hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Kind(eren)

Categorie

Toelichting
God roept ons op om Zijn Woord aan onze kinderen door te geven. Om telkens elke dag opnieuw ze te vertellen wat de Heer voor ons gedaan heeft, over het volmaakte offer op Golgatha, over het leven van Jezus. We zaaien dan goed zaad in onze kinderen. Ze worden daardoor opgebouwd, maar bovenal, God laat Zijn zegen los op onze kinderen. Als wij ervoor kiezen onze kinderen op te voeden volgens Zijn Woord, Zijn Wil dan mogen we zeker weten, dat onze kinderen niks te kort zullen komen, dat ze altijd beschermd zullen zijn. Als wij als ouders zijnde, telkens de bijbel lezen, bidden voor onze kinderen, zal God ons wijsheid geven over de opvoeding. de kinderen zijn van God. Hij heeft ze ons toevertrouwd, zodat we samen met Hem ze mogen opvoeden, verzorgen, en samen met Hem ervoor zorgen dat ze in de bestemming komen die Hij voor ze klaar heeft liggen. We hoeven het niet alleen te doen. God verwacht juist van ons, dat we Hem bij de opvoeding en keuzes betrekken. Waarom: heel simpel eigenlijk: Hij heeft alle antwoorden.

Bijbelteksten
Genesis  17  : 7  t/m 8
Ik zal Mijn verbond maken tussen Mij, u en uw nageslacht na u, al hun generaties door, tot een eeuwig verbond, om voor u tot een God te zijn, en voor uw nageslacht na u. Ik zal aan u en uw nageslacht na u het land waar u vreemdeling bent, heel het land Kanaän, als eeuwig bezit geven. Ik zal hun tot een God zijn. (HSV-vertaling)

De geschiedenis van Israël begint bij Abraham. De stamvader van Israël. De vader van alle gelovigen. Ook de Arabieren eren hem als vader van hun geslacht. Wel, met die Abraham sloot God, de Schepper van hemel en aarde een verbond. Om dat verbond gaat het vooral in deze tijd. Het Arahamsverbond is bijzonder actueel geworden. Immers God is altijd trouw aan zijn woord en vooral aan de verbonden die Hij sluit.

Een paar samenvattende conclusies:
* God sluit het verbond. Hij neemt het initiatief.
* Het is een eeuwig verbond, dus geldig tot de dag van heden.
* Het geldt voor Abraham en zijn nakomelingen. In verdere hoofdstukken van Genesis wordt duidelijk gemaakt dat het "nageslacht" doorgaat in de lijn van Abrahams zoon Izak en zijn zoon Jakob, waaruit de stammen van Israël zijn voortgekomen. Het hele land Kanaän is voor Israël bestemd.
* Het belangrijkste "artikel" uit dit goddelijk verbond is: Ik zal hun tot een God zijn. De God van Israël is de Here, de schepper van hemel en aarde.

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam", van drs. Jan van Barneveld
Deuteronomium  6  : 5  t/m 7
Heb daarom de HEER, uw God, lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten. Houd de geboden die ik u vandaag opleg steeds in gedachten. Prent ze uw kinderen in en spreek er steeds over, thuis en onderweg, als u naar bed gaat en als u opstaat
Deuteronomium  11  : 18  t/m 21
Houd mijn woorden dus in gedachten, maak ze u eigen, draag ze als een teken om uw arm en als een band op uw voorhoofd. Prent ze uw kinderen in en spreek er steeds over, thuis en onderweg, als u naar bed gaat en als u opstaat. Schrijf ze op de deurposten van uw huis en op de poorten van de stad. Dan zullen u en uw kinderen lang mogen wonen in het land dat de HEER uw voorouders onder ede heeft beloofd, zolang de hemel boven de aarde staat.
2 Samuel  7  : 29
Welnu, zegen dus mijn koningshuis (mijn gezin) opdat het altijd standhoudt. Dat hebt u, HEER, mijn God, immers beloofd. Moge het koningshuis van Uw dienaar voor altijd door U gezegend zijn.’
Psalmen  22  : 31  t/m 32
Het nakroost zal Hem dienen, er zal van de Here verteld worden aan het komende geslacht; zij zullen Zijn gerechtigheid verkondigen aan het volk dat geboren zal worden, omdat Hij het gedaan heeft. (NBG-vertaling)

