hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Leven (Waarom leef ik hier op aarde?)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Waarom leef ik hier op aarde?

Jezus keek naar de menigte mensen en zag dat zij voortgejaagd en afgemat waren. Ze zijn als schapen zonder een herder (Mattheüs 9: 36 en 37).  Dat is nog steeds zo. Waarschijnlijk is het nog veel erger. Kijk maar om je heen. Mensen rennen, jagen, haasten. Zij zijn druk, druk en nog eens druk. Heb je ooit wel eens het idee gehad dat je geleefd werd door de dingen in plaats dat jij de dingen in de hand had en er zelf richting aan gaf? Velen van ons zijn voortgejaagd en afgemat:  3 miljoen Nederlanders hebben last van vermoeidheid; 1,7 miljoen mensen leven in Nederland onder te hoge stress; 10% van de beroepsbevolking heeft last van een ‘burnout’.


En waar rennen wij naar toe? Waar zijn wij naar op weg? Waarom haasten wij ons zo? Veel mensen zijn als schapen zonder herder. Zij rennen en haasten zonder een duidelijk doel! Zij zoeken geluk en liefde. Geluk is een stuk materiële welvaart, een mooi huis, een mooie auto, en liefde in een partner, een lieve man of vrouw. Een aantal mensen slaagt daar redelijk tot zeer goed in. Bij anderen mislukt het. Sommigen hebben liefde en geluk gevonden en hebben alles ‘goed op de rit’. Tot het ‘noodlot’ lijkt toe te slaan: een mensenleven dat voorgoed verandert door een ongeneeslijke ziekte, een ongeval, een echtscheiding, ontslag enz. Het leven neemt opeens een totaal andere wending. Iets dergelijks kan ieder mens treffen. Daarbij wordt er niet ‘gekeken’ naar of zij wel of niet aardig zijn, gelukkig of ongelukkig, rijk of arm, bekend of onbekend.


Uiteindelijk lijkt de enige zekerheid van dit leven te zijn dat het eindig is. Hoe mooi een baby’tje ook is; het groeit op tot volwassene, wordt ouder en uiteindelijk houdt het leven weer op. Door de grilligheid en onvoorspelbaarheid van het leven kun jij je afvragen wat nu eigenlijk het doel van het leven van een mens is.


Waarom leef ik? Heeft mijn leven wel zin? Wat is het doel van mijn leven?

De antwoorden op deze vragen hebben een enorme invloed op de rest van jouw leven. De meeste van ons denken beter na over wat wij met twee weken vakantie gaan doen, dan over wat wij met de rest van ons leven gaan doen. Waarschijnlijk zijn er in jouw leven momenten geweest, dat jij jezelf die vraag stelde. Waarom leven wij? Waarom zijn wij op deze planeet? Efeziërs 1:4  zegt, dat lang voordat God de fundamenten van de aarde legde, had Hij ons al in gedachten en ons vol liefde uitgekozen om voor Hem heilig en zuiver te leven. God zegt dat Hij jou gemaakt heeft om van jou te houden.


Freddy Mercury (de leadzanger van Queen die in 1991 overleed)  schreef in één van de laatste nummers op de plaat ‘The Miracle’: ‘Weet iemand waarom wij leven?’ Ondanks het feit dat hij schatrijk was geworden en duizenden fans had, gaf hij in een interview kort voor zijn dood toe dat hij wanhopig eenzaam was. Hij zei: ‘Je kunt alles hebben in de wereld en toch een eenzaam mens zijn. En dat is de bitterste vorm van eenzaamheid die bestaat. Succes heeft van mij een wereldidool gemaakt en mij vele miljoenen opgeleverd, maar het heeft mij dat ene onthouden wat wij allemaal nodig hebben: een duurzame liefdevolle relatie.’


