hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Bang zijn

Categorie

Toelichting

Wees niet bevreesd

Soms komt onzekerheid en angst wel eens boven: zal het allemaal wel lukken? Het is in deze tijden van zorgen en onzekerheden dat God me heel veel geleerd heeft.

En u, hoe is het met u? Maakt u zich ook wel eens zorgen? Komen er wel eens angsten bij u naar boven wanneer u denkt aan de toekomst? Wanneer u denkt aan de afloop van deze wereld? Wanneer u nadenkt over uw eigen leven?

 

Bezorgdheid, angst en onzekerheid

Bezorgdheid, angst, onzekerheid is één van de sterkste emoties in een mens. Angst om alleen te komen, angst voor ziekte, voor de dood, dat onze kinderen, onze familie iets zal overkomen, angst om in financiële problemen te geraken, angst voor overstromingen of rampen, angst om uitgelachen te worden, om verstoten te worden, om afgewezen te worden, voor mensen en meningen van mensen, angst het leven niet aan te kunnen, angst omdat je beseft dat je het leven niet in eigen handen kunt houden, angst voor het onbekende, voor alles wat onzeker is. Angst, bezorgdheid, onzekerheid over allerlei dingen.

 

Waarom is angst zo’n sterk gevoel?

Angst is zo’n sterk gevoel. Waarom? Omdat het menselijk gesproken op waarheid berust. We hebben het leven niet in handen, we weten niet wat ons te wachten staat. En daarom kan angst zo vernietigend, zo verlammend zijn. Waarom vertel ik u dit alles? Omdat God ons wil helpen, omdat God naast ons wil staan. Omdat Hij ons wil helpen angst te overwinnen.

 

Mattheüs 6:25-34

Laten we samen Matthëus 6:25-34 opslaan. In dit gedeelte wil Jezus ons leren om angst te overwinnen in ons leven. Jezus geeft ons hier zes argumenten die angst, bezorgdheid kunnen overwinnen.

 

Je bent meer dan een lichaam (vers 25)

Wat maken wij ons vaak zorgen over ons lichaam: kleding, eten, uiterlijk, gezondheid: “Is het leven niet meer dan het verzorgen van je lichaam?” Een mens is zoveel meer dan zijn lichaam. Stel dat je alleen maar lichaam was, alleen maar vlees en bloed. Dat je alleen maar op aarde was voor 70 à 80 jaar en dat het dan afgelopen zou zijn, dan had je een reden om je zorgen te maken. Dan had je reden om bezorgd te zijn over je eten en je kleding. Maar Jezus zegt ons: “Jullie zijn zoveel meer dan alleen een lichaam. God heeft jullie een hart gegeven, een ziel, een geest, een persoonlijkheid”. God heeft ons gemaakt met gevoelens, verlangens, gaven en ideeën. Je bent zoveel meer dan alleen een lichaam. Wees toch niet enkel met je lichaam bezig. God wil je hart. Hij wil je innerlijk veranderen, niet je uiterlijk.

 

Is je lichaam dan niet belangrijk? Natuurlijk is ons lichaam belangrijk. Heb je ooit al een hartchirurg gezien die een geweldig ingewikkelde operatie van zes uur uitvoert en vervolgens je geen eten, drinken en kleding geeft zodat je uiteindelijk sterft van de honger? God vindt het belangrijk dat we ons lichaam goed verzorgen: dat we ons wassen, gezond eten, ons beschermen tegen de warmte en de koude. Maar God wil ons duidelijk maken dat er veel meer is dan ons lichaam. Er is ons hart, de inwendige mens. God heeft een diep verlangen om ons innerlijk te veranderen naar Zijn beeld. Hij wil je hart! Maak je niet bezorgd om je lichaam. Je bent zoveel meer dan enkel een lichaam.

 

Je bent meer dan een vogel (vers 26)

“Gaat gij ze niet verre te boven“. God zorgt voor Zijn schepping. Hij zorgt voor de dieren en planten, zal Hij dan niet ook voor ons zorgen? Leg je leven in Gods hand en geniet, ontspan jezelf, net zoals vogels onbezorgd kunnen rondvliegen of kunnen genieten van de zon wanneer ze uitrusten op een tak, zo mogen ook wij genieten van het leven. Natuurlijk moeten we werken en geld verdienen, natuurlijk moeten we op een verstandige manier omgaan met ons geld, maar maak je toch geen zorgen voor de toekomst. Vogels zijn bijzondere mooie schepseltjes van God, maar jij bent geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis. Zo lief had God jou dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, zal Hij dan niet voor je zorgen? Als God al zorgt voor Zijn schepselen, hoe zal Hij dan ook voor jou zorgen! Als God zorgt voor de vogels hoe veel te meer zal Hij voor jou zorgen? Voor je werk, voor de opvoeding van de kinderen, voor je taken binnen de gemeente, …

 

Zorgen maken helpt je niet (vers 27)

Zorgen maken zal je nooit helpen een bepaalde situatie op te lossen. Het zal ons alleen maar onzeker maken om tot een oplossing te komen. Zorgen maken kost veel energie. Het kost ook veel strijd om uiteindelijk onze zorgen te moeten afleggen.

-Zorgen maken over het weer:  hierdoor wordt het weer niet beter.

-Zorgen maken over ongevallen:  het zorgt er niet voor dat er minder ongevallen zijn. Integendeel: je wordt onrustig en gaat krampachtig met het leven om.

Wij mogen met elke zorg schuilen bij God. Moeten we onze angsten ontkennen? Neen, we mogen ze voorleggen aan een almachtig God die ons helpen wil.