Een nieuw geslacht zal Hem dienen en aan de kinderen vertellen van de Heer; aan het volk dat nog geboren moet worden zal het van zijn gerechtigheid verhalen: Hij is een God van daden. (NBV-vertaling)
Psalmen  78  : 4
Wij willen het onze kinderen niet onthouden, wij zullen aan het komend geslacht vertellen van de roemrijke, krachtige daden van de HEER, van de wonderen die hij heeft gedaan. (NBV-vertaling)
Psalmen  103  : 13
Gelijk zich een vader ontfermt over zijn kinderen, ontfermt Zich de HERE over wie Hem vrezen. (NBG-vertaling)

Zoals een vader van zijn kinderen houdt, zo houdt Hij van wie Hem vereren. (Groot Nieuws Bijbel)
Prediker  6  : 12
Het is, dat heb ik ingezien, een trieste zaak onder de zon en voor de mens een zware last: God geeft iemand rijkdom, bezittingen en aanzien; er ontbreekt hem in zijn leven niets van wat hij zich gewenst heeft, maar God staat niet toe dat hij ervan geniet. Dat laat hij een vreemde doen. Leegte is het, een ellendige en trieste zaak. Zo iemand zou wel honderd kinderen kunnen krijgen en wel jaren kunnen leven, vele jaren lang, maar als zijn dorst naar rijkdom nooit gelest wordt en hem nog niet eens een graf rest, dan – zeg ik – is een doodgeboren kind beter af. Het wordt in leegte geboren en verdwijnt in het duister, even naamloos als het is gekomen. Het heeft nooit de zon gezien en geen weet gehad van het bestaan. Het heeft rust, veel meer dan die ander die, ook al leeft hij duizend jaar en nog eens duizend jaar, niet genieten kan van al het goede dat hij heeft. Zijn zij niet beiden op weg naar dezelfde plaats?
Jesaja  38  : 19
De levende, de levende, die zal U loven, gelijk ik heden doe; de vader zal den kinderen Uw waarheid bekend maken. (Statenvertaling)

Alleen wie leven, bewijzen u eer, alleen wie leven, zoals ik. Vaders moeten hun kinderen vertellen dat de God van de bijbel de enige waarheid is.
Jesaja  44  : 3
Ik zal water uitgieten op dorstige grond, waterstromen over het droge land. Ik zal Mijn Geest uitgieten over je nazaten en Mijn zegen over je telgen.
Joel  1  : 3
Vertel het aan je kinderen, en laten je kinderen het aan hun kinderen vertellen en hun kinderen aan het volgende geslacht.
Zacharia  10  : 9
Ik zal hen onder de volken uitzaaien en zij zullen in verre streken aan Mij denken, zij zullen leven met hun kinderen, en terugkeren. (HSV-vertaling)

Uitzaaien onder de volken
Deze profetie is uitgesproken door de profeet Zacharia. Deze profeet trad op na de terugkeer van het Joodse volk uit de ballingschap in Babel. Dus dat "uitzaaien onder de volken" kan niet anders slaan dan op de ballingschap die de Romeinen in de jaren 70 en 135 AD hebben veroorzaakt.

In verre streken
"In verre streken". Inderdaad in de verste streken van de aarde waren "Joden" te vinden. Ze zijn echt "verstrooid onder alle volken".

Zullen zij aan Mij denken
Vele eeuwen zijn de Joden trouw gebleven aan hun geloof in de Ene, heilige God van Israël. Zoveel mogelijk trouw aan de Sabbat en de Joodse feesten, aan kosher voedsel en reinigingswetten. Zelfs Joden (Israëlieten) die gedwongen zijn zich tot de Islam of tot de RK-kerk te bekeren, keren terug naar hun oude geloof.

Zo zullen zij leven
"Zo zullen zij leven". Zo hebben zij hun Joodse identiteit behouden. Een volk dat meer dan 20 eeuwen, sommige groepen zelfs 27 eeuwen, in vreemde landen hun identiteit hebben behouden. Dat is het grootste sociologische wonder uit de geschiedenis van de mensheid.

En terugkeren
"en terugkeren." Dat zien we nu gebeuren.

De terugkeer van de stam Dan, de "zwarte Joden" uit Ethiopië, de terugkeer van de Joden uit Rusland, de terugkeer van Manasse uit Noord Oost India, allemaal profetisch voorzegde gebeurtenissen. Het herstel van het land. Veel profetieën spreken erover. Het land van Israël, het volk van Israël en de God van Israël horen onlosmakelijk bij elkaar. Wee hen die daartussen durven te komen. Het vergt een boekwerk om al de profetieën te behandelen die deze geschiedenis bijbels onderbouwen.