God heeft ons in de eerste plaats geschapen om een liefdevolle relatie met Hem te hebben! God zegt tegen jou: ‘Ik heb je lief!’ Het is bepaald niet makkelijk om die stem op te vangen te midden van het geraas van al die andere stemmen die in ons moderne leven dagelijks, onophoudelijk toeroepen: ‘Jij voldoet niet aan de eisen, jij bent lelijk, jij bent waardeloos, jij stelt niets voor, jij bent volstrekt overbodig, tenzij jij kunt bewijzen dat het niet zo is.’ Als je stil wordt en jouw aandacht richt op de stem van God, dan hoor je: Ik heb je lief!  God stelt geen voorwaarden.  God houdt van jou omdat Hij daarvoor kiest.


God bewees ons Zijn liefde doordat Jezus Christus voor ons gestoven is toen wij nog zondaars waren (Romeinen 5:8). Het is essentieel voor een gezond emotioneel leven dat wij weten dat wij er bij horen en geliefd worden, los van ons gedrag of onze prestaties!


Heeft mijn leven wel zin?

Een leven zonder doel is niet waard om te leven (Jesaja 49: 4a).  Het is niet toevallig dat zelfmoord alleen maar toeneemt in onze maatschappij. Zelfmoord is doodsoorzaak nummer 1 in de leeftijdsgroep 25-40 jaar. Per dag plegen 7 mensen zelfmoord en zijn er nog eens 110 pogingen tot zelfmoord! Daarnaast lijden 800.000 mensen aan een depressie. Jij bent gemaakt met een bedoeling. En als je geen betekenis en doel in jouw leven hebt en je weet niet waarom God jou op deze planeet heeft gezet, zal het leven geen zin hebben.


Leven op drie niveaus


Overleven

Het eerste niveau is het niveau van Overleven. Dit niveau is waar de meeste mensen vandaag de dag leven. Zij zijn alleen aan het overleven. Zij bestaan, maar meer ook niet. Zij leven niet. Zij worden beheerst door hun omstandigheden. Zij ploeteren de week door en leven voor het weekend, want daar gebeurt het. Zij leven op het niveau van overleven.


Succesvol leven

Een stapje hoger dan het niveau van ‘overleven’, is het niveau van ‘Succesvol leven’. De meeste die hier zitten hebben bezittingen, vrijheid, een goede gezondheid en zijn misschien wel erg succesvol. Maar er zijn veel mensen succesvol en toch ongelukkig.  De reden hiervoor is dat er meer dan succes en meer dan status nodig is om voldoening te ervaren.


Zinvol leven

Je moet het derde niveau van het leven bereiken: zinvol leven. Niet ‘Overleven’, niet ‘Succesvol leven’, maar een stap hoger naar Zinvol leven’. Hoe leef je op het niveau van zinvol leven? Je weet waarom je leeft. Je kent Gods doelen met jouw leven. Je weet dat jij belangrijk bent voor God!


God heeft jou gemaakt

God zegt, dat Hij jou gemaakt heeft. Hij heeft je gevormd in de schoot van je moeder. God is het die je helpt (Jesaja 44:2). God zorgde al voor jou, voordat jij was geboren, toen Hij jou vormde. God  schonk zoveel aandacht aan jouw leven dat elk detail al in Zijn boek stond genoteerd, lang voordat jij begon te ademen (Psalm 139:16). Zoveel beteken jij voor God. Ben jij belangrijk? Ja, Hij maakte jou. Hij maakte jou om van te houden en de Bijbel zegt dat jij belangrijk bent. Hij ziet alles in jouw leven, het goede, het slechte en alles wat er tussenin zit. Jij bent voor Hem belangrijk. Jij bent niet zomaar een iemand. Jij bent geschapen door God! Jij bent hier niet toevallig. Jouw geboorte was geen vergissing of een ongelukje. Het kan zijn dat jouw ouders niet op jou  gerekend hadden, maar God heeft wel op jou gerekend. Lang voordat jij door jouw ouders werd verwekt, had God jou al bedacht! Jij bent door Hem geschapen en Hij heeft een plan voor jouw leven. Zonder bestemming wordt het leven nutteloos en frustrerend. Maar als jij God ontmoet en weet dat Hij jouw Schepper is, dan krijg je openbaring over het feit dat jij iemand bent met een bestemming. Als jij ontdekt dat jij hier met een reden bent, dan krijgt jouw leven betekenis. (Spreuken 9:6).