 

God wil voor je zorgen. Hij wil je geven wat je nodig hebt. (vers 28-30).
Jezus zegt hier tot ons: “Maak u toch niet bezorgd om materiële dingen, want God zorgt voor u”.

 

Wij hebben een liefdevolle Vader (vers 31-32)

“Maak u niet bezorgd om het leven”. Het is logisch dat wanneer je God niet kent je je zorgen maakt om je leven. Je staat er immers alleen voor, je kunt niet anders dan voor jezelf zorgen. Maar wat is het geweldig om God te mogen kennen, met Hem ben je nooit alleen. Hij wil als een Vader voor je zijn, Hij wil voor je zorgen, je geven wat je nodig hebt.

 

Geef je over aan God

Jezus heeft een diep verlangen om ons gelukkig te maken. Hij wil ons bevrijden van onze angsten en zorgen. Hij wil naast ons staan, voor ons zorgen. En daarom daagt hij ons uit: “Zoek eerst het koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid”. Hij daagt ons uit: leer God en Zijn Koninkrijk kennen, neem tijd om God ten diepste te leren kennen. Durf de stap van radicaliteit te zetten en geef je leven volledig over aan God. Hij is rechtvaardig, liefdevol, Hij wil je zegenen. Neem het leven en haar toekomst niet in je eigen handen, maar geef het aan God. Durf de stap te zetten je eigen leven los te laten. Durf de stap te zetten je leven en je toekomst in Gods handen te leggen. Richt je op God, op wie Hij is, op Zijn liefde en zorg, op Zijn zegen. Hij zal je vertrouwen nooit beschamen. Lieve kind, je bent nooit alleen, want ik ga met je mee. Ik zal je bemoedigen, ik zal je zegenen. Je bent het waard. Er is geen mooier leven dan een leven met God.

 

Bron :


Bijbelteksten
Jesaja  41  : 10
Vrees niet, want Ik ben met u; zijt niet verbaasd, want Ik ben uw God; Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met de rechterhand Mijner gerechtigheid. (Statenvertaling)

Wees niet bang, want ik ben bij je, vrees niet, want ik ben je God. Ik zal je sterken, ik zal je helpen, je steunen met mijn onoverwinnelijke rechterhand. (NBV-vertaling)
Lukas  1  : 28  t/m 37
Gabriël ging haar huis binnen en zei: ‘Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je.’ Ze schrok hevig bij het horen van zijn woorden en vroeg zich af wat die begroeting te betekenen had. Maar de engel zei tegen haar: ‘Wees niet bang, Maria, God heeft je zijn gunst geschonken. Luister, je zult zwanger worden en een zoon baren, en je moet hem Jezus noemen. Hij zal een groot man worden en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd, en God, de Heer, zal hem de troon van zijn vader David geven. Tot in eeuwigheid zal hij koning zijn over het volk van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen.’ Maria vroeg aan de engel: ‘Hoe zal dat gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met een man gehad.’ De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God. Luister, ook je familielid Elisabet is zwanger van een zoon, ondanks haar hoge leeftijd. Ze is nu, ook al hield men haar voor onvruchtbaar, in de zesde maand van haar zwangerschap, want voor God is niets onmogelijk.’ (NBV-vertaling)

Gods plan met Maria uit Nazaret was bijzonder. Eigenlijk was zij een meisje van geen betekenis. Waarschijnlijk hadden anderen haar leven al helemaal voor haar uitgestippeld. In die tijd was het niet ongewoon als je als meisje op jonge leeftijd door je ouders werd uitgehuwelijkt. In ieder geval lezen we in de Bijbel dat de ongeveer 16-jarige Maria ondertrouwd was met Jozef de timmerman en dus nog niet bij hem woonde. Volgens Joodse traditie was Jozef bezig een huis voor hen te bouwen. Als het huis klaar was, zou hij haar roepen en zouden ze gaan trouwen. Midden in de huwelijksvoorbereidingen verscheen plotseling de engel Gabriël aan Maria om haar te vertellen, dat zij zwanger zal worden en een zoon zal baren en dat ze Hem Jezus moet noemen (Lukas 1 : 28-37).

Maria was begenadigd omdat God haar had uitgekozen de moeder van Jezus te worden. Dit was Gods plan voor haar leven. Ze zou niet op een natuurlijke manier zwanger worden. Het was voor God namelijk onmogelijk dat de Zoon van God geboren zou worden uit een vrouw en een man. Want dan zou Hij deel hebben gekregen aan hun zondige natuur. Daarom moest God een wonder doen. De kracht van de Heilige Geest zou over haar komen en een scheppingswonder in haar verrichten. Jezus zou niet het erfelijk materiaal van zijn adoptievader Jozef, maar van Zijn Vader in de hemel ontvangen. Hoe kon Maria dit geloven? Zou haar familie dit geloven? en Jozef? Hoe zouden zij op dit 'nieuws' reageren? Zoveel vragen zullen er door Maria's hoofd zijn gegaan. De belangrijkste vraag was of Maria de regie van haar leven aan God wilde overgeven. Durfde ze de plaats in te nemen die God voor haar had uitgedacht in zijn reddingsplan voor de wereld? Maria durfde het aan met God.
Johannes  3  : 20
De verschrikking van de nacht hoef je niet te vrezen, ook de pijl niet die overdag op je afvliegt. (NBV-vertaling)

U hoeft niet te vrezen voor de angsten van de nacht, noch voor de scherpe aanvallen die u overdag trachten te bereiken.
Openbaring  1  : 17
En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste. (NBG-vertaling)

Toen ik hem zag viel ik als dood voor zijn voeten neer. Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: ‘Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste. (NBV-vertaling)

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009