hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Woestijn

Categorie
Natuur

Toelichting
Woestijn
Het woordje "woestijn" kan in het Hebreeuws vertaald worden met "de plaats waar God spreekt". Als je door de Bijbel bladert, ontdek je dat de belangrijkste en cruciale gebeurtenissen plaatsvonden tijdens woestijnervaringen. Veel mensen komen ook in een woestijnperiode in hun leven terecht. Tijdens het bestuderen van de Bijbel ontdek je dat veel van Gods uitverkorenen een woestijnervaring hadden doorgemaakt. Sommige waren letterlijk de woestijn in gedreven.

Johannes de Doper
Johannes de Doper wordt ook wel genoemd: een stem uit de woestijn. De bediening van Johannes was naar menselijke maatstaven een gigantisch succes. Velen waren op zijn boodschap ingegaan en de mensen stonden in de rij om gedoopt te worden. Wie droomt er niet van om ook zo'n soort evangelist te zijn. Johannes wist echter dat zijn boodschap niet om hem zelf draaide. Zijn bestemming lag daarin dat hij voor de komende Messias de weg zou banen. Johannes zegt in Johannes 3 : 30 het volgende van Jezus: "Hij moet wassen. Ik moet minder worden." (NBG-vertaling). Of in de taal van deze tijd zouden we zeggen: Hij moet groter worden en ik kleiner.

De verzoeking van Jezus in de woestijn
Jezus werd door de Heilige Geest de woestijn in geleid. Hij bleef daar 40 dagen en 40 nachten en werd drie keer door de duivel verleid. In tegenstelling tot vele anderen in de Bijbel was Jezus in staat om volmaakt gehoorzaam te zijn aan Zijn Vader. Hij werd niet door de verleidingen van de wereld gepakt.

God volk uit Egypte bevrijd
Mozes en de kinderen van Israël hebben 40 jaar in de woestijn doorgebracht, nadat ze op dramatische wijze uit de slavernij waren bevrijd.

Bijbelteksten
Numeri  24  : 1  t/m 3  + vers 9
Toen Bileam zag dat het in de ogen van de HEERE goed was dat hij Israël zegende, ging hij niet, zoals de andere keren, over op bezweringen, maar richtte hij zijn gezicht naar de woestijn. Toen Bileam zijn ogen opsloeg en Israël zag, gelegerd volgens zijn stammen, kwam de Geest van God over hem. Hij hief zijn spreuk aan en zei: Wie u zegent, is gezegend, wie u vervloekt, is vervloekt! (HSV-vertaling)

Dit zegt de heidenprofeet Bileam toen hij vanaf een hoge berg over het in de vlakte gelegerde volk Israël zag. God heeft deze woorden ook gesproken tegen Abraham: "Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden." Via Abrahams zoon Izak en zoon Jakob gaat deze "wet" over op het volk van Israël. Israël, het Joodse volk, is een toetssteen voor Gods zegen of vloek. Door heel de geschiedenis heen is deze Godsspraak een "historische wet" gebleken. Volken en landen die goed waren voor het Joodse volk werden gezegend. Er kwamen oordelen over landen en volken die de Joden slecht behandelden. God verwacht van wereldmachten dat zij Israël zegenen door het te beschermen en te helpen op weg naar Gods doel met Israël.

Bron: "Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld
Deuteronomium  8  : 2
Denk aan de tocht die de HEER, uw God, u door de woestijn heeft laten maken, veertig jaar lang. Hij wilde u zijn macht laten voelen en u op de proef stellen, om te ontdekken wat er in uw hart leefde: gehoorzaamheid aan zijn geboden of niet. (NBV-vertaling)

De kinderen van Israël hadden keer op keer gezondigd, net zoals wij. Ze hadden God teleurgesteld, zelfs nadat ze grote en machtige dingen hadden gezien. Toch hield God van hen. God had hen voorzien van water, voedsel, schoenen en kleding die niet versleet. Hij had een plan met ze. Uiteindelijk sprak Hij tot hen en gaf Hij hen een nieuwe openbaring: De Tien Geboden.
Mattheus  24  : 23  t/m 27
Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden. Ziet, Ik heb [het] u voorzegd! Zo zij dan tot u zullen zeggen: Ziet, hij is in de woestijn; gaat niet uit; Ziet, [hij is] in de binnenkameren; gelooft het niet. Want gelijk de bliksem uitgaat van het oosten, en schijnt tot het westen, alzo zal ook de toekomst van den Zoon des mensen wezen. (Statenvertaling)

Een valse christus is iemand die valselijk beweert Gods aangestelde Christus of Messias te zijn. Er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen en zij zullen proberen ook de uitverkorenen (= christenen) te verleiden.
2 Korinthiers  11  : 24  t/m 28
Van de Joden heb ik veertig [slagen] min een, vijfmaal ontvangen. Driemaal ben ik met roeden gegeseld geweest, eens ben ik gestenigd, driemaal heb ik schipbreuk geleden, een [gansen] nacht en dag heb ik in de diepte doorgebracht. In het reizen menigmaal in gevaren van rivieren, in gevaren van moordenaars, in gevaren van [mijn] geslacht, in gevaren van de heidenen, in gevaren in de stad, in gevaren in de woestijn, in gevaren op de zee, in gevaren onder de valse broeders; In arbeid en moeite, in waken menigmaal, in honger en dorst, in vasten menigmaal, in koude en naaktheid. Zonder de dingen, die van buiten zijn, overvalt mij dagelijks de zorg van al de Gemeenten. (Statenvertaling)

Paulus beschrijft hier wat hij allemaal heeft gemaakt in het evangeliseren onder heidenen:
- Door de Joden is Paulus vijfmaal met veertig min één zweepslagen gestraft.
- Hij is driemaal met stokslagen gestraft.
- Hij is eenmaal met stenen bekogeld.
- Hij heeft driemaal schipbreuk geleden. Hij heeft n keer een heel etmaal op zee rondgedreven.

Tijdens de reizen van Paulus is hij:
- bedreigd door rivieren,
- bedreigd door moordenaars,
- bedreigd door volksgenoten en vreemdelingen,
- door gevaar in de stad, in de woestijn, op zee en te midden van valse broeders (= schijngelovigen)
Wij mogen ook niet denken dat valse leraars alleen buiten de gemeente zijn. Onder de vele gevaren, vinden we ook het gevaar van valse broeders.

Paulus heeft gezwoegd en geploeterd, vaak zonder te slapen, hongerig en dorstig, vaak zonder te eten, verkleumd en zonder kleren. In arbeid en moeite, in waken menigmaal, in honger en dorst, in vasten menigmaal, in koude en naaktheid in moeite en inspanning, tal van nachten zonder slaap, in honger en dorst, tal van dagen zonder eten, in koude en naaktheid; En dan laat hij al het andere nog buiten beschouwing: de druk waaronder hij dagelijks staat vanwege zijn zorg voor de gemeenten.


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009