hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Weg

Categorie

Toelichting

Bijbelteksten
Psalmen  86  : 11
Leer mij, HEERE! Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams. (Statenvertaling)

Wijs mij uw weg, HEER, laat mij wandelen op het pad van uw waarheid, vervul mijn hart met ontzag voor uw naam. (NBV-vertaling)
Psalmen  103  : 7
Hij heeft Mozes Zijn wegen bekend gemaakt, den kinderen Israels Zijn daden. (Statenvertaling]

God maakte zijn wegen aan Mozes bekend en aan het volk Israël zijn grootse daden. Het is zeer verleidelijk om God vooral te vragen zijn macht en kracht aan ons te laten zien. Mozes wist echter dat het veel belangrijker was om te weten wat Gods plan met het volk Israël was. Daar kon hij zijn hele leven naar inrichten, wetende dat God, ongeacht de omstandigheden, de regie in handen zou hebben.

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven" van Wilkin van der Kamp, blz. 15
Spreuken  3  : 5  t/m 6
Vertrouw op den HEERE met uw ganse hart, en steun op uw verstand niet. Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken. (Statenvertaling)

Vertrouw met heel uw hart op de Here en verwacht het niet van uw eigen verstand. Laat God delen in alles wat u doet, dan kan Hij uw levensweg bepalen.
Spreuken  4  : 11
"Ik onderwijs u in den weg der wijsheid; ik doe u treden in de rechte sporen. " (Statenvertaling)

Ik leer u de weg van de wijsheid en zet zo uw voeten op de rechte weg.
Spreuken  16  : 9
"Het hart des mensen overdenkt zijn weg, maar de HERE bestiert zijn gang. " (NBG-vertaling)

Een mens bepaalt in zijn hart wat hij wil doen, maar de HEER bepaalt de richting die hij gaat.
Spreuken  20  : 24
De weg van een mens wordt bepaald door de HEER, wie weet zelf welke richting hij gaat? (NBV-vertaling)

Het leven van een mens is in de hand van de Heer; hoe kan een mens dan weten waar zijn weg heenvoert?

De Bijbel leert dat wij niet de macht hebben om ons leven te bepalen. Onverwachte tegenslagen (ontslag, ziekte, sterfte) en andere gebeurtenissen kunnen ons leven plotseling een drastische wending geven. De samenloop van de dingen kunnen wij niet veranderen. We hebben ze eenvoudigweg niet in de hand.
Jesaja  55  : 9
Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen en mijn gedachten dan uw gedachten. (NBG-vertaling)

Net zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan die van u. Evenzo zijn mijn gedachten hoger dan de uwe.
Jeremia  6  : 16
"Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel; maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen. " (Statenvertaling)

Dit zegt de HEER: Ga op de kruispunten staan, denk na, kijk naar de oude wegen. Welke weg leidt naar het goede? Sla die in, en vind rust. Maar zij zeggen: “Dat doen wij niet.” (NBV-vertaling)

Vraag waar de goede weg is, de vertrouwde paden, die u lang geleden bewandelde. Als u die volgt, zult u rust vinden voor uw ziel. Maar zij zeggen: Dat doen wij niet.
Jeremia  10  : 23
‘Ik erken, o HEER, dat het niet aan de mens is zijn weg te bepalen, zijn pad uit te zetten, te kiezen waarheen hij zal gaan. (NBV-vertaling)

Ik weet dat de mens geen macht heeft om zijn eigen leven te bepalen en zijn eigen koers uit te zetten.
Mattheus  7  : 14
Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden. (NBV-vertaling)

Maar de poort naar het leven is nauw. En de weg erheen smal. Weinig mensen vinden hem.
Johannes  14  : 6
"Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij." (Statenvertaling)

God is de enige weg tot behoud en we moeten geloven, dat de Here Jezus voor onze zonden is gestoven om zo bij God te kunnen komen. Niemand komt tot God dan door Jezus!
Openbaring  16  : 12  (C)
En de zesde engel goot zijn schaal uit over de grote rivier, de Eufraat. En haar water droogde op, zodat de weg gereedgemaakt werd voor de koningen uit de richting waar de zon opgaat. (HSV-vertaling)

De opkomst van de economische reuzen uit Oost-Azië (nl. China, Japan en India) heeft ook profetische betekenis. Veel eindtijdscenario's zien tegen het einde van de tijd van de antichrist geweldig grote legers uit het Oosten naar het Midden-Oosten trekken om daar mee te doen aan de -wat men dan noemt- "laatste slag bij Harmageddon" (zie Openbaring 16:16).

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam" van Jan van Barneveld

Wat betekent "Armageddon"?
Armageddon is geen aardrijkskundige plaats, maar een symbolische plaats, al heeft het wel een aardrijkskundige achtergrond. Deze aardrijkskundige achtergrond moeten we zoeken in de vlakte van Jizreël en in het bijzonder bij de berg van Megiddo, de vroegere Joodse vestingstad Megiddo. De Hebreeuwse naam Har-magedon betekent 'berg van Megiddo'. In het Oude Testament wordt Megiddo vaak genoemd. Salomo maakte er een sterke vesting van. Er is hier een smalle bergpas die de grote legers van de Assyriërs en Egyptenaren altijd moesten passeren om de vijand aan te vallen. Indertijd trok het Egyptische leger, 'man achter man en paard achter paard' de pas over. De naam Megiddo kwam ik ook tegen op de muren van de tempel van Karnak, het Thebe van het antieke Egypte! Bij de berg van Megiddo (Har Megiddo) zijn zo veel veldslagen geleverd dat de naam voor Israël een symbool werd voor de strijd tussen het Godsrijk en de vijanden van het Godsrijk.

En ook de laatste en definitieve strijd in het laatste der dagen! Har Megiddo werd het Armagedon en in de NBV Harmegedon uit het boek Openbaring.(Openbaring 16:16). Het is ook de plek van de dag van het laatste gericht. In het Oude Testament wordt die dag genoemd de Jom Jahweh, de Dag des HEREN. Zo is in het laatste bijbelboek ook Babylon een symboolwoord voor alle anti-goddelijke machten en het Nieuw Jeruzalem symboolwoord voor de stad van de toekomst!

Wie worden nu bijeengebracht op Armageddon volgens Openbaring 16:16?
Dat zijn de demonische en anti-goddelijke machten van Babylon.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009