Waarom ben ik hier op aarde?

In Psalm 89:48 stelde David de vraag,‘Waarom hebt U ons gemaakt? Voor niets?’ Tegen wie praat David wanneer hij dit zegt? Tegen zichzelf? Nee, hij praat tegen God. Er is een God. En God maakte jou met een reden en Hij maakte je voor een doel. De enige manier om jouw doel te gaan ontdekken, is eerst naar Hem te kijken. Hoe kom je erachter waarvoor iets gemaakt is? De enige manier waarop jij zult ontdekken wat de bedoeling van sommige dingen is, is óf je praat met de maker óf de ontwerper ervan, óf je leest de gebruiksaanwijzing (= de Bijbel). Je moet met de Schepper praten en in de Gebruiksaanwijzing kijken. Het is de enige manier waarop jij ooit jouw doel in het leven zult kennen. God zegt: Jij ontdekt het doel van jouw leven door Mij te leren kennen. Het begint allemaal met God. (Efeziërs 1:11).


God is het doel in ons leven

Als je het doel in jouw leven wilt ontdekken, leer dan eerst God kennen. Hoe meer je God leert kennen, hoe meer je de betekenis en het doel van het leven zult begrijpen. Je zult het niet leren vanuit een boek. Je zult het niet leren tijdens een of andere seance of door naar een waarzegster te gaan. De enige manier waarop je de betekenis van het leven en het doel van jouw leven zult gaan ontdekken is door God te leren kennen. Het begint allemaal met God, want het gaat allemaal over God. Als jij Gods doel voor jouw leven wilt gaan ontdekken, moet je God gaan leren kennen. Zo eenvoudig is het. Elk mens heeft een bestemming. Elk mens wordt geroepen. Reeds vanaf de allereerste bladzijde  in de Bijbel klinkt het: ‘Adam, mens, waar ben je?’ Mens waar houd jij je schuil, mens waar ben je mee bezig? Man, vrouw, kind, te midden van al die roepstemmen in jouw leven die zo hun aandacht eisen, hoor je daar ook nog iets anders. Iemand anders? Zeker, het leven is ingewikkeld, er komt heel wat voor kijken om je staande te houden. Een huis, een dak boven je hoofd, een baan, salaris, vakantie, gezin, vrienden en vriendinnen. Maar houden deze dingen jou zó bezig dat dit het alleen is of helpen deze dingen mee om jouw bestemming te vinden? Bestemming/roeping betekent zoveel als heel specifiek ontdekken wat het doel van jouw leven is. Hoor jij de stem van God die zegt: ‘Ik heb je lief en ik heb een plan voor jouw leven’?


Eeuwig leven

En God heeft niet alleen een plan met jou voor dit leven, want wanneer je sterft, zal jouw hart stoppen en dat zal het einde van je lichaam zijn, maar dat is niet het einde van jou. Jij bent veel meer dan een lichaam. Jij bent gemaakt om voor eeuwig te leven. Jij bent gemaakt om voor altijd te blijven bestaan. Dit leven is niet alles wat er is. Een van de grootste manieren om je leven te verspillen, is te denken dat alles wat er is, alleen het hier en nu is. Je zult veel meer tijd besteden aan de andere kant van de dood, dan je zult doen aan deze kant. Aan deze kant zul je 60, 70, 80, 90 jaar leven, of zoiets. Maar dat is maar een druppel in de emmer vergeleken met de eeuwigheid. De tijd die jij op aarde doorbrengt is niet zo erg lang. Jij bent gemaakt voor de eeuwigheid en het leven is een voorbereiding op de eeuwigheid. Dit is de sleutel naar de betekenis van het leven. Jezelf realiseren dat het leven een voorbereiding is voor de eeuwigheid. Daarom hoef je ook niet bang te zijn voor de dood!