Bron :"Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld
Markus  10  : 15
Voorwaar, Ik zeg u: Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan. (NBG-vertaling)

Wie niet als een kind in het Koninkrijk van God gelooft, kan er nooit komen.
Lukas  1  : 28  t/m 37
Gabriël ging haar huis binnen en zei: "Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je." Ze schrok hevig bij het horen van zijn woorden en vroeg zich af wat die begroeting te betekenen had. Maar de engel zei tegen haar: "Wees niet bang, Maria, God heeft je zijn gunst geschonken. Luister, je zult zwanger worden en een zoon baren, en je moet hem Jezus noemen. Hij zal een groot man worden en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd, en God, de Heer, zal hem de troon van zijn vader David geven. Tot in eeuwigheid zal hij koning zijn over het volk van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen." Maria vroeg aan de engel: "Hoe zal dat gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met een man gehad." De engel antwoordde: "De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God. Luister, ook je familielid Elisabet is zwanger van een zoon, ondanks haar hoge leeftijd. Ze is nu, ook al hield men haar voor onvruchtbaar, in de zesde maand van haar zwangerschap, want voor God is niets onmogelijk." (NBV-vertaling)

Gods plan met Maria uit Nazaret was bijzonder. Eigenlijk was zij een meisje van geen betekenis. Waarschijnlijk hadden anderen haar leven al helemaal voor haar uitgestippeld. In die tijd was het niet ongewoon als je als meisje op jonge leeftijd door je ouders werd uitgehuwelijkt. In ieder geval lezen we in de Bijbel dat de ongeveer 16-jarige Maria ondertrouwd was met Jozef de timmerman en dus nog niet bij hem woonde. Volgens Joodse traditie was Jozef bezig een huis voor hen te bouwen. Als het huis klaar was, zou hij haar roepen en zouden ze gaan trouwen. Midden in de huwelijksvoorbereidingen verscheen plotseling de engel Gabriël aan Maria om haar te vertellen, dat zij zwanger zal worden en een zoon zal baren en dat ze Hem Jezus moet noemen.

Maria was begenadigd omdat God haar had uitgekozen de moeder van Jezus te worden. Dit was Gods plan voor haar leven. Ze zou niet op een natuurlijke manier zwanger worden. Het was voor God namelijk onmogelijk dat de Zoon van God geboren zou worden uit een vrouw en een man. Want dan zou Hij deel hebben gekregen aan hun zondige natuur. Daarom moest God een wonder doen. De kracht van de Heilige Geest zou over haar komen en een scheppingswonder in haar verrichten. Jezus zou niet het erfelijk materiaal van zijn adoptievader Jozef, maar van Zijn Vader in de hemel ontvangen. Hoe kon Maria dit geloven? Zou haar familie dit geloven? en Jozef? Hoe zouden zij op dit 'nieuws' reageren? Zoveel vragen zullen er door Maria's hoofd zijn gegaan. De belangrijkste vraag was of Maria de regie van haar leven aan God wilde overgeven. Durfde ze de plaats in te nemen die God voor haar had uitgedacht in zijn reddingsplan voor de wereld? Maria durfde het aan met God.

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van de Kamp, blz. 19 t/m 21
Lukas  1  : 39  t/m 45
Kort daarop reisde Maria in grote haast naar het bergland, naar een stad in Juda, waar ze het huis van Zacharias binnenging en Elisabet begroette. Toen Elisabet de groet van Maria hoorde, sprong het kind op in haar schoot; ze werd vervuld van de heilige Geest en riep luid: ‘De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot! Wie ben ik dat de moeder van mijn Heer naar mij toe komt? Toen ik je groet hoorde, sprong het kind van vreugde op in mijn schoot. Gelukkig is zij die geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan.’ (NBV-vertaling)

De Bijbel zegt dat Maria kort daarop in grote haast op reis ging om Elisabeth te bezoeken. Op het moment dat Maria arriveerde, werden de woorden van de engel door Elisabeth bevestigd. Voordat Maria iets kon zeggen, riep Elisabeth luidt: "De meest gezegende ben je van alle vrouwen en gezegend is de vrucht van je schoot! Wie ben ik dat de moeder van Mijn Heer naar mij toe komt? Toen ik je groet hoorde, sprong het kind van vreugde op in mijn schoot. Gelukkig is zij die geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan!(Lukas 1 : 42-45)

Toen wist Maria zeker dat wat de engel gezegd had ook werkelijk zou gebeuren. Zij was geroepen om de moeder van de Messias te worden. God had haar op een heel bijzondere manier bevestigd. Maria durfde "ja" te zeggen tegen Gods plan voor haar leven. Ongeacht hoe anderen hierop zouden reageren. Ongeacht wat komen zou, zij zou zich vasthouden aan de woorden van Elisabeth: "Gelukkig is zij die geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan."

