


Bron : http://www.dirkvangenderen.nl/2014/03/07/roofzuchtige-wolven-in-schapenvachten-1/?utm_source=mailpress&utm_medium=email_link&utm_content=dvg_html__22034&utm_campaign=2014-03-08T13%3A45%3A30%2000%3A00


http://www.dirkvangenderen.nl/2014/03/14/roofzuchtige-wolven-in-schapenvachten-(2)/?utm_source=mailpress&utm_medium=email_link&utm_content=dvg_html__22057&utm_campaign=2014-03-15T08:33:41+00:00








Bijbelteksten
Mattheus  18  : 6  Johannes 8 : 1, Johannes 3 : 1, Mattheus 19 : 4
Denk niet dat vallen leraars bent, want een leraar wordt strenger beoordeeld.
Efeziers  4  : 11  t/m 16
En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus. Dan zijn we geen onmondige kinderen meer die stuurloos ronddobberen en met elke wind meewaaien, met wat er maar verkondigd wordt door mensen die tot alles in staat zijn wanneer ze anderen listig en doortrapt op een dwaalspoor willen brengen. Dan zullen we, door ons aan de waarheid te houden en elkaar lief te hebben, samen volledig toe groeien naar hem die het hoofd is: Christus. Vanuit dat hoofd krijgt het lichaam samenhang, en wordt het ondersteund en bijeengehouden door alle gewrichtsbanden. Ieder deel draagt naar vermogen bij tot de groei van het lichaam, dat zo zichzelf opbouwt door de liefde. (NBV-vertaling)

God heeft bepaalde mensen aan de gemeente gegeven om ons te helpen. Tegenover allerlei wind van leer kunnen wij leren vast te staan, door op te wassen in de kennis van God. Om ons hiermee te helpen heeft Christus aan de gemeenten eerst apostelen en profeten gegeven, door wie de Heilige Schrift tot stand is gekomen. In onze tijd hebben wij evangelisten, herders en leraars, die op basis van Gods woord de gemeente opbouwen tot volwassenheid in de kennis van Christus.
2 Petrus  2  : 1  t/m 3
Toch zijn er ook valse profeten onder het volk geweest, zoals ook onder u valse leraars zullen komen, die verderfelijke ketterijen zullen doen binnensluipen, zelfs de Heerser, die hen gekocht heeft, verloochenende en een schielijk verderf over zichzelf brengend. En velen zullen hun losbandigheden navolgen, zodat door hun schuld de weg der waarheid gelasterd zal worden; en zij zullen uit hebzucht met verzonnen redeneringen u als koopwaar behandelen; maar het oordeel houdt zich reeds lang met hen bezig en hun verderf sluimert niet. (NBG-vertaling)

Toch zijn er destijds onder het volk ook valse profeten opgetreden, en zo zullen er ook onder u dwaalleraren verschijnen. Ze zullen met verderfelijke ketterijen komen en zelfs de meester die hen heeft vrijgekocht verloochenen. Daarmee bewerken ze spoedig hun eigen ondergang. Velen zullen hun losbandig gedrag overnemen en zo de weg van de waarheid in opspraak brengen. Gedreven door hebzucht zullen ze u bedriegen met misleidende verhalen, maar hun vonnis is allang geveld, hun ondergang laat niet op zich wachten. (NBV-vertaling)

Ook zijn er valse leraars. Een valse leraar hoeft niet te beweren een profeet of apostel te zijn. Hij zal zich gewoon voorstellen als iemand die een boodschap uit de Schrift brengt. Maar eigenlijk brengt hij een menselijke boodschap in plaats van Gods woord.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009