Henri Nouwen schrijft er het volgende over:

"Of ik angst voor de dood heb? Soms wel. Als ik me door opdringerige stemmen van deze wereld laat verleiden tot de gedachte dat mijn ‘beperkte leven’ het enige is wat ik heb, dan word ik bang. Dan ga ik me uit alle macht aan dit leven vastklampen. Maar zodra ik deze stemmen weer van me afzet en in plaats daarvan luister naar die zachte stille stem die mij de Geliefde noemt, dan dringt het tot me door dat ik niets te vrezen heb. Dan weet ik dat ik mij in de dood mag overgeven aan de God die mij als het ware met open armen staat op te wachten om mij voor eeuwig in zijn hart te sluiten. Dan wordt de dood een daad van totale overgave, van opperste liefde. Sterven is definitief

terugkeren tot onze Geliefde. De dood is de toegangspoort tot het volle leven!"


Bron : http://www.shelter-haarlem.nl/files/waarombenikhieropaarde26032006janpool.pdf



Bijbelteksten
Leviticus  25  : 35
Wanneer uw broeder verarmt en zich bij u niet meer staande kan houden, dan zult gij hem -vreemdeling en bijwoner- ondersteunen, opdat hij bij u in het leven blijve. (NBG-vertaling)

Wanneer iemand van jullie in armoedige omstandigheden raakt en zelf niet langer in zijn levensonderhoud kan voorzien, dan moet je hem de helpende hand bieden om verder te kunnen leven, als was hij een vreemdeling of een buitenlander die bij jullie woont. (Groot Nieuws Bijbel)
Job  11  : 17
Klaarder dan de middag zal het leven rijzen; zij het nog zo donker, het zal worden als de morgenstond." (NBG-vertaling)

Uw bestaan zal wolkenloos worden; elke schaduw zal zo helder worden als het morgenlicht.
Psalmen  37  : 7
Blijf kalm en wacht op de HEER, erger je niet aan wie slaagt in het leven, aan wie met listen te werk gaat." (NBV-vertaling)

Word stil voor de Here en verwacht alles van Hem. Erger je niet aan wie slaagt in het leven en aan wie met listen te werk gaat.
Psalmen  89  : 48
Gedenk van hoedanige eeuw ik ben; waarom zoudt Gij aller mensenkinderen tevergeefs geschapen hebben? (Statenvertaling)

Bedenk toch hoe kortstondig ik leef: waarvoor hebt U eigenlijk de mensen geschapen? (Willibrord vertaling)

Tegen wie praat David wanneer hij dit zegt? Tegen zichzelf? Nee, hij praat tegen God. Er is een God. En God maakte jou met een reden en Hij maakte je voor een doel. De enige manier om jouw doel te gaan ontdekken, is eerst naar Hem te kijken. Hoe kom je erachter waarvoor iets gemaakt is? De enige manier waarop jij zult ontdekken wat de bedoeling van sommige dingen is, is ?f je praat met de maker ?f de ontwerper ervan, ?f je leest de gebruiksaanwijzing (= de Bijbel). Je moet met de Schepper praten en in de Gebruiksaanwijzing kijken. Het is de enige manier waarop jij ooit jouw doel in het leven zult kennen.

Bron : http://www.shelter-haarlem.nl/files/waarombenikhieropaarde26032006janpool.pdf
Psalmen  103  : 15  t/m 16
De dagen des mensen zijn als het gras, gelijk een bloem des velds, alzo bloeit hij. Als de wind daarover gegaan is, zo is zij niet meer, en haar plaats kent haar niet meer. (Statenvertaling)

David probeerde d.m.v. dit beeld uit te leggen hoe kort het leven eigenlijk is. “Gelijk het gras is ons kortstondig leven …. “ . David zag in Israël een groot veld met gras en in het voorjaar groeiden in een korte tijd daar veel prachtige bloemen, allerlei kleuren en vormen. Dat was heel mooi om te zien. In mei is daar altijd een warme woestijnwind Sirocco die over dat veld heen ging en alles wat daar bloeit wordt door die warme woestijnwind vernietigd. De bloemen knakken en het gras verdort. Deze warme woestijnwind komt nog elk jaar in Israël voor. Ds. Droger heeft dit zelf met eigen ogen ook eens mogen zien.
Psalmen  139  : 16
Uw ogen zagen mijn vormeloos begin; in uw boek waren zij alle opgeschreven, de dagen, die geformeerd zouden worden, toen nog geen daarvan bestond. ?(NBG-vertaling)