Maria is een groot voorbeeld voor ons, omdat zij het aandurfde een rol te spelen in het plan dat God had bedacht, zonder dat ze wist wat er precies gebeuren zou. Dus ook voor ons geldt: "Gelukkig is degene die gelooft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan."

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van de Kamp, blz. 19 t/m 21
1 Korinthiers  7  : 13  t/m 14
En een vrouw, die een ongelovigen man heeft, en hij tevreden is bij haar te wonen, dat zij hem niet verlate. Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig. (Statenvertaling)

Dit geldt ook voor een zuster: wanneer ze een ongelovige man heeft die bij haar wil blijven, mag ze niet van hem scheiden. Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd. (NBV-vertaling)
Efeziers  4  : 11  t/m 16
En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus. Dan zijn we geen onmondige kinderen meer die stuurloos ronddobberen en met elke wind meewaaien, met wat er maar verkondigd wordt door mensen die tot alles in staat zijn wanneer ze anderen listig en doortrapt op een dwaalspoor willen brengen. Dan zullen we, door ons aan de waarheid te houden en elkaar lief te hebben, samen volledig toegroeien naar hem die het hoofd is: Christus. Vanuit dat hoofd krijgt het lichaam samenhang, en wordt het ondersteund en bijeengehouden door alle gewrichtsbanden. Ieder deel draagt naar vermogen bij tot de groei van het lichaam, dat zo zichzelf opbouwt door de liefde. (NBV-vertaling)

God heeft bepaalde mensen aan de gemeente gegeven om ons te helpen. Tegenover allerlei wind van leer kunnen wij leren vast te staan, door op te wassen in de kennis van God. Om ons hiermee te helpen heeft Christus aan de gemeenten eerst apostelen en profeten gegeven, door wie de Heilige Schrift tot stand is gekomen. In onze tijd hebben wij evangelisten, herders en leraars, die op basis van Gods woord de gemeente opbouwen tot volwassenheid in de kennis van Christus.
Efeziers  6  : 1  t/m 3
Kinderen, wees gehoorzaam aan je ouders uit ontzag voor de Heer, want zo hoort het. ‘Toon eerbied voor uw vader en moeder,’ dat is het eerste gebod waaraan een belofte verbonden is: ‘Dan zal het u goed gaan en zult u lang leven op aarde.
Kolossensen  4  : 20
Kinderen, gehoorzaam je ouders in alles, want dat is de wil van de Heer.
1 Timotheus  3  : 8  t/m 13
Ook een diaken moet zich waardig gedragen. Hij moet oprecht zijn, mag niet overmatig veel wijn drinken en niet hebzuchtig zijn; hij moet vasthouden aan het mysterie van het geloof, met een zuiver geweten. Ook hij moet eerst op zijn geschiktheid worden getoetst; pas daarna, als blijkt dat hij een onberispelijk mens is, kan hij zijn dienst verrichten. Dit geldt ook voor de vrouwen: ook zij moeten zich waardig gedragen, ze mogen niet kwaadspreken en moeten sober en in alles betrouwbaar zijn. Een diaken mag maar ??n vrouw hebben en moet goed leiding geven aan zijn kinderen en zijn huisgenoten. Degenen die hun dienst goed verrichten, verwerven aanzien en kunnen door hun geloof in Christus Jezus vrijuit spreken. (NBV-vertaling)

Waaraan moet een diaken voldoen?
1. Een diaken moet zich waardig gedragen.
2. Een diaken moet oprecht zijn.
3. Een diaken moet niet verslaafd zijn aan alcohol.
4. Een diaken moet niet hebzuchtig zijn.
5. Een diaken moet zich vasthouden aan het geloof.
6. Een diaken moet een zuiver geweten hebben.
7. Een diaken moet onberispelijk zijn.
8. Een diaken mag maar één vrouw hebben (getrouwd zijn).
9. Een diaken moet goed leiding kunnen geven aan zijn kinderen en zijn huisgezin.