God zorgde al voor jou, voordat jij was geboren, toen Hij jou vormde. God schonk zoveel aandacht aan jouw leven dat elk detail al in Zijn boek stond genoteerd, lang voordat jij begon te ademen (Psalm 139:16). Zoveel beteken jij voor God. Ben jij belangrijk? Ja, Hij maakte jou. Hij maakte jou om van te houden en de Bijbel zegt dat jij belangrijk bent. Hij ziet alles in jouw leven, het goede, het slechte en alles wat er tussenin zit. Jij bent voor Hem belangrijk. Jij bent niet zomaar een iemand. Jij bent geschapen door God! Jij bent hier niet toevallig. Jouw geboorte was geen vergissing of een ongelukje. Het kan zijn dat jouw ouders niet op jou gerekend hadden, maar God heeft wel op jou gerekend. Lang voordat jij door jouw ouders werd verwekt, had God jou al bedacht! Jij bent door Hem geschapen en Hij heeft een plan voor jouw leven. Zonder bestemming wordt het leven nutteloos en frustrerend. Maar als jij God ontmoet en weet dat Hij jouw Schepper is, dan krijg je openbaring over het feit dat jij iemand bent met een bestemming. Als jij ontdekt dat jij hier met een reden bent, dan krijgt jouw leven betekenis. (Spreuken 9:6).

Bron : http://www.shelter-haarlem.nl/files/waarombenikhieropaarde26032006janpool.pdf
Spreuken  9  : 6
Verlaat de slechtigheden, en leeft; en treedt in den weg des verstands.?(Statenvertaling)

Als jij ontdekt dat jij hier met een reden bent, dan krijgt jouw leven betekenis.
Spreuken  20  : 24
De weg van een mens wordt bepaald door de HEER, wie weet zelf welke richting hij gaat? (NBV-vertaling)

Het leven van een mens is in de hand van de Heer; hoe kan een mens dan weten waar zijn weg heenvoert?

De Bijbel leert dat wij niet de macht hebben om ons leven te bepalen. Onverwachte tegenslagen (ontslag, ziekte, sterfte) en andere gebeurtenissen kunnen ons leven plotseling een drastische wending geven. De samenloop van de dingen kunnen wij niet veranderen. We hebben ze eenvoudigweg niet in de hand.
Jesaja  44  : 2
Zo zegt de HERE, uw Maker en van de moederschoot aan uw Formeerder, die u helpt: Vrees niet, mijn knecht Jakob, en Jesurun, die Ik verkoren heb. (NBG-vertaling)

God zegt, dat Hij jou gemaakt heeft. Hij heeft je gevormd in de schoot van je moeder. God is het die je helpt. God zorgde al voor jou, voordat jij was geboren, toen Hij jou vormde. God schonk zoveel aandacht aan jouw leven dat elk detail al in Zijn boek stond genoteerd, lang voordat jij begon te ademen (Psalm 139:16). Zoveel beteken jij voor God. Ben jij belangrijk? Ja, Hij maakte jou. Hij maakte jou om van te houden en de Bijbel zegt dat jij belangrijk bent. Hij ziet alles in jouw leven, het goede, het slechte en alles wat er tussenin zit. Jij bent voor Hem belangrijk. Jij bent niet zomaar een iemand. Jij bent geschapen door God! Jij bent hier niet toevallig. Jouw geboorte was geen vergissing of een ongelukje. Het kan zijn dat jouw ouders niet op jou gerekend hadden, maar God heeft wel op jou gerekend. Lang voordat jij door jouw ouders werd verwekt, had God jou al bedacht! Jij bent door Hem geschapen en Hij heeft een plan voor jouw leven. Zonder bestemming wordt het leven nutteloos en frustrerend. Maar als jij God ontmoet en weet dat Hij jouw Schepper is, dan krijg je openbaring over het feit dat jij iemand bent met een bestemming. Als jij ontdekt dat jij hier met een reden bent, dan krijgt jouw leven betekenis. (Spreuken 9:6).

Bron : http://www.shelter-haarlem.nl/files/waarombenikhieropaarde26032006janpool.pdf
Jesaja  49  : 4
Doch ik zeide: Tevergeefs heb ik mij afgemat (SV = gearbeid), voor niets en vruchteloos mijn kracht verbruikt. Evenwel, mijn recht is bij de HERE en mijn vergelding is bij mijn God. (NBG-vertaling)

Maar ik zei: "Tevergeefs heb ik me afgemat, ik heb al mijn krachten verbruikt, het was voor niets, het heeft geen zin gehad. Maar de HEER zal me recht doen, mijn God zal me belonen." (NBV-vertaling)

Een leven zonder doel is niet waard om voor te leven.

Bron : http://www.shelter-haarlem.nl/files/waarombenikhieropaarde26032006janpool.pdf
Jeremia  10  : 23
Ik erken, o HEER, dat het niet aan de mens is zijn weg te bepalen, zijn pad uit te zetten, te kiezen waarheen hij zal gaan. (NBV-vertaling)

Ik weet dat de mens geen macht heeft om zijn eigen leven te bepalen en zijn eigen koers uit te zetten.
Habakuk  2  : 4
Ziet, zijn ziel verheft zich, zij is niet recht in hem; maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven. (Statenvertaling)

Wie niet oprecht is kwijnt weg, maar de rechtvaardige zal leven door zijn trouw. (NBV-vertaling)

Halsstarrige mensen vertrouwen alleen zichzelf en gaan te gronde.
Mattheus  6  : 25  t/m 26
Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten [of drinken], of over uw lichaam, waarmede gij het zult kleden. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? Ziet naar de vogelen des hemels: zij zaaien niet en maaien niet en brengen niet bijeen in schuren, en toch voedt uw hemelse Vader die; gaat gij ze niet verre te boven? (NBG-vertaling)

De Here Jezus heeft zelf zijn bezorgde kinderen verwezen naar de vogels van de hemel.We moeten niet bezorgd zijn over ons leven, wat we zullen eten of drinken, of over ons lichaam, waarmee wij het zullen kleden. God zorgt ook voor de vogels. Zal Hij dan ook niet voor ons zorgen?
Mattheus  7  : 14
Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden. (NBV-vertaling)

Maar de poort naar het leven is nauw. En de weg erheen smal. Weinig mensen vinden hem.
Mattheus  9  : 36  t/m 37
Toen Hij de scharen zag, werd Hij met ontferming over hen bewogen, daar zij voortgejaagd en afgemat waren, als schapen die geen herder hebben. Toen zeide Hij tot zijn discipelen: De oogst is wel groot, maar arbeiders zijn er weinig.?(NBG- vertaling)

Jezus keek naar de menigte mensen en zag dat zij voortgejaagd en afgemat waren. Dat is nog steeds zo. Waarschijnlijk is het nog veel erger. Kijk maar om je heen. Mensen rennen, jagen, haasten. Zij zijn druk, druk en nog eens druk. Heb je ooit wel eens het idee gehad dat je geleefd werd door de dingen, in plaats dat jij de dingen in de hand had, en er zelf richting aan gaf? Velen van ons zijn voortgejaagd en afgemat. 3 miljoen Nederlanders hebben last van vermoeidheid. 1,7 miljoen mensen leven in Nederland onder te hoge stress. 10% van de beroepsbevolking heeft last van een ?burnout?.

Bron : http://www.shelter-haarlem.nl/files/waarombenikhieropaarde26032006janpool.pdf
Mattheus  16  : 24
Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden." (Statenvertaling)

Dit zei Jezus tegen zijn discipelen. Als je waarlijk zijn discipel wil zijn, dan zal je je leven willen verliezen, want als je vasthoudt aan je leven, dan zal je het juist verliezen. Maar als je je leven verliest om Jezus wil, dan zal je het vinden. Christenen zeggen heel makkelijk tegen God: "Hier hebt U mijn leven!" Maar op het moment dat God het vast wil pakken, dan trekken wij ons terug.
Markus  8  : 37
Want wat zou een mens kunnen geven in ruil voor zijn leven? (NBG-vertaling)
Johannes  3  : 16
Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft,  opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (HSV-vertaling)
Johannes  10  : 10
De dief komt niet dan om te stelen en te slachten en te verdelgen; Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed. (NBG-vertaling)

De dief komt alleen om te stelen, te doden en te vernietigen. Ik ben gekomen om te zorgen dat zij leven hebben, leven in overvloed. (Groot Nieuws Bijbel). Jezus Christus legt de nadruk op het (eeuwige) leven.