Uit dit bijbelgedeelte blijkt, dat een diaken dus ook niet verslaafd mag zijn aan alcohol. Ook een vrouw van een diaken moet zich waardig gedragen, ze mogen niet kwaadspreken en moeten sober en in alles betrouwbaar zijn.
1 Timotheus  5  : 3  t/m 8
Ondersteun weduwen die alleen staan. (NBV) Maar indien een weduwe kinderen of kleinkinderen heeft, laten zij dan eerst aan eigen familie godsvrucht tonen en aan het vorig geslacht vergelden wat zij hun te danken hebben, want dit is welgevallig aan God. (NBG) Een weduwe die helemaal alleen staat, houdt haar hoop op God gevestigd en blijft smeken en bidden, dag en nacht. Maar een weduwe die losbandig leeft, is levend dood. Houd hun dit voor, zodat ze een onberispelijk leven kunnen leiden. Wie niet voor de eigen familie zorgt, zelfs niet voor huisgenoten, heeft het geloof verloochend en is slechter dan een ongelovige. (NBV-vertaling)

Zorg voor de weduwen, als zij tenminste niemand anders hebben die voor hen zorgt. Als een weduwe echter kinderen of kleinkinderen heeft, moeten die voor haar zorgen. Zij moeten allereerst aan hun eigen familieleden tonen wat het betekent om met God te leven. Dit zal zichtbaar worden in hun zorg voor ouders en grootouders. Dat is Gods wil en een vreugde voor Hem. Een echte weduwe, die in deze wereld niemand meer heeft, vertrouwt op God en zal dag en nacht zijn hulp zoeken en tot Hem bidden. Maar een weduwe die er maar op los leeft, is levend dood. Dit moet je de christenen voorschrijven Timothes, zodat er niets op hun levenswijze aan te merken zal zijn. Wie niet voor zijn eigen familieleden wil zorgen, als die hulp nodig hebben, in het bijzonder als ze tot zijn eigen gezin horen, mag zich geen christen noemen. Zo iemand is slechter dan een ongelovige.
1 Timotheus  5  : 9  t/m 15
Als weduwe mogen alleen vrouwen worden ingeschreven van boven de zestig jaar die maar één man hebben gehad en bekendstaan om hun goede daden, kinderen hebben opgevoed, gastvrij zijn geweest, gelovigen de voeten hebben gewassen en zich hebben ingezet voor verdrukten, die, kortom, allerlei goede daden hebben verricht.

Wijs jongere weduwen af. Wanneer hun hartstocht hen van Christus vervreemdt, zullen ze weer willen trouwen, en dan wordt het hun aangerekend dat ze hun belofte aan hem breken. Bovendien zullen ze er een gewoonte van maken hun tijd te verdoen door overal op bezoek te gaan; en dat niet alleen, in hun bemoeizucht praten ze ook over dingen die geen pas geven. Daarom wil ik dat jonge weduwen hertrouwen, kinderen krijgen, het huishouden regelen en onze tegenstanders geen aanleiding geven om kwaad van ons te spreken. Sommigen van hen zijn immers al van het rechte pad afgeweken, Satan achterna. (NBV-vertaling)

De Bijbel maakt onderscheid in oudere weduwen en jonge weduwen:

1. Als weduwe mogen alleen vrouwe worden ingeschreven die ten minste 60 jaar zijn en die trouw zijn geweest aan haar man:
- Zij moet bij iedereen goed bekend staan door alles wat zij heeft gedaan.
- Heeft zij haar kinderen goed grootgebracht?
- Heeft zij zowel vreemdelingen als christenen gastvrij ontvangen?
- Heeft zij zieken en gewonden geholpen?
- Staat zij altijd klaar om te helpen?

2. De jonge weduwen mogen geen deel uitmaken van deze bepaalde groep:
- want als hun verlangen naar een man na een tijdje sterker wordt dan hun toewijding aan Christus, zullen zij weer willen trouwen. Dan zal er een oordeel over hen komen, omdat zij zich niet houden aan de belofte die zij Christus hadden gedaan.
- Bovendien zullen zij zich snel vervelen en met roddelpraatjes van het ene huis naar het andere gaan en zich met andermans zaken bemoeien.

Daarom vind Timotheüs het nodig dat de jongere weduwen opnieuw trouwen, kinderen krijgen en voor hun eigen gezin zorgdragen, dan zal de vijand niets op hen hebben aan te merken. Enkelen van hen hebben zich al van de gemeente afgekeerd en zijn satan gevolgd.


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009