Bron : "Occultisme, wicca en haloween" van Kees van Helden, voorzitter Bijbel en Onderwijs
Johannes  10  : 11
Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen. (NBV-vertaling)
Johannes  12  : 24  t/m 25
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, indien de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft zij op zichzelf; maar indien zij sterft, brengt zij veel vrucht voort. Wie zijn leven liefheeft, maakt dat het verloren gaat, maar wie zijn leven haat in deze wereld, zal het bewaren ten eeuwigen leven. (NBG-vertaling)

Een tarwekorrel moet in de aarde vallen en sterven; anders blijft het één tarwekorrel. Als zij sterft, brengt zij veel vrucht voort. Zo is het ook met ons leven. Wie zijn leven liefheeft verliest het, maar wie in deze wereld zijn leven haat, behoudt het voor het eeuwige leven.
Johannes  14  : 6
Jezus zeide tot hem: "Ik ben de Weg, en de Waarheid, en Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij." (Statenvertaling)

God is de enige weg tot behoud en we moeten geloven, dat de Here Jezus voor onze zonden is gestoven om zo bij God te kunnen komen. Niemand komt tot God dan door Jezus!
Johannes  15  : 13
Niemand heeft grotere liefde, dan dat hij zijn leven inzet voor zijn vrienden. (NBG-vertaling)

Wie zijn leven voor zijn vrienden overheeft, heeft de grootste liefde.
Handelingen  28  : 3  t/m 6
En toen Paulus een bos dor hout bijeengehaald had en op het vuur legde, kwam er door de hitte een adder uit en beet zich vast aan zijn hand. En toen de inlanders het dier aan zijn hand zagen hangen, zeiden zij tot elkaar: Deze man is zeker een moordenaar, die de wraakgodin niet wil laten leven, nu hij aan de zee ontkomen is. Maar hij schudde het dier af in het vuur, zonder enig letsel te ondervinden; zij echter verwachtten, dat hij zou opzwellen of plotseling dood neervallen. Doch toen zij na lang wachten zagen, dat zich niets ongewoons bij hem voordeed, sloeg hun mening om en zeiden zij, dat hij een god was. (NBG-vertaling)
Efeziers  1  : 4
Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde. (Statenvertaling)

In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn. (NBV-vertaling)
1 Timotheus  5  : 3  t/m 8
Ondersteun weduwen die alleen staan. (NBV) Maar indien een weduwe kinderen of kleinkinderen heeft, laten zij dan eerst aan eigen familie godsvrucht tonen en aan het vorig geslacht vergelden wat zij hun te danken hebben, want dit is welgevallig aan God. (NBG) Een weduwe die helemaal alleen staat, houdt haar hoop op God gevestigd en blijft smeken en bidden, dag en nacht. Maar een weduwe die losbandig leeft, is levend dood. Houd hun dit voor, zodat ze een onberispelijk leven kunnen leiden. Wie niet voor de eigen familie zorgt, zelfs niet voor huisgenoten, heeft het geloof verloochend en is slechter dan een ongelovige. (NBV-vertaling)

Zorg voor de weduwen, als zij tenminste niemand anders hebben die voor hen zorgt. Als een weduwe echter kinderen of kleinkinderen heeft, moeten die voor haar zorgen. Zij moeten allereerst aan hun eigen familieleden tonen wat het betekent om met God te leven. Dit zal zichtbaar worden in hun zorg voor ouders en grootouders. Dat is Gods wil en een vreugde voor Hem. Een echte weduwe, die in deze wereld niemand meer heeft, vertrouwt op God en zal dag en nacht zijn hulp zoeken en tot Hem bidden. Maar een weduwe die er maar op los leeft, is levend dood. Dit moet je de christenen voorschrijven Timothes, zodat er niets op hun levenswijze aan te merken zal zijn. Wie niet voor zijn eigen familieleden wil zorgen, als die hulp nodig hebben, in het bijzonder als ze tot zijn eigen gezin horen, mag zich geen christen noemen. Zo iemand is slechter dan een ongelovige.
Jakobus  4  : 14
Gij, die niet weet, wat morgen geschieden zal, want hoedanig is uw leven? Want het is een damp, die voor een weinig tijds gezien wordt, en daarna verdwijnt. (Statenvertaling)

Hoe weet u wat er morgen met u zal gebeuren? Uw leven lijkt op een damp, die er nu is en straks weer verdwijnt.
1 Petrus  4  : 1  t/m 3
Dewijl dan Christus voor ons in het vlees geleden heeft, zo wapent gij u ook met dezelfde gedachte, namelijk dat wie in het vlees geleden heeft, die heeft opgehouden van de zonde; Om nu niet meer naar de begeerlijkheden der mensen, maar naar den wil van God, den tijd, die overig is in het vlees, te leven. Want het is ons genoeg, dat wij den voorgaande tijd des levens der heidenen wil volbracht hebben, en gewandeld hebben in ontuchtigheden, begeerlijkheden, wijnzuiperijen, brasserijen, drinkerijen en gruwelijke afgoderijen; (Statenvertaling)

Nu dan, omdat Christus tijdens zijn leven op aarde heeft geleden, moet u zich net als hij wapenen met de gedachte dat wie in zijn aardse leven geleden heeft, met de zonde heeft afgerekend. Zo iemand laat zich gedurende de rest van zijn leven niet meer leiden door menselijke verlangens maar door Gods wil. U hebt al genoeg tijd verspild aan allerlei zaken waarin de ongelovigen plezier hebben: losbandigheid, wellust, dronkenschap, bras- en slemppartijen en verwerpelijke afgodendienst. (NBV-vertaling)

Ik wil mij concentreren op Gods plan voor mijn leven, daar wil ik mee bezig zijn en mij niet laten afleiden door wereldse verleidingen of onbelangrijke dingen. Als ik selectief wil zijn, zal ik blijken effectief te zijn. Ik wil stoppen met aanmodderen en met proberen alles gedaan te krijgen. Ik beperk mijn activiteiten en geef prioriteit aan datgene waarvoor ik geroepen ben. De tijd die mij rest wil ik leven volgens Gods plan. Ik heb lang genoeg tijd verspild door de regisseur van mijn eigen leven te zijn.

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van der Kamp, blz. 25
2 Petrus  3  : 9

De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen. (HSV-vertaling)

De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat. (NBV-vertaling)

Er is een strijd in deze wereld, in jouw leven. En het gaat ergens om. God zet alles op alles om jou te kunnen redden. Hij ging zo ver dat Hij zijn Zoon gaf om te sterven voor zondaren. En Hij gaat nog steeds zo ver dat Hij geduldig wacht. Ook jij hebt een keuze in het volgen van Jezus. God heeft geduld. Hij wacht. Zodat jij kan kiezen wie je wilt volgen. Zijn diepste wens is dat je Zijn liefde aanvaardt en vanuit Zijn liefde gaat leven.

Bron : https://www.facebook.com/ikzoekgod  (Dag 28)


   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Borderline maatschappij, youtube-filmpje 11.13 minuten
 De ware en levende God (Youtube filmpje 3.47 minuten)
 Gesprek met Arie de Rover over keuzes en waarheid (deel 2), youtube 17.07 minuten
 Gesprek met Arie de Rover over zingeving (deel 1), youtube 12.11 minuten
 Lied "De bestemming" van Marco Borsato
 Oprichter Alpha-cursus (cursus over het christelijk geloof) was eerst atheďst
 Wat als het waar zou zijn? (Youtube) van Martin Brand
 Wat is de zin van het leven? (Youtube filmpje 3.58 minuten)

 


  Terug


Versie december 2009